"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Meänkieli, Förutsättningar för språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i förskolan (uppdragsutbildning), 7,5 hp

Engelskt namn: Language and Knowledge Development in Preschool (Commissioned Education)

Denna kursplan gäller: 2024-07-22 och tillsvidare

Kurskod: 1FI070

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-02-16

Innehåll

Kursen är en uppdragsutbildning för personal i förskoleverksamhet med inriktning på meänkieli. Den syftar till att åskådliggöra förskolans uppdrag i relation till styrdokument för förskolan samt lagstiftning gällande nationella minoriteter och minoritetsspråk. Tyngdpunkten ligger på att utveckla deltagarnas kunskaper om barns språkutveckling och om språkets funktioner i en minoritetsspråkskontext. Kursen ger också insikter i olika språk- och kunskapsutvecklande metoder och didaktiska verktyg som kan tillämpas i undervisning av barn i en flerspråkig miljö.  

Utifrån teoretiska kunskaper diskuteras språkstimulerande arbetssätt. I kursen diskuteras också hur olika typer av material och didaktiska upplägg kan stimulera barns utveckling av alla sina språkliga resurser. 

I kursen ingår även planering av och reflektion kring sin egen språkutveckling med fokus på kommunikation med förskolebarn och med kollegor.  

Kursen består av tre delkurser: 

  1. Lagstiftning och styrdokument gällande minoritetsspråk i förskolan, 2 hp 
  2. Reflektion kring den egna språkutvecklingen, 1 hp 
  3. Arbetssätt till stöd för barns flerspråkiga utveckling, 4,5 hp

 

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna 
Kunskap och förståelse 

  • redogöra för relevanta lagar och styrdokument gällande minoritetsspråk i förskolan 
  • redogöra för grunderna i barns flerspråkiga utveckling 
  • uppvisa grundläggande kunskaper om språk och språkets funktioner i en minoritetspråkskontext 

Färdighet och förmåga 

  • planera språkutvecklande aktiviteter och motivera de val som gjorts utifrån kurslitteraturen 
  • analysera och jämföra olika aktiviteters inverkan på språkutveckling 
  • utarbeta en plan för den egna språkutvecklingen i meänkieli  

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • reflektera kring den egna språkutvecklingen i meänkieli.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier.

Examination

  1. Lagstiftning och styrdokument gällande minoritetsspråk i förskolan, 2 hp, examineras genom ett skriftligt digitalt prov. 
  2. Reflektion kring den egna språkutvecklingen, 1 hp, examineras genom en skriftlig uppgift. 
  3. Arbetssätt till stöd för barns flerspråkiga utveckling, 4,5 hp, examineras genom muntliga redovisningar vid seminarier samt en individuell fördjupningsuppgift.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.   

Vid examination av delkurs 1 och 2 samt de muntliga redovisningarna i delkurs 3 används betygsgraderna Underkänd (U) eller Godkänd (G). Vid examination av den individuella fördjupningsuppgiften i delkurs 3 används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För att få betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på den individuella fördjupningsuppgiften.  

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov. 

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet. 

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

Övriga föreskrifter

Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.