Engelskt namn: Educational Science, Teaching and Learning
Denna kursplan gäller: 2018-02-19 till 2023-01-15 (nyare version av kursplanen finns)
Kurskod: 6PE226
Högskolepoäng: 8
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2016-04-05
Reviderad av: Prefekten, 2017-11-20
I kursen fördjupas läroplansteorin och didaktiska perspektiv på lärares arbete i högstadiet och i gymnasieskolan. Lärandeteorierna fördjupas utifrån pedagogiska och utvecklingspsykologiska perspektiv för att kunna användas som planerings- och analysverktyg av elevers lärande på både grupp och individnivå. Under kursen genomför studenterna en mindre studie och skriver en vetenskaplig rapport där utbildningsvetenskapliga begrepp används för analys av didaktiska processer. Pedagogiskt ledarskap studeras och praktiseras med fokus på strategier för konflikthantering. Röst och tal skall ingå för ämneslärare eftersom det är ett viktigt arbetsverktyg i undervisningen.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
- Redogöra för aktuell utbildningsvetenskaplig och utvecklingspsykologisk forskning relaterat till läraruppdraget.
- Redogöra för läroplansteoretiska perspektiv med betoning på lärares arbete i högstadiet och i gymnasieskolan
- Beskriva skilda villkor för undervisning och lärande utifrån individuella, relationella och kontextuella faktorer.
Färdigheter och förmåga
- Planera och genomföra en studie med utgångspunkt i ett utbildningsvetenskapligt perspektiv
- Skriva en vetenskaplig rapport
- Tillämpa och diskutera pedagogiskt ledarskap med fokus på konfliktsituationer
- Använda och reflektera över digitala verktyg i pedagogisk verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Med stöd i utbildningsvetenskaplig och utvecklingspsykologisk forskning planera undervisning och analysera didaktiska överväganden.
Godkänt betyg på kurser ingående i Utbildningsvetenskaplig kärna I, 1-28,5 hp i överensstämmelse med aktuell programstruktur.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops och rollspel där kursinnehåll tillämpas i varierade former. Syftet med de olika undervisningsinslagen är att förbereda för gymnasielärares arbete i pedagogisk verksamhet på vetenskaplig grund. Rollspelen på kursen är obligatoriska.
Examination sker individuellt i en skriftlig tentamen, en vetenskaplig rapport och i rollspelsseminarier som sker i grupp. Betyg på hel kurs utgör sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att göra välgrundade tolkningar och att kritiskt analysera med stöd av olika teoretiska begrepp. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgången examination samt ett förnyat examinationstillfälle för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa examinationstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd. Det första förnyade examinationstillfället ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie examinationstillfället har meddelats. För examinationer som genomförs under maj och juni månad får första förnyade examinationstillfället erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för förnyade examinationstillfällen/omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie.
I de fall då examinationer eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för examinationer kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie tillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas vid Umeå universitet. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Pedagogisk psykologi
Woolfolk Anita, Karlberg Martin
Harlow : Pearson : 2015 : xxv, 673 s. :
ISBN: 9780273761860
Se Umeå UB:s söktjänst
Klinisk barnpsykologi. Utveckling på avvägar. Anders Broberg, Kjerstin Almqvist, Pia Risholm Mothander & Tomas Tjus. (2:a utgåvan) Natur & Kultur (totalt ca18 sidor) Tonårstid. Björn Wrangsjö & Majlis Winberg Salomonsson. Natur & Kultur. (totalt ca 18 sidor) Lågaffektivt bemötande. Axel Chipumbu Havelius. Studentlitteratur (totalt 17 sidor) Exekutiva funktioner hos barn och unga. Anne Vibeke Fleischer & Käte From. Studentlitteratur (totalt 18 sidor)
Barn som utmanar. Björn Kadesjö, 2010. Barn som tänker annorlunda. Eva Nordin-Olson, 2010. Artiklar och kompendium kan tillkomma om max 15 sidor
Uljens Michael (red.)
Didaktik : teori, reflektion och praktik.
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 267 s. :
ISBN: 91-44-47941-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 5: 20 sidor. Utdraget finns tillgängligt i pdf-format på kursens läroplattform
Akademiskt läsande och skrivande
Blomström Vendela, Wennerberg Jeanna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 202 s. :
ISBN: 9789144092546
Se Umeå UB:s söktjänst
Ledarskap, sociala relationer och konflikthantering för lärare
Karlberg Martin, Samuelsson Marcus
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2021] : 580 sidor :
ISBN: 9789127825253
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärande, skola, bildning
Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
5 uppl. : Natur & Kultur Akademisk : 2020 : 760 sidor :
ISBN: 9789127827974
Se Umeå UB:s söktjänst
On Some Necessary Conditions of Learning
Marton Ference, Fai Pang Ming
Journal of the Learning Sciences, 15:2, 193-220, DOI: 10.1207/s15327809jls1502_2 : 2006 :
http://dx.doi.org/10.1207/s15327809jls1502_2
Läsanvisning: Finns i pdf- format på kursens läroplattform
Wahlström Ninni
Läroplansteori och didaktik
2 uppl. : Malmö : Gleerup Utbildning AB : 2016 : 213 s. :
ISBN: 9789140694768
Se Umeå UB:s söktjänst
Aspelin Jonas
Sociala relationer och pedagogiskt ansvar
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 168 s. :
ISBN: 978-91-40-66888-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Jansson Bo
Utbildningsvetenskapens kärna : läraryrkets innersta väsen?
1 uppl. : Malmö : Gleerup : 2011 : 204 s. :
ISBN: 978-91-40-67655-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik Visible teaching : perspectives on teaching and teaching competence
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
7:e reviderade upplagan : Umeå : Fundo Förlag : [2019] : 107 sidor :
ISBN: 9789197558495
Se Umeå UB:s söktjänst
Uljens Michael
Didaktik : teori, reflektion och praktik
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 267 s. :
ISBN: 91-44-47941-7 ;
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och andra texter kan tillkomma.
Pedagogisk psykologi
Woolfolk Anita, Karlberg Martin
Harlow : Pearson : 2015 : xxv, 673 s. :
ISBN: 9780273761860
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Klinisk barnpsykologi. Utveckling på avvägar. Anders Broberg, Kjerstin Almqvist, Pia Risholm Mothander & Tomas Tjus. (2:a utgåvan) Natur & Kultur (totalt ca18 sidor) Tonårstid. Björn Wrangsjö & Majlis Winberg Salomonsson. Natur & Kultur. (totalt ca 18 sidor) Lågaffektivt bemötande. Axel Chipumbu Havelius. Studentlitteratur (totalt 17 sidor) Exekutiva funktioner hos barn och unga. Anne Vibeke Fleischer & Käte From. Studentlitteratur (totalt 18 sidor)
Barn som utmanar. Björn Kadesjö, 2010. Barn som tänker annorlunda. Eva Nordin-Olson, 2010. Artiklar och kompendium kan tillkomma om max 15 sidor
Aspelin Jonas
Sociala relationer och pedagogiskt ansvar
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 168 s. :
ISBN: 978-91-40-66888-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Linde Göran
Det ska ni veta! : en introduktion till läroplansteori!
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 172 s. :
ISBN: 978-91-44-08559-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Towards a science of the art of teaching
Lo Mun Ling, Marton Ference
Ingår i:
International Journal for Lesson and Learning Studies
Emerald Group Publishing Ltd : 1 : sid. 7-22 :
http://dx.doi.org/10.1108/20468251211179678
Obligatorisk
Läsanvisning: Finns i pdf- format på kursens läroplattform
On Some Necessary Conditions of Learning
Marton Ference, Fai Pang Ming
Journal of the Learning Sciences, 15:2, 193-220, DOI: 10.1207/s15327809jls1502_2 : 2006 :
http://dx.doi.org/10.1207/s15327809jls1502_2
Obligatorisk
Läsanvisning: Finns i pdf- format på kursens läroplattform
Uljens Michael (red.)
Didaktik : teori, reflektion och praktik.
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 267 s. :
ISBN: 91-44-47941-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Kapitel 5: 20 sidor. Utdraget finns tillgängligt i pdf-format på kursens läroplattform
Jansson Bo
Utbildningsvetenskapens kärna : läraryrkets innersta väsen?
1 uppl. : Malmö : Gleerup : 2011 : 204 s. :
ISBN: 978-91-40-67655-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: kap 2: 15 sidor. Utdraget finns tillgängligt i pdf-format på kursens läroplattform
Akademiskt skrivande : en skrivhandledning
Øyen Simen Andersen, Solheim Birger
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning : 2015 : 99 s. :
ISBN: 9789140687999
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Aspelin Jonas
Sociala relationer och pedagogiskt ansvar
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 168 s. :
ISBN: 978-91-40-66888-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Dimenäs Jörgen
Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
ISBN: 978-91-47-08421-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Synligt lärande : presentation av en studie om vad som påverkar elevers studieresultat
Håkansson Jan, Sveriges kommuner och landsting
Stockholm : Sveriges Kommuner och Landsting : 2011 : 65 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7164-706-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Hakvoort Ilse, Friberg Birgitta
3., [uppdaterade och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 248 s. :
ISBN: 9789140691675
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
6. uppl. : Umeå : Fundo Förlag : 2016 : 93 s. :
ISBN: 9789197558488
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogisk forskning i Sverige 4(1). 1999. Hela numret
Pedagogisk Forskning i Sverige :
Jansson Bo
Utbildningsvetenskapens kärna : läraryrkets innersta väsen?
