Engelskt namn: Culture, entrepreneurship and project
Denna kursplan gäller: 2013-09-02 till 2016-08-28 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2018-09-03
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-29 och 2018-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-02 och 2016-08-28
Kursplan för kurser med start mellan 2012-08-27 och 2013-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2011-09-05 och 2012-08-26
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2011-09-04
Kurskod: 1KA011
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Kulturanalys: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-04-09
Reviderad av: Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2013-04-02
Kursen ”Kultur, entreprenörskap och projekt” ger introduktion till kulturbegreppet, kulturens roll i samhället och kulturpolitikens innehåll och framväxt som politikområde. Vidare behandlas omvärldsbevakning och trendanalys samt entreprenörers roller i samhället utifrån aspekter på ekonomi, innovation och tillväxt. Därutöver innehåller terminen kunskaper om vad projekt kan innefatta och vad projektarbete och ledarskap innebär i teori och praktik. Studenterna övar praktiska färdigheter för att genomföra tekniknära gestaltningar och presentationer. Kursen består av momenten nedan:
Moment 1. Kulturpolitik och upplevelsesamhället (10 hp)
Cultural politics and experience society
Momentet ger en historisk bakgrund till kulturpolitikens framväxt och tillkomst som politikområde. Detta innefattar också en översikt av kulturpolitik, institutioner och organisationer idag med bäring på kulturområdet. Vidare ägnas tid åt kulturteoretiska reflektioner utifrån begreppet kultur samt vilken potential kultur har för olika former av näringsverksamhet. Metoder för omvärldsbevakning och trendanalys behandlas och den expanderande upplevelseindustrin uppmärksammas: Hur har denna vuxit fram? Vilka linjer, former och möjligheter finns inom denna bransch?
En del av momentet ägnas åt en konkret fallstudie där den enskilde studenten inventerar fritt valda nischer inom kultursektorn, med stöd av handledning. Avsikten är att denna fallstudie ska bli en inledning och vägledning för kommande upplägg av arbetet med studenternas individuella karriärplanering och egna portfolio.
Studenten påbörjar skapandet av en egen webbnärvaro som ska fungera som ett verktyg för att utveckla kunskaper, färdigheter och förhållningssätt vilket även ger studenten förutsättningar att använda webben för interaktivitet, kommunikation och informationsförmedling. Grunderna i olika typer av digitala presentations- och gestaltningsformer behandlas. Studenten ska även skapa en digital meritportfolio där hon/han löpande under utbildningen dokumenterar sina kompetenser.
Moment 2. Projektledning och projektarbete (10 hp)
Project management and project work
Momentet behandlar vad ett projekt kan innefatta samt vad projektarbete och ledarskap innebär i teori och praktik. Vidare behandlas vad det innebär att arbeta i grupp och fatta gruppbaserade beslut. Momentet innefattar praktiska övningar i ledarskap samt kunskaper om projektarbetets och projektledarskapets relation till organisationer och organisationsteorier. Projektbudgetering och finansiering behandlas.Metoder för att arbeta fram projektidéer introduceras. Ett konkret projektarbete genomförs.Stor vikt läggs vid utarbetande av projektplan och vid författande av projektrapport. Digitala verktyg för projekthantering används genomgående liksom viss annan relevant programvarar. Arbete med olika digitala presentations- och gestaltningsformer fortsätter.
Moment 3. Entreprenörskap, kreativitet och innovationer (10 hp)
Entrepreneurship, creativity and innovations
Momentet behandlar entreprenörers roller i samhället utifrån aspekter på ekonomi, innovation, tillväxt och kommunikation. Detta innefattar även förståelse för hur grundläggande kulturanalytiska kategorier kan påverka ramarna för entreprenörskapet. Särskilt uppmärksammas skillnader och likheter mellan entreprenörskap inom kulturområdet, de kreativa näringarna och övriga områden. Vidare behandlas konstnärligt utvecklingsarbete från idé till färdig produkt. Fördjupningen i olika typer av digitala presentations- och gestaltningsformer fortlgår.
Under momentet ska studenten också identifiera lämplig praktikplats inför termin 2.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Efter genomgånget moment 1 (Kulturpolitik och upplevelsesamhället) ska studenten kunna:
Efter genomgånget moment 2 (Projektledning och projektarbete) ska studenten kunna:
Efter genomgånget moment 3 (Entreprenörskap, kreativitet och innovationer) ska studenten kunna:
Behörig att antas till kursen är den som har grundläggande behörighet samt högskoleutbildning om minst 60 hp.
Undervisningen kan bestå av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, självstudier, projektarbeten, individuella uppgifter, handledning studiebesök och laborationer. I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.
För den som är registrerad på kurs och har ett funktionshinder finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum.
Varje enskilt moment kan examineras fortlöpande genom muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter. Dessa kan bestå av hem- och salskrivningar, seminarium, muntor eller redovisningar. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd eller Underkänd, alternativt Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle under terminen, samt ett uppsamlingsprov inom ett år.
Rättande lärare kan, som alternativ till omprov, erbjuda en restuppgift. Restuppgiften ges i form av att den eller de underkända uppgifterna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. Den student som godkänts i prov får ej undergå omprövning för högre betyg.
Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studierektor vid berörd institution om detta. För mer information se regelsamlingen vid Umeå universitet.
Vid samtliga moment på denna kurs ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Betyg sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator. Betyget prövas individuellt och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på sammanlagt lägst 20 hp.
Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.
Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tigiare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökna om tillgodräande är möjligt at överklaga till Överklagandenämnde för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Aronsson Peter
Historiebruk : att använda det förflutna
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 327 s. :
ISBN: 91-44-03679-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Omvärldsanalys i praktiken
Genf Linda, Laurent Johanna
1. uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 112 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-08901-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kulturell ekonomi : skapandet av värden, platser och identiteter i upplevelsesamhället
Aronsson Lars, Bjälesjö Jonas, Johansson Susanne
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 311 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32787-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-02988-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kultursverige 2040 : vad vi vet, vad vi tror, vad vi vill
Nielsén Tobias, Nilsson Sven
1. uppl. : Stockholm : Volante i samarbete med Swecult : 2010 : 272 s. :
ISBN: 978-91-978368-4-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fallstudien som forskningsmetod
Merriam Sharan B., Nilsson Björn
Lund : Studentlitteratur : 1994 : 228 s. :
ISBN: 91-44-39071-8 ; 310:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Att skapa upplevelser : från OK till WOW!
Mossberg Lena, Ahlbom Sundqvist Ann
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 211 s. :
ISBN: 91-44-02687-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kulturekonomi.se (blogg)
Nielsén Tobias, Stenström Emma
Kulturekonomi :
http://kulturekonomi.se/
Obligatorisk
Nilsson Sven
Kulturens nya vägar. Kultur, kulturpolitik och kulturutveckling i Sverige
Polyvalent : 2003 : 512 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-89200-41-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.polyvalent.se/kulturens_nya_vagar.pdf
The experience economy
Pine B. Joseph, Gilmore James H.
Updated ed. : Boston, Mass. : Harvard Business Review Press : c2011 : xxvii, 359 p. :
ISBN: 978-1-4221-6197-5 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
O'Dell Tom
Upplevelsens materialitet
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 217, [7] s. :
ISBN: 91-44-04164-0 : 308:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillkommer eventuellt litteratur som väljs individuellt av varje student i samråd med lärare.
I de stora trendernas brus : kulturella och kreativa näringar på Gotland
Pettersson Conny, Molin Torkel
Visby : Gotland University Press : 2012 : 485 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hgo:diva-1624
ISBN: 978-91-86343-14-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Kulturens kraft för regional utveckling
Lindeborg Lisbeth, Lindkvist Lars
Stockholm : SNS förlag : 2010 : 464 s. :
ISBN: 978-91-86203-43-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Noll Noll : Decenniet som förändrade världen
Nielsén Tobias, Rydell Anders
Volante : 2012 :
ISBN: 978-91-86815-03-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Stenström Emma
Konstiga företag
[Ny utg.] : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 217 s. :
ISBN: 978-91-27-11824-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Kulturanalytiska verktyg
Ehn Billy, Löfgren Orvar
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2012 : 169 s. :
ISBN: 978-91-40-68096-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Idéagenten 2.0 : en handbok i idea management
Michanek Jonas, Breiler Andréas
2. tr. : Stockholm : Bookhouse Publishing : 2007 : 194, [1] s. :
ISBN: 978-91-89388-35-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Svedberg Lars
Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
4., [bearb., uppdaterade och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 428 s. :
ISBN: 978-91-44-01983-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wheelan Susan A.
Att skapa effektiva team : en handledning för ledare och medlemmar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 170 s. :
ISBN: 91-44-05491-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Effektivt projektarbete
Wisén Jan, Lindblom Börje, Pérskaja Tanja
8., utök. uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2009 : 331, [3] s. :
ISBN: 978-91-39-10952-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ytterligare litteratur kan tillkomma.
Att leda och arbeta i projekt : en praktisk handbok om att lyckas i projekt
Lööw Monica, Mooij-Lindman Mireille
4. uppl. : Malmö : Liber : 2009 : 185 s. :
ISBN: 978-91-47-08982-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Tonnquist Bo
Projektledning
4. uppl. : Stockholm : Sanoma utbildning : 2012 : 477 s. :
ISBN: 978-91-523-1265-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Wenell Torbjörn
Wenell om projekt
Liber AB : 2012 :
ISBN: 978-91-47-09847-7
Se Umeå UB:s söktjänst
ABC i social innovation
Mötesplats för social innovation och samhällsentreprenörskap : 2011 :
http://www.socialinnovation.se/wp-content/uploads/2012/02/abc_i_social_innovation_a5_light.pdf
Obligatorisk
Hartley John
Creative industries
Malden, Mass. : Blackwell Pub. : 2005 : xvii, 414 s. :
ISBN: 1-4051-0148-2 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gustafsson Niklas
Upplevelseindustri. Marknadens logik och organisatoriska förutsättningar. En teoretisk genomgång av sektorns grundläggande struktur.
Institutet för tillväxtpolitiska studier : 2008 :
http://www.upplevelseindustrin.se/repository/typify/files/PM2008_005.pdf
Obligatorisk
Johannisson Bengt
Entreprenörskapets väsen
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 424 s. :
ISBN: 91-44-03834-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Johnson Steven
Where good ideas come from : a natural history of innovation
London : Allen Lane : 2010 : 326 s. :
ISBN: 978-1-84614-051-8 (hbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Landström Hans
Entreprenörskapets rötter
3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 159 s. :
ISBN: 91-44-04417-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lykke Nina
Nya perspektiv på intersektionalitet : problem och möjligheter
Ingår i:
Kvinnovetenskaplig tidskrift
Lund : Forum för kvinnliga forskare och kvinnoforskning : 1980-2006 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Hämtas från http://www.politiken.se/tidskrifter/tgv/kvt0502-2.pdf
Idéagenten 2.0 : en handbok i idea management
Michanek Jonas, Breiler Andréas
2. tr. : Stockholm : Bookhouse Publishing : 2007 : 194, [1] s. :
ISBN: 978-91-89388-35-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Himmel - helvete tur och retur : en bok om kreativitetens känslor
Renander Bengt, Waldersten Jesper
Stockholm : Kreativitetsutveckling : cop. 2003 : 168 s. :
ISBN: 91-631-4068-3 (inb.) : 368:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sarasvathy Saras D.
Effectuation : elements of entrepreneurial expertise
Cheltenham, UK : Elgar : cop. 2008 : xxii, 368 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0713/2007010600.html
ISBN: 978-1-84376-680-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Surprising intersectionalities of inequality and privilege : The case of the arts and cultural sector
Tatli Ahu, Özbilgin Mustafa
Ingår i:
Equality Diversity and Inclusion - An International Journal
Bradford, England : Emerald Group Pub. : 31 : sid. 249265 :
Obligatorisk
Ytterligare litteratur kan tillkomma.
Beautiful business : en bok om kvinnliga entreprenörer eller om coola tjejer helt enkelt
Bergenstjerna Sofia, Haavisto Frida
Göteborg : Beautiful business : cop. 2006 : 201 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-631-9320-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Den kreativa klassens framväxt
Florida Richard L., Sörmark Anna
Stockholm : Daidalos : 2006 : 446, [2] s. :
ISBN: 91-7173-237-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Samhällets entreprenörer : en forskarantologi om samhällsentreprenörskap
Gawell Malin, Johannisson Bengt, Lundqvist Mats
Stockholm : KK-stiftelsen : 2009 : 296 s. :
http://www.kks.se/om/Lists/Publikationer/Attachments/150/samhallets-entreprenorer-2009-publ.pdf
Fuck logic 2 : konsten att tänka oklokt och få mer pang för pengarna
Öhlin Per Robert, Öhlin Per Robert
Rev, uppdaterad [utg.] : Nacka strand : Lucky Man : 2009 : 199 s. :
ISBN: 978-91-978374-0-8
Se Umeå UB:s söktjänst