"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Spanska B Inriktning mot ämneslärare, språkdidaktik och litteratur, 15 hp

Engelskt namn: Spanish B for the Upper Secondary School Levels, Teaching and Learning of Spanish and Literature

Denna kursplan gäller: 2025-12-29 och tillsvidare

Kurskod: 6SA021

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Spanska: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Prefekten för Institutionen för språkstudier, 2025-06-12

Innehåll

Kursen består av följande delkurser:

1. Språkdidaktik, 7,5 hp 
I den första delen, Lärande och undervisning i spanska, ingår studier av teorier om språkinlärning, en översikt över inflytelserika teoretiska paradigm inom språkdidaktik och dessas kopplingar till nuvarande styrdokument samt den Gemensamma referensramen i moderna språk (GERS). Utifrån detta utarbetar studenterna förslag till undervisningsaktiviteter som ska främja elevernas språkutveckling.

I den andra delen, Vetenskaplig text med inriktning mot språkdidaktik, behandlas aktuell forskning inom ämnesdidaktiken i språk, samt några analysmodeller som är relevanta för ämnet. Övning i att läsa, analysera, presentera och producera vetenskaplig text inom språkdidaktik.

2. Spanskspråkig litteraturhistoria samt litteraturanalys, 7,5 hp
Studier av såväl litteraturhistoriska epoker och genrer under 1900-talet som litteraturvetenskapliga teorier och begrepp. De ingående litterära verken analyseras utifrån olika litteraturvetenskapliga perspektiv.

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • sammanfatta huvuddragen i spanskspråkig litteraturhistoria från modernismen fram till våra dagar;
  • på spanska sammanfatta språkdidaktisk forskning;
  • redogöra för några teorier om hur inlärning av ett främmande språk går till;
  • redogöra för hur undervisning kan stödja språkinlärningsprocessen;
  • koppla de nationella styrdokumenten till teorier om språkundervisning;

Färdighet och förmåga

  • analysera såväl form som innehåll i språkdidaktisk vetenskaplig text;
  • utifrån ett givet material kunna utforma förslag till undervisningsaktiviteter i spanska;
  • analysera skönlitteratur tematiskt och strukturellt;
  • söka, sammanställa och presentera information, både muntligt och skriftligt på spanska;

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska och värdera språk- och litteraturvetenskapliga forskningsrön;
  • motivera de didaktiska val som gjorts utifrån styrdokument och aktuell forskning.

Behörighetskrav

Univ: 22,5 hp spanska i intervallet 1-30 hp i vilka grammatik ska ingå, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisning ges i form av föreläsningar, lektioner och gruppövningar. Närvaro är obligatorisk i de moment som ej har avslutande skriftligt prov.

Examination

Examinationen sker genom bedömning av individuella prestationer vid examinerande seminarier och individuella inlämningsuppgifter. Den studerande är skyldig att närvara om ej särskilda skäl för frånvaro föreligger. Vid sådan frånvaro skall den studerande själv kontakta undervisande lärare för instruktioner. Studerande som ej deltagit i föreskriven undervisning åläggs normalt kompletterande redovisning.

I delkurs 1 utgörs examinationen av

  • Lärande och undervisning i spanska, examineras genom en skriftlig inlämningsuppgift (4,5 hp)
  • Vetenskaplig text med inriktning mot språkdidaktik, examineras genom en skriftlig inlämningsuppgift (3 hp)

I delkurs 2 utgörs examinationen av

  • Muntligt prov och examinerande seminarier i litteraturanalys (5,5 hp)
  • Skriftligt prov i litteraturhistoria (2 hp)

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. 

Samtliga examinationer bedöms med något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått Väl godkänd på tillsammans lägst 10 högskolepoäng. 
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter det ordinarie provet.

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
 
Examinator kan besluta att en student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan få möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt; komplettering för högre betyg är inte tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination i stället för komplettering och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.

 

Övriga föreskrifter

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.



Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2026 vecka 1

1. Språkdidaktik, 7,5 hp

Styrdokument för ungdomsskolan.
Skolverket :
Hämtas på Skolverkets webbsida:
Obligatorisk

Tornberg Ulrika
Språkdidaktik
Sjätte upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 259 sidor :
ISBN: 9789151104140
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar om ca 200 sidor tillkommer (se anvisningar i lärplattformen) Obligatorisk

2. Spanskspråkig litteraturhistoria samt litteraturanalys, 7,5 hp

Dikter och noveller (ca. 600 sidor) tillkommer. Obligatoriskt. Tillhandahålles via lärplattform. Texter i litteraturhistoria som tillhandahålles via lärplattform. Obligatoriskt.

Lemebel Pedro
Tengo miedo torero
1 ed. : Buenos Aires : Seix Barral : 2002 : 217 s. :
ISBN: 9789507313516
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

La casa de Bernarda Alba
García Lorca Federico, Josephs Allen, Caballero Juan
31. ed. : Madrid : Cátedra : 2004 : 205 s. :
ISBN: 84-376-0068-5 (även tidigare ed.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Matute Ana María
Historias de la Artámila
6. ed. en Destinolibro : Barcelona : Destino : 2002 : 172 s. :
ISBN: 84-233-2323-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Correa Pedro
Historia de la literatura española
Madrid : Edelsa : 1987 : 101 s. :
ISBN: 84-85786-81-5
Se Umeå UB:s söktjänst