1 uppl. : Malmö : Gleerup : 2011 : 204 s. :
ISBN: 978-91-40-67655-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Developmental psychology for educators: an introduction
Meece Judith L, Abbeduto Leonard, Daniels Denise H, Symons Frank, Gruber Michael
London: McGraw-Hill Custom Publishing, Third ed. cop. 2016: iv, 490 s. ISBN 9780077179458 : 2016 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (totalt ca 23 sidor)
Klinisk barnpsykologi. Utveckling på avvägar. Anders Broberg, Kjerstin Almqvist, Pia Risholm Mothander & Tomas Tjus. (2:a utgåvan) Natur & Kultur (totalt ca18 sidor) Tonårstid. Björn Wrangsjö & Majlis Winberg Salomonsson. Natur & Kultur. (totalt ca 18 sidor) Lågaffektivt bemötande. Axel Chipumbu Havelius. Studentlitteratur (totalt 17 sidor) Exekutiva funktioner hos barn och unga. Anne Vibeke Fleischer & Käte From. Studentlitteratur (totalt 18 sidor)
Barn som utmanar. Björn Kadesjö, 2010. Barn som tänker annorlunda. Eva Nordin-Olson, 2010. Artiklar och kompendium kan tillkomma om max 15 sidor
Aspelin Jonas
Sociala relationer och pedagogiskt ansvar
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 168 s. :
ISBN: 978-91-40-66888-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Linde Göran
Det ska ni veta! : en introduktion till läroplansteori!
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 172 s. :
ISBN: 978-91-44-08559-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Towards a science of the art of teaching
Lo Mun Ling, Marton Ference
Ingår i:
International Journal for Lesson and Learning Studies
Emerald Group Publishing Ltd : 1 : sid. 7-22 :
http://dx.doi.org/10.1108/20468251211179678
Obligatorisk
Läsanvisning: Finns i pdf- format på kursens läroplattform
On Some Necessary Conditions of Learning
Marton Ference, Fai Pang Ming
Journal of the Learning Sciences, 15:2, 193-220, DOI: 10.1207/s15327809jls1502_2 : 2006 :
http://dx.doi.org/10.1207/s15327809jls1502_2
Obligatorisk
Läsanvisning: Finns i pdf- format på kursens läroplattform
Uljens Michael (red.)
Didaktik : teori, reflektion och praktik.
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 267 s. :
ISBN: 91-44-47941-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Kapitel 5: 20 sidor. Utdraget finns tillgängligt i pdf-format på kursens läroplattform
Jansson Bo
Utbildningsvetenskapens kärna : läraryrkets innersta väsen?
1 uppl. : Malmö : Gleerup : 2011 : 204 s. :
ISBN: 978-91-40-67655-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: kap 2: 15 sidor. Utdraget finns tillgängligt i pdf-format på kursens läroplattform
Akademiskt skrivande : en skrivhandledning
Øyen Simen Andersen, Solheim Birger
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning : 2015 : 99 s. :
ISBN: 9789140687999
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Aspelin Jonas
Sociala relationer och pedagogiskt ansvar
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 168 s. :
ISBN: 978-91-40-66888-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Dimenäs Jörgen
Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
ISBN: 978-91-47-08421-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Synligt lärande : presentation av en studie om vad som påverkar elevers studieresultat
Håkansson Jan, Sveriges kommuner och landsting
Stockholm : Sveriges Kommuner och Landsting : 2011 : 65 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7164-706-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Hakvoort Ilse, Friberg Birgitta
3., [uppdaterade och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 248 s. :
ISBN: 9789140691675
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
6. uppl. : Umeå : Fundo Förlag : 2016 : 93 s. :
ISBN: 9789197558488
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogisk forskning i Sverige 4(1). 1999. Hela numret
Pedagogisk Forskning i Sverige :
Jansson Bo
Utbildningsvetenskapens kärna : läraryrkets innersta väsen?
1 uppl. : Malmö : Gleerup : 2011 : 204 s. :
ISBN: 978-91-40-67655-9
Se Umeå UB:s söktjänst