"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Tal- och språkstörningar hos barn, 12 hp

Engelskt namn: Speech and language impairment in children

Denna kursplan gäller: 2022-08-29 och tillsvidare

Kurskod: 3LO066

Högskolepoäng: 12

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Logopedi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Logopedi

Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2017-11-29

Reviderad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2021-12-01

Innehåll

Kursen innebär en fördjupning och tillämpning av kunskaper förvärvade inom ämnesområdena lingvistik, psykologi, medicin och logopedi och skall utveckla studentens förmåga att integrera och använda dessa. Kursen består av två moduler: Modul 1 (7,5 hp) och modul 2 (4,5 hp). I modul 1 beaktas störningar i tal-, språk- och kommunikationsutvecklingen i relation till barnets allmänna utveckling; oralmotorisk utveckling och barnets ät- drick- och sväljsvårigheter; testmetoder, utredning, diagnosticering och intervention av olika typer av språk-, tal-, kommunikation- och oralmotoriska svårigheter i olika åldrar. I modul 2 beaktas flerspråkig utveckling; intervention på det flerspråkiga barnets olika språk; hörselskadors inverkan på språk, tal och röst; logopedisk intervention och utvärdering vid CI hos barn; selektiv mutism; språkstörningar hos skolbarn och samförekomsten med andra funktionshinder.

Förväntade studieresultat

Modul 1

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

  • definiera språkstörningar hos barn och beskriva dess allmänna karaktäristik
  • relatera störningar i barns kognitiva, motoriska, sociala och emotionella utveckling till tal, språk och kommunikation
  • diagnosticera störningar i tal, språk och kommunikation hos barn vad gäller art och svårighetsgrad med hänsyn till barnets allmänna utvecklingsstadium, ålder, språklig miljö samt sociala och emotionella situation
  • visa grundläggande kunskap om ICF-CY och hur detta används relaterat till tal- och språkstörningar hos barn
  • visa kunskap om oralmotorisk utveckling och barnets ät- drick- och sväljsvårigheter samt faktorer bakom dessa svårigheter

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten visa förmåga att:

  • bedöma barns språkliga utvecklingsstadium avseende kommunikativ förmåga, språkförståelse, semantik, syntax, morfologi och fonologi samt underliggande auditiva och neurolingvistiska förmågor. I samband med detta välja och använda lämpliga bedömningsmaterial utifrån barnets ålder
  • utifrån kunskaper om ansiktets och svalgets muskler, innervation, synergi och funktion utföra en motorisk/sensorisk bedömning av barns talapparat och artikulationsförmåga och deras ät-, drick- och sväljförmåga med ändamålsenliga material samt relatera detta till utvecklingsnivån
  • transkribera och analysera patologiskt tal ur fonologisk, lexikal och grammatisk aspekt

Värderingsförmåga och förhållningsätt
Efter genomgången kurs skall studenten:

  • kunna identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och kunna ansvara för den egna kunskapsutvecklingen

Modul 2

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

  • visa kunskap om flerspråkig utveckling
  • visa kunskap om selektiv mutism
  • visa kunskap om hörselskadors inverkan på språk, tal och röst
  • visa kunskap om teamarbete kring barn med cochleaimplantat (CI) samt logopedisk intervention och utvärdering vid CI hos barn
  • visa kunskap om viktiga faktorer vid språklig bedömning i skolåldern
  • visa kunskap om hur neuropsykiatriska tillstånd kan påverka språkförmågan

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten visa förmåga att:

  • föreslå lämplig intervention på det flerspråkiga barnets olika språk
  • bedöma och föreslå lämplig intervention för det barn som uppvisar selektiv mutism
  • bedöma och föreslå lämplig intervention för det utlandsadopterade barnet
  • beskriva och redogöra för målgrupp för CI samt föreslå och planera logopedisk intervention vid CI hos barn

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs skall studenten:

  • visa förmåga till insikt och förståelse för målgruppen CI
  • reflektera över olika kulturers inverkan på barns språkutveckling på ett nytt språk

Behörighetskrav

Godkända kurser i logopedprogrammets termin 1, genomgångna kurser i termin 2 samt ha genomgått kurserna Språk-och talutveckling 6 hp och Talkommunikation III 7,5 hp eller motsvarande..

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, case, aktivitet på nätbaserad lärplattform, workshops och kliniska seminarier. Alla kursmoment utom föreläsningar förutsätter aktiv medverkan.

Examination

Kursen examineras i form av skriftligt prov, aktivitet på nätbaserad lärplattform, gruppövningar samt seminarier. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla examinerande uppgifter är godkända. Omtentamen anordnas tidigast 10 arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast två månader efter ordinarie prov. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programrådet begära annan examinator att bestämma betyg. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Litteratur

  • Giltig från: 2022 vecka 47

    Obligatorisk

    Language disorders from infancy through adolescence: listening, speaking, reading, writing and communicating (fifth edition)
    Paul R, Norbury C, Gosse C
    Elsevier : 2018 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Kapitel 1-5 (Kapitel 5, moment II).

    Childhood Apraxia of Speech
    American Speech-Language-Hearing Association (Practice Portal) :
    Länk
    Obligatorisk

    Childhood Apraxia of Speech. Selective Mutism.
    American Speech-Language-Hearing Association (Practice Portal) :
    Länk
    Obligatorisk

    Bishop D. V. M.
    Uncommon understanding : development and disorders of language comprehension in children
    Classic edition : London : Psychology Press : 2014 : 348 p. :
    ISBN: 9781848721500
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 2-6

    Logopedi
    Lyons Lena, Hartelius Lena
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 540 s. :
    ISBN: 978-91-44-03886-5 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 6, 8-14, 28, 37 (Kapitel 11-14, moment II)

    Språkutveckling och språkstörning hos barn.
    Nettelbladt U, Salameh E.K
    Studentlitteratur : 2007 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Kapitel 1-2, 4, 6, 8-10.

    Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
    Hedman Christina, Morgan Eva, Salameh Eva-Kristina, Sandell Anna, Tvingstedt Anna-Lena, Wigerfelt Berit
    1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 267 s. :
    ISBN: 978-91-27-42172-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 1-3, 9-10 (moment II)

    Wallach Geraldine P.
    Language intervention for school-age students : setting goals for academic success
    St. Louis, Missouri : Mosby Elsevier : c2008 : xvi, 378 s. :
    ISBN: 9780323040334
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 1-4

    Artiklar och kopierat material tillkommer.

    Referenslitteratur

    Pediatric swallowing and feeding : assessment and management
    Arvedson Joan C, Brodsky Linda
    2. ed. : San Diego : Singular Thomson Learning : cop. 2002 : 644 s. :
    ISBN: 0-7693-0076-6
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 7, 9, 13.

    Barn utvecklar sitt språk.
    Bjar L, Liberg C
    Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-02793-1 : 2003 :

    Håkansson G
    Tvåspråkighet hos barn i Sverige
    Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-03070-3 : 2003 :

    Leonard L.B.
    Children with specific language impairment.
    USA: MIT Press : 1997 :

    Barn som är annorlunda. Hjärnans betydelse för barns utveckling.
    Trillingsgaard A, Dalby M, Ostergaard J
    Lund: Studentlitteratur : 2000 :

    Language disorders from infancy through adolescence: listening, speaking, reading, writing and communicating (fifth edition)
    Paul R, Norbury C, Gosse C
    Elsevier : 2018 :
    Läsanvisning: Kapitel 7-9

    Langugage development. Foundations, process, and clinical applications (Third edition)
    Capone Singleton N, Schulman B B
    Burlington: Jones & Bartlett Learning : 2018 :

    Clinical management of motor speech disorders in children.
    Caruso A J, Strand E
    USA: Thieme Medica Pub : 1999 :
    Läsanvisning: Kapitel 1-6, 8.

    Wallach Geraldine P.
    Language intervention for school-age students : setting goals for academic success
    St. Louis, Missouri : Mosby Elsevier : c2008 : xvi, 378 s. :
    ISBN: 9780323040334
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 5-10

  • Giltig från: 2022 vecka 35

    Obligatorisk

    Language disorders from infancy through adolescence: listening, speaking, reading, writing and communicating (fifth edition)
    Paul R, Norbury C, Gosse C
    Elsevier : 2018 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Kapitel 1-5 (Kapitel 5, moment II).

    Childhood Apraxia of Speech
    American Speech-Language-Hearing Association (Practice Portal) :
    https://www.asha.org/PRPSpecificTopic.aspx?folderid=8589935338§ion=Overview
    Obligatorisk

    Bishop D. V. M.
    Uncommon understanding : development and disorders of language comprehension in children
    Classic edition : London : Psychology Press : 2014 : 348 p. :
    ISBN: 9781848721500
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 2-6

    Logopedi
    Lyons Lena, Hartelius Lena
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 540 s. :
    ISBN: 978-91-44-03886-5 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 6, 8-14, 28, 37 (Kapitel 11-14, moment II)

    Språkutveckling och språkstörning hos barn.
    Nettelbladt U, Salameh E.K
    Studentlitteratur : 2007 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Kapitel 1-2, 4, 6, 8-10.

    Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
    Hedman Christina, Morgan Eva, Salameh Eva-Kristina, Sandell Anna, Tvingstedt Anna-Lena, Wigerfelt Berit
    1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 267 s. :
    ISBN: 978-91-27-42172-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 1-3, 9-10 (moment II)

    Wallach Geraldine P.
    Language intervention for school-age students : setting goals for academic success
    St. Louis, Missouri : Mosby Elsevier : c2008 : xvi, 378 s. :
    ISBN: 9780323040334
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 1-4

    Artiklar och kopierat material tillkommer.

    Referenslitteratur

    Pediatric swallowing and feeding : assessment and management
    Arvedson Joan C, Brodsky Linda
    2. ed. : San Diego : Singular Thomson Learning : cop. 2002 : 644 s. :
    ISBN: 0-7693-0076-6
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 7, 9, 13.

    Barn utvecklar sitt språk.
    Bjar L, Liberg C
    Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-02793-1 : 2003 :

    Håkansson G
    Tvåspråkighet hos barn i Sverige
    Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-03070-3 : 2003 :

    Leonard L.B.
    Children with specific language impairment.
    USA: MIT Press : 1997 :

    Barn som är annorlunda. Hjärnans betydelse för barns utveckling.
    Trillingsgaard A, Dalby M, Ostergaard J
    Lund: Studentlitteratur : 2000 :

    Language disorders from infancy through adolescence: listening, speaking, reading, writing and communicating (fifth edition)
    Paul R, Norbury C, Gosse C
    Elsevier : 2018 :
    Läsanvisning: Kapitel 7-9

    Langugage development. Foundations, process, and clinical applications (Third edition)
    Capone Singleton N, Schulman B B
    Burlington: Jones & Bartlett Learning : 2018 :

    Clinical management of motor speech disorders in children.
    Caruso A J, Strand E
    USA: Thieme Medica Pub : 1999 :
    Läsanvisning: Kapitel 1-6, 8.

    Wallach Geraldine P.
    Language intervention for school-age students : setting goals for academic success
    St. Louis, Missouri : Mosby Elsevier : c2008 : xvi, 378 s. :
    ISBN: 9780323040334
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 5-10