Huvudområden och successiv fördjupning:
Medicin: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för medicinsk och translationell biologi
Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2025-02-13
Innehåll
Kursen behandlar den friska människans organsystem ur ett integrerat strukturellt (anatomiskt) och funktionellt (fysiologiskt) perspektiv. Särskild tonvikt läggs på de organsystem som är av betydelse för röst- och talfunktionen samt språklig kommunikation. Kroppens övriga organ och deras funktioner berörs mer översiktligt.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna
- de vävnader/strukturer/organ som bildar anatomiskt underlag för ansikte, munhåla, svalg, struphuvudet, andningsapparat, syn- och hörselorganen samt de olika strukturernas/ organens topografiska relationer och deras funktioner
- uppbyggnad och funktion hos de sensoriska, motoriska och autonoma system som styr den oro-faciala regionen inkluderande struphuvud och andningsorgan
- funktioner inom de olika hjärnregioner som medverkar i kognitiva funktioner såsom medvetande och språklig kommunikation
- generell struktur och funktion hos kroppens övriga organsystem såsom rörelseapparaten, respirations-, cirkulations- och digestionsorgan
Färdigheter och förmåga:
Studenten ska kunna
- tillämpa anatomisk kunskap genom identifiering av strukturer på modeller samt via palpationsövningar på levande människa
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Studenten ska kunna
- diskutera hur strukturella (anatomiska) och funktionella (fysiologiska) störningar kan påverka röst- tal- och språkfunktioner
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker huvudsakligen via digital lärplattform vilket förutsätter tillgång till dator med internetuppkoppling, web-kamera och mikrofon/hörlurar. Undervisning sker genom föreläsningar (ibland inspelade). Dessutom ingår praktiska moment, som ger tillfälle till tillämpning av kunskapsinnehållet, till exempel via studier på anatomiska modeller och palpationsövningar på levande personer. Undervisningen bedrivs på svenska eller engelska. Studenten förväntas medverka aktivt i olika lärandesituationer och ta ansvar för det egna lärandet. Aktiv medverkan innefattar att web-kameran är påslagen och studenten är synlig under diskussioner studenter emellan eller med studentgruppen och läraren. Deltagande i vissa undervisningsmoment är obligatoriska och av prövande karaktär, vilket framgår i kursens schema. Ett aktivt deltagande i den obligatoriska aktiviteten enligt beskrivningen ovan krävs för att momentet ska anses vara genomfört. Distansstudierna kombineras med obligatoriska dagar på plats på studieorten för praktiska övningar och examinationer.
Examination
Examination sker genom individuell skriftlig saltentamen. För godkänd kurs krävs godkänt resultat på slutprovet samt godkänd prestation vid kursens praktiska moment.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Alla obligatoriska moment utgör bedömningsunderlag för betyg på kursen. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda och bedömda.
I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift ges.
Övriga föreskrifter
I det fall kursen har upphört att gälla eller om kursplanen genomgått större revideringar ska minst tre provtillfällen erbjudas (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år sedan kursplanen upphört att gälla eller kursen slutat ges.
Kursen överlappar helt med följande kurs och kan inte räknas in i examen tillsammans med: