Engelskt namn: Cultural Analysis and Strategical Planning I
Denna kursplan gäller: 2009-08-31 till 2013-09-01 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2013-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2009-08-31 och 2013-09-01
Kurskod: 1KA002
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Kulturanalys: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-06-20
Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-06-15
Kursen behandlar kunskaper om intersektionalitet i teori och praktik, ledarskap i ett kulturanalytiskt och organisatoriskt perspektiv, policyanalys och ekonomiska begrepp och perspektiv samt kulturanalytisk reflexivitet och dess teoretiska och praktiska betydelser. Studenterna håller en individuell föreläsning samt planerar och genomför en arbetsmarknadsdag. Planeringen och genomförandet av arbetsmarknadsdagen innefattar bland annat aspekter av projektarbete och ledarskap som diskuterats under moment 4. Arbetet med arbetsmarknadsdagen motsvarar 20%/moment. Kursen består av 4 moment: 1) Intersektionalitet i teori och praktik, 2) Kulturanalys och ledarskap, 3) Ekonomi/policyanalys, 4) Reflexiv och strategisk planering.
Efter genomgången kurs skall studenten kunna uppvisa: fördjupad förståelse för, och förmåga att problematisera, mångfald utifrån intersektionella perspektiv, färdighet i att formulera dokument för mångfaldsarbete, förtrogenhet med ledarskapsteorier och förmåga till självständiga reflektioner kring ledarskapets specifika organisering, grundläggande kunskaper i ekonomiska begrepp och teorier samt policyanalys, förmåga att självständigt diskutera reflexivitetsteori, samt förmåga att inta ett reflexivt förhållningssätt till eget och andras arbete.
Univ: Kulturanalysprogrammet termin 1-6, eller motsvarande.
MOMENT 1: Intersektionalitet i teori och praktik (11 hp) Intersectionality in theory and Practice Innehåll Momentet innehåller fördjupade och tvärvetenskapliga kunskaper rörande intersektionalitet i teori och praktik. Detta innebär att studenterna tillägnar sig kunskap om hur normsystem samverkar och implementeras i samhälls- och arbetsliv samt de etiska, språkliga, praktiska och politiska implikationer detta har. I seminarieform diskuteras ideologiska aspekter av mångfaldsnormer, men även frågor om t.ex. diskriminering, mångkultur och segregation. Studenterna planerar en arbetsmarknadsdag och genomför individuella föreläsningar. De senare föregås av handledning. Förväntade studieresultat Studenten skall efter genomgånget moment kunna: Visa förtrogenhet med, och kunna självständigt förmedla: teorier om intersektionalitet, hur intersektionella perspektiv kan tillämpas och problematiseras i arbete med mångfald, hur normer om mångfald kan implementeras i samhälls- och arbetsliv samt de etiska, språkliga, praktiska och politiska implikationer detta kan ha, ideologiska aspekter av mångfaldsnormer. Uppvisa förmåga: att i grupp arbeta för förverkligandet av en arbetsmarknadsdag, att genomföra en individuell föreläsning. Undervisningens uppläggning Undervisningen baseras på föreläsningar och seminarier. Stor vikt läggs vid självständigt arbete och självständiga reflektioner. I fall närvaro är obligatorisk anges detta i schemat. MOMENT 2: Kulturanalys och ledarskap (7,5 hp) Cultural Analysis and Leadership Innehåll Momentet ger fördjupad kunskap om olika former av ledarskapsteori och ledarskapsfilosofi. Det behandlar förståelse och analys av föreställningar om ledarskap i ett kulturanalytiskt perspektiv. Återkopplingar görs till det projektledarmoment som ingick i termin fyra. Vidare ingår seminarier där studenten får möjlighet att diskutera och reflektera över ledarskapteorier, deras innebörder och villkor. Studenterna planerar en arbetsmarknadsdag och genomför individuella föreläsningar. De senare föregås av handledning. Erfarenheterna från planering av arbetsmarknadsdagen diskuteras med avseende på bland annat ledarskap. Förväntade studieresultat Efter genomgånget moment skall studenten kunna: självständigt diskutera och problematisera ledarskapsteori och filosofi, formulera kurslitteraturens beskrivningar av ledarskapsteori och filosofi som kulturanalytiskt relevanta kunskaper, uppvisa förmåga att planera en arbetsmarknadsdag, reflexivt diskutera de egna erfarenheterna av arbetet med arbetsmarknadsdagen i relation till ledarskapsteori och filosofi. Undervisningens uppläggning Undervisningen baseras på föreläsningar och seminarier. Stor vikt läggs vid självständigt arbete och självständiga reflektioner. I fall närvaro är obligatorisk anges detta i schemat. MOMENT 3: Ekonomi/policyanalys (7,5 hp) Economy/Policy Analysis Innehåll Momentet inleds med en allmän presentation av företagsekonomins kärna och dess delar och sammanhang. Vidare förs en diskussion kring ekonomiska grundbegrepp och hur dessa hänger samman. Därefter följer ett avsnitt om budgetering där företagets budgetsystem med dess olika delbudgetar behandlas, bl.a. hur resultat-, likviditets- och balansbudget upprättas. Momentet avslutas med en diskussion kring olika kalkyler och dess användning i olika beslutssituationer, samt policyanalys. Förväntade studieresultat Efter genomgånget moment skall studenten kunna redogöra för: grundläggande kunskaper i företagsekonomi och ekonomiska grundbegrepp samt budget- och kalkylarbete, olika kalkyler och dess användning i olika beslutssituationer, övergripande kunskaper i policyanalys som behandlar politiska besluts orsaker, innehåll och konsekvenser. Undervisningens uppläggning Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, individuella övningar samt gruppövningar. Stor vikt läggs vid självständigt arbete och självständiga reflektioner. I fall närvaro är obligatorisk anges detta i schemat. MOMENT 4: Reflexiv och strategisk planering (4 hp) Reflexivity and Strategical Planning Innehåll Momentet ger fördjupade kunskaper i kulturanalytisk reflexivitet. Detta innebär att studenten ska kunna förstå och använda olika former av reflexivitet i både vetenskapliga och andra sammanhang. I momentet diskuteras olika former av reflexiviteter och deras skilda användningsområden. I momentet ingår också att planera examensarbetet (termin 8) och sätta detta i relation till momentets innehåll i övrigt. Vidare behandlas hur tillägnade kunskaper och färdigheter skapar en medvetenhet om vinster och risker med kulturanalys i teori och praktik. Studenterna planerar och genomför en arbetsmarknadsdag samt genomför individuella föreläsningar. De senare föregås av handledning. Förväntade studieresultat Efter genomgånget moment skall studenten kunna: självständigt diskutera, vetenskapsteoretiskt förstå och kritiskt förhålla sig till olika former av reflexivitet, göra en självständig, i kurslitteraturen förankrad, reflexiv planering av examensarbetet (termin 8), med hjälp av kurslitteraturens teoretiska begrepp analysera hur kulturanalytiska kunskaper och färdigheter skapar en medvetenhet om vinster och risker med kulturanalys i teori och praktik. Undervisningens uppläggning Undervisningen baseras på föreläsningar, seminarier och övningar. Stor vikt läggs vid självständigt arbete och självständiga reflektioner. I fall närvaro är obligatorisk anges detta i schemat.
Moment 1, 2 och 4: Examination sker genom aktivt deltagande i seminarier, hemskrivning (paper), en individuell föreläsning under valfritt moment, samt delaktighet i planering och genomförande av arbetsmarknadsdag. Hemskrivningen och föreläsningen bedöms genom betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Moment 3: Examination sker genom löpande skriftliga uppgifter och hemskrivning samt aktivt deltagande i seminarier. Hemskrivning och skriftliga uppgifter bedöms genom betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Seminariedeltagande bedöms med Godkänd eller Underkänd. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle under terminen, samt ett uppsamlingsprov inom ett år. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan som alternativ till omprov restuppgift ges i form av att den eller de underkända frågorna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på 22,5 högskolepoäng. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. Studerande som antagits till kurs skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets Tillgodoräknandeordning, http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.
För alla kursmomenten gäller att ändringar i litteraturen kan ske, dock senast en månad före momentets startdatum.
Crenshaw Kimberlé Williams
Mapping the Margins : Intersectionality, identity politics and violence against women of color
Ingår i:
Kvinder, køn og forskning.
København : Center for kvindeforskning, Københavns universitet : 1992- : 15 : sid. 3-20 :
Obligatorisk
Bortom vi och dom: teoretiska reflektioner om makt, integration och strukturell diskriminering : rapport : SOU 2005:41
De los Reyes Paulina, Kamali Masoud
Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 2005 : 258, [4] s.c 24 cm :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/04/56/42/11dab91b.pdf
ISBN: 91-38-22353-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kan laddas ner från: http://www.regeringen.se/sb/d/5073/a/45642
Egeland Helene
Det ekte, det gode og det coole : Södra teatern og den dialogiske formasjonen av mangfoldsdiskursen
Linköping : Tema kultur och samhälle, Institutionen för studier av samhällsutveckling och kultur, Linköpings universitet : 2007 : 228 s. :
Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
ISBN: 978-91-85895-99-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bara funktionshindrad? : funktionshinder och intersektionalitet
Grönvik Lars, Söder Mårten (red.)
Malmö : Gleerup : 2008 : 214 s. :
ISBN: 978-91-40-66356-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Martinsson Lena
Jakten på konsensus : intersektionalitet och marknadsekonomisk vardag
1. uppl. : Malmö : Liber : 2006 : 233 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/saknas.jpg
ISBN: 91-47-07729-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Moore Valeri Ann
'Doing' Racialized and Gendered Age to Organize Peer Relations: : Observing Kids in Summer Camp
Ingår i:
Gender & society.
Newbury Park, Calif. : Sage : 1987- : 15 : sid. 835-858. :
Obligatorisk
Valentine Gill
Theorizing and Researching Intersectionality : A Challenge for Feminist Geography
Ingår i:
Professional geographer
Oxford : Blackwell : 1997- : 59 : sid. 10-21 :
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-9272.2007.00587.x/abstract
Obligatorisk
Westin Charles
Mångfald som vision och praktik : utvärdering av sex företag och organisationer
Norrköping : Integrationsverket : cop. 2001 : 184 s. :
Tid för mångfald : en studie av de statligt finansierade kulturinstitutionernas arbete med etnisk och kulturell mångfald, genomför av Mångkulturellt centrum, Botkyrka, på uppdrag av Kulturdepartementet
Pripp Oscar, Plisch Emil, Printz Werner Saara
Tumba : Mångkulturellt centrum : 2005 : 211 s. :
ISBN: 91-88560-53-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Wide Jessika
Jämställdhetscertifiering vid Umeå universitet : vad, hur och varför?
Umeå : Umeå universitet : 2007 : [4], 45 s. :
ISBN: 978-91-7264-417-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Höök Pia
Stridspiloter i vida kjolar : om ledarutveckling och jämställdhet
Stockholm : Ekonomiska forskningsinstitutet vid Handelshögsk. (EFI) : 2001 : 306 s.a ([12], 306, [6] s.) :
http://www.hhs.se/efi/summary/575.htmz Summary by EFI
ISBN: 91-7258-575-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Thylefors Ingela
Ledarskap i vård, omsorg och utbildning
Stockholm : Natur och kultur : 1991 : 238, [1] s. :
ISBN: 91-27-02957-3 (inb.) ; 236:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Yukl Gary A.
Leadership in organizations
7. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson Education : cop. 2010 [dvs 2009] : 644 s. :
ISBN: 978-0-13-815714-2 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Improving Public Policy: From Theory to Public Policy
Cloete Fanie, Wissink Henry, de Coning Christo
Pretoria : Van Schaik Publishers : 2006 :
Obligatorisk
Ekonomiska kalkyler : en introduktion
Ljung Birger, Nilsson Stig
3. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 1999 : 122 s. :
ISBN: 91-47-04542-6 ; 440:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kompendium i budgetering tillhandahålls av Handelshögskolan.
An invitation to reflexive sociology
Bourdieu Pierre, Wacquant Loïc J. D.
