"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Stamning, 4,5 hp

Engelskt namn: Stuttering

Denna kursplan gäller: 2024-03-25 och tillsvidare

Kurskod: 3LO063

Högskolepoäng: 4,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Logopedi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Logopedi

Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2017-06-14

Reviderad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2023-09-13

Innehåll

Kursen innebär en fördjupning av kunskaper och färdigheter förvärvade på grundnivå inom huvudområdena logopedi, medicin, lingvistik och psykologi och skall ytterligare utveckla studentens förmåga att självständigt integrera och använda dessa såväl i teori som vid klinisk tillämpning. Följande aspekter behandlas

  • teorier om uppkomst, utveckling och behandling av stamning och skenande tal hos barn, ungdomar och vuxna
  • diagnostik av stamning och skenande tal hos barn, ungdomar och vuxna
  • interventionstekniker i relation till graden av problem och psykosocialt sammanhang
  • indirekt och direkt behandling individuellt och i grupp inklusive föräldrakontakt och samtal
  • somatiska, intrapsykiska, interpersonella och sociala faktorers inverkan på kommunikationsprocessen

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse

Studenten ska kunna:

  • definiera olika stamningsvarianter och skenande tal
  • redogöra för orsaksteorier för stamning och skenande tal
  • redogöra för tidigare och aktuell forskning om intervention vid stamning och skenande tal
  • beskriva och reflektera kring olika behandlingsmodeller med eller utan tekniska hjälpmedel
  • beskriva samarbete med andra yrkeskategorier
  • beskriva indikationer för remittering till annan specialist
  • beskriva stamningsföreningars och självhjälpgruppers arbete

 

Färdighet och förmåga

Studenten ska kunna:

  • analysera stamning och skenande tal perceptuellt
  • utifrån art och grad av störningar i talets flyt, artikulation och hastighet differentialdiagnostisera mellan stamning och skenande tal
  • ställa diagnos utifrån individens verbala produktion, fysiska och psykiska reaktioner samt dennes kommunikativa förmåga och behov
  • visa färdigheter att planera evidensbaserad ändamålsenlig, individualiserad intervention utifrån patientens ålder, motivation, personlighet, och allmänna livssituation
  • ge information, rådgivning och vägledning till patienten, föräldrar, lärare och förskolepersonal på föräldrars uppdrag.
  • kunna demonstrera olika stamningstyper och behandlingstekniker

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Studenten ska kunna:

  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och kunna ansvara för den egna kunskaps- och färdighetsutvecklingen inom området
  • att reflektera över egna och andras reaktioner på självproducerad stamning i sociala sammanhang
  • självständigt söka och kritiskt värdera vetenskaplig evidens och information inom området

Behörighetskrav

Godkända kurser i logopedprogrammets termin 1-4 (120 hp) samt genomgångna kurser i termin 5 eller motsvarande. Kunskaper i engelska och svenska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till högskolestudier på grundnivå.

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, kliniska seminarier, workshops, laborationer och gruppövningar. Alla kursmoment utom föreläsningar förutsätter aktivt deltagande och är obligatoriska. I de fall obligatoriska undervisningsmomenten inte kan upprepas ersätts de med annan uppgift, vars omfattning och innehåll står i proportion till det missade obligatoriska momentet I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet.

Examination

Kursen examineras i form av individuell skriftlig salstenteamen och muntliga redovisningar i samband med patientfallsseminarier. Omtentamen anordnas tidigast 10 arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast två månader efter ordinarie prov. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programrådet begära annan examinator att bestämma betyg.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 13

Obligatorisk

Logopedi
Lyons Lena, Hartelius Lena
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 540 s. :
ISBN: 978-91-44-03886-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 433-456

Cluttering : current views on its nature, diagnosis, and treatment
Van Zaalen Yvonne., Reichel Isabella.
Bloomington, IN : IUniverse Inc : 2015. : xviii, 291 p. :
ISBN: 9781491743263
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Stuttering : foundations and clinical applications
Yairi Ehud, Seery Carol H.
Third edition. : San Diego, CA : Plural Publishing, Inc. : [2023] : pages cm :
ISBN: 9781635503555
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, stencilier och informationsmaterial, ca 200 sidor

Referenslitteratur

Kliniska riktlinjer för logopediska insatser vid stamning och stamningsproblematik
Grundström Pernilla, Lindström Elisabeth, Lundström Cecilia, Pihlgren Agneta, Samson Ineke
Svenska Logopedförbundet :
Länk

How to talk so kids will listen & listen so kids will talk
Faber Adele, Mazlish Elaine, Coe Kimberley Ann
1. Scribner ed. : New York : Scribner : 2012 : 345 s. :
ISBN: 9781451663884
Se Umeå UB:s söktjänst

Guitar Barry
Stuttering : an integrated approach to its nature and treatment
Fifth edition. : Philadelphia : Wolters Kluwer : [2019] : x, 419 pages :
ISBN: 9781496346124
Se Umeå UB:s söktjänst