Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kognitionsvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Prefekten, 2025-06-05
Innehåll
Kursen behandlar syn som informationsbehandling med fokus på de beräkningsmässiga utmaningar artificiella och biologiska synsystem ställs inför. Särskild tonvikt läggs på de många underspecificerade problem som uppstår för generella synsystem och hur artificiella och biologiska synsystem försöker lösa dem. Under kursens gång berörs grundläggande bildtagning, perceptuell organisation, djup och kategorisering. Kursen behandlar också visuell inlärning, uppmärksamhet och blickkontroll.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse Efter kursen skall studenten ha:
Kunskap om människans förmåga att varsebli, känna igen, minnas och att föreställa sig visuella objekt och scener.
Kunskap om olika perceptionsteorier samt förståelse för tillämpningar av dessa teorier på maskinella system.
Kunskap om datavetenskapliga förutsättningar och tekniker för att fånga, analysera och utnyttja visuell information.
Färdighet och förmåga Efter kursen skall studenten ha:
förmåga att omsätta och integrera dessa kunskaper i ett projektarbete.
förmåga att kommunicera projektresultat såväl skriftligt som muntligt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter kursen skall studenten ha:
insikter i kognitionsvetenskaplig metodik
stärkt förmåga att bedöma vetenskapliga arbeten inom området visuell kognition
Behörighetskrav
60 högskolepoäng i huvudområdet kognitionsvetenskap eller motsvarande. Av dessa 60 hp ska följande kurser ingå: Logik och formella metoder, 7.5 hp, Tillämpad kognitiv psykologi, 7.5 hp, Programmering i Python, 7.5 hp och Datastrukturer och algoritmer (Python), 7.5 hp, eller motsvarande.
Engelska A/6 och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier om utbildningen ges på svenska
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och lektionsövningar samt handledning i samband med laborationsuppgifter och projektarbete. Undervisningen kan innehålla nätbaserade inslag.
Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på.
Examination
Kursen examineras med individuell skriftlig salstentamen. Examination sker även genom individuellt författande av en vetenskaplig rapport samt gruppvis muntlig presentation och försvar av denna i seminarieform. Examinerande muntlig presentation kan komma att ske online. Även aktivt deltagande i och genomförande av programmeringslaboration är examinationsgrundande och redovisas med individuell laborationsrapport.
Förekomst av examinerande moment anges i schema. All förekommande undervisning kan komma att examineras. Beslut om avvikelse från aktuell examinationsform fattas av berörd studierektor.
Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd, Väl Godkänd eller Underkänd.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets Regel för betyg och examination, FS 1.1-574-22. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Bestämmelserna i diskrimineringslagen (2008:567) innebär bland annat att lärosätena ska erbjuda möjligheten till anpassad examination eller alternativa examinationsformer. Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.
Övriga föreskrifter
Kurskod 2KO025 Visuell kognition får inte används i samma examen som denna kurs.