"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Psykologi/psykiatri, 3 hp

Engelskt namn: Psychology/Psychiatry

Denna kursplan gäller: 2025-01-13 och tillsvidare

Kurskod: 3OD010

Högskolepoäng: 3

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Odontologi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för odontologi

Beslutad av: Programkommittén för odontologiska utbildningar, 2006-06-07

Reviderad av: Programrådet för tandhygienist-, tandläkar- och tandteknikerprogrammen (PRO), 2024-11-22

Innehåll

Kursen ges inom tandläkarprogrammet, termin 5.

  • Utvecklingspsykologi.
  • Personlighetsteorier och försvarsmekanismer.
  • Psykologiska/psykiatriska grundbegrepp.
  • Psykiatriska sjukdomar enligt Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition (DSM).
  • Psykosomatiska sjukdomars förklaringsmodeller, diagnostik och behandling.
  • Orala psykosomatiska tillstånd.
  • Psykologiska behandlingsmetoder.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse
Den studerande ska

  • ha grundläggande kunskaper i utvecklingspsykologi
  • känna till psykologiska/psykiatriska grundbegrepp samt psykiatriska sjukdomar enligt DSM IV systemet
  • känna till förklaringsmodell för och definitioner av människans psykologiska försvarsmekanismer och copingstrategier, speciellt de som kan förekomma hos tandvårdens patienter 
  • kunna förklara hur psykisk ohälsa vidmakthålls av samspelet mellan undvikande mönster, negativa förändringar och tidigare erfarenheter
  • ha kännedom om olika psykologiska behandlingsmetoder såsom psykodynamisk  terapi (PDT) och kognitiv beteendeterapi (KBT)
  • ha kunskap om vad som menas med olika psykiska sjukdomstillstånd och hur dessa kan uppkomma
  • förstå och se samband mellan psykosomatiska sjukdomar och orala psykosomatiska tillstånd och visa kunskap om dessas förklaringsmodeller, diagnostik och behandling
  • kunna skilja mellan psykisk sjukdom och olika kognitiva funktionsnedsättningar
  • ha kunskap om hur individer som utsatts för övergrepp kan komma att uppvisa olika ångestsymptom vid behandling i tandvården
  • ha kunskap om var man kan hänvisa patienter som visar tecken på eller berättar om upplevelser av övergrepp.

Färdigheter och förmåga
Den studerande ska

  • känna till psykologiska aspekter på känslighet för olika odontologiska material, tandvårdsrädsla samt kunna tillämpa en professionell hållning
  • kunna bedöma om psykisk sjukdom eller kognitiv funktionsnedsättning föreligger hos patienten och veta när patienten uppvisar akuta symptom som kräver speciella åtgärder.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska

  • reflektera hur man bemöter och kommunicerar med patienter med psykisk ohälsa eller kognitiva funktionsnedsättningar
  • uppvisa ett professionellt förhållningssätt gentemot studenter, lärare och medarbetare.

Behörighetskrav

Den studerande ska ha genomgått samtliga kurser vilka tidsmässigt föregår denna kurs. För att få påbörja utbildning på termin 5 ska samtliga kurser på termin 1-2 vara examinerade med godkänt resultat och studenten ska ha uppnått minst 90 högskolepoäng inom programmet.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, kliniska fallbeskrivningar samt diskussioner. Obligatoriska moment ingår. Vid frånvaro från eller underkänt obligatoriskt moment kontaktas kursansvarig som beslutar om hur momentet ska kompletteras.

Examination

Examinationen består av en skriftlig uppgift i grupp som redovisas muntligt samt aktivt deltagande i obligatoriska seminarier. För godkänt resultat krävs godkänt skriftligt prov samt deltagande i obligatoriska moment.
Den studerande som underkänts vid prov eller ej deltagit vid första ordinarie provtillfälle ska beredas tillfälle att deltaga i ytterligare prov inom tre månader. Infaller provtillfället i nära anslutning till terminsslut ska prov anordnas senast två veckor efter ny terminsstart. Den studerande som underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära att annan examinator utses. Den studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande förändringar.

Den studerande som blivit underkänd i ordinarie prov har rätt att genomgå förnyat prov två gånger. Om studenten efter tre prov fortfarande är underkänd kan studenten rekommenderas, eller på eget initiativ, ansöka om att gå om kursen. Ansökan inges till berörd fakultetsnämnd eller det organ som fått nämndens delegation. Den studerande som genomfört sammanlagt fem prov men inte blivit godkänd ges inget ytterligare provtillfälle. Därefter kommer inga ytterligare resurser att erbjudas.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Övriga föreskrifter

Behörighetskravet " För att få påbörja utbildning på termin 5 ska samtliga kurser på termin 1-2 vara examinerade med godkänt resultat" gäller fr.o.m. de som antagits vårterminen 2018 till programmet eller senare.



Om denna kursplan upphör eller genomgår större förändringar erbjuds registrerade studenter möjlighet att göra omprov vid minst tre tillfällen under en tid av max två år från den tidpunkt då förändringen skedde.

Litteratur

Giltig från: 2025 vecka 3

Psykisk ohälsa : ett biopsykosocialt perspektiv
Sarkohi Ali, Andersson Gerhard
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 495 sidor :
ISBN: 9789144131160
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst