"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kulturanalys och strategisk planering I, 30 hp

Engelskt namn: Cultural Analysis and Strategical Planning I

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 till 2009-08-30 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KA002

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kulturanalys: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-06-20

Innehåll

Kursen innehåller kunskaper om mångfald i teori och praktik, globaliserings- och regionaliseringsprocesser och sambandet mellan dessa, kulturanalytisk reflexivitet och dess teoretiska och praktiska betydelser, samt ledarskap i ett kulturanalytiskt och organisatoriskt perspektiv. Studenterna håller en individuell föreläsning samt planerar och genomför en arbetsmarknadsdag. Planeringen och genomförandet av arbetsmarknadsdagen innefattar bland annat aspekter av ledarskap som diskuterats under moment 4. Arbetet med arbetsmarknadsdagen motsvarar 1,5 högskolepoäng/moment. Kursen består av 4 moment: 1) Mångfaldens etik, praktik och politik, 2) Globalisering och regionalisering, 3) Kulturanalytisk reflexivitet, och 4) Kulturanalys och ledarskap.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall studenten kunna uppvisa: - fördjupad förståelse för, och förmåga att problematisera, mångfaldens etik, praktik och politik, - färdighet i att formulera dokument för mångfaldsarbete, - teoretisk kännedom om postkolonial teori om globalisering, - förmåga att självständigt diskutera reflexivitetsteori, samt förmåga att anlägga ett reflexivt förhållningssätt till eget och andras arbete, - förtrogenhet med ledarskapsteorier och förmåga till självständiga reflektioner kring ledarskapets specifika organisering.

