"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kulturentreprenörskap och strategisk planering, 30 hp

Engelskt namn: Cultural entrepreneurship and strategic planning

Denna kursplan gäller: 2013-09-02 till 2014-08-31 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KA022

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kulturanalys: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2012-06-18

Reviderad av: Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2013-04-02

Innehåll

Kursen ”Kulturentreprenörskap och strategisk planering” behandlar strategisk kommunikation, marknadskommunikation, interkulturell kommunikation och planerad kommunikation. Begreppet PR diskuteras och problematiseras, liksom varumärken och deras värde. I kursen ingår en orientering i etik, lagar och avtal för kulturentreprenörer, såsom arbetsrätt, upphovsrätt, avtalsrätt, associationsrätt och skatterätt med inriktning mot kultursektorn. Begreppet konst och konstnärskap problematiseras ur ett juridiskt perspektiv. Vidare behandlas yttrandefrihet och fackliga relationer.

Kursen belyser affärs- och företagsverksamheter i kultursektorn. Konkret individuell projektutveckling igångsätts. Relationen mellan mentor och adept fördjupas i förekommande fall. Därutöver innehåller terminen en fördjupning i digitala medier och relevant programvara för digital kommunikation. Studenten arbetar med sin meritportfolio. Kontakt tas med lämplig organisation/yrkeskategori inför examensarbetet på termin fyra. Kursen består av följande moment

Moment 1. Strategisk kommunikation och medierelationer (10 hp)
Strategic communication and media relations
I momentet ingår såväl teoretisk orientering om olika inriktningar av strategisk kommunikation som tillämpade övningar i planerad kommunikation. Vidare problematiseras begreppet interkulturell kommunikation. Begreppet PR diskuteras och problematiseras, liksom varumärken och deras värden. Medierelationer behandlas från entreprenörens perspektiv. Konkret individuell projektutveckling påbörjas. Relationen mellan mentor och adept fördjupas i förekommande fall.Studenterna övar praktiska färdigheter för att använda digitala medier och relevant programvara för digital kommunikation. Studenten arbetar med sin meritportfolio. Kontakt tas med lämplig organisation/yrkeskategori inför examensarbetet på termin fyra.

Moment 2. Etik, lagar och avtal för kulturentreprenörer (10 hp)
Ethics, legislation and contracts for cultural entrepreneurs
Detta moment ger en orientering i etik, lagar och avtal för kulturentreprenörer, såsom arbetsrätt, upphovsrätt, avtalsrätt, associationsrätt och skatterätt med inriktning mot kultursektorn. Begreppet konst och konstnärskap problematiseras ur ett juridiskt perspektiv. Vidare behandlas yttrandefrihet och fackliga relationer. Fortsatt arbete pågår med förberedelser inför examensarbetet. Studenterna arbetar kontinuerligt med sin portfolio etc.

Moment 3. Affärsutveckling och finansiering (10 hp)
Business development and financing
Momentet ger en orientering om affärs- och företagsverksamheter i kultursektorn. Teoretiska perspektiv om ekonomisk omvärldsanalys och marknadsanalys behandlas. Inventering av lämpliga företags- och anställningsformer såsom eget företagande, projektarbete, arbete i offentliga institutioner och ideella organisationer görs. Begreppen affärsmodell, affärsutveckling och affärsplan behandlas och tillämpade övningar genomförs. En orientering ges om ett företags ekonomiska administration såsom budget, finansiering och redovisning. Momentet behandlar också nätverksbyggande och olika finansieringsmodeller, samt hur olika offentliga stödformer för företagande, fund-raising, projektmedel (fonder, stiftelser, EU-medel, etc.), sponsring och andra ekonomiska samverkansformer fungerar. Fortsatt arbete med förberedelser inför examensarbetet sker. Studenterna arbetar kontinuerligt med sin portfolio etc.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

  • uppvisa färdighet i att i tal, skrift och med hjälp av digitala gestaltnings- och presentationsformer kunna kommunicera och presentera projekt- och företagsidéer
  • uppvisa förståelse för juridiska och ekonomiska regelverk och praxis
  • uppvisa färdighet i affärsplanering och finansiering

Efter avklarat moment 1 (Strategisk kommunikation och medierelationer) skall studenten kunna:

  • redogöra för grundläggande teorier kring kommunikation, PR och varumärken
  • uppvisa förståelse för entreprenörskap ut såväl kommunikativa, ekonomiska som juridiska perspektiv
  • uppvisa färdighet i kommunikation och strategisk planeringf

Efter avklarat moment 2 (Etik, lagar och avtal för kulturentreprenörer) skall studenten kunna:

  • redogöra för regelverk och lagar inom upphovs-, avtals-, associations-, arbets- och skatterätt
  • redogöra för kulturentreprenöriellt relevant praxis inom juridik och ekonomi
  • uppvisa insikt i etiska frågheställningar och respekt för upphovsrätt och andra mellanmänskliga frågeställningar som aktualiseras inom kultursektorn

Efter avklarat moment 3 (Affärsutveckling och finansiering) skall studenten kunna:

  • uppvisa färdighet i omvärldsanalys, marknadsanalys, affärsplanering, nätverksbyggande och finansiering
  • uppvisa grundläggande insikter i att starta företag och bedriva företagsekonomisk administration
  • redogöra för finansieringsformer och sponsring

Behörighetskrav

Godkänt resultat från termin 1 och 2 på HGKEP Kulturentreprenörsprogrammet eller motsvarande kunskaper. Högst 7.5 hp får saknas från termin 2.

