"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kulturanalys och profilorientering II, 30 hp

Engelskt namn: Culture Analysis and Profile Orientation II

Denna kursplan gäller: 2009-01-19 till 2013-01-20 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KA005

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kulturanalys: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-11-22

Innehåll

Kursen "Kulturanalys och profilorientering II" behandlar grundläggande kunskaper om språkets betydelse för kulturanalys och arbetet som kulturanalytiker. Språksociologi, språkproduktion och meningsskapande i vid mening studeras. Kursen behandlar också kulturanalytiska metoder såsom intervjuer, deltagandeobservationer och diskursanalys. Vidare ingår teoretiska och praktiska kunskaper och färdigheter i kunskapssökning i olika källor. Studenten tillägnar sig förmåga att genomföra datorstödda presentationer. Kursen består av tre moment: 1) Språk och kultur, 2) Kulturanalytisk metod, och 3) It- och mediekunskap.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall studenten kunna: Uppvisa förståelse för: - hur språk fungerar som en aspekt av kulturanalytiska metoder och analyser, - hur val av metoder inverkar på de kulturanalytiska resultaten, - hur olika materialkällor erbjuder olika typer av material, samt hur man som kulturanalytiker kan förhålla sig till detta. Visa förtrogenhet med och kunna redogöra för: - språksociologiska begrepp kring språk och mening, - kulturanalytiska insamlings- och analysmetoder, - kunskapssökning i olika typer av källor, t.ex. i arkiv, i databaser och på Internet, samt kunskaper i programvara, - datorstödd presentationsteknik.

Behörighetskrav

Univ: För tillträde till andra terminen inom programmet krävs att den studerande är godkänd på 25,5 av den första terminens 30 hp.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, individuella övningar, arkivbesök, laborativa datorövningar samt praktiska tillämpningar av programvara för datorstödda presentationer. Ifall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat. MOMENT 1: Språk och kultur (7,5 hp) Language and Culture Innehåll Momentets övergripande mål är att den studerande aktivt ska tillägna sig kunskap om språkets roll för kulturanalysen liksom språkets betydelse för arbetet som kulturanalytiker. Den studerande förväntas reflektera över kopplingen mellan språk och kultur och därvid åstadkomma en egen syntes som fortlöpande kan appliceras och revideras under den fortsatta utbildningen. I momentet studeras exempelvis kopplingen mellan språk och verklighet, språk och betydelse, språk och påverkan, samt språk och identitet. Målet är vidare att den studerande ska skaffa sig verktyg för såväl egen som andras språkproduktion. Därför ingår även två fältstudier i momentet, dels i form av en analys ur ett språksociologiskt perspektiv dels ur ett retoriskt perspektiv. Förväntade studieresultat Efter genomgången kurs skall studenten kunna: - diskutera kopplingen mellan språk och kultur, - identifiera och beskriva språkets roll i ett kulturanalytiskt perspektiv, - anlägga språksociologiska perspektiv på kulturmöten, - göra en retorisk såväl som en språksociologisk analys av kulturyttringar. Undervisningens uppläggning Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Ifall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat. Examination Examination sker i form av aktivt deltagande i seminarier, genom gruppredovisningar samt en avslutande hemskrivning. Vid seminarier och gruppredovisningar ges betygen Godkänd eller Underkänd. Hemskrivningen bedöms med betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. MOMENT 2: Kulturanalytisk metod (15 hp) Methods of Cultural Analysis Innehåll Momentet presenterar metodiska verktyg som kan användas för att genomföra kulturteoretiska frågeställningar i konkreta undersökningar. De studerande skall lära sig använda och kritiskt förhålla sig till intervjuer, deltagarobservation, text- och diskursanalys, visuell analys samt den vetenskapliga skrivandeprocessen. De studerande skall också orientera sig i frågeställningar kring etik och reflexivitet i forskningen. Såväl de tekniskt/praktiska som analytiska implikationerna av olika metoder genomlyses. Förväntade studieresultat Efter genomgånget moment skall studenten känna till och kunna: Redogöra för och kritiskt diskutera: - centrala kulturanalytiska metoder, dess för- och nackdelar samt tillämpbarhet i relation till skilda frågeställningar, - etiska aspekter av dessa metoder. Uppvisa förmåga att: - använda sig av de centrala kulturanalytiska metoderna. Undervisningens uppläggning Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, arkivbesök, gruppövningar samt individuella övningar. Ifall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat. Examination Examination sker i form av aktivt deltagande i seminarier, förberett genom läsning och reflexion, genom praktiskt genomförande av individuella och gruppbaserade övningar med muntlig eller skriftlig redovisning, samt genom hemskrivning. Vid gruppexamination ges betygen Godkänd eller Underkänd. Hemskrivningen bedöms med betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. MOMENT 3. IT- och mediekunskap (7,5 hp) IT and Knowledge of Media Innehåll Momentet behandlar informationsteknik och moderna medier som kunskapsfält, som verktyg för presentationer, samt som verktyg för kunskapssökning på webb, i arkiv, i databaser, på bibliotek och i elektroniska tidskrifter. Teoretiska perspektiv introduceras och studenterna övar praktiska färdigheter för att genomföra slagkraftiga datorstödda presentationer där även kunskaper om retoriken som redskap för muntliga anföranden ingår. Även Internet som arena och kulturanalytiskt fält diskuteras under momentet. Förväntade studieresultat Efter genomgånget moment skall studenten kunna: - redogöra för teoretiska perspektiv på informationsteknik och moderna medier, - uppvisa praktiska färdigheter i att använda moderna medier för att skapa presentationer, - kritiskt diskutera Internet som arena och kulturanalytiskt fält, samt som arena för kunskapssökning. Undervisningens uppläggning Momentets undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, laborativa datorövningar i informationssökning samt praktiska tillämpningar av programvara för datorstödda presentationer (Powerpoint). Ifall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat. Examination Examination sker fortlöpande inom ramen för undervisningen i form av aktivt seminariedeltagande, muntliga övningsuppgifter och skriftliga redovisningar. Betygsgraderna vid muntliga redovisningar är Godkänd och Underkänd och vid skriftliga Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

Examination

Examination sker i form av aktivt deltagande i seminarierna, förberett genom läsning och reflexion, hemskrivning, laborativa datorövningar samt praktiska tillämpningar av programvara för datorstödda presentationer. Vid obligatoriska seminarier tillämpas betyget Godkänd. Övrig examination sker enligt graderna Väl godkänt, Godkänt och Underkänt. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle under terminen, samt ett uppsamlingsprov inom ett år. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan som alternativ till omprov restuppgift ges i form av att den eller de underkända frågorna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd.  För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på 22,5 högskolepoäng. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. Studerande som antagits till kurs skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

  • Giltig från: 2011 vecka 3

    Moment 1: Språk och kultur (7,5 hp)

    Einarsson Jan
    Språksociologi
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 367, [1] s. :
    ISBN: 91-44-03262-5 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Eriksson Lisa
    En kvinna klär sällan i dialekt
    Ingår i:
    Västerbotten.
    Umeå : Västerbottens läns hembygdsförbund : 1920- : sid. 64-75. :
    Obligatorisk

    Heder och påverkan : att analysera modern retorik
    Karlberg Maria, Mral Brigitte
    Stockholm : Natur och kultur : 1998 : 193, [1] s. :
    ISBN: 91-27-07155-3 (inb.) ; 250:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nordenstam Kerstin
    Genusperspektiv på språk
    Stockholm : Högskoleverket i samarbete med Nationella sekretariatet för genusforskning : 2003 : 60 s. :
    http://www.hsv.se/download/18.539a949110f3d5914ec800086170/isbn91-85027-08-1.pdf
    ISBN: 91-85027-08-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Romaine Suzanne
    Clothes make the man, but language makes the woman : sociohistorical reflections on women and standard speech
    Ingår i:
    Språk och stil
    Uppsala : Adolf Noreen-sällskapet för svensk språk- och stilforskning : 1992- : sid. 169-178. :
    Obligatorisk

    Romaine Suzanne
    Sociolinguistic Patterns
    Ingår i:
    Language in society
    Oxford : Oxford Univ. Press : 1994 : xii, 235 s. : sid. 67-98 :
    Obligatorisk

    Språk, kön och kultur : rapport från fjärde nordiska konferensen om språk och kön, Göteborg den 6-7 oktober 2000
    Nordenstam Kerstin, Norén Kerstin
    Göteborg : Institutionen för svenska språket, Univ. : 2001 : [8], 260 s. :
    ISBN: 91-87850-20-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Ett par artiklar läses.

    Wellros Seija
    "Det kan inte hända här!" : samtal med Mirsad och Azra
    Stockholm : Utbildningsradion : cop. 1996 : 191 s. :
    ISBN: 91-26-96812-6 ; 230:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wellros Seija
    Varje gång jag säger sten : Om begrepp, referensramar och förförståelse
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Stockholm : Natur och kultur :b Utbildningsradion : 1994 : 227, [5] s. :
    Obligatorisk

    Wester Vivianne
    Bör kvinnor sära på benen?
    Ingår i:
    Retorik magasinet.
    København : Retorik Magasinet : 1991- : sid. 7-11. :
    Obligatorisk

    Moment 2: Kulturanalytisk metod (15 hp)

    Arkiv för alla - nu och i framtiden : betänkande
    Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 2002 : 234, [4] s. :
    http://www.regeringen.se/content/1/c4/14/93/e83f1c74.pdf
    ISBN: 91-38-21755-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar.

    Bild och samhälle : visuell analys som vetenskaplig metod
    Aspers Patrik, Fuehrer Paul, Árni Sverrisson
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 318 s. :
    ISBN: 91-44-03237-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Från erfarenhet till text : om kulturvetenskaplig reflexivitet
    Ehn Billy, Klein Barbro
    Stockholm : Carlsson : 1994 : 83 s. :
    ISBN: 91-7798-788-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vardagslivets etnologi : reflektioner kring en kulturvetenskap
    Ehn Billy, Löfgren Orvar
    Stockholm : Natur och kultur : 1996 : 191 s. :
    ISBN: 91-27-06283-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s. 89-192.

    Etnologiskt fältarbete
    Kaijser Lars, Öhlander Magnus
    Lund : Studentlitteratur : 1999 : 126 s. :
    ISBN: 91-44-00944-5 ; 192:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Internetmaterial
    Uppsala universitet :
    http://www.codex.uu.se/
    Obligatorisk

    Trost Jan
    Enkätboken
    3., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
    ISBN: 978-91-44-04046-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Widerberg Karin
    Kvalitativ forskning i praktiken
    Lund : Studentlitteratur : 2002 : 232 s. :
    ISBN: 91-44-01828-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Diskursanalys som teori och metod
    Winther Jørgensen Marianne, Phillips Louise, Torhell Sven-Erik
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 205 s. :
    ISBN: 91-44-01302-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tillkommer profillitteratur som väljs individuellt av varje student i samråd med profilhandledare.

    Referenslitteratur

    Kulturanalyser
    Ehn Billy, Löfgren Orvar
    2., [omarb.] uppl. : Malmö : Gleerup : 2001 : 180 s. :
    ISBN: 91-40-63486-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 3: IT- och mediekunskap (7,5 hp)

    Ask Rikard
    Kom igång med PowerPoint XP
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2002 : 63, [1] s. :
    ISBN: 91-44-02717-6 : 203:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Green David
    The evolution of web searching
    Ingår i:
    Online information review
    Bradford : MCB University Press : 1999 - : 24 (2) : sid. 124-137. :
    Obligatorisk

    Hedman Thomas
    Informationssökning för samhällsvetare och humanister
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1999 : 115 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/o.o.i.s/732
    ISBN: 91-44-01106-7 ; 229:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s. 5-53.

    Johansson Anna
    Självskada : en etnologisk studie av mening och identitet i berättelser om skärande
    Umeå : H:ström Text & Kultur : 2010 : 308 s. :
    ISBN: 91-7327-129-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar.

    Källkritik för Internet
    Leth Göran, Thurén Torsten
    Stockholm : Styrelsen för psykologiskt försvar : 2000 : 151 s. :
    Fritt tillgänglig via Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
    Obligatorisk

    Stern Susannah R.
    Studying Adolescents Online : A Consideration of Ethical Issues
    Ingår i:
    Readings in virtual research ethics
    Hershey, PA : Information Science Publ. : cop. 2004 : 362 s. : sid. 274-287 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tillgänglig som e-bok via Umeå UB.

    Att fånga nätet : kvalitativa metoder för Internetforskning
    Sveningsson Elm Malin, Lövheim Mia, Bergquist Magnus
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 240 s. :
    ISBN: 91-44-04162-4 : 298:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Informationssökning på Internet
    Våge Lars, Dalianis Hercules, Iselid Lars
    2. [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 285 s. :
    ISBN: 978-91-44-05369-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tillkommer profillitteratur som väljs individuellt av varje student i samråd med profilhandledare.

    Referenslitteratur

    Hellspong Lennart
    Konsten att tala : handbok i praktisk retorik
    2., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 386 s. :
    ISBN: 91-44-03634-5 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    The invisible web : uncovering information sources search engines can't see
    Sherman Chris, Price Gary
    Medford, N.J. : Information Today : cop. 2001 : xxix, 439 s. :
    ISBN: 0-910965-51-X
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s. 1-113.

    Sigrell Anders
    Att övertyga mellan raderna : en retorisk studie om underförståddheter i modern politisk argumentation
    2., rev. utg. : Åstorp : Rhetor : 2001 : [2], 420, [2] s. :
    ISBN: 91-974078-0-1 ; 363:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2009 vecka 4

    Moment 1: Språk och kultur (7,5 hp)

    Einarsson Jan
    Språksociologi.
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 367, [1]s. :
    ISBN: 91-44-03262-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Eriksson, Lisa, 2005. En kvinna klär sällan i dialekt. I: Tidskriften Västerbotten 1/2005 (s 64-75). Karlberg, Maria och Mral, Birgitte, 1998. Heder och påverkan: att analysera modern retorik. Stockholm: Natur och kultur. Nordenstam, Kerstin, 2003. Genusperspektiv på språk. Högskoleverket. www.hogskoleverket.se Romaine, Suzanne, 1994. "Language in Society. An introduction to Sociolinguistics." I: Sociolinguistic Patterns (s 67-98). Romaine, Suzanne, 1996. "Clothes make the man, but language makes the woman: sociohistorical reflections on women and standard speech". I: Språk och stil, 1996 (s 169-178). Språk, kön och kultur. Rapport från fjärde nordiska konferensen om språk och kön. Göteborg den 6-7 oktober 2000. Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet 2001. (Ett par artiklar läses.) Wellros, Seija, 1994. "Varje gång jag säger sten. Om begrepp, referensramar och förförståelse". I: Cerú, Eva (red.): Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärarbok 2. Stockholm: Natur och kultur. Wellros, Seija, 1996. "Det kan inte hända här!" Samtal med Mirsad och Axra. Stockholm: Utbildningsradion. Wester, Vivianne, 2001. "Bör kvinnor sära på benen?" I: Retorikmagasinet nr 10 (s 7-11). Moment 2: Kulturanalytisk metod (15 hp) Arkiv för alla - nu och i framtiden. 2002. Betänkande av arkivutredningen. SOU. Stockholm (Valda delar). Aspers, Patrik m fl (red), 2004. Bild och samhälle. Visuell analys som vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur. Ehn, Billy och Klein, Barbro, 1994 (1999). Från erfarenhet till text. Stockholm: Carlssons. Ehn, Billy och Löfgren, Orvar, 1996. Vardagslivets etnologi. Reflektioner kring en kulturvetenskap. Stockholm: Natur och Kultur (s 89-192). Kaijser, Lars och Öhlander, Magnus (red), 1999. Etnologiskt fältarbete. Lund: Studentlitteratur. Lundgren, Britta och Martinsson, Lena (red) 2001. Bestämma benämna betvivla. Kulturvetenskapliga perspektiv på kön, sexualitet och politik. Lund: Studentlitteratur (s 5-215). Svensson, Per-Gunnar och Starrin, Bengt, 1994. Kvalitativa studier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur (s 103-121). Widerberg, Karin, 2002. Kvalitativa metoder i praktiken. Lund: Studentlitteratur. Winther Jörgensen, Marianne och Phillips. Louise, 2000. Diskursanalys som teori och metod. Lund: Studentlitteratur. Tillkommer profillitteratur som väljs individuellt av varje student i samråd med profilhandledare. Referenslitteratur: Ehn, Billy och Löfgren, Orvar, 2001: Kulturanalyser. Malmö: Liber Ljuslinder, Karin, 2002. På nära håll är ingen normal. Handikappdiskurser i Sveriges Television 1956-2000. Umeå (Valda delar). Moment 3: IT- och mediekunskap (7,5 hp) Ask, Rikard, 2002. Kom igång med PowerPoint XP. Lund: Studentlitteratur Bergquist Magnus, Malin Sveningsson och Mia Lövheim, 2003. Att fånga nätet: kvalitativa metoder för Internetforskning. Lund: Studentlitteratur Green, David, 2000. "The evolution of web searching". I: Online information review 2000 24(2): 124-137. (Tillgänglig elektroniskt via Umeå UB) Hedman, Thomas, 1999. Informationssökning för samhällsvetare och humanister. 2:a upplagan. Lund: Studentlitteratur Leth, Göran och Torsten Thurén, 2000. Källkritik för Internet. Stockholm: Styrelsen för psykologiskt försvar. (Rapporten (152 sidor) finns att ladda ner gratis i pdf.format här: http://www.psycdef.se/reports/default.asp?FileID=37 ) Stern, Susannah R. 2004. "Studying Adolescents Online: A Consideration of Ethical Issues". I: Buchanan, Elizabeth A (red) Readings in Virtual Research Ethics: issues and controversies. Hershey: Information Science Pub. S 274-287. (Tillgänglig som e-bok via Umeå UB.) Våge Lars, Hercules Dalianis och Lars Iselid, 2003. Informationssökning på Internet. Lund: Studentlitteratur Waskul, Dennis & Douglass, Mark 1996. "Considering the Electronic Participant: Some Polemical Observations on the Ethics of On-Line Research". I: The Information Society vol 12(2), s. 129-139. (Tillgänglig som e-bok via Umeå UB.) Tillkommer profillitteratur som väljs individuellt av varje student i samråd med profilhandledare. Referenslitteratur Hellspong, Lennart, 1992. Konsten att tala - handbok i praktisk retorik. Lund: Studentlitteratur. Price, Gary och Sherman, Chris, 2001. Invisible web. Medford: N.J: Information Today (s 1-113). Sigrell, Anders, 2001. Att övertyga mellan raderna. Rhetor förlag.