Engelskt namn: Creative Art
Denna kursplan gäller: 2025-03-03 och tillsvidare
Kurskod: 6ES145
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Prefekten för Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen, 2025-03-13
Kursen riktar sig till studenter som vill utveckla sina kunskaper i bild och form. Den kan också läsas av studenter som vill bli gymnasielärare i bild. I kursen ges studenten möjlighet till egen konstnärlig fördjupning och övning i rumslig gestaltning, samt analyser av egna och andras kreativa processer. Utöver detta bidrar kursen till en orientering inom relevanta teorier för ämnesområdet, samt till en konstvetenskaplig fördjupning. Ett bilddidaktiskt perspektiv genomsyrar samtliga delar i kursen.
Delkurs 1: Platsspecifik konst och dokumentation, 6 hp
Platsspecifik konst planeras och genomförs på plats eller digitalt, samt diskuteras ur olika kritiska perspektiv. Digital bild används för att dokumentera och presentera de platsspecifika gestaltningarna.
Delkurs 2: Multimodala uttryck, 3 hp
Delkursen omfattar ett laborativt gestaltningsarbete som kombinerar olika uttrycksformer för att skapa ett multimodalt verk. Genom praktiska övningar utforskas olika uttrycksformer i bild. Studenten introduceras till grundläggande multimodal teori och får tillfälle att diskutera både möjligheter och begränsningar med ämnesöverskridande arbete i skolan.
Delkurs 3: Konstvetenskap i perspektiv, 6hp
Genom att ta del av olika konstvetenskapliga textgenrer, liksom genom bildanalytiska övningar, främjar delkursen konstvetenskaplig fördjupning och ett reflekterande förhållningssätt gentemot konst och andra former av visuell kultur.
Delkurs 4: Konstnärlig fördjupning och analys, 15 hp
I delkursen genomför studenten ett eget fördjupningsprojekt, där konst används som metod för att utforska ett fenomen eller problemområde. Genom litteraturstudier och seminarier analyserar och reflekterar studenten över det egna gestaltningsarbetet, samt egna och andras konstnärliga processer. Projektet innefattar idé, genomförande, dokumentation och presentation av projektet, samt författande av en skriftlig rapport.
För betyget Godkänd ska den studerande kunna:
Delkurs 1: Platsspecifik konst och dokumentation, 6 hp
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Delkurs 2: Multimodala uttryck, 3 hp
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Delkurs 3: Konstvetenskap i perspektiv, 6hp
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Delkurs 4: Konstnärlig fördjupning och analys, 15 hp
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och workshops. Kursarbetet genomförs i grupp och individuellt, till stor del i självständiga former via digital plattform.
Delkurs 1 examineras genom gestaltande arbete, muntlig redovisning och skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 2 examineras genom gestaltande arbete och muntlig redovisning.
Delkurs 3 examineras genom seminarier, muntliga och skriftliga redovisningar och hemtentamen.
Delkurs 4 examineras genom gestaltande arbete, seminarium, muntlig redovisning och skriftlig inlämningsuppgift.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov och kan göras för student som erhållit beslut om stöd. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Kursen betygsätts med något av betygen väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). I delkurs 2 används betygsgraderna U eller G, övriga delkurser har tregradig skala. För betyget G krävs att samtliga prov bedömts med minst resultatet G. För betyget VG på helkurs krävs resultatet VG på minst 21 hp.
Utöver förväntade studieresultat läggs i bedömningen för betyget VG särskild vikt vid studentens förmåga att arbeta självständigt och utforskande där studenten formulerar och finner egna lösningar på problem. Därtill bedöms studentens redovisade förmåga till fördjupad analys med ett reflekterande och distanserat förhållningssätt.
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som inte helt uppfyller målen för examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett underkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är kursens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas, annars måste de göras eller lämnas in vid nytt provtillfälle.
Kursen ersätter den tidigare kursen Skapande bild, distans (6ES107) och kan inte tas med i examen tillsammans med denna. Kursen får inte heller tas med i examen tillsammans med Bild 3 (6ES034, 6ES105, 6ES146).
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Cool, Applied Visual Arts in the North
Jokela Timo, Coutts Glen, Härkönen Elina, Huhmarniemi Maria
Publications of the Faculty of Art and Design of the University of Lapland : 2013 :
http://www.asadnetwork.org/publications.html
Obligatorisk
Dwellers in the landscape : LiLa summer school and exhibition 2022
Härkönen Elina, Parpala Mari, Gårdvik Mette
[Rovaniemi] : University of Lapland : [2022] : 112 sidor (PDF) :
Fritt tillgänglig via Lauda
ISBN: 9789523373396
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsson Håkan
Omförhandlingar : den offentliga konstens roll efter millennieskiftet
Huddinge : Södertörns högskola : [2021] : 183 sidor :
Fulltext
ISBN: 9789189109926
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Litteratur tillkommer
Björkvall Anders
Den visuella texten : multimodal analys i praktiken
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 176 sidor :
ISBN: 9789144132747
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Williams Gilda
How to write about contemporary art
London : Thames & Hudson : 2014 : 264 s. :
ISBN: 9780500291573
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer
Handbook of the arts in qualitative research : perspectives, methodologies, examples, and issues
Knowles J. Gary, Cole Ardra L.
Los Angeles : Sage Publications : 2008 : xix, 700 p. :
ISBN: 9781412905312 (cloth)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skåreus Eva
Bilder i forskning : visuella metoder, konstbaserad forskning & fallstudier
Umeå : Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet : 2015 : 124 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-96664
Obligatorisk
Bale Kjersti
Estetik : en introduktion
Göteborg : Daidalos : 2010 : 205 s. :
ISBN: 978-91-7173-307-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer
Widerberg Karin
Att skriva vetenskapliga uppsatser
Lund : Studentlitteratur : 1995 : 91 s. :
ISBN: 91-44-49441-6
Se Umeå UB:s söktjänst
En kulturskola för alla - Estetiska ämnen och läroprocesser i ett mediespecifikt och medieneutralt perspektiv
Marner Anders, Örtegren Hans
Myndigheten för skolutveckling : 2003 :
Fulltext
Möten med bilder : att tolka visuella uttryck
Eriksson Yvonne, Göthlund Anette
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 216 s. :
ISBN: 978-91-44-05945-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindberg Anna Lena
Konst, kön och blick : feministiska bildanalyser från renässans till postmodernism
2. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur : 2014 : 238 s. :
ISBN: 9789144102399
Se Umeå UB:s söktjänst
Guidebok Kommunikation och marknadsföring för utställningar.
Visby : Riksutställningar : 2012 : 64 s. :
Fritt tillgänglig från Riksutställningars webbplats
ISBN: 978-91-85803-83-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Sundberg Dan
Konsthängning
Sveriges konstföreningar : 2014 :
https://www.sverigeskonstforeningar.nu/wp-content/uploads/2013/06/hangakonst.pdf