Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 15 april 2021)
Engelskt namn: Media and Communication Analysis
Denna kursplan gäller: 2020-08-31 till 2021-08-29 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start innan 2021-08-29
Kurskod: 1KO065
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Medie- och kommunikationvetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: För denna kurs ges betygen VG Väl godkänd, G Godkänd, U Underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2019-03-13
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2020-02-17
Observera att kurslitteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar, dock senast två månader före kursstart
Media and cultural studies : keyworks
Durham Meenakshi Gigi, Kellner Douglas
2., [rev.] ed. : Chichester : John Wiley & Sons : 2012 : vii, 635 s. :
ISBN: 0470658088
Obligatorisk
Se bibliotekets söktjänst
Public relations and social theory : key figures and concepts
Ihlen Øyvind, Fredrikson Magnus, Ruler Betteke van
New York : Routledge : 2009 : viii, 376 s. :
ISBN: 978-0-415-99785-0 (inb.)
Obligatorisk
Se bibliotekets söktjänst
Läsanvisning: Tillgänglig som e-bok via Dawsonera
Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare
Coombs Timothy
Ongoing crisis communication : planning, managing, and responding
Fifth edition : Los Angeles : Sage Publications : [2019] : 235 sidor :
ISBN: 9781544328690
Obligatorisk
Se bibliotekets söktjänst
Social media and crisis communication
Austin Lucinda L., Jin Yan
New York, NY : Routledge : 2018 : xx, 461 pages :
ISBN: 9781138812000
Obligatorisk
Se bibliotekets söktjänst
Krisen inifrån : om organisationers krismedvetenhet, ledarskap och kommunikation
Heide Mats, Simonsson Charlotte
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 217 s. :
ISBN: 9789144109428
Obligatorisk
Se bibliotekets söktjänst
Kriskommunikation 2.0 : allmänhet, medier och myndigheter i det digitala medielandskapet
Karlstad : MSB : 2016 : 296 s. :
ISBN: 978-91-7383-708-8
Obligatorisk
Se bibliotekets söktjänst
Därutöver tillkommer artiklar enligt anvisning
Anvisade texter och litteratur vald i samråd med kursens lärare
Bergström Bo
Effektiv visuell kommunikation : Om nyheter, reklam, information och profil
11 uppl. : Carlsson : 2017 : 323 sidor :
ISBN: 978-91-7331-837-2
Se bibliotekets söktjänst
Hellmark Christer
Typografisk handbok
5. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2004 : 187, [1] s. :
ISBN: 91-7037-088-5 (inb.)
Se bibliotekets söktjänst
Hartman Jan
Vetenskapligt tänkande : från kunskapsteori till metodteori
2., [utök. och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 307, [1] s. :
ISBN: 91-44-03306-0 : SEK 338:00
Obligatorisk
Se bibliotekets söktjänst
Diskursanalys som teori och metod
Winther Jørgensen Marianne, Phillips Louise, Torhell Sven-Erik
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 205 s. :
ISBN: 91-44-01302-7
Obligatorisk
Se bibliotekets söktjänst
Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
ISBN: 9789144101675
Obligatorisk
Se bibliotekets söktjänst
Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare.
Observera att kurslitteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar, dock senast två månader före kursstart
Media and cultural studies : keyworks
Durham Meenakshi Gigi, Kellner Douglas
2., [rev.] ed. : Chichester : John Wiley & Sons : 2012 : vii, 635 s. :
ISBN: 0470658088
Obligatorisk
Se bibliotekets söktjänst
Public relations and social theory : key figures and concepts
Ihlen Øyvind, Fredrikson Magnus, Ruler Betteke van
New York : Routledge : 2009 : viii, 376 s. :
ISBN: 978-0-415-99785-0 (inb.)
Obligatorisk
Se bibliotekets söktjänst
Läsanvisning: Tillgänglig som e-bok via Dawsonera
Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare
Coombs W. Timothy
Ongoing crisis communication : planning, managing, and responding
3. ed. : 2012 : xv, 231 s. :
ISBN: 9781412983105
Obligatorisk
Se bibliotekets söktjänst
Social media and crisis communication
Austin Lucinda L., Jin Yan
New York, NY : Routledge : 2018 : xx, 461 pages :
ISBN: 9781138812000
Obligatorisk
Se bibliotekets söktjänst
Krisen inifrån : om organisationers krismedvetenhet, ledarskap och kommunikation
Heide Mats, Simonsson Charlotte
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 217 s. :
ISBN: 9789144109428
Obligatorisk
Se bibliotekets söktjänst
Kriskommunikation 2.0 : allmänhet, medier och myndigheter i det digitala medielandskapet
Karlstad : MSB : 2016 : 296 s. :
ISBN: 978-91-7383-708-8
Obligatorisk
Se bibliotekets söktjänst
Därutöver tillkommer artiklar enligt anvisning
Anvisade texter och litteratur vald i samråd med kursens lärare
Bergström Bo
Effektiv visuell kommunikation : Om nyheter, reklam, information och profil
11 uppl. : Carlsson : 2017 : 323 sidor :
ISBN: 978-91-7331-837-2
Se bibliotekets söktjänst
Hellmark Christer
Typografisk handbok
5. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2004 : 187, [1] s. :
ISBN: 91-7037-088-5 (inb.)
Se bibliotekets söktjänst
Hartman Jan
Vetenskapligt tänkande : från kunskapsteori till metodteori
2., [utök. och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 307, [1] s. :
ISBN: 91-44-03306-0 : SEK 338:00
Obligatorisk
Se bibliotekets söktjänst
Diskursanalys som teori och metod
Winther Jørgensen Marianne, Phillips Louise, Torhell Sven-Erik
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 205 s. :
ISBN: 91-44-01302-7
Obligatorisk
Se bibliotekets söktjänst
Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
ISBN: 9789144101675
Obligatorisk
Se bibliotekets söktjänst
Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare.