"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kultur, entreprenörskap och projekt, 30 hp

Engelskt namn: Culture, entrepreneurship and project

Denna kursplan gäller: 2012-08-27 till 2013-09-01 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KA011

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kulturanalys: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-04-09

Reviderad av: Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2012-06-18

Innehåll

Kursen ”Kultur, entreprenörskap och projekt” ger introduktion till kulturbegreppet, kulturens roll i samhället och kulturpolitikens innehåll och framväxt som politikområde. Vidare behandlas omvärldsbevakning och trendanalys samt entreprenörers roller i samhället utifrån aspekter på ekonomi, innovation och tillväxt. Därutöver innehåller terminen kunskaper om vad projekt kan innefatta och vad projektarbete och ledarskap innebär i teori och praktik. Studenten tillägnar sig förmåga att genomföra tekniknära gestaltningar och presentationer. Kursen består av momenten nedan:

Moment 1. Kulturpolitik och upplevelsesamhället (10 hp)
Cultural politics and experience society
Momentet ger en historisk bakgrund till kulturpolitikens framväxt och tillkomst som politikområde. Detta innefattar också en översikt av kulturpolitik, institutioner och organisationer idag: hur myndigheter, institutioner, finansieringsformer, bidrag, etc. fungerar. Vidare ägnas tid åt kulturteoretiska reflektioner utifrån begreppet kultur samt vilken potential kultur har för olika former av näringsverksamhet. Metoder för omvärldsbevakning och trendanalys behandlas och den expanderande upplevelseindustrin uppmärksammas: Hur har denna vuxit fram? Vilka linjer, former och möjligheter finns inom denna bransch?
En del av momentet ägnas åt en konkret fallstudie där den enskilde studenten inventerar fritt valda nischer inom kultursektorn, med stöd av handledning. Avsikten är att denna fallstudie skall bli en inledning för kommande projektformulering för det individuella projektarbetet under utbildningens gång.
Studenten påbörjar skapandet av en egen webbnärvaro som ska fungera som ett verktyg för att utveckla kunskaper, färdigheter och förhållningssätt vilket även ger studenten förutsättningar att använda webben för interaktivitet, kommunikation och informationsförmedling. Grunderna i olika typer av digitala presentations- och gestaltningsformer behandlas. Studenten skall även skapa en meritportfolio där hon/han löpande under utbildningen dokumenterar sina kompetenser.

Moment 2. Entreprenörskap, kreativitet och innovationer (10 hp)
Entrepreneurship, creativity and innovations
Momentet behandlar entreprenörers roller i samhället utifrån aspekter på ekonomi, innovation, tillväxt och kommunikation. Detta innefattar även förståelse för hur sociala och kulturella kategorier som kön, klass, sexualitet, funktionsnedsättning, etnicitet, ålder och regional tillhörighet, kan påverka ramarna för entreprenörskapet. Särskilt uppmärksammas entreprenörskap inom kulturområdet och de kreativa näringarna, med deras likheter och skillnader till andra former av entreprenörskap. Vidare behandlas konstnärligt utvecklingsarbete från idé till färdig produkt. Fördjupning i olika typer av digitala presentations- och gestaltningsformer ingår fortlöpande.

Moment 3. Projektledning och projektarbete (10 hp)
Project management and project work
Momentet behandlar vad ett projekt kan innefatta samt vad projektarbete och ledarskap innebär i teori och praktik. Vidare behandlas vad det innebär att arbeta i grupp och fatta gruppbaserade beslut genom ett konkret projektarbete. Momentet innefattar praktiska övningar i ledarskap samt kunskaper om projektarbetets och projektledarskapets relation till nutida organisationer och organisationsteorier. Projektbudgetering och finansiering behandlas och ett konkret projektarbete genomförs. En väsentlig del av momentet är uppgiften för varje enskild student att identifiera lämplig praktikplats inför termin 2. Digitala verktyg för projekthantering används genomgående liksom viss annan relevant programvara ingår. Arbete med olika digitala presentations- och gestaltningsformer fortsätter.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

  • redogöra för kulturpolitikens innehåll och kännetecken i ett historiskt perspektiv
  • redogöra för vad som kännetecknar upplevelseindustrin och de kreativa näringarna
  • redogöra för kulturbegreppets olika innebörder
  • uppvisa förståelse för hur kultur verkar i samhället, och har betydelse för skapandet av identiteter
  • uppvisa förståelse för entreprenörskapets villkor i kultursektorn
  • uppvisa förståelse för vilka möjligheter som finns i digital gestaltnings- och presentationsteknik
  • uppvisa färdighet i utveckling av nya idéer och att arbeta med kreativa och innovativa metoder
  • uppvisa färdighet i projektledning, projektutveckling och projektarbete
  • uppvisa färdighet i digitala gestaltnings- och presentationsformer

Efter genomgånget moment 1 skall studenten kunna:

  • redogöra för kulturpolitikens framväxt och tillkomst som politikområde
  • redogöra för innebörden av begreppen kulturpolitik, kulturkritik, omvärldsbevakning, upplevelsesamhälle och kreativa näringar
  • anlägga kulturteoretiska perspektiv på kultursektorn
  • uppvisa grundläggande kunskaper i digitala presentations- och gestaltningsformer

Efter genomgånget moment 2 skall studenten kunna:

  • redogöra för entreprenörskapets innebörd och olika roller i samhället
  • redogöra för likheter och skillnader mellan kulturentreprenörskap och andra former av entreprenörskap
  • uppvisa förmåga att delta i och leda ett kulturentreprenöriellt projekt
  • uppvisa förståelse för sociala och kulturella kategoriers betydelser för kulturentreprenörskap
  • uppvisa fördjupade kunskaper i olika typer av digitala presentations- och gestaltningsformer

Efter genomgånget moment 3 skall studenten kunna:

  • redogöra för projektarbetsformens karakteristika
  • uppvisa förmåga att delta i och leda ett kulturentreprenöriellt projekt
  • uppvisa förståelse för teorier om gruppdynamik och projektledarskap samt hur grupprocesser kan påverka arbetet i projekt
  • uppvisa förståelse för hur olika organisationsmodeller och ledarskapsteorier kan styra agerande
  • uppvisa förmåga att formulera och presentera en projektrapport
  • uppvisa förmåga att reflektera över det individuella projektarbetet i relation till kurslitteraturen
  • uppvisa förmåga att arbeta med digital gestaltnings- och presentationsteknik

Behörighetskrav

Behörig att antas till kursen är den som har grundläggande behörighet samt högskoleutbildning om minst 60 hp.

Undervisningens upplägg

Undervisningen kan bestå av föreläsningar, gruppövningar, självstudier, handledning och studiebesök. I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.

För den som är registrerad på kurs och har ett funktionshinder finns resurser för särskilt stöd. Se: http://www.student.umu.se/under-studietiden/funktionshinder/

Examination

Examination på moment 1 sker i form av aktivt deltagande i seminarier, genom gruppredovisningar samt en avslutande individuell hemskrivning, på moment 2 i form av aktivt deltagande i seminarier och gruppövningar samt individuell hemskrivning och på moment 3 genom individuell hemskrivning, aktivitet vid seminarier samt grupprojekt som presenteras muntligt, digitalt och skriftligt (projektrapport).

Vid seminarier och gruppredovisningar ges betygen Godkänd eller Underkänd.
Hemskrivningen bedöms med betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd.

För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle inom tre månader, samt ett uppsamlingsprov inom ett år.

Rättande lärare kan, som alternativ till omprov, erbjuda en restuppgift. Restuppgiften ges i form av att den eller de underkända uppgifterna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. Den student som godkänts i prov får ej undergå omprövning för högre betyg.

Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studierektor vid berörd institution om detta. Se: http://www.student.umu.se/regelsamlingen/

Vid samtliga moment på denna kurs ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd.

På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Betyg sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator. Betyget prövas individuellt och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända.  För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på sammanlagt lägst 20 hp.

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning, fastställd av Rektor 2002-12-17. Se:  http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 35

Kurslitteratur

MOMENT 1: Kulturpolitik och upplevelsesamhället (10 hp)

Öhlander Magnus
Bruket av kultur : hur kultur används och görs socialt verksamt
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 370 s. :
ISBN: 91-44-04327-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar: s 11-36.

Omvärldsanalys i praktiken
Genf Linda, Laurent Johanna
1. uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 112 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-08901-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Hela 112 s.

Ayata Binnaz
Kulturekonomi : konsten att fånga osynliga värden
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 375, [1] s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-44-04698-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar: s 75-138.

Kulturell ekonomi : skapandet av värden, platser och identiteter i upplevelsesamhället
Aronsson Lars, Bjälesjö Jonas, Johansson Susanne
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 311 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32787-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-02988-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar: s 16-120, 194-201, 228-276, 306-311.

Kulturens kraft för regional utveckling
Lindeborg Lisbeth, Lindkvist Lars
Stockholm : SNS förlag : 2010 : 464 s. :
ISBN: 978-91-86203-43-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Kultursverige 2040 : vad vi vet, vad vi tror, vad vi vill
Nielsén Tobias, Nilsson Sven
1. uppl. : Stockholm : Volante i samarbete med Swecult : 2010 : 272 s. :
ISBN: 978-91-978368-4-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Mångfald i kulturlivet
Markiewicz Andrzej, Arbabi Farnaz, Pripp Oscar
Tumba : Mångkulturellt centrum : 2004 : 193 s. :
ISBN: 91-88560-88-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar: s 9-28, 41-46, 59-72, 95-100, 107-112, 171-178.

Fallstudien som forskningsmetod
Merriam Sharan B., Nilsson Björn
Lund : Studentlitteratur : 1994 : 228 s. :
ISBN: 91-44-39071-8 ; 310:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar: s 8–10, 20–49, 65, 79, 86–100, 115, 129–130, 157, 172–173, 193–194, 213–214

Att skapa upplevelser : från OK till WOW!
Mossberg Lena, Ahlbom Sundqvist Ann
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 211 s. :
ISBN: 91-44-02687-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar: s 11-48.

The experience economy
Pine B. Joseph, Gilmore James H.
Updated ed. : Boston, Mass. : Harvard Business Review Press : c2011 : xxvii, 359 p. :
ISBN: 978-1-4221-6197-5 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

O'Dell Tom
Upplevelsens materialitet
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 217, [7] s. :
ISBN: 91-44-04164-0 : 308:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tillkommer eventuellt litteratur som väljs individuellt av varje student i samråd med lärare.

Referenslitteratur

Nilsson Sven
Kulturens nya vägar : kultur, kulturpolitik och kulturutveckling i Sverige
Malmö : Polyvalent : 2003 : 510, [1] s. :
ISBN: 91-89200-41-1(inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Kulturelt entreprenørskap
Mangset Per, Røyseng Sigrid
Bergen : Fagbokforlaget : cop. 2009 : 244 s. :
ISBN: 978-82-450-0773-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Stenström Emma
Konstiga företag
[Ny utg.] : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 217 s. :
ISBN: 978-91-27-11824-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Noll Noll : Decenniet som förändrade världen
Nielsén Tobias, Rydell Anders
Volante : 2012 :
ISBN: 978-91-86815-03-5
Se Umeå UB:s söktjänst

MOMENT 2. Entreprenörskap, kreativitet och innovationer (10 hp)

ABC i social innovation: http://socialinnovation.se/sv/publikationer

Hartley John
Creative industries
Malden, Mass. : Blackwell Pub. : 2005 : xvii, 414 s. :
ISBN: 1-4051-0148-2 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar: s 1-39, 42-54, 106-116, 158-176, 220-232, 282-311, 344-360.

Gustafsson Niklas
Upplevelseindustri. Marknadens logik och organisatoriska förutsättningar. En teoretisk genomgång av sektorns grundläggande struktur.
Institutet för tillväxtpolitiska studier : 2008 :
http://www.upplevelseindustrin.se/repository/typify/files/PM2008_005.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: Hela 25 s.

Johannisson Bengt
Entreprenörskapets väsen
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 424 s. :
ISBN: 91-44-03834-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar: s 25-112.

Johnson Steven
Where good ideas come from : a natural history of innovation
London : Allen Lane : 2010 : 326 s. :
ISBN: 978-1-84614-051-8 (hbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar: s 213-246.

Landström Hans
Entreprenörskapets rötter
3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 159 s. :
ISBN: 91-44-04417-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Hela 135 s.

Idéagenten 2.0 : en handbok i idea management
Michanek Jonas, Breiler Andréas
2. tr. : Stockholm : Bookhouse Publishing : 2007 : 194, [1] s. :
ISBN: 978-91-89388-35-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Hela 180 s.

Himmel - helvete tur och retur : en bok om kreativitetens känslor
Renander Bengt, Waldersten Jesper
Stockholm : Kreativitetsutveckling : cop. 2003 : 168 s. :
ISBN: 91-631-4068-3 (inb.) : 368:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Hela 175 s.

Sarasvathy Saras D.
Effectuation : elements of entrepreneurial expertise
Cheltenham, UK : Elgar : cop. 2008 : xxii, 368 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0713/2007010600.html
ISBN: 978-1-84376-680-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar: s 33-40, 122-145, 231-239.

Zollitsch Johann
Att leda kreatörer : hur man samarbetar i kreativa processer utan att bli vansinnig
Stockholm : Redaktionen Stefan Ekberg AB : 2003 : 165 s. :
ISBN: 91-974524-2-4 : 512:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Hela 150 s.

Lykke Nina
Nya perspektiv på intersektionalitet : problem och möjligheter
Ingår i:
Kvinnovetenskaplig tidskrift
Lund : Forum för kvinnliga forskare och kvinnoforskning : 1980-2006 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Hämtas från http://www.politiken.se/tidskrifter/tgv/kvt0502-2.pdf

Surprising intersectionalities of inequality and privilege : The case of the arts and cultural sector
Tatli Ahu, Özbilgin Mustafa
Ingår i:
Equality Diversity and Inclusion - An International Journal
Bradford, England : Emerald Group Pub. : 31 : sid. 249–265 :
Obligatorisk

Tillkommer eventuellt litteratur som väljs individuellt av varje student i samråd med lärare.

Referenslitteratur

Beautiful business : en bok om kvinnliga entreprenörer eller om coola tjejer helt enkelt
Bergenstjerna Sofia, Haavisto Frida
Göteborg : Beautiful business : cop. 2006 : 201 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-631-9320-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Den kreativa klassens framväxt
Florida Richard L., Sörmark Anna
Stockholm : Daidalos : 2006 : 446, [2] s. :
ISBN: 91-7173-237-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Samhällets entreprenörer : en forskarantologi om samhällsentreprenörskap
Gawell Malin, Johannisson Bengt, Lundqvist Mats
Stockholm : KK-stiftelsen : 2009 : 296 s. :
http://www.kks.se/om/Lists/Publikationer/Attachments/150/samhallets-entreprenorer-2009-publ.pdf
Läsanvisning: Valda delar: s 7-53

Fuck logic 2 : konsten att tänka oklokt och få mer pang för pengarna
Öhlin Per Robert, Öhlin Per Robert
Rev, uppdaterad [utg.] : Nacka strand : Lucky Man : 2009 : 199 s. :
ISBN: 978-91-978374-0-8
Se Umeå UB:s söktjänst

MOMENT 3 Projektledning och projektarbete (10 hp)

Svedberg Lars
Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
4., [bearb., uppdaterade och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 428 s. :
ISBN: 978-91-44-01983-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Hela 370 s.

Wheelan Susan A.
Att skapa effektiva team : en handledning för ledare och medlemmar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 170 s. :
ISBN: 91-44-05491-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Hela 150 s.

Effektivt projektarbete
Wisén Jan, Lindblom Börje, Pérskaja Tanja
8., utök. uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2009 : 331, [3] s. :
ISBN: 978-91-39-10952-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Hela 310 s.

Tillkommer eventuellt litteratur som väljs individuellt av varje student i samråd med lärare.

Referenslitteratur

Att leda och arbeta i projekt : en praktisk handbok om att lyckas i projekt
Lööw Monica, Mooij-Lindman Mireille
4. uppl. : Malmö : Liber : 2009 : 185 s. :
ISBN: 978-91-47-08982-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Tonnquist Bo
Projektledning
4. uppl. : Stockholm : Sanoma utbildning : 2012 : 477 s. :
ISBN: 978-91-523-1265-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Wenell Torbjörn
Wenell om projekt
Liber AB : 2012 :
ISBN: 978-91-47-09847-7
Se Umeå UB:s söktjänst