Kvalitativa ansatser i vetenskaplig metod för psykologprogrammet med inriktning mot idrott, 4 hp
Engelskt namn: Qualitative approaches in scientific methods for the Masters Programme in Sports Psychology
Denna kursplan gäller: 2022-08-15
och tillsvidare
Kurskod: 2PS162
Högskolepoäng: 4
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tvågradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Prefekten, 2017-02-13
Reviderad av: Prefekten, 2022-06-20
Innehåll
Momentet omfattar kvalitativ forskningsmetod och analysmetoder av kvalitativa data. Momentet behandlar tematiserande, narrativ och diskursiv analysmetod.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse
1. Förstå skillnader och likheter mellan olika perspektiv och analysmetoder inom kvalitativ forskning
Färdighet och förmåga
2. Visa förmåga att planera vetenskapliga studier, formulera vetenskapliga frågeställningar relevanta för psykologi som ämne och välja adekvat typ av ansats utifrån frågeställningarna 3. Visa färdighet och förmåga att bedöma när kvalitativ ansats är lämplig att använda och vilken typ av ansats. 4. Visa förmåga att tillämpa olika analysansatser på intervjudata eller annan textbaserad data
Värderingsförmåga och förhållningssätt
5.Visa förmåga att på vetenskaplig grund kritiskt granska och värdera vetenskapliga studier med kvalitativ ansats
Behörighetskrav
För att delta i kursen krävs att man är antagen till psykologprogrammet med inriktning mot idrott. Kursen läses i den kronologiska ordning den ges på programmet.
Avklarade kurs på termin 1: vetenskaplig och professionell metod 7,5 hp, Eller motsvarande.
Beslut om avvikelse från villkor på kursen fattas av berörd studierektor.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar/, workshops, grupparbeten och seminarier och en individuell inlämningsuppgift. Fokus i kursen är att studenterna aktivt tillämpar och reflekterar över inhämtade kunskaper. Undervisning kan komma att ske online.
Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på. Kursen kan ges på svenska och/eller engelska.
Examination
Målen examineras genom aktivt deltagande vid seminarier (1, 4, 5), samt skriftlig individuell inlämningsuppgift (1-3, 5). Komplettering av examinationen anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum tidigast två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet och senast två månader efter ordinarie examination. Examinerande seminarier kan komma att ske online.
Förekomst av examinerande moment anges i schema. All förekommande undervisning kan komma att utgöra grund för examination. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd examinator.
Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen (minst två tillfällen om det gäller praktik eller klinisk undervisning eller motsvarande). För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets "Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå". En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska examinator, i samråd med kursansvarig lärare och studievägledare, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.