"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kultur, entreprenörskap och projekt, 30 hp

Engelskt namn: Culture, entrepreneurship and project

Denna kursplan gäller: 2011-09-05 till 2012-08-26 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KA011

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kulturanalys: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-04-09

Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-07-11

Innehåll

Kursen ”Kultur, entreprenörskap och projekt” ger introduktion till kulturbegreppet, kulturens roll i samhället och kulturpolitikens innehåll och framväxt som politikområde. Vidare behandlas entreprenörers roller i samhället utifrån aspekter på ekonomi, innovation och tillväxt. Därutöver innehåller terminen kunskaper om vad projekt kan innefatta och vad projektarbete och ledarskap innebär i teori och praktik. Studenten tillägnar sig förmåga att genomföra tekniknära gestaltningar och presentationer. Kursen består av 3 moment: 1) Kulturpolitik och upplevelsesamhället, 2) Entreprenörskap, kreativitet och innovationer, 3) Projektledning och projektarbete.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall studenten kunna: Redogöra för: - kulturpolitikens innehåll och kännetecken i ett historiskt perspektiv - vad som kännetecknar upplevelseindustrin och de kreativa näringarna - kulturbegreppets olika innebörder, både estetiska och antropologiska Uppvisa förståelse för: - hur kultur verkar i samhället, och har betydelse för skapandet av identiteter - entreprenörskapets villkor i kultursektorn - vilka möjligheter som finns i digital gestaltnings- och presentationsteknik Uppvisa färdighet i: - projektledning, projektutveckling och projektarbete - digitala gestaltnings- och presentationsformer

Behörighetskrav

Behörig att antas till kursen är den som har grundläggande behörighet samt högskoleutbildning om minst 60 hp.

Undervisningens upplägg

Undervisningens uppläggning Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, projektarbeten, gruppövningar och individuella uppgifter. Obligatorisk närvaro anges i förekommande fall på schemat. MOMENT 1. Kulturpolitik och upplevelsesamhället (10 hp) Cultural politics and experience society Innehåll Momentet ger en historisk bakgrund till kulturpolitikens framväxt och tillkomst som politikområde. Detta innefattar också en översikt av kulturpolitik, institutioner och organisationer idag: hur myndigheter, institutioner, finansieringsformer, bidrag, etc. fungerar. Vidare ägnas tid åt kulturteoretiska reflektioner utifrån begreppet kultur samt vilken potential kultur har för olika former av näringsverksamhet. Den expanderande upplevelseindustrin uppmärksammas: Hur har denna vuxit fram? Vilka linjer, former och möjligheter finns inom denna bransch? En del av momentet ägnas åt en konkret fallstudie där den enskilde studenten inventerar fritt valda nischer inom kultursektorn, med stöd av handledning (och mentorskap). Avsikten är att denna fallstudie skall bli en inledning för kommande projektformulering för det individuella projektarbetet under utbildningens gång. Till fallstudien hör även processen att identifiera och etablera ett bärkraftigt, individuellt, mentorskap för att kontinuerligt löpa under fortsättningen av programmet. Mentorerna skall härröra från yrkesfältet. Studenten ges verktyg för att skapa en egen webbnärvaro som under hela utbildningen skall fungera som en plattform för kritisk reflektion kring den egna utvecklingen samt kring olika projektarbetens genomförande. Webbnärvaron skall vidare fungera som ett verktyg för att utveckla kunskaper, färdigheter och förhållningssätt vilket även ger studenten förutsättningar att använda webben för interaktivitet, kommunikation och informationsförmedling. Studenten skall i webbnärvaron även skapa en meritportfolio där hon/han löpande under utbildningen dokumenterar sina kompetenser. Grunderna i olika typer av digitala presentations- och gestaltningsformer behandlas i laborationer. Förväntade studieresultat Efter genomgången kurs skall studenten kunna: - redogöra för kulturpolitikens framväxt och tillkomst som politikområde - redogöra för innebörden av begreppen kulturpolitik, kulturkritik, upplevelsesamhälle och kreativa näringar - anlägga kulturteoretiska perspektiv på kultursektorn - uppvisa grundläggande kunskaper i digitala presentations- och gestaltningsformer MOMENT 2. Entreprenörskap, kreativitet och innovationer (10 hp) Entrepreneurship, creativity and innovations Innehåll Momentet behandlar entreprenörers roller i samhället utifrån aspekter på ekonomi, innovation, tillväxt och kommunikation. Detta innefattar även förståelse för hur sociala och kulturella kategorier som kön, klass, sexualitet, funktionsnedsättning, etnicitet, ålder och regional tillhörighet, kan påverka ramarna för entreprenörskapet. Särskilt uppmärksammas entreprenörskap inom kulturområdet och de kreativa näringarna, med deras likheter och skillnader till andra former av entreprenörskap. Vidare behandlas konstnärligt och kulturpedagogiskt utvecklingsarbete från idé till färdig produkt. Konkret individuell projektutveckling samt fördjupning i olika typer av digitala presentations- och gestaltningsformer ingår fortlöpande. Förväntade studieresultat Efter genomgången kurs skall studenten kunna: - redogöra för entreprenörers olika roller i samhället - redogöra för likheter och skillnader mellan kulturentreprenörskap och andra former av entreprenörskap - uppvisa förståelse för sociala och kulturella kategoriers betydelser för kulturentreprenörskap - uppvisa fördjupade kunskaper i olika typer av digitala presentations- och gestaltningsformer MOMENT 3 Projektledning och projektarbete (10 hp) Project management and project work Momentet behandlar vad ett projekt kan innefatta samt vad projektarbete och ledarskap innebär i teori och praktik. Ett betydelsefullt inslag här är projekt- och likviditetsbudgetering. Vidare behandlas vad det innebär att arbeta i grupp och fatta gruppbaserade beslut genom ett konkret projektarbete. Momentet innefattar praktiska övningar i ledarskap samt kunskaper om projektarbetets och projektledarskapets relation till nutida organisationer och organisationsteorier. Här fördjupas arbetet med studenternas enskilda pågående projektutveckling. En väsentlig del av momentet är uppgiften för varje enskild student att identifiera lämplig praktikplats inför termin 2, moment 2). Digitala verktyg för projekthantering används genomgående liksom viss annan relevant programvara ingår. Arbete med olika digitala presentations- och gestaltningsformer fortsätter. Förväntade studieresultat Efter genomgången kurs skall studenten kunna: - redogöra för projektarbetsformens karakteristika - uppvisa förmåga att delta i och leda ett kulturentreprenöriellt projekt - uppvisa förståelse för teorier om gruppdynamik och projektledarskap samt hur grupprocesser kan påverka arbetet i projekt - uppvisa förståelse för hur olika organisationsmodeller och ledarskapsteorier kan styra agerande - uppvisa förmåga att formulera och presentera en projektrapport - uppvisa förmåga att reflektera över det individuella projektarbetet i relation till kurslitteraturen - uppvisa förmåga att arbeta med digital gestaltnings- och presentationsteknik

Examination

Examination på moment 1 sker i form av aktivt deltagande i seminarier, genom gruppredovisningar samt en avslutande individuell hemskrivning, på moment 2 i form av aktivt deltagande i seminarier och gruppövningar samt individuell hemskrivning och på moment 3 genom individuell hemskrivning, aktivitet vid seminarier samt grupprojekt som presenteras muntligt, digitalt och skriftligt (projektrapport). Vid seminarier och gruppredovisningar ges betygen Godkänd eller Underkänd. Hemskrivningen bedöms med betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle under terminen, samt ett uppsamlingsprov inom ett år. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan som alternativ till omprov restuppgift ges i form av att den eller de underkända frågorna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. På moment 1, 2 och 3 ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på 25,5 högskolepoäng. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. Studerande som antagits till kurs skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning, fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/studentcentrum/verksamhet/examina/tillgodoraknandeordning.html

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 36

Kurslitteratur

MOMENT 1: Kulturpolitik och upplevelsesamhället (10 hp)

Kulturell ekonomi : skapandet av värden, platser och identiteter i upplevelsesamhället
Aronsson Lars, Bjälesjö Jonas, Johansson Susanne
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 311 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32787-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-02988-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar: s 16-120, 194-201, 228-276, 306-311.

Ayata Binnaz
Kulturekonomi : konsten att fånga osynliga värden
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 375, [1] s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-44-04698-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar: s 75-138.

Nilsson Sven
Kulturens nya vägar. Kultur, kulturpolitik och kulturutveckling i Sverige
Polyvalent : 2003 : 512 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-89200-41-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Hela 490 s.

Stenström Emma
Konstiga företag
[Ny utg.] : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 217 s. :
ISBN: 978-91-27-11824-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Hela 175 s.

Werner Runebjörk Isabel
Ditt personliga varumärke : om retorik, värderingar och förtroende
2. uppl. : Malmö : Liber : 2006 : 154 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-47-07770-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar: s 15-48, 75-94.

Öhlander Magnus
Bruket av kultur : hur kultur används och görs socialt verksamt
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 370 s. :
ISBN: 91-44-04327-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar: s 11-36.

Omvärldsanalys i praktiken
Genf Linda, Laurent Johanna
1. uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 112 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-08901-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Hela 112 s.

Att skapa upplevelser : från OK till WOW!
Mossberg Lena, Ahlbom Sundqvist Ann
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 211 s. :
ISBN: 91-44-02687-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar: s 11-48.

Den ofrivillige företagaren : en studie av kultur, ekonomi och företagande
Karlsson David, Lekvall Lotta
Göteborg : Nätverkstan Kultur i Väst : 2002 : 1 PDF-fil (64 s. :
http://www.framtidenskultur.se/denofrivillige.pdf
Läsanvisning: Hela 60 s.

Kultursverige 2040 : vad vi vet, vad vi tror, vad vi vill
Nielsén Tobias, Nilsson Sven
1. uppl. : Stockholm : Volante i samarbete med Swecult : 2010 : 272 s. :
ISBN: 978-91-978368-4-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Hela 265 s.

Noll noll : decenniet som förändrade världen
Nielsén Tobias, Rydell Anders
1. uppl. : Stockholm : Volante : 2009 : 240 s. :
ISBN: 978-91-978368-1-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Hela 225 s.

Mångfald i kulturlivet
Markiewicz Andrzej, Arbabi Farnaz, Pripp Oscar
Tumba : Mångkulturellt centrum : 2004 : 193 s. :
ISBN: 91-88560-88-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar: s 9-28, 41-46, 59-72, 95-100, 107-112, 171-178.

Tillkommer eventuellt litteratur som väljs individuellt av varje student i samråd med lärare.

MOMENT 2. Entreprenörskap, kreativitet och innovationer (10 hp)

Benner Mats
Innovationer : dynamik och förnyelse i ekonomi och samhällsliv
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 251 s. :
ISBN: 91-44-04366-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar: s 7-14, 61-89.

Bjerke Björn
Förklara eller förstå entreprenörskap?
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 310 s. :
ISBN: 91-44-01734-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Hela 280 s.

Sarasvathy Saras D.
Effectuation : elements of entrepreneurial expertise
Cheltenham, UK : Elgar : cop. 2008 : xxii, 368 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0713/2007010600.html
ISBN: 978-1-84376-680-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar: s 33-40, 122-145, 231-239.

Gustafsson Niklas
Upplevelseindustri. Marknadens logik och organisatoriska förutsättningar. En teoretisk genomgång av sektorns grundläggande struktur.
Institutet för tillväxtpolitiska studier : 2008 :
http://www.upplevelseindustrin.se/repository/typify/files/PM2008_005.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: Hela 25 s.

Zollitsch Johann
Att leda kreatörer : hur man samarbetar i kreativa processer utan att bli vansinnig
Stockholm : Redaktionen Stefan Ekberg AB : 2003 : 165 s. :
ISBN: 91-974524-2-4 : 512:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Hela 150 s.

Johannisson Bengt
Entreprenörskapets väsen
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 424 s. :
ISBN: 91-44-03834-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar: s 25-112.

Hartley John
Creative industries
Malden, Mass. : Blackwell Pub. : 2005 : xvii, 414 s. :
ISBN: 1-4051-0148-2 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar: s 1-39, 42-54, 106-116, 158-176, 220-232, 282-311, 344-360.

Himmel - helvete tur och retur : en bok om kreativitetens känslor
Renander Bengt, Waldersten Jesper
Stockholm : Kreativitetsutveckling : cop. 2003 : 168 s. :
ISBN: 91-631-4068-3 (inb.) : 368:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Hela 175 s.

Johnson Steven
Where good ideas come from : a natural history of innovation
London : Allen Lane : 2010 : 326 s. :
ISBN: 978-1-84614-051-8 (hbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar: s 213-246.

Mötesplatser för upplevelseindustrin : metoder för samproduktion av kunskaps- och kompetensutveckling
Algotson Stina, Daal Carin
Stockholm : KK-stiftelsen : 2007 : 151, [1] s. :
ISBN: 978-91-976914-0-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar: s 22-27, 116-145.

Den kreativa klassens framväxt
Florida Richard L., Sörmark Anna
Stockholm : Daidalos : 2006 : 446, [2] s. :
ISBN: 91-7173-237-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar: s 10-26, 259-380.

Landström Hans
Entreprenörskapets rötter
3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 159 s. :
ISBN: 91-44-04417-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Hela 135 s.

Sahlin Nils-Eric
Kreativitetens filosofi
Nora : Nya Doxa : 2001 : 191, [1] s. :
ISBN: 91-578-0382-X (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Hela 160 s.

The ten faces of innovation : IDEO's strategies for beating the devil's advocate & driving creativity throughout your organization
Kelley Tom, Littman Jonathan
[New ed.] : London : Profile Books : 2008 : xi, 273 s. :
ISBN: 978-1-84668-031-1 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Hela 266 s.

Samhällets entreprenörer : en forskarantologi om samhällsentreprenörskap
Gawell Malin, Johannisson Bengt, Lundqvist Mats
Stockholm : KK-stiftelsen : 2009 : 296 s. :
http://www.kks.se/om/Lists/Publikationer/Attachments/150/samhallets-entreprenorer-2009-publ.pdf
Läsanvisning: Valda delar: s 7-53.

Beautiful business : en bok om kvinnliga entreprenörer eller om coola tjejer helt enkelt
Bergenstjerna Sofia, Haavisto Frida
Göteborg : Beautiful business : cop. 2006 : 201 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-631-9320-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Hela 195 s.

Öhlin Per Robert
Fuck logic : [om konsten att tänka oklokt och få mer pang för pengarna]
Stockholm : Koala Press : 2006 : 175, [1] s. :
ISBN: 91-88748-87-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Hela 155 s.

Idéagenten 2.0 : en handbok i idea management
Michanek Jonas, Breiler Andréas
2. tr. : Stockholm : Bookhouse Publishing : 2007 : 194, [1] s. :
ISBN: 978-91-89388-35-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Hela 180 s.

Härén Fredrik
Idébok 2 : fler övningar, fler exempel, fler vita sidor, mer idébok
Stockholm : Fredrik Härén : cop. 2004 : 319 s. :
ISBN: 91-631-6313-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Hela 275 s.

Tillkommer eventuellt litteratur som väljs individuellt av varje student i samråd med lärare.

MOMENT 3 Projektledning och projektarbete (10 hp)

Att leda och arbeta i projekt : en praktisk handbok om att lyckas i projekt
Lööw Monica, Mooij-Lindman Mireille
3. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2003 : 181, [2] s. :
ISBN: 91-47-07308-X (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Hela 170 s.

Tonnquist Bo
Projektledning
1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2004 : 325 s. :
ISBN: 91-622-6282-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar: ca 60 sidor.

Effektivt projektarbete
Wisén Jan, Lindblom Börje, Pérskaja Tanja
8., utök. uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2009 : 331, [3] s. :
ISBN: 978-91-39-10952-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Hela 310 s.

Svedberg Lars
Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
4., [bearb., uppdaterade och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 428 s. :
ISBN: 978-91-44-01983-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Hela 370 s.

Wenell Torbjörn
Wenell om projekt
1. uppl. : Uppsala : Uppsala Publ. House/Konsultförl. : 2001 : 189 s. :
ISBN: 91-7005-211-5 ; 536:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar: s 60-69, 96-111, 144-157.

Wheelan Susan A.
Att skapa effektiva team : en handledning för ledare och medlemmar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 170 s. :
ISBN: 91-44-05491-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Hela 150 s.

Tillkommer eventuellt litteratur som väljs individuellt av varje student i samråd med lärare.