Cambridge : Polity : 1992 : 332 s. :
ISBN: 0-7456-1032-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Davies Charlotte Aull
Reflexive ethnography : a guide to researching selves and others
2. ed. : London : Routledge : 2008 : 310 s. :
ISBN: 978-0-415-40901-8 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Reflexivity : a practical guide for researchers in health and social sciences
Finlay Linda, Gough Brendan
Oxford : Blackwell Science : 2003 : xi, 255 s. :
ISBN: 0-632-06414-5 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 1-35
Winther Jørgensen Marianne
Refleksivitet og kritik : socialkonstruktionistiske subjektpositioner
1. udg. : Frederiksberg : Roskilde Universitetsforl./Samfundslitteratur : 2002 : 329 s. :
ISBN: 87-7867-211-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Moment 1: Intersektionalitet i teori och praktik (11 hp) Bunar, N. & Kallstenius, J. (2006): "I min gamla skola lärde jag mig fel svenska" - en studie om skolvalfriheten i det polariserade urbana rummet. Norrköping: Integrationsverket. Crenshaw, Kimberlé Williams, 2006. "Mapping the Margins. Intersectionality, identity politics and violonce against women of color." I: Kvinder, køn och forskning, 2006(15):2/3, s. 3-20.
De los Reyes, Paulina, 2005. "Intersektionalitet, makt och strukturell diskriminering". I: Paulina de los Reyes & Masoud Kamali (red). Bortom Vi och Dom. Teoretiska reflektioner om makt, integration och strukturell diskriminering. SOU 2005:41 (http://www.regeringen.se/sb/d/5073/a/45642) Egeland, Helene, 2007. Det egte, det gode og det coole. Södra teatern och den dialogiska formasjonen av mangfoldsdiskursen. Linköpings universitet: Tema Kultur och samhälle. Fazlhashemi, Mohammad & Höglund, Sten (red), 2005. Mångfaldens möjligheter och svårigheter som lösning på arbetskraftsproblemen. Rapport från en konferens. Umeå universitet. Umeå. Grönvik, Lars & Söder, Mårten (red), 2008. Bara funktionshindrad? Funktionshinder och intersektionalitet. Malmö: Gleerup, 2008. Martinsson, Lena, 2006. Jakten på konsensus: intersektionalitet och marknadsekonomisk vardag. Malmö: Liber. Moore, Valerie Ann, 2001. "'Doing' Racialized and Gendered Age to Organize Peer Relations: Observing Kids in Summer Camp." I: Gender and Society, vol. 15, No. 6 (dec 2001), pp. 835-858. Referenslitteratur Pripp, Oscar, Plisch, Emil & Printz, Werner, Saara, 2005. Tid för mångfald: en studie av de statligt finansierade kulturinstitutionernas arbete med etnisk och kulturell mångfald. Tumba: Mångkulturellt centrum. ETNISK Westin, Charles (red) 2001. Mångfald som vision och praktik. Utvärdering av sex företag och organisationer. Integrationsverkets rapportserie 2001:05. Wide, Jessika, 2007. Jämställdhetscertifiering vid Umeå universitet. Vad, hur och varför? Umeå: Umeå universitet. Moment 2: Kulturanalys och ledarskap (7,5 hp) Höök, Pia, 2001. Stridspiloter i vida kjolar. Om ledarutveckling och jämställdhet. Stockholm: Ekonomiska forskningsinstitutet vid handelshögskolan i Stockholm. Thylefors, Ingela, 1991. Ledarskap i vård, omsorg och utbildning. Stockholm: Natur och kultur. Yukl, Gary A., 2002. Leadership in Organizations. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall. Moment 3: Ekonomi/policyanalys (7,5 hp) Cloete, Fanie & Wissink, Henry, (eds) 2005. Improving Public Policy. Pretoria: Van Schaik. Ljung, Birger, 1999. Ekonomiska kalkyler: En introduktion. Malmö: Liber AB. Kompendium i budgetering tillhandahålls av Handelshögskolan. Moment 4: Reflexivitet och strategisk planering (4 hp) Davies, Aull, 2007. Reflexive Ethnography. A Guide to Researching Selves and Others. London: Routledge. Bourdieu, Pierre, & Wacquant, Loïc J. D., 1992. An Invitation to a Reflexive Sociology. Chicago: Polity Press (s. 36-260). Finlay, Linda & Gough, Brendan, (eds), 2003. Reflexivity. A practical guide for researchers in health and social sciences. Oxford: Blackwell Science (s. 1-35). Winther Jørgensen, Marianne, 2002. Refleksivitet og kritik. Socialkonstruktionistiske subjektspositioner. Frederiksberg Roskilde Universitetsforlag/Samfundslitteratur. Gylling: Narayana Press (valda delar).