"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Psykisk ohälsa och kön - kulturella perspektiv, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2025-04-08

Engelskt namn: Mental illness and gender - cultural perspectives

Denna kursplan gäller: 2011-09-05 till 2013-09-01 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1ET026

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Etnologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2010-05-03

Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-05-16

Innehåll

Kursen syftar till att ge kunskap om kultur- och genusvetenskapliga perspektiv på relationen mellan kön och psykisk ohälsa. Ett centralt tema är hur uppfattningar om psykisk ohälsa samspelar med kulturella föreställningar om kön, såväl historiskt som i samtiden. Fokus riktas framför allt mot västvärlden och nutida exempel som diskuteras är bland annat självskada, borderline personlighetsstörning, depression och ätstörningar. Kursen behandlar även kroppens betydelse för gestaltandet av psykisk ohälsa, och mer övergripande diskuteras hur psykisk ohälsa kan betraktas som ett kulturellt fenomen. Begrepp som sjukdom och hälsa, avvikelse och normalitet problematiseras genomgående under kursen i relation till makt och kön, liksom delvis till andra kulturella kategorier som sexualitet, klass och etnicitet.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall studenten kunna: Uppvisa förtrogenhet med och kunna redogöra för: • hur psykisk ohälsa kan förstås utifrån kulturella perspektiv, • hur konstruktioner av kön påverkar förståelsen av psykisk ohälsa. Uppvisa förmåga att • utifrån ett genusperspektiv analysera och problematisera könsskillnader när det gäller psykisk ohälsa, • utifrån ett genusperspektiv problematisera kopplingen mellan kvinnor och sjuklighet. Uppvisa förståelse för: • diagnosers betydelser för patienten såväl som för omgivningen, • kroppens betydelse för gestaltandet av psykisk ohälsa, • hur psykisk ohälsa har begripliggjorts genom historien och hur detta har samverkat med föreställningar om kön, • hur ett genusperspektiv kan belysa könsskillnader i psykisk ohälsa i samtiden.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen är nätbaserad och består av läsinstruktioner och övningsuppgifter, inga fysiska träffar. Moment 1: Introduktion och historiska perspektiv (7.5 hp) Introduction and historical perspectives Under detta moment introduceras för kursen centrala begrepp och synsätt och här ges även en historisk bakgrund. Momentet inleds med en diskussion kring innebörden av kulturella perspektiv på psykisk ohälsa, liksom kring begreppen kön och genus. Här presenteras de två perspektiv på kön och psykisk ohälsa som kommer att vara dominerande under kursen: psykisk ohälsa som påverkad av kulturella och sociala faktorer, respektive psykisk ohälsa utifrån ett konstruktionistiskt perspektiv. Därefter diskuteras och problematiseras kopplingen mellan femininitet och sjuklighet genom den västerländska historien och utifrån historiska exempel behandlas hur förståelsen av psykisk sjukdom och ohälsa har samverkat med normer och föreställningar kring kön, liksom med tidstypiska kulturella strömningar. Framför allt diskuteras hur kvinnors sjuklighet i ett historiskt sammanhang kan förstås både som protest och anpassning i förhållande till genusnormer, liksom hur konstruktionen av normalitet och avvikelse har varit nära knuten till olika former av maktutövning. Efter genomgånget moment skall studenten kunna: Uppvisa förtrogenhet med och kunna redogöra för: • hur psykisk ohälsa kan förstås utifrån kulturella perspektiv, • hur konstruktioner av kön påverkar förståelsen av psykisk ohälsa. Uppvisa förmåga att • utifrån ett genusperspektiv problematisera kopplingen mellan kvinnor och sjuklighet. Uppvisa förståelse för: • diagnosers betydelser för patienten såväl som för omgivningen, • hur psykisk ohälsa har begripliggjorts genom historien och hur detta har samverkat med föreställningar om kön. Moment 2: Psykisk ohälsa och kön i samtiden (7.5 hp) Mental ill health and gender today Detta moment tar sin utgångspunkt i förhållandet mellan kön och psykisk ohälsa i samtiden. Här behandlas könsskillnader vad gäller psykiatriska diagnoser och under momentet fördjupas detta kan förstås dels utifrån ett konstruktionistiskt perspektiv, dels utifrån feministiska modeller om kvinnors generellt sett underordnade position i samhällsstrukturen. Genom exempel visas hur uppfattningar om femininitet och maskulinitet påverkar tolkningarna av psykisk sjukdom, normalitet och avvikelse i samtiden. Kroppens betydelse för gestaltandet av psykisk ohälsa behandlas och tidstypiska problem som utbrändhet, borderline, anorexia och självskada diskuteras ingående. Under momentet får studenten också möjlighet att fördjupa sig i ett specifikt intresseområde. Uppvisa förtrogenhet med och kunna redogöra för: • hur psykisk ohälsa kan förstås utifrån kulturella perspektiv, • hur konstruktioner av kön påverkar förståelsen av psykisk ohälsa. Uppvisa förmåga att • utifrån ett genusperspektiv analysera och problematisera könsskillnader när det gäller psykisk ohälsa. Uppvisa förståelse för: • kroppens betydelse för gestaltandet av psykisk ohälsa. • diagnosers betydelser för patienten såväl som för omgivningen, • hur ett genusperspektiv kan belysa könsskillnader när det gäller psykisk ohälsa i samtiden.

Examination

Moment 1: skriftliga inlämningsuppgifter samt deltagande i diskussioner och arbetsuppgifter på kurswebben. Moment 2: skriftliga inlämningsuppgifter samt deltagande i diskussioner och arbetsuppgifter på kurswebben. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle under terminen, samt ett uppsamlingsprov inom ett år. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan som alternativ till omprov restuppgift ges i form av att den eller de underkända frågorna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på 15 högskolepoäng. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. Studerande som antagits till kurs skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Tilllgodoräknande Tillgodoräknande prövas enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande

Övriga föreskrifter

Inga



Inga

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 36

För alla kursmomenten gäller att kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före kursmomentets start.

Moment 1. Introduktion och historiska perspektiv, 7.5 hp

Busfield Joan
Introduction: rethinking the sociology of mental health
Ingår i:
Sociology of health & illness[Elektronisk resurs].
Oxford : Blackwell : 1979- :
Obligatorisk

Hallerstedt Gunilla
Diagnosens makt : om kunskap, pengar och lidande
Göteborg : Daidalos : 2006 : 128 s. :
ISBN: 91-7173-238-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Johannisson Karin
Den mörka kontinenten : kvinnan, medicinen och fin-de-siècle
Stockholm : Norstedt : 1994 : 320 s. :
ISBN: 91-1-939272-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Showalter Elaine
The female malady : women, madness and English culture 1830-1980
London : Virago : 1987 : xii, 308 s. :
ISBN: 0-86068-869-0 (pbk)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ussher Jane M.
The madness of women : myth and experience
London : Routledge : 2011. : xi, 316 p. :
ISBN: 978-0-415-33927-8 (hb)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 2. Psykisk ohälsa och kön i samtiden, 7.5 hp

Gender in the Prozac nation: popular discourse and productive femininity
Blum Linda, Stracuzzi Nena F
Ingår i:
Gender & society[Elektronisk resurs]b published in association with Sociologists for Women in Society
Thousand Oaks, Ca : Sage : 2000- :
Obligatorisk

Defining normal: constructions of race and gender in the DSM-IV casebook.
Cermele Jill A, Daniels Sharon, Anderson Kristin L
Ingår i:
Feminism & psychology
London : Sage : 1999- : sid. 229-247 :
Obligatorisk

Johansson Anna
Självskada : en etnologisk studie av mening och identitet i berättelser om skärande
Umeå : H:ström Text & Kultur : 2010 : 308 s. :
ISBN: 91-7327-129-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundén Mia Marie
När kvinnor tar slut och män går in i väggen. Hur utbrändhet presenteras i medierna.
Ingår i:
Kulturella perspektiv
Umeå : Föreningen Kulturella perspektiv : 1992- :
Obligatorisk

Men's accounts of depression: Reconstructing or resisting hegemonic masculinity?
Emslie C, Ridge D, Ziebland S, Hunt K
Ingår i:
Social science & medicine.
Oxford,c 1982- : 1982- : sid. 2246-2257 :
Obligatorisk

The social construction of gender and its influence on suicide: a review of the literature
Payne Sarah, Swami Viren, Stanistreet Debbi L.
Ingår i:
Journal of Men's Health
[Shannon, Ireland] : Elsevier : sid. 23-35 :
Obligatorisk

Women at the margins: a critique of the diagnosis of borderline personality disorder.
Shaw Clare, Proctor Gillian
Ingår i:
Feminism & psychology
London : Sage : 1999- : sid. 483-490 :
Obligatorisk

Situating sadness : women and depression in social context
Stoppard Janet M.d 1945-0 304006, McMullen Linda M.
New York : New York University Press : 2003. : 228 s. :
ISBN: 0-8147-9800-4 (cloth : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Meurling Birgitta
Varför flickor? : ideal, självbilder och ätstörningar
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 167, [1] s. :
ISBN: 91-44-03053-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tillkommer ca 350 sidor litteratur som väljs i samråd med lärare.