Kursen behandlar grundläggande begrepp i samband med reproduktionsetik (såsom rättigheter att skaffa barn och till föräldraskap). Samtida debatter om reproduktionsetik, med utgångspunkt i samhällsförändringar och teknologisk utveckling, behandlas. Följande teman tas upp:
Rätten att skaffa barn. Befruktning och föräldraskap: Vilka är ett barns föräldrar? Kan det vara moraliskt fel att skaffa barn? Att välja barn. Assisterad befruktning i framtiden.
Kursen motsvarar ett moment inom kursen Magisterkurs i filosofi 30 hp. Studenter som läser den som fristående kurs kan i efterhand tillgodoräkna sig den som ett moment i en magister- eller masterkurs.
Förväntade studieresultat
Studenten ska efter avslutad kurs:
Kunskap och förståelse: - Ha visat goda kunskaper om och överblick över centrala begrepp, teorier, problem och argument inom reproduktionsetik. - Ha visat fördjupade kunskaper om några etiska frågeställningar som berör reproduktion.
Färdighet och förmåga: - Ha utvecklat förmåga att självständigt analysera och bedöma filosofiska argument. - Ha visat förmåga att skriva filosofiska texter av god språklig kvalitet. - Ha visat god förmåga att redovisa sina kunskaper.
Värderingsförmåga och förhållningssätt: - Ha visat insikt om den den tillämpade etikens möjligheter samt dess roll i samhället.
Behörighetskrav
Univ: 90 hp kurser i filosofi eller Kandidatexamen om 180 hp, eller motsvarande. En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).
Undervisningens upplägg
Undervisningen utgörs av nätbaserade seminarier och handledning.
Examination
Examinationen utgörs av skriftliga prov samt aktivt deltagande i seminarier. Studerande, som två gånger underkänts i prov, har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses att bestämma betyg.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studenternas tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Betygsskalan för kursen består av betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd.
TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande prövas alltid individuellt i enlighet med Umeå universitets tillgodoräknandeordning.
Övriga föreskrifter
Kursen kan ingå som en kurs på avancerad nivå i en magister- eller masterexamen.
Litteratur
Giltig från:
2012 vecka 36
Obligatorisk
Asch A, "Prenatal diagnosis and selective abortion: a challenge to pratice and policy", American Journal of Public Health 1999; 89; 11:1649-1657.
Cutas D and Chan S (eds), "Families - Beyond the Nuclear Ideal". London: Bloomsbury Academic, 2012: chapters 3 and 13.
Harris J, "Is there a Coherent Social Conception of Disability?", Journal of Medical Ethics 2000; 26: 95-100.
Levy N and Lotz M, "Reproductive cloning and a (kind of) genetic fallacy", Bioethics 2005; 19; 3: 232-250.
Robertson John A. Children of choice : freedom and the new reproductive technologies Princeton : Princeton University Press : cop. 1994 : x, 281 s. : ISBN: 0-691-03353-6 ; CIP entry : $29.95 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Chapters 1 and 2.
Savulescu J, "Procreative Beneficence: Why we should select the best children", Bioethics 2001; 15; 5-6: 413-426.
Steinbock B, "Wrongful Life and Procreative Decisions", in Melinda A. Roberts and David T. Wasserman (eds.), "Harming Future Persons: Ethics, Genetics and the Nonidentity Problem". Dordrecht: Springer, 2009: 155-178.
Steinbock S, "Review Essay/Procreative liberty", Criminal Justice Ethics 1996; 15; 1:67-74.
Velleman D, "Family History", Philosophical Papers 2005; 34; 3:357-178.
Rekommenderad:
Benatar D, "Why it is Better Never to Come into Existence", American Philosophical Quarterly 1997; 34; 3: 345-355.
Buchanan A, "Choosing who will be Disabled: Genetic Intervention and the Morality of Inclusion", Social Philosophy and Policy 1996; 13; 2: 18-46.
Haslanger S, "Family, Ancestry and Self: What is the Moral Significance of Biological Ties?", Adoption and Culture 2009; 2.1.
LaFollette, H, "Licensing Parents Revisited", Journal of Applied Philosophy 2010; 27; 4: 327343.
Benatar David Better never to have been : the harm of coming into existence Oxford : Clarendon : 2006 : 237 s. : ISBN: 0-19-929642-1 (hbk.) : ?25.00 Se Umeå UB:s söktjänst
Fragmenting fatherhood : a socio-legal study Collier Richard, Sheldon Sally. Oxford : Hart Pub. : 2008. : viii, 274 p. : ISBN: 978-1-84113-417-8 (pbk.) Se Umeå UB:s söktjänst
Golombok Susan Parenting : what really counts? London : Routledge : 2000 : xiii, 124 p. : ISBN: 0-415-22715-1 (cased) ; No price : Formerly CIP Se Umeå UB:s söktjänst
LaFollette H, "Licensing Parents", Philosophy and Public Affairs 1980; 9; 2: 182-197.
Macintosh KL, "Illegal Beings. Human clones and the law". Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
Strong C, "Cloning and Adoption: a Reply to Levy and Lotz", Bioethics 2008; 22; 2: 130-136.