"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Musikproduktion 1, 30 hp

Engelskt namn: Music Production 1

Denna kursplan gäller: 2023-05-15 och tillsvidare

Kurskod: 1MU056

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Estetiska ämnen: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2023-03-15

Innehåll

Kursen vänder sig till dig som är intresserad av att skapa musik och vill fördjupa dig inom musik- och laptopproduktion. Du ges under kursens gång möjlighet att pröva olika metoder och verktyg för musikskapande och musikproduktion. Kursen är uppdelad i fem moment som baserar sig på olika delar inom området musik- och laptopproduktion med en konstnärlig och vetenskaplig koppling. 

 
Delkurs 1 - Grundläggande ljudteknik och MIDI-hantering, 7 hp  
Under den första delkursen kommer du få grundläggande kunskaper i inspelningsteknik. Vi kommer även att på olika nivåer (form, harmonik, melodik etc.) analysera olika musikstycken från skilda genrer ur den moderna musikhistorien samt skapa egen musik. I delkursen påbörjas individuell planering inför det konstnärliga och vetenskapliga slutprojekt som examineras i delkurs 4. I anslutning till detta tillämpas en forskningsmässigt metodisk strategi med en konstnärlig frågeställning som utgångspunkt. Portfolio och processloggbok förs kontinuerligt utifrån det egna konstnärliga arbetet. 
 
Delkurs 2 - Mixning, mastring och musikteori, 7 hp 
I denna delkurs fokuseras det på såväl producenttekniska och musikteoretiska detaljer som arrangemang och instrumentering, samt mixningens centrala delar (panorering, equalizing, kompressorer, effekter etc.) och slutligen mastring. 
 
Delkurs 3 - Musikproduktionsanalys och röstinspelning, 7 hp 

Delkursen fokuserar på olika strategier och aspekter av musikproduktionsanalys. Delkurs 3 innehåller fördjupning inom de olika digitala och teoretiska verktyg som krävs för att återskapa en musikproduktions olika delar samt fördjupade verktyg i att som producent formulera och förmedla feedback på ett konstruktivt och framåtsyftande sätt. Delkursen innehåller även inspelning av sång, inkluderande tekniska lösningar och interaktion med den som sjunger. 
 
Delkurs 4 - Konklusion: Från ax till limpa, 7 hp 

Detta är en sammanfattande delkurs där studenten, utifrån kursens tidigare delkurser, skall genomföra ett projekt från komposition till färdig ljudande produkt. Under denna delkurs skall även studentens kreativa processer under kursens gång redovisas i en mindre vetenskaplig rapport.  
 
Delkurs 5 - Musikteori, 2 hp  

Delkursen fokuserar på grundläggande musikteoretiska begrepp och andra delar av musikläran samt dess betydelse som verktyg för analys. Metoder presenteras för att utifrån en gehörbaserad musikalisk upplevelse kunna beskriva och analysera de olika musikaliska fenomenen som hörs.  

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna: 

Kunskap och förståelse 

  • redogöra för grundläggande användning av digitala hjälpmedel för inspelning och bearbetning av musik, med fokus på midi- och audiohantering.  
  • beskriva stilistiska kännetecken från skilda musikgenrer. 
  • redogöra för grundläggande mixning och mastring. 
  • definiera olika musikgenrers produktionstekniska och konstnärliga förutsättningar.  
  • beskriva musikproduktionstekniska verktyg och aspekter för färdigställande av ett musikaliskt projekt. 
  • redogöra för grundläggande musikaliska begrepp rörande musikens byggstenar (såsom puls, rytm, taktart, notation) samt form, harmonik och melodik.  
  • redogöra på ett grundläggande sätt för områdets vetenskapliga grund, tillämpliga metoder inom området musikproduktion, fördjupning inom en del av musikproduktionsfältet samt översiktlig orientering om för fältet aktuella forskningsfrågor. 

