"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Neuropsykiatriska svårigheter - förhållningssätt, bemötande och strategier i olika miljöer, 15 hp

Engelskt namn: Neurodevelopmental Difficulties - Approaches and Strategies in Different environments

Denna kursplan gäller: 2025-03-24 till 2025-08-31 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SP017

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Beslutad av: Prefekten, 2025-03-26

Innehåll

I den här kursen är neuropsykiatriska svårigheter och deras utryck och konsekvenser i vardagen centralt. Utifrån aktuell forskning presenteras en fördjupad inblick i olika områden, perspektiv och teorier som har varit och är centrala för förståelsen av neuropsykiatriska svårigheter hos barn, ungdomar och vuxna. I modul 1 fokuseras fördjupad kunskap om faktorer av betydelse för området neuropsykiatriska svårigheter såsom till exempel neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, neuropsykiatrisk utredning och neuropsykiatriska diagnoser. I modulen studeras även betydelsen av sociala miljöer och livsvillkor i relation till neuropsykiatriska svårigheter. I modul 2 belyses etiska aspekter och problematiseras sociala kategorier såsom kön, etnicitet, social klass och ålder i en förståelse av det neuropsykiatriska forsknings- och kunskapsområdet. Särskilt betonas konsekvenser av olika miljöer, såsom hem- och skolmiljöer för neuropsykiatriska svårigheter och betydelsen av olika pedagogiska arbetssätt, strategier och hjälpmedel i mötet med individer vid neuropsykiatriska svårigheter. Slutligen diskuterar och problematiserar kursen betydelsen av förhållningsätt och bemötande i relation till barn, ungdomar och vuxna vid neuropsykiatriska svårigheter. 

Förväntade studieresultat

Modul 1: Neuropsykiatriska svårigheter, 5 hp
[Neurodevelopmental Difficulties, 5 credits]
För godkänd modul ska den studerande kunna:


Kunskap och förståelse
* Visa kunskap om neuropsykiatriska svårigheter, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatrisk utredning och neuropsykiatriska diagnoser.
* Visa förståelse för betydelsen av uppväxtmiljöer och livsvillkor för utveckling av neuropsykiatriska svårigheter.


Modul 2: Förhållningssätt, bemötande och strategier i olika miljöer, 10 hp
[Approaches and Strategies in Different Settings, 10 credits]
För godkänd modul ska den studerande kunna:


Kunskap och förståelse
* Visa kunskap om hur sociala kategorier, såsom kön, ålder och etnicitet får betydelse vid neuropsykiatriska svårigheter.
* Redogöra för vilka konsekvenser olika miljöer kan få för utveckling och lärande vid neuropsykiatriska svårigheter.
* Visa förståelse för pedagogiska arbetssätt, strategier och hjälpmedel i olika miljöer vid neuropsykiatriska svårigheter.
Färdighet och förmåga
* Skapa arbetsmaterial och verktyg för att möta barn, ungdomar och vuxna vid neuropsykiatriska svårigheter.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
* Problematisera vilka konsekvenser olika perspektiv på neuropsykiatriska svårigheter får för barn, ungdomar och vuxnas möjligheter till delaktighet i vardagliga sammanhang.
* Diskutera betydelsen av förhållningsätt och bemötande i mötet med barn, ungdomar och vuxna vid neuropsykiatriska svårigheter.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppdiskussioner och nätbaserade inlämningsuppgifter. Huvuddelen av kursens innehåll introduceras och presenteras genom inspelade föreläsningar. Därefter följer bearbetningar i form av gruppdiskussioner. Tillämpande delar genomförs med skriftliga inlämningsuppgifter och redovisningar där studenterna får tillfälle att visa sin kunskap och förståelse. Utvärdering sker efter avslutad kurs. 

Examination

Vissa examinerande inslag kan kräva närvaro via ett onlineverktyg, se vidare i gällande schema och studieguide för aktuellt kurstillfälle.

Modul 1: Neuropsykiatriska svårigheter, 5 hp

Modulen examineras genom:

1. En redovisning som examineras individuellt i en tvågradig skala, underkänd (U) och godkänd (G). 

2. En skriftlig inlämningsuppgift som examineras i en tvågradig skala, underkänd (U) och godkänd (G). 

Modul 2: Förhållningssätt, bemötande och strategier i olika miljöer, 10 hp

Modulen examineras genom:

1. Et grupparbete som examineras i grupp i en tvågradig skala, underkänd (U) och godkänd (G).

2. Et seminarium som examineras i grupp i en tvågradig skala, underkänd (U) och godkänd (G).

3. En skriftlig inlämningsuppgift som examineras individuellt i en tregradig skala, underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG). 

Om särskilda skäl föreligger har examinator rät at besluta om annan examinationsform. För student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning ska individuella anpassningar av examensformer alltid övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd, godkänd eller underkänd. För at bli godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget väl godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget väl godkänd har uppnåtts på individuell skriftlig inlämningsuppgift. 

Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt et omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten. 

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.