Engelskt namn: Mental illness and gender - cultural perspectives
Denna kursplan gäller: 2013-09-02 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2013-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2011-09-05 och 2013-09-01
Kurskod: 1ET026
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Etnologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2010-05-03
Reviderad av: Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2013-06-24
Kursen behandlar kultur- och genusvetenskapliga perspektiv på relationen mellan kön och psykisk ohälsa. Ett centralt tema är hur uppfattningar om psykisk ohälsa samspelar med kulturella föreställningar om kön, såväl historiskt som i samtiden, och mer övergripande diskuteras hur psykisk ohälsa kan betraktas som ett kulturellt fenomen. Fokus riktas framför allt mot västvärlden. Vid sidan av historiska exempel diskuteras nutida företeelser såsom utbrändhet, borderline, ätstörningar och självskada, och här behandlas även kroppens betydelse för gestaltandet av psykisk ohälsa. Begrepp som sjukdom och hälsa, avvikelse och normalitet problematiseras, genomgående under kursen i relation till makt och kön, liksom delvis till andra kulturella kategorier som sexualitet, klass och etnicitet.
Moment 1. Introduktion och historiska perspektiv (7,5 hp)
Introduction and historical perspectives
Under detta moment introduceras för kursen centrala begrepp och synsätt och här presenteras också en historisk bakgrund.
Momentet inleds med en diskussion kring innebörden av kulturella perspektiv på psykisk ohälsa, kulturanalytiska perspektiv på sjukdom samt begreppen kön/genus. Därefter diskuteras och problematiseras kopplingen mellan femininitet och sjuklighet genom den västerländska historien och utifrån historiska exempel behandlas hur förståelsen av psykisk sjukdom och ohälsa har samverkat med normer och föreställningar kring kön, liksom med tidstypiska kulturella strömningar. Framför allt diskuteras hur kvinnors sjuklighet i ett historiskt sammanhang kan förstås både som protest och anpassning i förhållande till genusnormer, liksom hur konstruktionen av normalitet och avvikelse har varit nära knuten till olika former av maktutövning
Moment 2. Psykisk ohälsa och kön i samtiden (7,5 hp)
Mental ill health and gender today
Detta moment tar sin utgångspunkt i förhållandet mellan kön och psykisk ohälsa i samtiden. Här behandlas könsskillnader vad gäller psykiatriska diagnoser och under momentet fördjupas hur detta kan förstås dels utifrån ett konstruktionistiskt perspektiv, dels utifrån feministiska modeller om kvinnors generellt sett underordnade position i samhällsstrukturen.
Genom exempel visas hur uppfattningar om femininitet och maskulinitet påverkar tolkningarna av psykisk sjukdom, normalitet och avvikelse i samtiden. Kroppens betydelse för gestaltandet av psykisk ohälsa behandlas och tidstypiska problem som utbrändhet, borderline, ätstörningar och självskada diskuteras. Under momentet får studenten också möjlighet att fördjupa sig i ett specifikt intresseområde.
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
Uppvisa förtrogenhet med och kunna redogöra för:
• hur psykisk ohälsa kan förstås utifrån kulturella perspektiv,
• hur psykisk ohälsa har begripliggjorts genom historien och hur detta har samverkat med föreställningar om kön,
• hur konstruktioner av kön påverkar förståelsen av psykisk ohälsa i samtiden.
Uppvisa förmåga att
• utifrån ett genus- och kulturellt perspektiv analysera och problematisera könsskillnader när det gäller psykisk ohälsa,
• utifrån ett genusperspektiv problematisera kopplingen mellan kvinnor och sjuklighet, historiskt och i samtiden.
Uppvisa förståelse för:
• diagnosers betydelser för patienten såväl som för omgivningen,
• kroppens betydelse för gestaltandet av psykisk ohälsa.
Efter genomgånget
-moment 1 (Introduktion och historiska perspektiv) skall studenten kunna:
Uppvisa förtrogenhet med och kunna redogöra för:
• hur psykisk ohälsa kan förstås utifrån kulturella perspektiv,
• hur psykisk ohälsa har begripliggjorts genom historien och hur detta har samverkat med föreställningar om kön.
Uppvisa förmåga att
• utifrån ett genus- och kulturellt perspektiv problematisera könsskillnader när det gäller psykisk ohälsa,
• utifrån ett genusperspektiv problematisera den historiska kopplingen mellan kvinnor och sjuklighet.
Uppvisa förståelse för:
• diagnosers betydelser för patienten såväl som för omgivningen.
