Engelskt namn: History of Sciences and Ideas C
Denna kursplan gäller: 2011-12-26 till 2012-06-24 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2022-08-15
Kursplan för kurser med start mellan 2018-06-11 och 2022-08-14
Kursplan för kurser med start mellan 2016-10-17 och 2018-06-10
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-22 och 2016-10-16
Kursplan för kurser med start mellan 2012-06-25 och 2016-08-21
Kursplan för kurser med start mellan 2011-12-26 och 2012-06-24
Kursplan för kurser med start mellan 2010-01-18 och 2011-12-25
Kurskod: 1IH002
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Idéhistoria: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2008-01-14
Reviderad av: Jonas Nilsson, 2011-12-21
Kursen ger fördjupade kunskaper i idéhistorisk historiografi, forskningsinriktningar samt teori och metod. Därtill stärker kursen förmågan till självständig kritisk bearbetning av idé- och lärdomshistoriskt primärmaterial. Kursen omfattar tre moment. Moment 1 (7,5 poäng) beskriver svensk idéhistorisk forskning och moment 2 (7,5 poäng) idéhistoriens teori och metodik. Moment 3 (15 poäng) består av författandet av en vetenskaplig uppsats. Moment 1. Svensk idéhistorisk forskning (7,5 p) Momentet syftar till en diskussion av den svenska idéhistoriska forskningstraditionen. I momentet ingår läsning av någon avhandling samt en presentation av pågående forskning vid institutionen. Efter avslutat moment ska studenten: - kunna redogöra för centrala aspekter i det idéhistoriska ämnets framväxt. - ha förtrogenhet med idéhistoriska arbetssätt. Moment 2. Idéhistoriens teori och metodik (7,5 p) Momentet syftar till att ge förtrogenhet med teoretisk och metodisk diskussion av relevans för ämnet idéhistoria. Efter avslutat moment ska studenten: - ha förtrogenhet med teoretisk och metodisk diskussion av relevans för ämnet idéhistoria. - kunna tillämpa teori och metod i ett självständigt vetenskapligt arbete. Moment 3. Seminarier och vetenskaplig uppsats (15 p) Momentet omfattar dels författandet av en vetenskaplig uppsats, dels en termins deltagande i de seminarier som ingår i momentet. Efter avslutat moment ska studenten: - kunna självständigt formulera ett forskningsproblem - kunna analysera idéhistoriskt källmaterial - kunna presentera resultaten i en vetenskaplig uppsats. - ha goda kunskaper om vetenskaplig presentation - kunna granska och värdera medstudenters vetenskapliga arbeten muntligt och/eller skriftligt. - ha visat goda språkliga färdigheter
Efter avslutad kurs ska studenten: - ha fördjupade kunskaper om vetenskapens, världsbildens och livsåskådningarnas historia. - ha stärkt/utvecklat sin förmåga till självständig kritisk bearbetning av idé- och lärdomshistoriskt primärmaterial. - ha självständigt formulerat forskningsproblem samt presenterat resultaten i vetenskaplig uppsats - ha förmåga att granska och värdera medstudenters vetenskapliga arbeten muntligt och/eller skriftligt.
Univ: 60 högskolepoäng i godkända kurser i idéhistoria, eller motsvarande. I dessa 60 högskolepoäng ska ingå en kurs i vetenskapligt skrivande på minst 7,5 hp.
Undervisningen består huvudsakligen av lärarledda gruppdiskussioner och seminarie-övningar. Uppsatsmomentet, moment 3, sker under handledning av lärare utsedda vid institutionen. På kursen genomförs muntliga moment i realtid, vilket kräver att studenter som läser kursen på distans har tillgång till lämplig datautrustning (bra internetuppkoppling, headset med hörlurar och mikrofon samt webkamera) samt har möjlighet att avsätta en fast tid för detta.
Examinationen inom momenten 1 och 2 sker fortlöpande inom ramen för undervisningen och förutsätter aktivt deltagande i gruppdiskussionerna samt redovisning av utdelade individuella arbetsuppgifter. Moment 3 redovisas i form av en uppsats samt genom aktivt deltagande i momentets seminarieövningar. Deltagande i seminarieövningarna är obligatoriskt och innebär bl a att den studerande skall åta sig att opponera på andra seminariemedlemmars uppsatser. För de studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfälle under moment 1 och 2 anordnas ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning till detta. Uppsatsmoment examineras normalt en gång per läsår. Varje prov bedöms med någon av betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande skall ha uppnått Väl godkänd på tillsammans lägst 22,5 poäng. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultets- nämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg. TILLGODORÄKNANDE Ansökan om tillgodoräknande enligt Umeå universitets examensordning ställs till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå.
Programtillhörighet: Kursen kan ingå i programutbildningen, Humanistiskt samhällsprogram.
Andersson, Nils & Björck, Henrik (red.), Idéhistoria i tiden: Perspektiv på ämnets identitet under 75 år (Stockholm: Brutus Östlings förlag, 2008).
Ytterligare uppsatser och avhandlingar i svensk idé- och lärdomshistoria tillkommer.
Andersson, Nils & Björck, Henrik (red.), Idéhistoria i tiden: Perspektiv på ämnets identitet under 75 år (Stockholm: Brutus Östlings förlag, 2008), de sista uppsatserna.
Ytterligare artiklar och litteratur tillkommer.
Litteratur väljs i samråd med handledare.