Engelskt namn: Culture Analysis and Profile Orientation II
Denna kursplan gäller: 2017-01-16 till 2017-01-22 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2020-01-20
Kursplan för kurser med start mellan 2017-01-23 och 2020-01-19
Kursplan för kurser med start mellan 2017-01-16 och 2017-01-22
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-19 och 2017-01-15
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-21 och 2015-01-18
Kurskod: 1KA005
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Kulturanalys: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-11-22
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2016-09-12
Kursen "Kulturanalys och profilorientering II" behandlar grundläggande kunskaper om grupprocesser och konflikthantering. Kursen behandlar också kulturanalytiska metoder såsom intervjuer, deltagande-observationer och diskursanalys. Vidare är kursens mål att skapa fördjupad förtrogenhet med praktiskt fältarbete. I kursen ingår att skriva en vetenskaplig uppsats. Kursen består av fyra moment: 1) Grupprocesser och konflikthantering, 2) Kulturanalytisk teori och metod, 3) Kulturanalytiskt fältarbete, och 4) Skriftlig uppgift.
Moment 1: Grupprocesser och konflikthantering (7,5 hp)
Group Processes and Conflict Management
Momentet handlar om grupprocesser på olika nivåer i samhället och om mänskliga konflikter som kan uppstå som en effekt av grupprocesser. Vidare behandlas begrepp och perspektiv i olika konfliktteorier och konflikthanteringsmodeller. Genom praktiska övningar identifierar studenterna konfliktsituationer samt prövar olika strategier för konflikthantering.
Moment 2: Kulturanalytisk teori och metod (7,5 hp)
Theory and Methods of Cultural Analysis
Momentet presenterar centrala kulturanalytiska metoder för såväl insamling som analys av material. De studerande lär sig använda och kritiskt förhålla sig till kvalitativa och kvantitativa insamlings- och analysmetoder – bland annat intervju, deltagarobservation, enkät, bild- och diskursanalys – samt till den vetenskapliga skrivandeprocessen. Ett inslag i momentet berör praktiska kunskaper i datorbaserade analysverktyg. De studerande orienterar sig i frågeställningar kring etik och reflexivitet i forskningen. Såväl de tekniskt/praktiska som analytiska implikationerna av olika metoder genomlyses.
Moment 3. Kulturanalytiskt fältarbete (7,5 hp)
Fieldwork in Cultural Analysis
Momentet behandlar utformandet av vetenskapliga studier och innebär bland annat genomförandet av ett självständigt praktiskt fältarbete. Genom att designa och genomföra ett kulturanalytiskt fältarbete, med syftesformulering och motiverade val av material och metoder tillägnar sig studenten fördjupad kunskap om vad kulturanalytiska fältarbeten innebär, samt av de digitala hjälpmedel som finns. Stor vikt läggs vid källkritik, reflexivitet samt etiska frågor. Fältarbetet kan ligga till grund för den skriftliga uppgift (uppsats) som skrivs under moment 4.
MOMENT 4. Skriftlig uppgift (7,5 hp)
Essay
Momentet behandlar vetenskapligt skrivande och innebär att studenten skriver en vetenskaplig uppsats. Detta inkluderar färdigheter i vetenskaplig bearbetning, analys och skriftlig presentation. Momentet berör också grunder i konstruktiv vetenskaplig granskning och feedback.
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
Uppvisa förståelse för:
Visa förtrogenhet med och kunna redogöra för:
Uppvisa förmåga att:
Efter avslutat moment 1 (Grupprocesser och konflikthantering) skall studenten kunna:
Efter avslutat moment 2 (Kulturanalytisk teori och metod) skall studenten kunna:
Efter avslutat moment 3 (Kulturanalytiskt fältarbete) skall studenten kunna:
Efter avslutat moment 4 (Skriftlig uppgift) skall studenten kunna:
Univ: För tillträde till andra terminen inom Kulturanalysprogrammet krävs att den studerande är godkänd på 22,5 av den första terminens 30 hp.
Undervisningen på kursen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, individuella övningar, laborativa datorövningar samt praktiska tillämpningar av programvara för datorbaserade analyser. Ifall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat. Undervisningen på moment 1 består av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Undervisningen på moment 2 består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt individuella övningar. Undervisningen på moment 3 sker i form av laborativa datorövningar, föreläsningar, seminarier, självstudier, samt praktiska tillämpningar av programvara för datorstödda presentationer. Undervisningen på moment 4 består av föreläsningar, seminarier och självstudier.
Studenten har rätt till handledning enbart under den tidsperiod som uppsatsmomentet (moment 4) omfattar.
För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. Se: http://www.student.umu.se/under-studietiden/funktionshinder/
Examination sker i form av aktivt deltagande i laborativa datorövningar, seminarier, förberedda genom läsning och reflektion, individuella och gruppvisa övningar/redovisningar, hemskrivning, fältrapport och uppsats samt praktiska tillämpningar av programvara. Vid obligatoriska seminarier tillämpas betyget Godkänd. Övrig examination sker enligt graderna Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni), samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället.
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.
På moment 1 sker examination i form av aktivt deltagande i seminarier, genom gruppredovisningar och individuella redovisningar samt en avslutande hemskrivning. Vid seminarier, individuella redovisningar och gruppredovisningar ges betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). Hemskrivningen bedöms med betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).
På moment 2 sker examination i form av aktivt deltagande i laborativa datorövningar och seminarier, förberett genom läsning och reflexion, genom praktiskt genomförande av individuella och gruppbaserade övningar med muntlig eller skriftlig redovisning, samt genom hemskrivning. Vid gruppexamination ges betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). Hemskrivningen bedöms med betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).
På moment 3 sker examination genom aktivt deltagande i gruppövningar med muntlig eller skriftlig redovisning samt genom fältrapport. Vid gruppövningar ges betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). Fältrapporten bedöms med betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).
På moment 4 sker examination i form av skriftlig uppsats omfattande 10-15 A4-sidor, ventilerad vid gemensamt seminarium, varvid uppsatsens innehåll, struktur och språk beaktas. Uppsatsen bedöms genom betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Examination sker även genom genomförande av opposition av annan students uppsats. Oppositionen bedöms med betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på 22,5 högskolepoäng. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.
Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera minst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.
Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga Studierektorn vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.
Granström Kjell
Dynamik i arbetsgrupper : om grupprocesser på arbetet
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 197 s. :
ISBN: 91-44-00852-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Konflikter : uppkomst, dynamik och hantering
Lennéer-Axelson Barbro, Thylefors Ingela
2. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2013 : 295 s. :
ISBN: 9789127134294
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wästerfors David
Fängelsebråk : analyser av konflikter på anstalt
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 114 s. :
ISBN: 9789144094779
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Litteratur tillkommer med relevans för profilinriktning och/eller examinerande uppgifter.
Bild och samhälle : visuell analys som vetenskaplig metod
Aspers Patrik, Fuehrer Paul, Árni Sverrisson
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 318 s. :
ISBN: 91-44-03237-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Diskursanalys i praktiken
Börjesson Mats, Palmblad Eva
1. uppl. : Malmö : Liber : 2007 : 224 s. :
ISBN: 978-91-47-08644-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Etnologiskt fältarbete
Kaijser Lars, Öhlander Magnus
2., [omarb. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 296 s. :
ISBN: 978-91-44-05852-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Många möjliga metoder
Fangen Katrine, Sellerberg Ann-Mari
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 305 s. :
ISBN: 978-91-44-07422-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Tillkommer profillitteratur som väljs individuellt av varje student i samråd med profilhandledare.
Kulturanalyser
Ehn Billy, Löfgren Orvar
2., [omarb.] uppl. : Malmö : Gleerup : 2001 : 180 s. :
ISBN: 91-40-63486-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Diskursanalys som teori och metod
Winther Jørgensen Marianne, Phillips Louise, Torhell Sven-Erik
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 205 s. :
ISBN: 91-44-01302-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Kulturanalytiska verktyg
Ehn Billy, Löfgren Orvar
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2012 : 169 s. :
ISBN: 978-91-40-68096-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ehn Billy
Närhet och avstånd
Ingår i:
Vardagslivets etnologi
Stockholm : Natur och kultur : 1996 : 191 s. : sid. 89-182 :
Obligatorisk
Etnologiskt fältarbete
Kaijser Lars, Öhlander Magnus
2., [omarb. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 296 s. :
ISBN: 978-91-44-05852-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Widerberg Karin
Vetenskapligt skrivande : kreativa genvägar
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 103 s. :
ISBN: 91-44-03040-1 : 247:00
Se Umeå UB:s söktjänst