Färdighet och förmåga 

  • använda digitala hjälpmedel för inspelning och bearbetning av musik. 
  • färdigställa en musikalisk produktion utifrån tekniska och konstnärliga verktyg. 
  • spela in sång, inkluderande tekniska lösningar och samverkan med den som sjunger.  
  • utifrån en gehörbaserad musikalisk upplevelse identifiera och systematisera de olika musikaliska fenomen som hörs.  
  • söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i relation till en problemställning inom kursens ämnesinriktning. 
  • kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer relaterat till kursens ämnesinriktning.  
  • på ett grundläggande sätt identifiera, formulera, genomföra och rapportera en undersökning av en konstnärlig process relaterat till musikproduktion. 
  • förhålla sig till en given tidsram. 
  • på ett grundläggande sätt redogöra för och kritiskt diskutera information, musikproduktionsrelaterade problem och lösningar både muntligt och skriftligt. 
  • förbereda och genomföra ett musikproduktionsprojekt från musikalisk idé till färdigt resultat. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • värdera och lösa grundläggande problem rörande musikproduktionstekniska och konstnärliga aspekter. 
  • tillämpa musikteori som ett verktyg för att förklara och analysera musik. 
  • ta ställning på ett grundläggande sätt till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, med fokus på genus och hållbar utveckling inom området musikproduktion. 
  • i skrift värdera, problematisera och redogöra för kunskapsområdet och dess roll i samhället på ett grundläggande sätt.  
  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap inom området musikproduktion och utveckla sin kompetens på ett grundläggande sätt. 

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av handledning, seminarier, workshops och diskussioner. Seminarier, övningar enskilt och i grupp är inslag i undervisningen. I kursen integreras teoretiska och vetenskapliga begrepp i den praktiska och konstnärliga verksamheten med koppling till den egna musikaliska praktiken. 

Examination

Kursen examineras enskilt och i grupp genom praktiska moment, muntliga och skriftliga reflektioner, seminarier och en skriftlig rapport. 

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov och kan göras för student som erhållit beslut om stöd. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.  

För att få betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på delkurser om minst 21 hp.

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.  

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.  

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.  

En student som inte helt uppfyller målen för examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett underkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet. 

Övriga föreskrifter

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är kursens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas, annars måste de göras eller lämnas in vid nytt provtillfälle.

Kursen ersätter den tidigare kursen Musikproduktion 1 (1MU039) och kan inte tas med i examen tillsammans med denna.  



I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenterna minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas. 

Litteratur

Giltig från: 2023 vecka 25

Modern recording techniques
Huber David Miles, Runstein Robert E.
9th edition : New York : Routledge : 2018 : xxv, 616 pages :
ISBN: 9781138203679
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jansson Roine
Stora musikguiden : musikteori för alla
2. uppl. : Danderyd : Notfabriken : 2011 : 208 s. :
ISBN: 978-91-86825-04-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ternhag Gunnar
Vad är det jag hör? : analys av musikinspelningar
Göteborg : Ejeby : 2009 : 78 s. :
ISBN: 978-91-88316-50-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rosenberg Susanne
Konstnärlig process : en inspirationshandbok ur musikerperspektiv
Udda Toner AB : 2022 : 224 sidor :
ISBN: 9789198757736
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
Bjørndal Cato R. P., Nilsson Björn
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 149 s. :
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) z 47-05311-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

How to become a guitar playing human being in ensemble courses – independent of sex. An episode of the radio show Music and equality.
Ferm Almqvist C, Visst T
European Journal of Philosophy in Arts Education : 2013 :
http://www.ejpae.com/index.php/EJPAE/article/view/28
Obligatorisk

Tillkommande litteratur kommer under kursens gång kontinuerligt att tillhandahållas av kursens lärare.

Referenslitteratur

På tal om musikproduktion : elva bidrag till ett nytt kunskapsområde
Ternhag Gunnar, Wingstedt Johnny
Göteborg : Bo Ejeby : 2012 : 216 s. :
ISBN: 978-91-88316-61-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Alvehus Johan
Skriva uppsats med kvalitativ metod : en handbok
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 144 s. :
ISBN: 978-91-47-09915-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 223 s. :
ISBN: 9789144097329
Se Umeå UB:s söktjänst

Arrboken : [arrangering i pop & rockstil]
Hjortek Hans, Johansson K. G.
[Ny utg.] : Danderyd : Notfabriken : [2013], cop. 1999 : 240 s. :
ISBN: 9789186825508
Se Umeå UB:s söktjänst