"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Musikskapande och ensemblespel 1, 30 hp

Engelskt namn: Song writing och ensemble playing 1

Denna kursplan gäller: 2024-03-11 och tillsvidare

Kurskod: 1MU075

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Estetiska ämnen: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-03-08

Innehåll

Kursen är uppdelad i fem delkurser, vilka baseras på ingående studier i olika former av skapande med fokus på text och musik. I kursen musicerar du och dina medstudenter i olika ensemblesammanhang där musikaliskt material utvecklas, prövas, reflekteras kring och framförs. Under processen ges undervisning inom olika bruksinstrument (såsom exempelvis sång, gitarr, piano, bas, trummor) och musikteori som verktyg för skapande och musicerande. Musik i olika former diskuteras utifrån historiska sammanhang. I kursen introduceras även olika digitala musikverktyg för skapande. Kursen innehåller även samverkansprojekt med studenter inom andra musikkurser. Denna kurs knyts slutligen samman genom förberedelse, genomförande och utvärdering av ett sceniskt projekt samt en skriftlig vetenskaplig rapport. 
 
Delkurs 1 - Ensemble och instrumentkännedom, 7 hp 
I delkursen studeras bruksinstrument i olika situationer av ensemblemusicerande och som verktyg vid gemensamt arrangerande av musikaliskt material. I delkursen introduceras även verktyg för reflektion av konstnärliga processer. 
 
Delkurs 2 - Ensemble, instrumentkännedom och musikalisk skapandeprocess, 7 hp 
I delkursen vidareutvecklas musicerande på olika bruksinstrument och dess tillämpningar vid sammusicerande. Studier sker i musikalisk skapandeprocess och olika verktyg för musikskapande presenteras och prövas.  
 
Delkurs 3 - Ensemble och musikhistoria, 7 hp 

Delkursen innehåller samverkansprojekt med studenter från kurs inom musikproduktion. Dessutom studeras musikhistoria utifrån perspektiv som inkluderar tradition från västerländsk konstmusik, världsmusik och populärmusik. Musikhistoriska perspektiv studeras för att ge förståelse för musikens förankring i de samhällen där den uttrycks.  
 
Delkurs 4 - Sceniskt projekt och rapport 1, 7 hp 

I denna modul knyts innehåll från föregående delkurser ihop och ett sceniskt ensembleprojekt från repertoarval till repetitioner och konsert genomförs. Under modulen skall även studentens kreativa processer under kursens gång redovisas i en skriftlig vetenskaplig rapport. 
 
Delkurs 5 - Musikteori, 2 hp  
Delkursen fokuserar på grundläggande musikteoretiska begrepp och andra delar av musikläran samt dess betydelse som verktyg för analys. Metoder presenteras för att utifrån en gehörbaserad musikalisk upplevelse kunna beskriva och analysera de olika musikaliska fenomenen som hörs.   

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse 

  • utveckla instrumentkännedom för de vanligaste bruksinstrumenten och dess roll i ensemblesammanhang.  
  • definiera och beskriva relevanta teorier och begrepp relaterade till grupprocesser inom sammusicerande och samskapande.
  • ge exempel på olika beprövade tillvägagångssätt för text- och musikskapande. 
  • beskriva framväxten av den västerländska musiktraditionen utifrån samhälleliga och vetenskapliga perspektiv. 
  • förklara och jämföra olika musiktraditioner och dess karaktärsdrag.  
  • kännedom om samt jämföra och välja digitala verktyg för musikskapande.  
  • grundläggande musikaliska begrepp rörande musikens byggstenar (såsom puls, rytm, taktart, notation) samt form, harmonik och melodik.  
  • redogöra på ett grundläggande sätt för metoder som bygger på vetenskaplig grund inom området musikaliskt skapande samt tillämpliga metoder och översiktlig orientering om för fältet aktuella forskningsfrågor. 

 Färdighet och förmåga 

  • tillämpa arrangerings- och instrumenteringskännedom för att tillsammans i ensemble arrangera låtmaterial till en slutprodukt. 
  • planera och genomföra framföranden av egenarrangerad och egenkomponerad musik, individuellt och tillsammans med andra. 
  • analysera sitt eget och andras låtskapande utifrån musikaliska begrepp. 
  • beskriva och systematisera de olika musikaliska fenomen som hörs utifrån en gehörbaserad musikalisk upplevelse.  
  • självständigt genomföra en undersökning utifrån ett valt musikhistoriskt område. 
  • söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i relation till en problemställning inom kursens ämnesinriktning. 
  • kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer relaterat till kursens ämnesinriktning. 
  • på ett grundläggande sätt identifiera, formulera, genomföra och rapportera en undersökning av en konstnärlig process relaterat till musikaliskt skapande. 
  • förhålla sig till en given tidsram. 
  • redogöra muntligt och skriftligt på ett grundläggande sätt samt kritiskt diskutera information, ämnesinriktningsrelaterade problem och lösningar i dialog med andra. 
  • planera, genomföra och utvärdera ett konsertprojekt självständigt och tillsammans med andra. 

 Värderingsförmåga och förhållningssätt  

  • sammanfatta och reflektera kring erfarenheter från såväl individuella som gruppbaserade konstnärliga processer. 
  • behärska verktyg för analys av klingande musikhistoriska exempel.  
  • tillämpa musikteori som ett verktyg för att beskriva och analysera musik.  
  • ta ställning på ett grundläggande sätt till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, med fokus på genus och hållbar utveckling inom området för kursens ämnesinriktning. 
  • värdera, problematisera och redogöra på ett grundläggande sätt för kursens kunskapsområde och dess roll i samhället skriftligt. 
  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap inom området musikaliskt skapande och utveckla sin kompetens på ett grundläggande sätt.  

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursens undervisning bedrivs främst i form av föreläsningar, workshops, litteraturseminarier samt handledning. Workshops innehåller moment som introduktioner, laborationer, redovisningar, uppspel eller liknande. Handledning sker i främst i grupp men även enskild handledning kan förekomma. 

Examination

Kursen examineras enskilt och i grupp genom praktiska moment, muntliga och skriftliga reflektioner, en skriftlig rapport och seminarier. Detta genom uppvisande av musikaliskt/tekniskt utövande, muntlig redovisning, skriftlig inlämning (inkluderar även exempelvis notskrift) samt inlämning av klingande material (inspelad musik). Kursen inkluderar examination av kurslitteratur i form av litteraturseminarier. Handledning sker i främst i grupp men även enskild handledning kan förekomma. 

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov och kan göras för student som erhållit beslut om stöd. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.  

För att få betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på delkurser om minst 21 hp.

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.  

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.  

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.  

En student som inte helt uppfyller målen för examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett underkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet. 

Övriga föreskrifter

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är kursens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas, annars måste de göras eller lämnas in vid nytt provtillfälle. 

Kursen får inte tas med i examen tillsammans med någon av kurserna Skapande musik (1MU006) och Skapande musik - Songwriting (1MU036) 

 



I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenterna minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas. 

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.