"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Slöjd fördjupning, Trä- och metall, 30 hp

Engelskt namn: Sloyd continuation, Wood and metal

Denna kursplan gäller: 2024-03-04 och tillsvidare

Kurskod: 6SL055

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-03-13

Innehåll

Kursens övergripande innehåll är att fördjupa och utveckla det egna hantverket samt genomföra ett självständigt arbete.  I kursen fördjupas tidigare studier inom slöjdhantverk, med hänsyn till studentens eget val av material och teknik. Estetiska uttryck i hantverket problematiseras och utvecklas med grund i teorier om estetik, färg och form. En fortsatt fördjupning sker också gällande metoder för slöjdhantverk. Slöjd och vetenskap diskuteras i kursen, och här är egna erfarenheter av kursuppgifterna betydelsefulla. Under kursen studeras  etik i slöjd utifrån kritiska perspektiv, exempelvis hållbarhets- och maktperspektiv. Slöjddidaktisk forskning studeras och tillämpas.  

Slöjd och estetik 10  hp
Målet är att genom hantverk utveckla det egna färg- och formspråket samt kritiskt analysera och kommunicera ställningstaganden om färg och form. Teorier om estetik tillämpas i delkursen.

Metoder att slöjda 5 hp
I delkursen studeras metoder för att undersöka det egna hantverket. Konkreta metodövningar och studier av andras hantverk utgör det huvudsakliga innehållet.

Självständigt arbete 15 hp
I delkursen tillämpas metod- och hantverkskunskaper i ett självständigt arbete med utgångspunkt i relevanta styrdokument. Etiska och didaktiska aspekter av hantverket studeras och tillämpas. Olika kritiska perspektiv på slöjdhantverk utgör en viktig del.

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna:
 
 Kunskap och förståelse

  • Visa kunskap om olika hantverksbaserade undersökningsmetoder.
  • Visa kunskap om kursens olika hantverksmoment med särskilt fokus på estetiska uttryck.
  • Redogöra för i kursen förekommande teorier om estetik.
  • Visa kunskap om relevanta styrdokument

Färdighet och förmåga

  • Diskutera estetiska ställningstaganden med hjälp av förekommande teorier.
  • Tillämpa hantverksbaserade undersökningsmetoder i trä och metall
  • Genomföra ett hantverksbaserat fördjupningsarbete med stöd av i kursen ingående teorier och metoder.
  • Tillämpa kursens olika hantverksmoment med särskilt fokus på estetiska uttryck

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Kritiskt granska estetiska uttryck i eget hantverksarbetet utifrån makt- och hållbarhetsperspektiv.
  • Kritiskt granska andras fördjupningsarbeten utifrån teorier om estetik och metod.
  • Försvara ett eget fördjupningsarbete utifrån valda teorier om estetik och metod.
  • Diskutera etiska och didaktiska aspekter av det egna hantverket med utgångspunkt i relevanta styrdokument.

Behörighetskrav

Slöjd 1, trä- och metall 30 hp, eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, hantverksgenomgångar/laborationer, workshops, individuellt arbete, litteraturstudier, handledning och grupparbeten. Utgångspunkt skall vara ett problem- och processorienterat arbetssätt som ligger till grund för diskussioner, reflektioner och analyser samt ger beredskap för ett flexibelt arbetssätt i den kommande yrkesverksamheten. Under kursen arbetar de studerande praktiskt och teoretiskt, individuellt och i grupp, med problemorienterat undersökande och temastudier. IKT är en integrerad del av undervisningen och stöds av en digital konferensplattform. I kursen används IKT som didaktiskt redskap för analys, kommunikation, dokumentation och examination. Deltagande i kursen bygger på tillgång till ändamålsenlig slöjdutrustning, digital utrustning och lämplig lokal. 

Examination

Examination sker enskilt eller i grupp och i form av redovisning av produkter, skriftliga inlämningar och muntliga examinationer. Examination sker även genom uppvisade färdigheter och förmågor.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov och kan göras för student som erhållit beslut om stöd. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Andra examinationsformer kan förekomma om förutsättningarna för kursens genomförande i hög grad förändras.

Reflektion och analys av det praktiska arbetet tillmäts stor betydelse. Vid betygsättning på delkurser och på hel kurs används något av betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För betyget Väl Godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av hantverksmässiga kvaliteter, teoretisk och estetisk medvetenhet samt kan bedöma och argumentera för val genom att identifiera, kombinera, tillämpa och kritiskt granska i kursinnehållet och didaktiskt utveckla beslut och medvetna ställningstaganden.

För att få betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på delkurser om minst 20hp.

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Omexamination av redovisningar och seminarier kan komma att ske i samband med nästa kursträff eller motsvarande kursträff i annat kurstillfälle.  

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

En student som inte helt uppfyller målen för examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett underkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet.

Övriga föreskrifter

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är kursens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas, annars måste de göras eller lämnas in vid nytt provtillfälle.



I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.