"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Musik fördjupning 1, 30 hp

Engelskt namn: Music, continuation 1

Denna kursplan gäller: 2023-09-11 och tillsvidare

Kurskod: 6MU074

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2023-12-13

Innehåll

I kursen behandlas ämnesdidaktisk teori och aktuell forskning med utgångspunkt i didaktik inom estetiska ämnen samt med inriktning mot musikämnet. Egna och andras musikaliska erfarenheter tas tillvara, systematiseras och reflekteras över kontinuerligt genom alla delkurser. Erfarenheterna sätts även i relation till relevanta forskningsresultat. Studenten arbetar utifrån en vald huvudinriktning (musikinstrument/sång, arrangering/ komposition/musikteori eller musikproduktion) samt metodik relaterat till vald huvudinriktning. Kursen behandlar även möten mellan olika medieringar och kommunikationens roll i ämneslärarprofessionen, samt elevers lärande. Inom kursen genomförs även en musikpedagogisk studie med koppling till vald huvudinriktning. Kursen ger olika fördjupade verktyg för arbetet som musiklärare och består av fem delkurser:  

 Delkurs 1 - Ämnesdidaktik för estetiska ämnen (7,5 hp) 
I delkursen uppmärksammas och diskuteras kunskapsformer och arbetssätt i de estetiska ämnena. Ämnesspecifika och ämnesgemensamma aspekter av lärande inom de estetiska ämnena studeras och problematiseras ur olika kunskapsteoretiska perspektiv. Kunskap om bedömning i de estetiska ämnena fördjupas genom diskussion och problematisering. 
 
Delkurs 2 - Huvudinriktning (7,5 hp)  
Delkursen innehåller studier i den valda huvudinriktningen (musikinstrument, sång, arrangering/komposition/musikteori eller musikproduktion). Genom att formulera målsättningar och arbeta processinriktat, prövas praktiska strategier med fokus på att fördjupa huvudinriktningsspecifika tekniker.

Delkurs 3 - Metodik för huvudinriktning (2,5 hp)  
Delkursen innehåller metodikstudier inom den valda huvudinriktningen. Med utgångspunkt i undervisningsspecifika kontexter diskuteras och prövas olika tillvägagångssätt för utforskande av övningsmetodik inom vald huvudinriktning.

Delkurs 4 - Ämnesövergripande projektarbete (5 hp)  
Delkursen tar avstamp i de olika estetiska ämnenas förutsättningar för lärande i ämnesövergripande samverkansprojekt. Genom praktisk övning undersöks möjligheterna för ämnesövergripande arbete i skolpraktiken. 
 
Delkurs 5 - Forskning och vetenskapligt skrivande (7,5 hp)   
I delkursen studeras musikpedagogisk forskning och vetenskapligt skrivande. Inom delkursen genomförs en empiriskt studie med koppling till ett musikpedagogiskt problem utifrån vald huvudinriktning. 

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna:  
 
Kunskap och förståelse  

  • redogöra för färdigheter och metodik som krävs för att arbeta som lärare inom vald huvudinriktning samt musiklärare i relation till barns och ungdomars utveckling, lärande, behov och förutsättningar 
  • redogöra för vanligt förekommande forskningsmetoder och vetenskapsteorier i musikpedagogiska undersökningar 
  • redogöra för musikämnets vetenskapliga och konstnärliga grund i relation till hantverksmässiga kunskaper som krävs för att arbeta som musiklärare  
  • visa fördjupad kunskap om styrdokumentens roll för undervisningsplanering, bedömning samt betygsättning 
  • visa på en fördjupad kunskap om hur ett ämnesstoff kan transformeras till lärandeaktiviteter med hjälp av olika medieringar 
  • redogöra för olika kunskapsformer inom de estetiska ämnena 

Färdighet och förmåga  

  • analysera, bearbeta, konkretisera och tillämpa ämnesinnehåll samt bedömningsaspekter 
  • tillämpa ett ämnesintegrerat arbetssätt
  • tillämpa relevanta ämnesdidaktiska teorier och metoder vid planering, genomförande, utvärdering och utveckling av undervisning så att alla elevers lärande och utveckling stimuleras
  • utforska och tillgodogöra sig huvudinriktningsspecifika tekniker  
  • utforska övningsmetodik inom vald musikalisk huvudinriktning 
  • på ett fördjupat sätt tillämpa digitala verktyg i musikundervisning 
  • tillvarata, systematisera och reflektera kring egna och andras musikaliska erfarenheter i relation till relevanta forskningsresultat
  • tillämpa relevanta musikpedagogiska och musikdidaktiska teorier och metoder i undervisning
  • planera och genomföra en musikpedagogisk undersökning  
  • skriva en rapport med utgångspunkt i musikpedagogisk undersökning 

 Värderingsförmåga och förhållningssätt  

  • problematisera och diskutera ämnesdidaktiska lösningar ur olika kritiska perspektiv 
  • analysera och reflektera över den egna kunskapsutvecklingen i såväl de teoretiska som de praktiska delarna av kursen 
  • reflektera kring tillämpning av olika digitala verktyg inom musikundervisning 
  • ta ställning till didaktik, ämnesdidaktik och metodik i relation till undervisning inom vald huvudinriktning 
  • uppvisa ett vetenskapligt förhållningssätt med relevans för pedagogiskt ledarskap 
  • värdera samt problematisera undervisningsmaterial och undervisningsmetoder kopplat till skolans demokratiska uppdrag

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och minst 75 hp från Musik 1-3 eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, workshoppar, litteraturseminarier och handledning. Litteraturseminarier och workshops med introduktioner och laborationer samt handledning sker i grupp och enskilt. 
 

Examination

Kursen examineras enskilt och i grupp genom praktiska moment, muntliga och skriftliga reflektioner och inlämningsuppgifter samt seminarier: 

Ämnesdidaktik för estetiska ämnen examineras genom seminarier, muntlig redovisning och skriftlig inlämningsuppgift.  

Huvudinriktning och Metodik för huvudinriktning examineras genom gestaltande arbete, seminarier, muntliga redovisningar och skriftliga inlämningsuppgifter.  

Ämnesövergripande projektarbete examineras genom grupparbete, muntlig redovisning och skriftlig inlämningsuppgift.  

Forskning och vetenskapligt skrivande examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter, rapport, seminarium och muntlig presentation.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov och kan göras för student som erhållit beslut om stöd. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.  

För att få betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på delkurser om minst 22,5 hp. Kursens examinationer betygsätts U-VG. 
 
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.   
 
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet. 

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.  
 
En student som inte helt uppfyller målen för examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett underkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet.  

Övriga föreskrifter

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är kursens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas, annars måste de göras eller lämnas in vid nytt provtillfälle.  

Kursen ersätter tidigare kurs med kursplan 6MU071 och kan inte tas med i examen tillsammans med denna.  



I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.