- moment 2 (Psykisk ohälsao kön i samtiden) skall studenten kunna:
Uppvisa förtrogenhet med och kunna redogöra för:
• hur psykisk ohälsa kan förstås utifrån kulturella perspektiv,
• hur konstruktioner av kön påverkar förståelsen av psykisk ohälsa i samtiden.
Uppvisa förmåga att
• utifrån ett genus- och kulturellt perspektiv analysera och problematisera könsskillnader när det gäller psykisk ohälsa,
• utifrån ett genusperspektiv problematisera kopplingen mellan kvinnor och sjuklighet i samtiden.
Uppvisa förståelse för:
• kroppens betydelse för gestaltandet av psykisk ohälsa
Undervisningen är nätbaserad och består av läsinstruktioner och övningsuppgifter, inga fysiska träffar.
För den som är registrerad på kurs och har ett funktionshinder finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum.
Moment 1: skriftliga inlämningsuppgifter samt deltagande i diskussioner på kurswebben.
Moment 2: skriftliga inlämningsuppgifter samt deltagande i diskussioner på kurswebben.
Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle under terminen, samt ett uppsamlingsprov inom ett år.
Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).
Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan som alternativ till omprov restuppgift ges i form av att den eller de underkända frågorna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd.
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För Väl godkänd (VG)på hel kurs fordras Väl godkänd (VG) på 15 högskolepoäng. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.
Studerande som antagits till kurs skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.
Tilllgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Inga
Inga
För alla kursmomenten gäller att kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före kursmomentets start.
Hallerstedt Gunilla
Diagnosens makt : om kunskap, pengar och lidande
Göteborg : Daidalos : 2006 : 128 s. :
ISBN: 91-7173-238-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vårdmöten : kulturanalytiska perspektiv på möten inom vården
Fioretos Ingrid, Hansson Kristofer, Nilsson Gabriella
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 134 s. :
ISBN: 978-91-44-07808-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Johannisson Karin
Den mörka kontinenten : kvinnan, medicinen och fin-de-siècle
Stockholm : Norstedt : 1994 : 320 s. :
ISBN: 91-1-939272-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Showalter Elaine
The female malady : women, madness and English culture 1830-1980
London : Virago : 1987 : xii, 308 s. :
ISBN: 0-86068-869-0 (pbk)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ussher Jane M.
The madness of women : myth and experience
London : Routledge : 2011. : xi, 316 p. :
ISBN: 978-0-415-33927-8 (hb)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Men, masculinities and suicidal behaviour Introduction
Canetto Silvia Sara, Cleary Anne
Ingår i:
Social science & medicine.
Oxford,c 1982- : 1982- : 74 : sid. 461-536 :
Obligatorisk
Defining normal: constructions of race and gender in the DSM-IV casebook.
Cermele Jill A, Daniels Sharon, Anderson Kristin L
Ingår i:
Feminism & psychology
London : Sage : 1999- : sid. 229-247 :
Obligatorisk
Horton-Salway Mary
Gendering ADHD: A Discursive Analysis of UK newspaper stories.
Ingår i:
Journal of health psychology [Elektronisk resurs].
London : Sage Publications : 1996- :
Obligatorisk
Johansson Anna
Självskada : en etnologisk studie av mening och identitet i berättelser om skärande
Umeå : H:ström Text & Kultur : 2010 : 308 s. :
ISBN: 91-7327-129-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundén Mia Marie
Den kommunicerade utbrändheten: en studie av hur text blir liv.
Ingår i:
NORDICOM-information
Göteborg : NORDICOM :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.nordicom.gu.se/common/publ_pdf/245_lunden.
(s 17-29)
Understanding how men experience, express and cope with mental distress: where next?
Ridge D, Emslie C, White A
Ingår i:
Sociology of health & illness[Elektronisk resurs].
Oxford : Blackwell : 1979- : 33 : sid. 145-159 :
Obligatorisk
Women at the margins: a critique of the diagnosis of borderline personality disorder.
Shaw Clare, Proctor Gillian
Ingår i:
Feminism & psychology
London : Sage : 1999- : sid. 483-490 :
Obligatorisk
Situating sadness : women and depression in social context
Stoppard Janet M.d 1945-0 304006, McMullen Linda M.
New York : New York University Press : 2003. : 228 s. :
ISBN: 0-8147-9800-4 (cloth : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Meurling Birgitta
Varför flickor? : ideal, självbilder och ätstörningar
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 167, [1] s. :
ISBN: 91-44-03053-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ätstört : en antologi om ätstörningar, fett, mat och makt
Ahlsdotter Maria, Nielsen Mika, Hård Hanna Hannes
Stockholm : ETC förlag : 2011 : 319 s. :
ISBN: 978-91-85949-24-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillkommer ca 200 sidor litteratur som väljs i samråd med lärare.