"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Vägledningsinsatser för individer i behov av särskilt stöd, 7,5 hp

Engelskt namn: Career Counselling for Clients in Need of Special Support

Denna kursplan gäller: 2023-07-31 och tillsvidare

Kurskod: 6SY047

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Beslutad av: Prefekten, 2022-03-11

Reviderad av: Prefekten, 2023-03-13

Innehåll

I kursen introduceras det specialpedagogiska fältet och studie- och yrkesvägledarens roll för individer i behov av särskilt stöd. Centrala begrepp inom det specialpedagogiska fältet, exempelvis extra anpassningar, särskilt stöd, inkludering, tillgängliga lärmiljöer, delaktighet samt en skola för alla diskuteras med hjälp av relevanta specialpedagogiska perspektiv.

Under kursen presenteras aktuell kunskap och forskning om fysiska- och intellektuella funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter. Vidare behandlas uppväxtfaktorer och sociala miljöers betydelse för individers livsvillkor. Slutligen problematiseras hur vägledningsmetoder och färdigheter kan anpassas för att möta individer i behov av stöd.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa förståelse för centrala begrepp och perspektiv inom det specialpedagogiska fältet
  • visa kunskap om områdena fysisk och intellektuell funktionsnedsättning, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
  • visa förståelse för sociala miljöers betydelse för individers livsvillkor

Färdighet och förmåga

  • Visa förmåga att anpassa vägledningsmetoder och samtalsmetodiska färdigheter till individer i behov av stöd.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över betydelsen av samverkan för att planera och stödja individer i behov av stöd
  • kritiskt granska sitt eget behov av fortsatt kunskapsinhämtning

 

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten och tillämpningsövningar. Föreläsningarna syftar till att introducera studenterna till problematisering, analys och värdering av kursens innehåll. Föreläsningar, seminarier, grupparbeten och tillämpningsövningar avser att förankra inslag samt att ge stöd för att uppnå förväntade studieresultat.

I kursen ingår obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Examination

Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Examinationer sker individuellt via ett seminarium som examineras i en tvågradig skala, underkänd (U) och godkänd (G), i grupp via en skriftlig inlämning och redovisning som examineras i en tvågradig skala, underkänd (U) och godkänd (G) samt genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift som examineras i en tregradig skala, underkänd (U), godkänd och väl godkänd (VG).

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).

För betyget godkänd (G) krävs att samtliga examinationer bedömts med resultatet godkänd (G). För betyget väl godkänd (VG) krävs dessutom att den skriftliga individuella inlämningsuppgiften bedöms med resultatet väl godkänd (VG).

Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Litteratur

Giltig från: 2023 vecka 31

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

Kurslitteratur

Brolin Magnus
Perspektiv på hälsa : att bredda vägen
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 231 sidor :
ISBN: 9789147122479
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bruce Barbro
Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
ISBN: 9789140689276
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kapitel 2 och 6

Lågaffektivt bemötande och problematisk skolfrånvaro
Bühler Maria, Karlsson Annelie, Österholm Terése
2018 : 180 sidor :
ISBN: 9789144120409
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Jakobsson Inga-Lill, Nilsson Inger
Andra utgåvan, omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2019] : 331 sidor :
ISBN: 9789127827486
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: kap 3-5 och 7-8

12 verktyg i KBT : från teori till färdighet
Linton Steven James, Flink Ida
Andra utgåvan : Natur & Kultur : 2021 : 327 sidor :
ISBN: 9789127824546
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Motiverande samtal vid autism och adhd
Ortiz Liria, Sjölund Anna
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 207 s. :
ISBN: 978-91-27-14171-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar och annat material tillkommer och tillhandahålls av läraren.

Referenslitteratur

Kroppen håller räkningen : hjärna, sinne och kropp vid läkning efter psykiskt trauma
Van der Kolk Bessel, Halvorsen-Kåven Solveig, Berglund Gustaf
[Kungsbacka] : Akademius förlag : [2021] : 439 sidor :
ISBN: 9789198624618
Se Umeå UB:s söktjänst

Liman Lina
Konsten att fejka arabiska : en berättelse om autism
[Stockholm] : Albert Bonniers förlag : [2017] : 312 sidor :
ISBN: 9789100161231
Se Umeå UB:s söktjänst

Nilholm Claes
Perspektiv på specialpedagogik
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 148 sidor :
ISBN: 9789144138626
Se Umeå UB:s söktjänst