"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Tyska C, Språkdidaktik i teori och praktik, 15 hp

Engelskt namn: German C, The Theory and Practice of Language Teaching and Learning

Denna kursplan gäller: 2026-01-05 och tillsvidare

Kurskod: 6TY027

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Prefekten för Institutionen för språkstudier, 2025-06-12

Innehåll

I kursen ingår fördjupade studier i språkdidaktik. Den är indelad i två delkurser: 

1. Språkdidaktik, 7,5 hp 
Fördjupade studier av olika faktorer som kan stödja språkutveckling i ett främmande språk liksom av olika sätt att organisera undervisning som främjar denna. Reflektioner kring egen eller iakttagen undervisning i tyska ingår. Formativ och summativ bedömning behandlas. En röd tråd utgör diskussioner om hur förhållningssätt kopplade till värdegrund, normkritik och hållbar utveckling kan genomsyra tyskundervisningen. 
 

2. Fördjupning i ett språkdidaktiskt tema, 7,5 hp 
Individuellt vald fördjupning i ett språkdidaktiskt tema med relevans för tyskundervisning i Sverige. Den studerande söker och sammanställer aktuell forskningslitteratur och presenterar detta i en skriftlig forskningsöversikt där även reflektion kring möjliga tillämpningar ingår. Resultaten presenteras och diskuteras också muntligt.  

Förväntade studieresultat

1. Språkdidaktik, 7,5 hp 

För betyget Godkänd ska den studerande 

Kunskap och förståelse 

  • kunna redogöra för och diskutera innebörden av några centrala begrepp inom området språkdidaktik 
  • på ett nyanserat sätt kunna redogöra för hur undervisning kan stödja språkinlärningsprocessen 

Färdighet och förmåga 

  • kunna beskriva egen eller iakttagen undervisning och diskutera denna utifrån aktuella styrdokument och forskningslitteratur 
  • kunna bedöma elevers produkter ur ett formativt och summativt perspektiv 
  • kunna diskutera hur tyskundervisning kan stödja skolans arbete med värdegrund och hållbar utveckling 

2. Fördjupning i ett språkdidaktiskt tema  

För betyget Godkänd ska den studerande 

Kunskap och förståelse 

  • kunna redogöra för relevant forskningslitteratur inom ett valt område 

Färdighet och förmåga 

  • kunna sammanställa en strukturerad översikt över aktuell forskningslitteratur kring någon aspekt kopplad till tyskundervisning i Sverige 
  • kunna diskutera möjliga tillämpningar av den egna forskningsöversikten i tyskundervisning 
  • kunna utforma textens layout, inklusive referenser, tabeller och figurer, i enlighet med vedertagna konventioner 
  • kunna med hög grad av språklig korrekthet och enligt ämnets konventioner muntligt och skriftligt på tyska presentera och diskutera den egna forskningsöversikten. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • kunna motivera det urval som gjorts till forskningsöversikten utifrån vetenskapliga perspektiv och, när så är relevant, även samhälleliga och/eller etiska perspektiv. 

Behörighetskrav

Univ: 30hp tyska inom intervallet 1-30 hp + 22.5 hp tyska inom intervallet 31-60 hp, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

All undervisning och examination genomförs på tyska. 

1. Språkdidaktik, 7,5 hp 
Obligatoriska seminarier med redovisning av uppgifter. 

2. Fördjupning i ett språkdidaktiskt tema 
Seminarieövningar och handledning.  

Examination

All undervisning och examination genomförs på tyska. All examination baseras på individuella prestationer. 

1. Språkdidaktik, 7,5 hp 
Examinationen består av bedömning av:  

  • seminarieuppgifter kopplade till bedömning respektive värdegrundsfrågor (2 hp) 
  • muntlig presentation av egen eller iakttagen undervisning (2 hp) 
  • skriftlig redovisning av beskrivning av och reflektion kring egen eller iakttagen undervisning (3,5 hp) 

2. Fördjupning i ett språkdidaktiskt tema, 7,5 hp 
Examinationen består av bedömning av:  

  • muntlig presentation och diskussion av den individuella fördjupningen (2 hp) 
  • skriftlig redovisning av forskningsöversikt (5.5 hp) 

 

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. 

Vid examination av skriftliga redovisningar används betygsgraderna Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Vid övrig examination används betygsgraderna Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått Väl godkänd på tillsammans lägst 9 högskolepoäng. 

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov. 

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet. 

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet. 

Examinator kan besluta att en student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan få möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt; komplettering för högre betyg är inte tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination i stället för komplettering och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt. 

Övriga föreskrifter

Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas. För praktik/VFU garanteras minst ett provtillfälle (inklusive ordinarie provtillfälle). 

Litteratur

Giltig från: 2026 vecka 2

1. Språkdidaktik

Tornberg Ulrika
Språkdidaktik
Sjätte upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 259 sidor :
ISBN: 9789151104140
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Styrdokument för den svenska ungdomsskolan. Artiklar (c:a 150 sidor) hämtas från internet eller UB.

2. Fördjupning i ett språkdidaktiskt tema

Litteratur väljs i samråd med handledare.