Engelskt namn: Applied Cultural Analysis I
Denna kursplan gäller: 2016-08-29 till 2018-09-02 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2021-08-30
Kursplan för kurser med start mellan 2018-09-03 och 2021-08-29
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-29 och 2018-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2014-09-01 och 2016-08-28
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-09 och 2014-08-31
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-02 och 2013-09-08
Kursplan för kurser med start mellan 2012-08-27 och 2013-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2012-08-26
Kurskod: 1KA006
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Kulturanalys: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-11-22
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2016-05-16
Kursen behandlar grundläggande kunskaper i programmets tre profilområden – 1) Ekonomi/näringsliv/organisation, 2) Vård/skola/omsorg, samt 3) Kulturliv/upplevelse/turism – och hur kulturanalytisk kompetens kan bidra inom dessa. Fokus ligger bl.a. på hur dessa profilområden kan förstås och presenteras med hjälp av analytiska begrepp eller perspektiv såsom genus, klass, etnicitet, generation, makt, etik och demokrati, samt i relation till studentens individuella profilval. Vidare ingår att studenten tillsammans med handledare skall planera sin praktikperiod; denna planering ingår som en strimma genom kursen, och innebär att studenten planerar och organiserar den kommande praktikperioden under termin 6. I kursen ingår också att studenterna planerar och genomför marknadsinriktade event i särskilt anpassade lokaler med relevant utrustning.
MOMENT 1. Företags- och organisationskultur (7,5 hp)
Business and Organisation
Momentet behandlar nyare och äldre perspektiv på företags- och organisationskultur samt organisationsteori. Vidare behandlas betydelser av jämställdhet, mångfald och integration i praktik och teori, samt frågor om etik, ledarskap och mänskliga resurser. I momentet ingår också planering och genomförande av arbetsmarknadsinriktade event i särskilt anpassade lokaler med relevant utrustning.
MOMENT 2. Vård, skola, omsorg (7,5 hp)
Healthcare, Education, the Caring Professions
Momentet behandlar vård, skola och omsorg ur ett kulturellt perspektiv samt innehåller kulturanalytiska fördjupningar som rör genus, klass, etnicitet, generation, funktionshinder och bemötandefrågor. I momentet ingår även ett självständigt arbete där studenterna diskuterar kulturanalytisk relevans inom olika typer av samhälleliga expertsystem. Vidare ingår planering och genomförande av arbetsmarknadsinriktade event i särskilt anpassade lokaler med relevant utrustning.
MOMENT 3. Kulturliv, upplevelse, turism (7,5 hp)
Culture, Experience, Tourism
Momentet behandlar olika perspektiv på kulturliv, upplevelse och turism. Centrala frågor berör relationen mellan å ena sidan kulturliv, upplevelse och turism och å andra sidan demokrati, makt och etik. Viktiga teman är kulturkritik, kulturpolitik och kulturarv. I momentet ingår också planering och genomförande av arbetsmarknadsinriktade event i särskilt anpassade lokaler med relevant utrustning.
MOMENT 4: Reflexivitet och intersektionalitet (7,5 hp)
Reflexivity and Intersectionality
Momentet fördjupar perspektiven på kulturanalytisk reflexivitet. Detta innebär att studenten arbetar med att förstå och använda olika former av reflexivitet i både vetenskapliga och andra sammanhang. I momentet ingår också att reflexivt planera examensarbetet (termin 6). Vidare behandlas tvärvetenskapliga perspektiv på intersektionalitet i teori och praktik. Detta innebär fördjupning i hur olika normsystem samverkar och implementeras i samhälls- och arbetsliv samt de etiska, språkliga, praktiska och politiska implikationer detta har. Studenterna genomför individuella föreläsningar, vilka föregås av handledning. Under momentet slutför studenterna planeringen och organiseringen av den kommande praktikperioden.
För godkänd kurs skall studenten kunna:
Efter avslutat moment 1 (Företags- och organisationskultur) skall studenten kunna:
Efter avslutat moment 2 (Vård, skola, omsorg) skall studenten kunna:
Efter avslutat moment 3 (Kultur, upplevelse, turism) skall studenten kunna:
Efter avslutat moment 4 (Reflexivitet och intersektionalitet) skall studenten kunna:
Univ: För tillträde till termin 5 inom Kulturanalysprogrammet krävs att den studerande är godkänd på termin 1-3, samt 22,5 av den fjärde terminens 30 hp.
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, enskilda uppgifter, självstudier, handledning och studiebesök samt planering och genomförande av arbetsmarknadsinriktade event. I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.
För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum.
Moment 1, 2, 3 och 4: Examination sker genom skriftlig och muntlig gruppuppgift, skriftlig enskild uppgift samt genom hemskrivning och arrangemang av event. Gruppuppgifter ges betygen Godkänd eller Underkänd. Vid individuell examination ges betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie tillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle inom två månader, samt ett uppsamlingsprov inom ett år.
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.
Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studierektor vid berörd institution om detta. Se Umeå universitets regelsamling.
På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Betyg sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator. Betyget prövas individuellt och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på sammanlagt 22,5 hp eller mer.
Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst/minst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.
Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I en examen får denna kurs inte ingå tillsammans med annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande tillfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.
För alla kursmomenten gäller att kurslitteratur kan tillkomma, dock senast två månader före kursens start.
Organization theory : modern, symbolic, and postmodern perspectives
Hatch Mary Jo, Cunliffe Ann L.
3. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2013 : xxvii, 351 s. :
Contributor biographical information
ISBN: 9780199640379
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mark Eva
Jämställdhetsarbetets teori och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 148 s. :
ISBN: 978-91-44-03897-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Martinsson Lena
Jakten på konsensus : intersektionalitet och marknadsekonomisk vardag
1. uppl. : Malmö : Liber : 2006 : 233 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/saknas.jpg
ISBN: 91-47-07729-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hur möter vi mångfalden på arbetsplatsen?
Widell Gill, Mlekov Katarina
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 283 s. :
ISBN: 9789144087573
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillkommer profillitteratur om ca 200 sidor som väljs individuellt i samråd med profilhandledare.
Mångfald i organisationer
Dilschmann Angelika, Ullstad Christofer
Stockholm : Utvecklingsrådet för den statliga sektorn : 2000 : 64 s. :
ISBN: 91-973538-4-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Westin Charles
Mångfald som vision och praktik : utvärdering av sex företag och organisationer
Norrköping : Integrationsverket : cop. 2001 : 184 s. :
Fioretos Ingrid
Möten med motstånd : kultur, klass, kropp på vårdcentralen
Lund : Institutionen för kulturvetenskaper, Lunds universitet : 2009 : PDF (199 s.) :
http://www.lu.se/o.o.i.s?id=12588&postid=1486277
Obligatorisk
Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle
Hanssen Ingrid, Lindqvist Bodil
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 296 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/6488-03/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-01147-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skola i normer 2:a uppl
Reimers (red.) Eva, Martinsson (red.) Lena
Gleerups : 2014 : s. :
ISBN: 9789140685995
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillkommer profillitteratur om ca 200 sidor som väljs individuellt i samråd med profilhandledare.
Kamali Masoud
Kulturkompetens i socialt arbete : om socialarbetarens och klientens kulturella bakgrund
Stockholm : Carlsson : 2002 : 168 s. :
ISBN: 91-7203-452-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Sveen Karin
Det kultiverade lidandet : en bok om kropp och samhälle
Göteborg : Daidalos : 2000 : 131 s. :
ISBN: 91-7173-142-3 ; 203:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Wide Jessika
Jämställdhetscertifiering vid Umeå universitet : vad, hur och varför?
Umeå : Umeå universitet : 2007 : [4], 45 s. :
ISBN: 978-91-7264-417-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Kulturell ekonomi : skapandet av värden, platser och identiteter i upplevelsesamhället
Aronsson Lars, Bjälesjö Jonas, Johansson Susanne
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 311 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32787-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-02988-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kuutma Kristin
Cultural heritage: An introduction to entanglements of knowledge, politics and property.
Ingår i:
Journal of ethnology and folkloristics
Tartu : Estonian National Museum : 2007- : 3 : sid. 5-12 :
Obligatorisk
Syssner Josefina
Perspektiv på turism och resande : begrepp för en kritisk turismanalys
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 303 s. :
ISBN: 978-91-44-07038-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Samhällstrender och kulturvanor : en omvärldsanalys
Stockholm : Myndigheten för kulturanalys : 2015 : 56 s. :
ISBN: 9789187046230
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillkommer profillitteratur om ca 200 sidor som väljs individuellt i samråd med profilhandledare.
Tid för mångfald : en studie av de statligt finansierade kulturinstitutionernas arbete med etnisk och kulturell mångfald, genomför av Mångkulturellt centrum, Botkyrka, på uppdrag av Kulturdepartementet
Pripp Oscar, Plisch Emil, Printz Werner Saara
Tumba : Mångkulturellt centrum : 2005 : 211 s. :
ISBN: 91-88560-53-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Crenshaw Kimberlé Williams
Mapping the Margins : Intersectionality, identity politics and violence against women of color
Ingår i:
Kvinder, køn og forskning.
København : Center for kvindeforskning, Københavns universitet : 1992- : 15 : sid. 3-20 :
Obligatorisk
Davies Charlotte Aull
Reflexive ethnography : a guide to researching selves and others
2. ed. : London : Routledge : 2008 : 310 s. :
ISBN: 978-0-415-40901-8 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pripp Oscar
Exkludering som fält - inkludering som uppdrag: om uppdragsetnologen som reflexiv pedagog.
Ingår i:
Kulturella perspektiv
Umeå : Föreningen Kulturella perspektiv : 1992- : sid. 28-42 :
Obligatorisk
Valentine Gill
Theorizing and Researching Intersectionality : A Challenge for Feminist Geography
Ingår i:
Professional geographer
Oxford : Blackwell : 1997- : 59 : sid. 10-21 :
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-9272.2007.00587.x/abstract
Obligatorisk
Inte bara jämställdhet : intersektionella perspektiv på hinder och möjligheter i arbetslivet
Stockholm : Fritze : 2014 : 275 s. :
Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
ISBN: 9789138241219
Se Umeå UB:s söktjänst