"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Medicin 2: Allmän sjukdomslära och öron-, näs- och halssjukdomar, 6 hp

Engelskt namn: Medicine 2: General Pathology and Ear, Nose and Throat Diseases

Denna kursplan gäller: 2026-01-19 och tillsvidare

Kurskod: 3GN000

Högskolepoäng: 6

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Medicin: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för medicinsk biovetenskap

Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2025-06-12

Innehåll

Modul 1: Allmän sjukdomslära (3 hp)

Modul 1 behandlar grundläggande mekanismer för sjukdomars uppkomst och utveckling. Särskild tonvikt läggs på processer såsom cellskada, inflammation, läkning, cirkulationsrubbningar och tumörutveckling. Modul 1 ger även en översikt av vanliga sjukdomstillstånd i kroppens större organsystem. Exempel på organsystem som behandlas är nervsystemet, andningsorgan, cirkulationsorgan, mag-tarmkanal, endokrina organ och urinvägar. Betoning läggs på sjukdomar som kan påverka röst-, tal-, sväljnings- och språkfunktioner. Modul 1 utgör en introduktion till ämnesområdet patologi och syftar till att ge en teoretisk grund för vidare studier inom logopedi.

Modul 2: Öron-, näs- och halssjukdomar (3 hp)

Modul 2 behandlar de vanligaste sjukdomstillstånden samt dess behandlingar i öron, näsa, bihålor, mun, svalg, struphuvud, matstrupe, tumörsjukdomar samt audiologi. Betoning läggs på sjukdomar som kan påverka röst-, tal- och sväljningsfunktioner, men även sjukdomar i de övre andningsvägarna; symtom, diagnostik och behandling. Modul 2 skall dessutom leda till förståelse och betydelsen av rehabilitering och habilitering vid hörselnedsättning.

Förväntade studieresultat

Modul 1: Allmän sjukdomslära (3 hp)

Kunskap och förståelse

Studenten ska kunna:

  • redogöra för grundläggande sjukdomsmekanismer såsom inflammation, cellskada, läkning, tumörutveckling och cirkulationsstörningar
  • beskriva principiella skillnader mellan olika typer av sjukdomstillstånd såsom infektion, autoimmun sjukdom och neoplasi
  • ge en översiktlig beskrivning av vanliga sjukdomar inom kroppens större organsystem, inklusive deras epidemiologi, riskfaktorer, uppkomstmekanismer, vanliga symtom och principer för behandling
  • redogöra för hur sjukdomar i olika organ kan påverka kroppsfunktioner med betydelse för röst, tal, sväljning och språklig kommunikation

Färdigheter och förmåga

Studenten ska kunna:

  • tillämpa grundläggande patofysiologiska begrepp i tolkning av exempel på sjukdomsförlopp

Modul 2: Öron-, näs- och halssjukdomar (3 hp)

Kunskap och förståelse

Studenten ska kunna:

  • redogöra för och beskriva basala sjukdomar i öra, näsa, bihålor, mun, svalg, struphuvud och matstrupe i förhållande till anatomi och fysiologi samt hur de påverkar fonation, artikulation, klang samt sväljningsfunktion
  • beskriva undersökningsmetoder vid sjukdomar i struphuvud och matstrupe
  • redogöra för och exemplifiera orsaker till höga andningshinder, diagnostik och behandling inklusive principer bakom trakeostomi samt känna till olika typer av luftvägskanyler
  • översiktligt beskriva nervsystemets struktur och funktion inom ämnesområdet
  • beskriva övre luftvägarnas, röstorganets samt artikulations- och resonanssystemens struktur och funktion
  • beskriva sinnesorganen och deras roll i mänsklig kommunikation och ätande
  • tolka och beskriva resultatet av basala hörselmätningar hos barn och vuxna
  • redogöra för de vanligaste hörselsjukdomarna och hur de påverkar patientens talförståelse samt kan påverka tal- och språkförmåga
  • redogöra för grundläggande principer i teknisk och psykosocial habilitering och rehabilitering av barn och vuxna med hörselnedsättning
  • beskriva metoder för undersökning av mun och svalg inklusive dess motorik samt sensorik

Färdigheter och förmåga

Studenten ska kunna:

  • genomföra en basal undersökning av mun och svalg inklusive oralmotorisk och oralsensorisk bedömning

Behörighetskrav

Genomgångna kurser på logopedprogrammets termin 1 eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker via digital lärplattform vilket förutsätter tillgång till dator med internetuppkoppling, web-kamera och mikrofon/hörlurar. Undervisning sker genom föreläsningar (ibland inspelade). Undervisningen bedrivs på svenska eller engelska. Studenten förväntas medverka aktivt i olika lärandesituationer och ta ansvar för det egna lärandet. Aktiv medverkan innefattar att web-kameran är påslagen och studenten är synlig under diskussioner studenter emellan eller med studentgruppen och läraren. Studenten ska identifiera sig med namn vid inloggning. Distansstudierna kombineras med obligatorisk dag på plats på campus för praktiska moment samt examination.

Examination

Examination för modul 1 och modul 2 sker genom individuell skriftlig salstentamen. För godkänd kurs krävs godkänt resultat för båda modulerna. Examination av praktiska moment som beskrivs under färdighet och förmåga, modul 2, sker i samband med obligatorisk dag på campus.

Tentamen utgör bedömningsunderlag för betyg på kursen. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 arbetsdagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

 

Övriga föreskrifter

I det fall kursen har upphört att gälla eller om kursplanen genomgått större revideringar ska minst tre provtillfällen erbjudas (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år sedan kursplanen upphört att gälla eller kursen slutat ges.

Kursen överlappar med följande kurser och kan inte ingå i en examen tillsammans med:

  • Allmän medicin och patologi (3ME083)
  • Audiologi/Otorhinolaryngologi (3OR003)

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.