Behörighetskrav

Univ: Kulturanalysprogrammet termin 1-6, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, övningar och handledning. Ifall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat. MOMENT 1: Mångfaldens etik, praktik och politik (7,5 hp) Ethics, Practices and Politics of Diversity Innehåll Momentet innehåller fördjupade och tvärvetenskapliga kunskaper rörande mångfaldens olika dimensioner. Kunskap om hur normer om mångfald implementeras i samhälls- och arbetsliv samt de etiska, språkliga, praktiska och politiska implikationer detta har, behandlas. I seminarieform diskuteras ideologiska aspekter av mångfaldsnormer, men även frågor om t.ex. diskriminering, mångkultur och segregation. Studenterna planerar en arbetsmarknadsdag och genomför individuella föreläsningar. De senare föregås av handledning. Förväntade studieresultat Studenten skall efter genomgånget moment kunna: Visa förtrogenhet med, och kunna självständigt förmedla: - teorier om mångfaldens olika dimensioner, - hur normer om mångfald kan implementeras i samhälls- och arbetsliv samt de etiska, språkliga, praktiska och politiska implikationer detta kan ha, - ideologiska aspekter av mångfaldsnormer. Uppvisa förmåga: - att i grupp arbeta för förverkligandet av en arbetsmarknadsdag, - att genomföra en individuell föreläsning. Undervisningens uppläggning Undervisningen baseras på föreläsningar och seminarier. Stor vikt läggs vid självständigt arbete och självständiga reflektioner. Examination Aktivt deltagande i seminarier, hemskrivning (paper) och föreläsning. En del av hemskrivningen utgörs av avrapportering av arbetsprocessen inför arbetsmarknadsdagen. Hemskrivningen och föreläsningen bedöms genom betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. MOMENT 2: Globalisering och regionalisering (7,5 hp) Globalisation and Regionalisation Innehåll Momentet innehåller fördjupade insikter i sociala och kulturella betydelser av globala och regionala processer. Detta innebär att studenten får möjlighet att förstå och problematisera globaliserings- och regionaliseringsprocesser både som ideologi och praktik. Momentet behandlar kulturella dimensioner av t.ex. internationell arbetsdelning, den kapitalistiska världsekonomin och regional specialisering samt beslut och direktiv hos myndigheter, både nationellt och internationellt. Med utgångspunkt i postkolonial teoribildning behandlas vidare ?det mångkulturella samhället? samt nya former av rasism och främlingsfientlighet. Studenterna planerar en arbetsmarknadsdag och genomför individuella föreläsningar. De senare föregås av handledning. Förväntade studieresultat Efter genomgånget moment skall studenten kunna: Redogöra, och uppvisa fördjupad förståelse, för: - kulturella dimensioner av t.ex. internationell arbetsdelning, den kapitalistiska världsekonomin och regional specialisering, - postkolonial teoribildning och vad den kan säga om ?det mångkulturella samhället?. Kritiskt granska och självständigt förhålla sig till: - beslut och direktiv hos myndigheter, - diskurser om, och planer för, mångfald. Undervisningens uppläggning Undervisningen baseras på föreläsningar och seminarier. Stor vikt läggs vid självständigt arbete och självständiga reflektioner. Examination Aktivt deltagande i seminarier, hemskrivning (paper) och föreläsning. En del av hemskrivningen utgörs av avrapportering av arbetsprocessen inför arbetsmarknadsdagen. Hemskrivningen och föreläsningen bedöms genom betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. MOMENT 3: Kulturanalytisk reflexivitet (7,5 hp) Cultural Analysis and Reflexivity Innehåll Momentet ger fördjupade kunskaper i kulturanalytisk reflexivitet. Detta innebär att studenten ska kunna förstå och använda olika former av reflexivitet i både vetenskapliga och andra sammanhang. I momentet diskuteras olika former av reflexiviteter och deras skilda användningsområden. I momentet ingår också att planera examensarbetet (termin 8) och sätta detta i relation till momentets innehåll i övrigt. Vidare behandlas hur tillägnade kunskaper och färdigheter skapar en medvetenhet om vinster och risker med kulturanalys i teori och praktik. Studenterna planerar också en arbetsmarknadsdag och genomför individuella föreläsningar. De senare föregås av handledning. Förväntade studieresultat Efter genomgånget moment skall studenten kunna: - självständigt diskutera, vetenskapsteoretiskt förstå och kritiskt förhålla sig till olika former av reflexivitet, - göra en självständig, i kurslitteraturen förankrad, reflexiv planering av examensarbetet (termin 8), - med hjälp av kurslitteraturens teoretiska begrepp analysera hur kulturanalytiska kunskaper och färdigheter skapar en medvetenhet om vinster och risker med kulturanalys i teori och praktik. Undervisningens uppläggning Undervisningen baseras på föreläsningar, seminarier och övningar. Stor vikt läggs vid självständigt arbete och självständiga reflektioner. Examination Aktivt deltagande i seminarier, hemskrivning (paper) och föreläsning. En del av hemskrivningen utgörs av avrapportering av arbetsprocessen inför arbetsmarknadsdagen. Hemskrivningen och föreläsningen bedöms genom betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. MOMENT 4: Kulturanalys och ledarskap (7,5 hp) Cultural Analysis and Leadership Innehåll Momentet ger fördjupad kunskap om olika former av ledarskapsteori och ledarskapsfilosofi. Det behandlar förståelse och analys av föreställningar om ledarskap i ett kulturanalytiskt perspektiv. Återkopplingar görs till det projektledarmoment som ingick i termin fyra. Vidare ingår seminarier där studenten får möjlighet att diskutera och reflektera över ledarskapteorier, deras innebörder och villkor. Studenterna genomför en arbetsmarknadsdag och individuella föreläsningar. De senare föregås av handledning. Erfarenheterna från planering och genomförande av arbetsmarknadsdagen diskuteras med avseende på bland annat ledarskap. Förväntade studieresultat Efter genomgånget moment skall studenten kunna: - självständigt diskutera och problematisera ledarskapsteori och ?filosofi, - formulera kurslitteraturens beskrivningar av ledarskapsteori och ?filosofi som kulturanalytiskt relevanta kunskaper, - uppvisa förmåga att planera och genomföra en arbetsmarknadsdag, - reflexivt diskutera de egna erfarenheterna av arbetet med arbetsmarknadsdagen i relation till ledarskapsteori och ?filosofi. Undervisningens uppläggning Undervisningen baseras på föreläsningar och seminarier. Stor vikt läggs vid självständigt arbete och självständiga reflektioner. Examination Aktivt deltagande i seminarier, hemskrivning (paper) och studentföreläsningarna. En del av hemskrivningen utgörs av avrapportering av arbetsprocessen inför arbetsmarknadsdagen. Hemskrivningen och föreläsningen bedöms genom betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd.

Examination

Aktivt deltagande i seminarier, hemskrivning (paper), en individuell föreläsning under valfritt moment, samt delaktighet i planering och genomförande av arbetsmarknadsdag. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle under terminen, samt ett uppsamlingsprov inom ett år. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan som alternativ till omprov restuppgift ges i form av att den eller de underkända frågorna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd.  För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på 22,5 högskolepoäng. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. Studerande som antagits till kurs skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning, fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/studentcentrum/verksamhet/examina/tillgodorordn.html

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 4

Moment 1: Mångfaldens etik, praktik och politik (7,5 hp)

Boyd Sally
Utländska lärare i Sverige : attityder till brytning
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. : sid. 419-436 :

de los Reyes, Paulina, 2001. Diversity and Differentiation. Discourse, Difference and Construction of Norms in Swedish Research and Public Debate. Stockholm: National institute for working life. de los Reyes, Paulina & Martinsson, Lena, 2005 (red). Olikhetens paradigm. Intersektionella perspektiv på o(jäm)likhetsskapande. Lund: Studentlitteratur. Fazlhashemi, Mohammad & Höglund, Sten (red), 2005. Mångfaldens möjligheter och svårigheter som lösning på arbetskraftsproblemen. Rapport från en konferens. Umeå universitet. Umeå. Lindström, Susanne, 2005. Kamp om rummet. En studie av heteronormativitet i Svenska kyrkan. Umeå: Umeå universitet. Mlekov, Katarina& Widell, Gill, 2003. Hur möter vi mångfalden på arbetsplatsen? Lund: Studentlitteratur. Roth, Hans Ingvar, 2005. Mångkulturalismens utmaningar. Lund: Studentlitteratur. Moment 2: : Globalisering och regionalisering (7,5 hp) Franklin, Sarah, Lury, Cecilia & Stacey, Jackie, 2000. Global Nature, Global Culture. London: Sage (valda delar). Goldberg, David Theo & Quayson, Ato, (eds), 2002. Relocating Postcolonialism. Oxford: Blackwell Publishing (valda delar). Gunew, Sneja, 2004. Haunted Nations. The Colonial Dimensions of Multiculturalism. London & New York: Routledge (s. 1-50). Held, David & McGrew, Anthony, (eds), 2000. The Global Transformation Reader. An Introduction to the Globalization Debate. Polity (s. 1-337). I regionernas tjänst, 2004. Luxemburg: Byrån för Europeiska gemenskapernas officiella publikationer (Nätartikel). Målet är hållbar tillväxt. Lokala och regionala processer och samarbeten, 2004. Stockholm: Näringsdepartementets informationsavdelning (Nätartikel). Moment 3: Kulturanalytisk reflexivitet (7,5 hp) Coffey, Amanda, 1999. The Ethnographic Self. Fieldwork and the Representation of Identity. London: Sage. Davies, Aull, 1999. Reflexive Ethnography. A Guide to Researching Selves and Others. London: Routledge. Denzin, Norman K., 1997. Interpretive Ethnography. A Guide to Researching Selves and Others. London & New York: Routledge (valda delar). Bourdieu, Pierre, & Wacquant, Loïc J. D., 1992. An Invitation to a Reflexive Sociology. Chicago: Polity Press (valda delar). Finlay, Linda & Gough, Brendan, (eds), 2003. Reflexivity. A practical guide for researchers in health and social sciences. Oxford: Blackwell Science (s. 1-35). Probyn, Elsbeth, 1993. Sexing the Self. Gendered Positions in Cultural Studies. London: Routledge. Winther Jørgensen, Marianne, 2002. Refleksivitet og kritik. Socialkonstruktionistiske subjektspositioner. Frederiksberg Roskilde Universitetsforlag/Samfundslitteratur. Gylling: Narayana Press (valda delar). Moment 4: Kulturanalys och ledarskap (7,5 hp) Höök, Pia, 2001. Stridspiloter i vida kjolar. Om ledarutveckling och jämställdhet. Stockholm: Ekonomiska forskningsinstitutet vid handelshögskolan i Stockholm. Thylefors, Ingela, 1991. Ledarskap i vård, omsorg och utbildning. Stockholm: Natur och kultur. Yukl, Gary A., 2002. Leadership in Organizations. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.