Språkutbildningens roll i samhällsutvecklingen ur ett skolpolitiskt och individinriktat perspektiv, centrala begrepp som kursplaner i språk vilar på (kommunikativ språkfärdighet, interaktion, strategier, interkulturell förståelse, medvetenhet och ansvar) och vad dessa faktorer kan betyda för undervisningspraktiken, olika sätt att utvärdera, bedöma och dokumentera elevers kunskaper och färdigheter i språk i förhållande till lokala, nationella och internationella mål och kriterier, aktuell språkdidaktisk forskning om barns lärande och språkutveckling i grundskolans år 1-4, arbetssätt och arbetsformer som främjar elevernas språkutveckling i lägre åldrar samt hur språk kan integreras med andra ämnen samt undervisningsmaterial som kan förekomma i språkundervisning, såväl i tryckt som i elektronisk form.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande:
kunna uppvisa kunskaper om språkutbildningens roll i samhällsutvecklingen ur ett skolpolitiskt och individinriktat perspektiv,
kunna uppvisa kunskaper om de centrala begrepp som kursplaner i språk vilar på (kommunikativ språkfärdighet, interaktion, strategier, interkulturell förståelse, medvetenhet och ansvar) och kunna förklara vad dessa faktorer kan betyda för undervisningspraktiken,
kunna uppvisa förmåga att använda olika sätt att utvärdera, bedöma och dokumentera elevers kunskaper och färdigheter i språk i förhållande till lokala, nationella och internationella mål och kriterier,
kunna uppvisa grundläggande kunskaper i aktuell språkdidaktisk forskning om barns lärande och språkutveckling i grundskolans år 1-4,
kunna redogöra för och använda sig av olika arbetssätt och arbetsformer som främjar elevernas språkutveckling i lägre åldrar samt förklara och förstå hur språk kan integreras med andra ämnen,
kunna kritiskt granska och analysera undervisningsmaterial som förekommer i språkundervisning, såväl i tryckt som i elektronisk form, samt kunna motivera dess användning i engelskundervisning i skolan.
Behörighetskrav
Eng B (Områdesbehörighet 2 med ett eller flera undantag) samt lärarexamen
Undervisningens upplägg
Föreläsningar, seminarier, Moodle-diskussioner. Under kursen dokumenterar varje deltagare fortlöpande sitt lärande i en portfolio som redovisas kontinuerligt. Dessutom genomför varje deltagare ett projektarbete med inriktning på klassrumsforskning.
Examination
Fortlöpande bedömning av deltagande i seminarier, diskussionerna via Moodle-konferenser, portfolio samt projektarbete.
Obligatoriska delar förekommer i enlighet med lärares anvisningar.
Examinationen sker med någon av betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som erhållit betyget Godkänd får inte undergå förnyad prövning för högre betyg.
För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid.
Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan examinator utses att bestämma betyg.
Studerande som antagits till en kurs skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter det att kursplan för aktuell kurs ersatts med ny kursplan eller kursen lagts ner.
Tillgodoräknande
Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och ställs till Humanistiska fakultetsnämnden. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler återfinns i Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.