Engelskt namn: History of Sciences and Ideas C
Denna kursplan gäller: 2012-06-25 till 2016-08-21 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2022-08-15
Kursplan för kurser med start mellan 2018-06-11 och 2022-08-14
Kursplan för kurser med start mellan 2016-10-17 och 2018-06-10
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-22 och 2016-10-16
Kursplan för kurser med start mellan 2012-06-25 och 2016-08-21
Kursplan för kurser med start mellan 2011-12-26 och 2012-06-24
Kursplan för kurser med start mellan 2010-01-18 och 2011-12-25
Kurskod: 1IH002
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Idéhistoria: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2008-01-14
Reviderad av: Jonas Nilsson, 2012-06-20
Kursen ger fördjupade kunskaper i svensk idéhistorisk historiografi, forskningsinriktningar, vetenskaplig framställning samt teori och metod. Därtill stärker kursen förmågan till självständig kritisk bearbetning av idé- och lärdomshistoriskt primärmaterial samt författande av en vetenskaplig uppsats.
Moment 1. Svensk idéhistorisk forskning och vetenskaplig framställning (7,5 p)
Momentet syftar till att belysa såväl svenska idéhistoriska forskningstraditioner som nutida trender. I momentet ska studenterna reflektera över vad det innebär att skriva idéhistoria på ett vetenskapligt sätt. Detta sker genom läsning av aktuella idéhistoriska vetenskapliga artiklar samt en avhandling, som analyseras utifrån frågor som: hur ringas problemformuleringen in, hur motiveras studien, hur framställs forskningsläget, vilken teori och metod används, hur är källmaterialet avgränsat och analyserat, hur är texten disponerad, vilken språklig stil använder författaren samt till vilken publik vänder sig texten?
Moment 2. Idéhistorisk teori och metod (7,5 p)
Momentet syftar till att ge förtrogenhet med teoretisk och metodisk diskussion av relevans för ämnet idéhistoria. Under kursen kommer detta att diskuteras utifrån olika forskningsinriktningar inom ämnet och olika metodiska angreppssätt. Momentet belyser idéhistoriska metoder som källkritik, textanalys och kontextualisering. Genomgående teman i momentet är tolkning och kritisk granskning av idéhistoriskt källmaterial samt förhållandet mellan teoretiska och metodologiska utgångspunkter och det praktiska utförandet av en forskningsuppgift.
Moment 3. Seminarier och vetenskaplig uppsats (15 p)
Momentet omfattar författandet av en vetenskaplig uppsats, deltagande i de seminarier som ingår i momentet, samt opponering på en uppsats och försvar av en egen. I uppsatsskrivandet ingår att avgränsa en forskningsuppgift, söka och analysera källmaterial för att besvara forskningsuppgiften samt färdigställandet av en uppsats som presenterar utgångspunkter, process och resultat på ett korrekt och vetenskapligt sätt. Dessutom ingår att utifrån sitt uppsatsämne kunna bedöma dess vetenskapliga och samhälleliga relevans, dess kunskapsmässiga räckvidd samt eventuella etiska aspekter som arbetet med och publicerandet av uppsatsen kan medföra.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för centrala aspekter i det idéhistoriska ämnets framväxt och historiografi,
- visa kännedom om aktuella forskningstrender inom idéhistoria,
- visa förtrogenhet med teoretisk och metodisk diskussion av relevans för ämnet idéhistoria, och
- visa djupare kunskaper inom ett speciellt idéhistoriskt område, som valts i samråd med lärare.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- avgränsa och formulera ett forskningsbart idéhistoriskt problem,
- genomföra informationssökning i arkiv, bibliotek och i internetbaserade databaser,
- visa förmåga att kritiskt granska, analysera och placera in källor i sitt idéhistoriska sammanhang,
- tillämpa valda teorier och metoder i ett självständigt vetenskapligt arbete.
- visa förmåga att självständigt planera och producera en ca 30 sidor lång, vetenskaplig uppsats om ett idéhistoriskt ämne, inom givna tidsramar,
- behärska formalia för författandet av en vetenskapliga text,
- visa goda språkliga färdigheter i uppsatsskrivandet och medvetenhet om betydelsen att rikta en text mot en viss publik, och
- visa förmåga att granska och värdera medstudenters vetenskapliga arbeten muntligt och/eller skriftligt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att inom idéhistoria i allmänhet och specifikt utifrån sitt uppsatsämne göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, och
- visa förmåga att utifrån sin uppsats identifiera behov av ytterligare kunskap och utveckling av sin kompetens.
Univ: 60 högskolepoäng i godkända kurser i idéhistoria, eller motsvarande. I dessa 60 högskolepoäng ska ingå en kurs i idéhistoriskt vetenskapligt skrivande (B-uppsats).
Undervisningen består huvudsakligen av lärarledda gruppdiskussioner och seminarieövningar.
Uppsatsmomentet, moment 3, sker under handledning av lärare utsedda vid institutionen.
På kursen genomförs muntliga moment i realtid, vilket kräver att studenter som läser kursen på
distans har tillgång till lämplig datautrustning (bra internetuppkoppling, headset med hörlurar och mikrofon samt webkamera) samt har möjlighet att avsätta en fast tid för detta.
Examinationen inom momenten 1 och 2 sker fortlöpande inom ramen för undervisningen och förutsätter aktivt deltagande i gruppdiskussionerna samt redovisning av utdelade individuella arbetsuppgifter.
Moment 3 redovisas i form av en uppsats samt genom aktivt deltagande i momentets seminarieövningar. Deltagande i seminarieövningarna är obligatoriskt och innebär bl a att den studerande skall åta sig att opponera på andra seminariemedlemmars uppsatser samt försvara sin egna framlagda.
För de studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfälle under moment 1 och 2 anordnas ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning till detta. Uppsatsmoment examineras normalt en gång per läsår. Varje prov bedöms med någon av betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande skall ha uppnått Väl godkänd på tillsammans lägst 22,5 poäng. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
TILLGODORÄKNANDE
Ansökan om tillgodoräknande enligt Umeå universitets examensordning ställs till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå.
Programtillhörighet: Kursen kan ingå i programutbildningen Humanistiskt samhällsprogram.
Andersson, Nils & Björck, Henrik (red.), Idéhistoria i tiden: Perspektiv på ämnets identitet under 75 år (Stockholm: Brutus Östlings förlag, 2008), 11-278.
En valbar nutida svensk avhandling i idéhistoria. En-två valbara idéhistoriska vetenskapliga artiklar skrivna på svenska (max 5 år gamla). En-två valbara idéhistoriska vetenskapliga artiklar skrivna på engelska av svenska idéhistoriker (max 5 år gamla). En valbar idéhistorisk vetenskaplig artikel skriven på engelska av en utländsk forskare (max 5 år gamla).
Andersson, Nils & Björck, Henrik (red.), Idéhistoria i tiden: Perspektiv på ämnets identitet under 75 år (Stockholm: Brutus Östlings förlag, 2008), 279-334. Burke, Peter, Vad är kulturhistoria? (Eslöv: B. Östlings bokförlag Symposion, 2007), 159 s.
Freeden Michael
Ideology : a very short introduction
Oxford : Oxford University Press : 2003. : 144 p. :
ISBN: 0-19-280281-X (pbk.) : £6.99
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jordanova Ludmilla J.
History in practice
2. ed. : London : Hodder Arnold : 2006 : xii, 243 s. :
ISBN: 0-340-81434-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
McNeill J. R., Observations on the Nature and Culture of Environmental History, History and Theory, 42 (December 2003), 5-43. Nordlund, Christer, Motiv för vetenskapshistoria: Civilisationsdiagnos, vetenskapsanalys och kunskapsöversättning, Thule 2012, 13-44.
Litteratur och källor söks självständigt inom uppsatsarbetet och avgränsas/kompletteras i samråd med handledare.