"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Skrivande i utbildning och yrkesliv, 7,5 hp

Engelskt namn: Writing in Education and Work

Denna kursplan gäller: 2025-07-21 och tillsvidare

Kurskod: 1NS117

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Svenska/nordiska språk: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Prefekten för Institutionen för språkstudier, 2025-03-12

Innehåll

I kursen behandlas skriftpraktiker i högre utbildning och yrkesliv i såväl teori som praktik. En arbetsmodell för skrivande introduceras genom skrivprocessen och arbete i responsgrupper. Under kursen förs kontinuerligt en logg med reflektion och kritisk granskning av den egna skrivprocessen. Centrala skrivteoretiska begrepp tas upp, t.ex. facktext, tanketext, presentationstext och professionell diskurs. I praktiska övningar tränas genremedvetenhet och förmåga att skriva mottagaranpassade texter. En orientering ges också om svensk ord- och grammatikvård samt den så kallade klarspråkstraditionen för den offentliga sektorns texter. Ordböcker och skrivhandböcker introduceras som redskap för skrivandet. 
Kursen består av tre delar: Referatskrivande (2 hp), Utredande skrivande (2 hp) och Skriftpraktiker i utbildning och yrkesliv (3,5 hp). Kursen ingår som en delkurs i Svenska språket A (30 hp).

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • redogöra för innebörden av skrivteoretiskt centrala begrepp samt
  • ha kännedom om skriftpraktiker i högre utbildning och yrkesliv.

Färdighet och förmåga

  • ta ansvar för och arbeta konstruktivt med skrivprocessen enskilt och i responsgrupper,
  • visa genremedvetenhet i produktion av facktexter för högre utbildning och yrkesliv,
  • använda svenska ordböcker och skrivhandböcker i sitt eget skrivande samt
  • använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk enligt rådande skriftspråksnorm och visa förmåga att mottagar- och situationsanpassa sitt skriftspråk.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över den egna skrivprocessen och den egna skrivutvecklingen utifrån arbetet med skilda genrer,
  • kritiskt granska skrivprocessen och responsgruppsarbete som verktyg för skrivande i högre studier och yrkesliv samt
  • relatera skriftpraktiker i högre utbildning eller yrkesliv till de egna skriftpraktikerna.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, övningar och responsgruppsarbete.

Examination

Kursens tre delar examineras genom tre separata skriftliga uppgifter.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Den första delen (Referatskrivande) och den andra delen (Utredande skrivande) bedöms med något av betygen Godkänd eller Underkänd. Den tredje delen av kursen (Skriftpraktiker i utbildning och yrkesliv) bedöms med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Godkänd på kursen krävs minst betyget Godkänd på alla tre delarna. För betyget Väl Godkänd på kursen krävs detta betyg på den tredje delen och minst godkänt betyg på de två andra delarna.

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

Examinator kan besluta att en student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan få möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt; komplettering för högre betyg är inte tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination i stället för komplettering och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.

Övriga föreskrifter

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.



Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas. För praktik/VFU garanteras minst ett provtillfälle (inklusive ordinarie provtillfälle).

Litteratur

Giltig från: 2025 vecka 30

Kurslitteratur

Språkrådet rekommenderar. Perspektiv, metoder och avvägningar i språkriktighetsfrågor.
Bylin Maria, Melander Björn
Ingår i:
Språkrådet rekommenderar
Stockholm : Språkrådet, Institutet för språk och folkminnen : 2023 : 288 sidor :
Tillgänglig via https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1718953/FULLTEXT01.pdf

Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-06916-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1-7 och kapitel 9-10, s. 11-112, 175-212 (148 sidor)

Att skriva bättre i jobbet : en basbok om brukstexter
Ehrenberg-Sundin Barbro, Wedin Åsa, Lundin Kerstin
Sjunde upplagan : Stockholm : Norstedts juridik : [2022] : 191 sidor :
ISBN: 9789139025283
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hedlund Anneli
Klarspråk lönar sig : handbok för ett effektivt klarspråksarbete
2., [uppdaterade] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2013 : 76 s. :
ISBN: 9789138326206
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Karlsson Anna-Malin
En arbetsdag i skriftsamhället : ett etnografiskt perspektiv på skriftanvändning i vanliga yrken : småskrift utarbetad av Språkrådet
Tredje upplagan : Malmö : NE Nationalencyklopedin AB : [2016] : 175 sidor :
ISBN: 9789188423023
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Maclean R.
First-year law students’ construction of professional identity through writing
Ingår i:
Discourse studies
London : Sage : 1999- : 12 : sid. 177-194 :
Länk
Obligatorisk

Nord Andreas
Klarspråksarbete och yrkeslivsskrivande : en forskningsöversikt
Stockholm : Språkrådet : 2017 : 44 s. :
Fritt tillgänglig hos Institutet för språk och folkminnen
ISBN: 978-91-86959-37-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Myndigheterna har ordet : om kommunikation i skrift
Nyström Höög Catharina, Söderlundh Hedda, Sörlin Marie
Stockholm : Norstedt : cop. 2012 : 175 s. :
ISBN: 978-91-1-304507-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1-2, 4-6, s. 13-71, 105-168 (121 sidor).

Granfeldt Jonas
Språkinlärning, språkdidaktik och teknologi : rapport från ASLA:s höstsymposium i Lund, 8-9 november 2007 = Language learning, language teaching and technology : papers from the ASLA symposium in Lund, 8-9 November, 2007
Uppsala : ASLA : 2008 : xx, 286 s. :
ISBN: 978-91-87884-21-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Nelson, Marie, 2008 "Jag kopierar andras mejl". Om andraspråkstalares skrivstrategier i yrkeslivet, s. 163-181 (18 sidor). ASLA:s skriftserie 21.

Ström Peter
Utredning inleds : språk, genredrag och ansvar i barnavårdsutredningar
Växjö : Linnaeus University Press : 2017 : 270 s. :
Fulltext
ISBN: 9789188357854
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1, 5 och 11.

Strömquist Siv
Skrivboken : skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
Nionde upplagan : Malmö : Gleerups : [2023] : 284 sidor :
ISBN: 9789151109749
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Karlsson Ola
Svenska skrivregler
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber : 2017 : 308 sidor :
ISBN: 978-91-47-11149-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst