"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kulturanalytiker i arbets- och samhällsliv I, 30 hp

Engelskt namn: Applied Cultural Analysis I

Denna kursplan gäller: 2010-08-30 till 2012-08-26 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KA006

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kulturanalys: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-11-22

Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2010-07-02

Innehåll

Kursen behandlar grundläggande kunskaper i programmets tre profilområden: 1) Ekonomi/näringsliv/organisation. 2) Vård/skola/omsorg. 3) Upplevelse/turism/kulturliv. Fokus ligger på hur dessa profilområden kan förstås utifrån olika analytiska begrepp eller perspektiv såsom genus, klass, etnicitet, generation, makt, etik och demokrati. Vidare ingår att studenten tillsammans med handledare skall planera den kommande praktikperioden.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall studenten kunna: Uppvisa: – fördjupade teoretiska och praktiska kunskaper om programmets tre profilområden. Identifiera: – för programmet lämpliga praktikplatser samt planera och organisera den kommande praktikperioden genom aktiv uppsökande verksamhet. Beskriva och förklara: – relevansen av kulturanalytisk kunskap inom de tre profilområdena.

Behörighetskrav

Univ: För tillträde till termin 5 inom programmet krävs att den studerande är godkänd på Kulturanalysprogrammets termin 1-3, samt 22,5 av den fjärde terminens 30 hp.

Undervisningens upplägg

MOMENT 1. Praktikplanering (1,5 hp) Planning for Practical Training Innehåll Under momentet planerar och organiserar studenten, med stöd av handledare, den kommande praktikperioden. Förväntade studieresultat Efter avslutat moment skall studenten uppnått kunskap om för programmet lämpliga praktikplatser samt planerat och organiserat den kommande praktikperioden genom aktiv uppsökande verksamhet. Undervisningens uppläggning Undervisningen består av en föreläsning, en praktikplaneringsuppgift samt individuell handledning. MOMENT 2. Företags- och organisationskultur (9 hp) Business and Organisation Innehåll Momentet handlar om nyare och äldre perspektiv på företags- och organisationskultur samt organisationsteori. Vidare behandlas kultur- och samhällskritik samt politiska ideologier och betydelser av mångfald och integration i praktik och teori. I momentet ingår också etik-, genus- och ledarskapsfrågor. Förväntade studieresultat Efter avslutat moment skall studenten tillägnat sig fördjupade teoretiska och praktiska kunskaper om programmets profilområde Ekonomi/näringsliv/organisation. Detta innebär att studenten efter avslutat moment skall kunna: Redogöra för: – teoretiska perspektiv och begrepp som är kulturanalytiskt relevanta i relation till profilområdet. Beskriva och förklara: – olika teoretiska perspektiv på företags- och organisationskultur, – politiska ideologier och deras betydelser för företags- och organisationskultur samt konsekvenser för personlig identitet, – relevansen av kulturanalytisk kunskap inom profilområdet. Uppvisa: – grundläggande kunskaper om innebörden av begreppen samhälls- och kulturkritik, – fördjupade teoretiska kunskaper om etik-, genus- och ledarskapsfrågor i relation till företags- och organisationskultur, – förmåga att praktiskt omsätta teoretisk kunskap i verklighetsnära situationer, – ett självständigt och problematiserande förhållningssätt. Redogöra för och kritiskt granska: – ”Diversity management” och andra mångfaldsstrategier. Undervisningens uppläggning Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, en enskild uppgift och profilhandledning. MOMENT 3. Vård, skola, omsorg (9 hp) Healthcare, the Caring Professions, Education Innehåll Momentet behandlar vård, skola och omsorg ur ett samhällsperspektiv samt innehåller kulturanalytiska fördjupningar som rör genus, klass, etnicitet, generation och funktionshinder. Bemötandefrågor ges särskild plats i momentet både i form av föreläsning samt genom dramaövning. I momentet ingår även ett självständigt arbete där studenterna skall diskutera kulturanalytisk relevans inom olika typer av samhälleliga expertsystem. Förväntade studieresultat Efter avslutat moment skall studenten tillägnat sig fördjupade teoretiska och praktiska kunskaper om programmets profilområde Vård/skola/omsorg. Detta innebär att studenten efter avslutat moment skall kunna: Redogöra för: – teoretiska perspektiv och begrepp som är kulturanalytiskt relevanta i relation till profilområdet. Uppvisa: – grundläggande kunskaper om bemötandefrågor, – fördjupade teoretiska kunskaper, speciellt rörande genus, klass, etnicitet och generation, – en förtrogenhet med de problem som funktionshindrade möter, – ett självständigt och problematiserande förhållningssätt, – förmåga att praktiskt omsätta teoretisk kunskap i verklighetsnära situationer. Undervisningens uppläggning Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, profilhandledning, gruppövning samt individuell uppgift. Vissa gruppövningar är obligatoriska. MOMENT 4. Kulturliv, upplevelse, turism (9 hp) Culture, Experience, Tourism Innehåll Momentet behandlar olika perspektiv på kulturliv, upplevelse och turism. Centrala frågor berör relationen mellan å ena sidan kulturliv, upplevelse och turism och å andra sidan demokrati, makt och etik. Viktiga teman är kulturkritik, kulturpolitik och kulturarv. I momentet ingår en gruppuppgift och ett självständigt arbete där studenterna skall analysera någon aspekt av kulturliv, upplevelse eller turism. Förväntade studieresultat Efter avslutat moment skall studenten tillägnat sig fördjupade teoretiska och praktiska kunskaper om programmets profilområde Kulturliv/upplevelse/turism. Detta innebär att studenten efter avslutat moment skall kunna: Redogöra för: – teoretiska perspektiv och begrepp som är kulturanalytiskt relevanta i relation till profilområdet, – innebörden av begreppen kulturpolitik, kulturkritik, kulturarv och upplevelse-samhället, – teoretiska perspektiv inom forskningsfältet populärkultur. Uppvisa: – fördjupade teoretiska kunskaper rörande makt- och etikfrågor i relation till profilområdet, – förmåga att praktiskt omsätta teoretisk kunskap i verklighetsnära situationer, – ett självständigt och problematiserande förhållningssätt. Undervisningen uppläggning Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, en enskild uppgift och profilhandledning. MOMENT 5: Praktikplanering (1,5 hp) Planning for Practical Training Innehåll Under momentet – som utgör en fortsättning på moment 1 – slutför studenten planeringen och organiseringen av den kommande praktikperioden. Förväntade studieresultat Efter avslutat moment skall studenten ha uppnått kunskap om för programmet lämpliga praktikplatser samt planerat och organiserat den kommande praktikperioden genom aktiv uppsökande verksamhet. Undervisningen uppläggning Undervisningen består av en föreläsning, en praktikplaneringsuppgift och individuell handledning.

Examination

Moment 1 och 5: Examination sker genom skriftlig enskild uppgift. Vid examination ges betygen Godkänd eller Underkänd. Moment 2, 3 och 4: Examination sker genom skriftlig och muntlig gruppuppgift, skriftlig enskild uppgift och genom hemskrivning. Gruppuppgifter ges betygen Godkänd eller Underkänd. Vid individuell examination ges betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle under terminen, samt ett uppsamlingsprov inom ett år. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan i vissa fall som alternativ till omprov restuppgift ges i form av att den eller de underkända frågorna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd.  För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på 18 högskolepoäng. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. Studerande som antagits till kurs skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning, fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 35

För alla kursmomenten gäller att kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före kursmomentets start. Moment 2: Företags- och organisationskultur (9 hp)

Alvesson Mats
Organisationskultur och ledning.
Malmö : Liber ekonomi : 2001 : 326 s. :
ISBN: 91-47-06278-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kap. 5, s. 145-183)

Brytting, Tomas, 2005. Företagsetik. Malmö: Liber (valda delar). de los Reyes, Paulina & Wingborg, Mats, 2003. Vardagsdiskriminering och rasism i Sverige. En kunskapsöversikt. Finns att ladda ner på: www.mkc.botkyrka.se/biblioteket/.../vardagsdiskriminering.pdf Hatch, Mary Jo, 2002. Organisationsteori: Moderna, symboliska och postmoderna perspektiv. Lund: Studentlitteratur. Mark, Eva, 2007. Jämställdhetsarbete i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Martinsson, Lena, 2006. Jakten på konsensus. Intersektionalitet, arbetsfördelning och marknadsekonomisk vardag. Malmö: Liber. Wrench, John, 2002. Diversity Management, Discrimination and Ethnic Minorities in Europe. Norrköping. CEUS, (s. 1-23, 107-168). Tillkommer profillitteratur om ca 200 sidor som väljs individuellt i samråd med profilhandledare. Referenslitteratur Dilschmann, Angelika & Ullstad, Christofer, 2000. Mångfald i organisationer (64 s.). Moment 3: Vård, skola, omsorg (9 hp) Eklöf, Motzi (red.), 2004. Perspektiv på komplementär medicin. Medicinsk pluralism i mångvetenskaplig belysning. Lund: Studentlitteratur, (s. 9-34, 63-79, 133-146, 211-219). Fioretos, Ingrid, 2009. Möten med motstånd. Kultur, klass, kropp på vårdcentralen. Lund: Lund Universitet. Hanssen, Ingrid, 2007. Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle. Lund: Studentlitteratur. Lundgren, Anna Sofia, 2000. Tre å i g. Perspektiv på kropp och kön i skolan. Eslöv: Brutus Östlings Bokförlag Symposion. Stier, Jonas & Sandström Kjellin, Margareta, 2009. Interkulturellt samspel i skolan. Lund: Studentlitteratur. Tideman, Magnus (red) 1999. Handikapp - synsätt, principer, perspektiv. Lund: Studentlitteratur. (valda delar) Tillkommer profillitteratur om ca 200 sidor som väljs individuellt i samråd med profilhandledare. Referenslitteratur Kamali, Masoud, 2002. Kulturkompetens i socialt arbete. Om socialarbetarens och klientens kulturella bakgrund. Stockholm: Carlssons förlag. Sveen, Karin, 2000 Det kultiverade lidandet. En bok om kropp och samhälle. Göteborg: Daidalos. Wikan, Unni, 2004. En fråga om heder. Stockholm: Ordfront. (valda delar) Moment 4: Kulturliv, upplevelse, turism (9 hp) Andersson, Erika, 1994. "Luffarturisten och längtan efter det autentiska". I: Kulturella Perspektiv, nr 2. Aronsson, Lars, Bjälesjö, Jonas och Johansson. Susanne (red), 2007. Kulturell ekonomi. Skapandet av värden, platser och identiteter i upplevelsesamhället. Lund: Studentlitteratur. Berg, Magnus, 2010. "Komma hemifrån. Geografi och identitet i unga semestrares thailandsbloggar". I: Kulturella perspektiv, nr 1. Bohman, Stefan & Palmqvist, Lennart, 2003. Museer och kulturarv: En museivetenskaplig antologi. Stockholm: Carlssons (valda delar). Kulturella Perspektiv nr 3, 2001. Den nya ekonomin - en kulturhistoria. Umeå. Mossberg, Lena & Ahlbom Sundqvist, Ann, 2003. Att skapa upplevelser: från OK till WOW! Lund: Studentlitteratur. Nilsson, Sven, 2003. Kulturens nya vägar. Kultur, kulturpolitik och kulturutveckling i Sverige. Malmö: Polyvalent. (valda delar) Svensson, Birgitta, 1999. "Kulturarvsturismens natur". I: Fataburen. Nordiska museets årsbok. Tillkommer profillitteratur om ca 200 sidor som väljs individuellt i samråd med profilhandledare, samt eventuell utdelning av text i samband med föreläsning/gruppövning.