"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Språk-, läs- och skrivsvårigheter: evidensbaserad undervisning, 7,5 hp

Engelskt namn: Language, Reading and Writing Difficulties: Evidence-based Teaching

Denna kursplan gäller: 2024-01-01 och tillsvidare

Kurskod: 6SD026

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Språkdidaktik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2023-06-28

Innehåll

Kursen innebär fördjupade studier kring elever i språk-, läs- och skrivsvårigheter med teoretisk förankring i språkpsykologiska och specialpedagogiska perspektiv. Stort utrymme ägnas evidensbaserade didaktiska arbetssätt och metoder som främjar språklig tillgänglighet och stärker lärandet för elever i klassrummet, med fokus på språk-, läs- och skrivförmåga. I kursen behandlas även hur skolan och pedagogen i samverkan med andra verksamheter och professioner kan ge stöd och utmaning till elever.

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • beskriva olika uttryck för elevers språk-, läs- och skrivsvårigheter utifrån språkpsykologiska perspektiv samt kritiskt granska och diskutera konsekvenser som dessa svårigheter kan få för elevers lärande och utveckling;
  • redogöra för centrala begrepp och frågeställningar i relation till elevers inlärningssvårigheter och lärmiljö av relevans för lärarens kompetens och yrkesroll;

Färdighet och förmåga

  • analysera och föreslå åtgärder för att undanröja hinder och erbjuda undervisning    i relation till behoven hos elever med språk-, läs- och skrivsvårigheter samt till läroplanens mål och styrdokument;
  • diskutera möjligheter för samverkan med andra verksamheter och professioner i arbetet med elever i behov av stödinsatser såsom extra anpassningar och särskilt stöd;
  • diskutera implementering i den egna undervisningen av evidensbaserade metoder lämpliga för elever i språk-, läs- och skrivsvårigheter, som gynnar både elevens utveckling och den språkliga och kommunikativa tillgängligheten i undervisningen;

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt värdera vetenskapliga studier med fokus på språk-, läs- och skrivsvårigheter.

Behörighetskrav

Svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier samt Univ: Ett av följande alternativ: 1) lärarexamen eller 2) lägst 180 hp inom lärarutbildning vari ska ingå minst 6 hp verksamhetsförlagd utbildning.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier. Grupparbete förekommer.

Examination

Examinationen sker genom bedömning av tre gruppuppgifter om vardera 1,5 hp som redovisas vid seminarier samt en individuell fältstudie om 3 hp som redovisas dels muntligt, dels genom en skriftlig rapport.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. 

Seminarier och muntlig redovisning bedöms med något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U); den skriftliga rapporten bedöms med något av betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U), och bestämmer därmed slutbetyget för kursen.

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

Övriga föreskrifter

Kursen överlappar till stor del med kursen Undervisning för elever i språk-, läs- och skrivsvårigheter (6LI012/6SD013) och kan inte ingå i en examen tillsammans med denna kurs.



Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 1

Bringing words to life : robust vocabulary instruction
Beck Isabel L., McKeown Margaret G., Kucan Linda.
2nd ed. : New York : The Guilford Press : 2013. : xiv, 210 p. :
ISBN: 978-1-4625-0816-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Språklig sårbarhet i förskola och skola : : barnet, språket och pedagogiken
Bruce Barbro, Sventelius Eva, Ivarsson Ulrika, Svensson Anna-Karin
Lund : Studentlitteratur : 2016 : 264 s. :
ISBN: 9789144058160
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Dyslexi : från teori till praktik
Høien Torleiv, Lundberg Ingvar, Nilsdotter Måna
2., [uppdaterade och omarb.] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2013 : 336 s. :
ISBN: 978-91-27-13468-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1

Språkinriktad undervisning : en handbok
Hajer Maaike, Meestringa Theun, Löthagen Annika, Verwijst Ylva
2. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2014 : 245 s. :
ISBN: 9789173828697
Se Umeå UB:s söktjänst

Language and reading disabilities
Kamhi Alan G., Catts Hugh W.
3. ed. : Boston : Pearson : cop. 2012 : xvi, 303 p. :
ISBN: 9780137072774
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 4. Alternativt kan nedanstående utgåva användas.

Language and reading disabilities
Kamhi Alan G., Catts Hugh W.
3. ed. : Harlow : Pearson education limited : 2014 : ii, 322 p. :
ISBN: 9781292021980
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 4. Alternativt kan ovanstående utgåva användas.

Stödinsatser i utbildningen : om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
Stockholm : Skolverket : 2014 : 61 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591315
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst