Engelskt namn: History C
Denna kursplan gäller: 2015-08-24 till 2017-01-01 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2020-03-09
Kursplan för kurser med start mellan 2017-01-02 och 2020-03-08
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-24 och 2017-01-01
Kursplan för kurser med start mellan 2013-08-26 och 2015-08-23
Kursplan för kurser med start mellan 2012-12-31 och 2013-08-25
Kursplan för kurser med start mellan 2009-09-07 och 2012-12-30
Kursplan för kurser med start mellan 2009-08-31 och 2009-09-06
Kurskod: 1HI008
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Historia: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-06-13
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för idé- och samhällsstudier, 2015-09-08
Kursen består av tre moment: Moment 1: Uppsats (15 hp) Moment 2: Historisk metod och teori I (7,5 hp) Moment 3: Fördjupningsmoment, historiebruk i teori och praktik (7,5 hp)
Moment 1 och 2 ges parallellt. Under moment 2 studeras centrala teoretiska och metodiska problemställningar och under moment 1 ska studenten skriva en vetenskapligt dokumenterad uppsats om ett historiskt problem och försvara den på ett seminarium. Vidare skall hon/han aktivt delta i seminarier där uppsatser och metodproblem behandlas och vara opponent vid ett uppsatsseminarium.
Moment 3 innehåller två delar där den första delen fokuserar på allmäna teorier om historiebruk och syftar till att ge den studerande en grundläggande förståelse av detta analysredskap och dess sammanhang. I momentets andra del fokuseras och analyseras konkreta exempel på olika typer av historiebruk i exempelvis historiska utställningar, minnesmärken, politisk debatt och nyhetsrapportering.
När det är möjligt av ekonomiska skäl anordnas under momentets senare del en resa till en plats eller ett område av speciellt intresse ur ett historiebruksperspektiv där olika historiska platser, minnesmärken, muséer etc. besöks och analyseras. Studenter som inte önskar medfölja på denna resa ges möjlighet att analysera andra konkreta exempel på historiebruk. Undervisningen sker huvudsakligen i form av seminarier och olika former av studentpresentationer. Examinationen är både skriftlig och muntlig.
För studenter som redan läst historiebrukskursen inom ramen för lärarutbildningen ges möjlighet att istället läsa en fördjupningskurs på avancerad nivå.
Efter avslutad kurs ska studenten:
Kunskap och förståelse:
- ha goda kunskaper om vetenskaplig presentation
- ha fördjupade kunskaper i användningen av teori och metod i historieämnet
- kunna redogöra för och analysera olika modeller för analys av historiebruk
- vara bekant med begrepp av typen historiesyn, historiekultur och historiebruk och deras användningsområden samt kunna använda dessa begrepp analytiskt
Färdigheter och förmåga:
- ha förmåga att skriva en väl disponerad och strukturerad historievetenskaplig uppsats
- självständigt kunna formulera ett relevant, tydligt formulerat och vetenskapligt väl avgränsat historievetenskapligt problem
- kunna välja ut och analysera ett relevant historiskt källmaterial och uppvisa god källkritisk förmåga
- kunna tillämpa teori och metod i ett självständigt vetenskapligt arbete
- kunna presentera vetenskapligt väl underbyggda resultat i en uppsats
- ha förmåga att relatera ett vetenskapligt problem till relevant vetenskaplig litteratur
- ha visat förmåga att behandla den formalia som gäller enligt vedertagna normer för historievetenskapliga undersökningar
- ha uppvisat goda språkliga färdigheter
- ha uppvisat förmåga att på ett sakligt sätt försvara en egen vetenskaplig undersökning
- muntligt och skriftligt ha förmedlat sina kunskaper
- självständigt ha förmåga att genomföra en vetenskapligt grundad analys av konkreta exempel på utomvetenskapligt historiebruk.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- kunna granska och värdera medstudenters vetenskapliga arbeten
- kunna granska och värdera olika historikers vetenskapliga arbeten
Univ:Historia B 30 högskolepoäng eller motsv
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och handledning. Vid seminarier är det obligatorisk närvaro om inte annat anges specifikt.
Moment 1 examineras genom en bedömning av uppsatsen, oppositionen och deltagandet i övrigt vid uppsatsseminarierna. I samband med oppositionen bedöms även förmågan till muntlig framställning och kommunikation.
Moment 2 examineras genom muntliga seminariediskussioner och skriftliga inlämningsuppgifter. Moment 3 examineras muntligt och skriftligt.
För betyget godkänd som slutbetyg på kursen Historia C (30 hp) krävs betyget godkänd på samtliga moment som ingår i kursen. För betyget väl godkänd på kursen Historia C krävs betyget väl godkänt på uppsatsmomentet, 15 hp.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.
Studentens skrivhandbok
Schött Kristina, Melin Lars, Strand Hans, Moberg Bodil
Stockholm : Liber : 1998 :
Obligatorisk
Obligatorisk Dahlerup, Drude, "Ambivalenser och strategiska val. Om problem kring begreppen särart och likhet i kvinnorörelsen och i feministisk teori. Kvinnovetenskaplig tidskrift 2001:1. Jarrick, Arne, "Källkritiken måste uppdateras för att inte reduceras till kvarleva", Historisk Tidskrift, 2005:2, 14 s. Lykke, Nina "Intersektionalitet - ett användbart begrepp för genusforskningen", Kvinnovetenskaplig Tidskridft, 2003:3.
Fairburn Miles
Social history : problems, strategies and methods
Basingstoke : Macmillan : 1999 : viii, 325 s. :
ISBN: 0-333-61586-7 ; £40.00 : CIP entry (Jun.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsson, Göran B, "Historia som vetskap", Historisk Tidskrift, 2005:2, 10s. Nilsson, Roddy, "Postmodernism, källkritik och historieskrivning, Historisk Tidskrift, 2005:2, 16 s. Torstendahl, Rolf, "Källkritik, metod och vetenskap", Historisk Tidskrift 2005:2. 10 s. Ågren, Maria, "synlighet, vikt, trovärdighet - och självkritik. Några synpunkter på källkritikens roll i dagens historieforskning", Historisk Tidskrift, 2005:2, 14 s. (Alla texter utom Fairburn an köpas som kompendium vid institutionen till självkostnadspris).
MacMillan Margaret
The uses and abuses of history
London : Profile : 2009 : xiii, 194 p. :
ISBN: 978-1-84668-204-9 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fulbrook Mary
German national identity after the Holocaust
Oxford : Polity press in association with Blackwell : 1999 : 248 s. :
ISBN: 0-7456-1044-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Historien är nu : en introduktion till historiedidaktiken
Karlsson Klas-Göran, Zander Ulf
2., [uppdaterade och bearbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 430 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31645-02/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-05208-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: urval
MacDonald David Bruce
Identity politics in the age of genocide : the Holocaust and historical representation
London : Routledge : 2008 : xii, 261 s. :
http://catdir.loc.gov/catdir/toc/ecip0716/2007015691.html
ISBN: 9780415430616
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dessutom tillkommer en svensk doktorsavhandling som studenten väljer själv i samråd med ansvarig lärare.
Studentens skrivhandbok
Schött Kristina, Melin Lars, Strand Hans, Moberg Bodil
Stockholm : Liber : 1998 :
Obligatorisk
Obligatorisk Dahlerup, Drude, "Ambivalenser och strategiska val. Om problem kring begreppen särart och likhet i kvinnorörelsen och i feministisk teori. Kvinnovetenskaplig tidskrift 2001:1. Jarrick, Arne, "Källkritiken måste uppdateras för att inte reduceras till kvarleva", Historisk Tidskrift, 2005:2, 14 s. Lykke, Nina "Intersektionalitet - ett användbart begrepp för genusforskningen", Kvinnovetenskaplig Tidskridft, 2003:3.
Fairburn Miles
Social history : problems, strategies and methods
Basingstoke : Macmillan : 1999 : viii, 325 s. :
ISBN: 0-333-61586-7 ; £40.00 : CIP entry (Jun.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsson, Göran B, "Historia som vetskap", Historisk Tidskrift, 2005:2, 10s. Nilsson, Roddy, "Postmodernism, källkritik och historieskrivning, Historisk Tidskrift, 2005:2, 16 s. Torstendahl, Rolf, "Källkritik, metod och vetenskap", Historisk Tidskrift 2005:2. 10 s. Ågren, Maria, "synlighet, vikt, trovärdighet - och självkritik. Några synpunkter på källkritikens roll i dagens historieforskning", Historisk Tidskrift, 2005:2, 14 s. (Alla texter utom Fairburn an köpas som kompendium vid institutionen till självkostnadspris).
Herf Jeffrey
Divided memory : the Nazi past in the two Germanys
Cambridge, Mass. : Harvard Univ. Press : 1997 : 527 s. :
ISBN: 0-674-21303-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Karlsson Klas-Göran
Historia som vapen : historiebruk och Sovjetunionens upplösning 1985-1995
Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 329 s. :
ISBN: 91-27-07563-X (inb.) ; 327:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s 11-96
Making history : an introduction to the history and practices of a discipline
Lambert Peter, Schofield Phillipp R.
London : Routledge : 2004 : 310 s. :
ISBN: 0-415-24254-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s 241-297.
MacMillan Margaret
The uses and abuses of history
London : Profile : 2009 : xiii, 194 p. :
ISBN: 978-1-84668-204-9 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dessutom tillkommer en svensk doktorsavhandling som studenten väljer själv i samråd med ansvarig lärare.