Undervisningens upplägg

Undervisningen kan bestå av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, självstudier, projektarbeten, individuella uppgifter, handledning, studiebesök och laborationer. I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.

För den som är registrerad på kurs och har ett funktionshinder finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum.

Examination

Varje enskilt moment kan examineras fortlöpande genom muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter. Dessa kan bestå av hem- och salskrivningar, seminarium, muntor eller redovisningar. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd eller Underkänd, alternativt Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle inom tre månader, samt ett uppsamlingsprov inom ett år.

Rättande lärare kan, som alternativ till omprov, erbjuda en restuppgift. Restuppgiften ges i form av att den eller de underkända uppgifterna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. Den student som godkänts i prov får ej undergå omprövning för högre betyg.

För mer information se ”regler och riktlinjer för betyg och examination”, dnr: 500-4-5.

Vid samtliga moment på denna kurs ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Betyg sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator. Betyget prövas individuellt och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på sammanlagt lägst 20 hp.

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.

Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga Studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 36

MOMENT 1. Strategisk kommunikation och medierelationer (10 hp)

Marknadsföring för kulturarbetare : [personlig försäljning, affärsidé, kundvård, att ta betalt, frilansare]
Engström Roffen, Odencrants Ulf
3. uppl. : Näsviken : Björn Lundén information : 2003 : 144 s. :
ISBN: 91-7027-282-4 : 211:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Intercultural communication : a reader
Samovar Larry A., Porter Richard E., McDaniel Edwin R.
13th ed. : Boston, Mass. : Wadsworth Cengage Learning : c2012 : ix, 518 p. :
ISBN: 978-0-495-89831-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Larsson Larsåke
Tillämpad kommunikationsvetenskap
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 339 s. :
ISBN: 978-91-44-04904-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Storytelling : marknadsföring i upplevelseindustrin
Mossberg Lena, Nissen Johansen Erik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 183 s. :
ISBN: 91-44-03978-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Strategisk kommunikation : forskning och praktik
Falkheimer Jesper, Heide Mats
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 403 s. :
ISBN: 978-91-44-07055-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Werner Runebjörk Isabel
Ditt personliga varumärke : om retorik, värderingar och förtroende
2. uppl. : Malmö : Liber : 2006 : 154 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-47-07770-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Westanders pr-handbok 2013
Stockholm : Westander publicitet & påverkan : cop. 2012 : 36 s. :
Fritt tillgänglig
Obligatorisk

Ytterligare litteratur kan tillkomma.

Referenslitteratur

Bergström Bo
Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur
7., [utvecklade] uppl. : Stockholm : Carlsson : 2009 : 315 s. :
ISBN: 978-91-7331-238-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Optimal marknadskommunikation
Dahlén Micael, Lange Fredrik, Gylldorff Lars
2. uppdaterade uppl. : Malmö : Liber : 2009 : 605 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-08877-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Marketing management
Kotler Philip, Keller Kevin Lane
14. ed., Global ed, : Harlow : Pearson Education : 2012 : 679 s. [131] :
ISBN: 978-0-13-210292-6
Se Umeå UB:s söktjänst

MOMENT 2. Etik, lagar och avtal för kulturentreprenörer (10 hp)

Förteckning över tillämpliga lagar tillhandahålls vid kursstart för egen utskrift. Ytterligare litteratur kan tillkomma.

Referenslitteratur

Bernitz Ulf
Immaterialrätt och otillbörlig konkurrens : [upphovsrätt, patent, mönster, varumärken, namn, firma, otillbörlig konkurrens]
12., omarb. uppl. : Stockholm : Jure : 2011 : xvii, 458 s. :
ISBN: 978-91-7223-464-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Civilrätt
Agell Anders, Malmström Åke, Ramberg Christina, Sigeman Tore
21., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2010 : 375 s. :
ISBN: 978-91-47-09527-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Johansson Svante
Associationsrätten
4., [uppdaterade] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2011 : 113 s. :
ISBN: 978-91-39-20507-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundén Björn
Kulturarbetarboken : skatt, deklaration, ekonomi, juridik
13., [uppdaterade] uppl. : Näsviken : Björn Lundén information : 2012 : 248 s. :
ISBN: 978-91-7027-764-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Ramberg Christina
Kontraktstyper
1. uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2005 : 317 s. :
ISBN: 91-39-20389-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Rosén Jan
Upphovsrättens avtal : regler för upphovsmäns, artisters, fonogram-, film- och databasproducenters, radio- och TV-bolags samt fotografers avtal
3., [omarb.] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2006 : 451 s. :
ISBN: 91-39-20396-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Schmidt Tony
Arbetsrätt : praktisk handbok för chefer och företagare
Malmö : Liber : 2012 : 153 s. :
ISBN: 978-91-47-09729-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Musikjuridik : rättigheter och avtal på musikområdet : handbok för musikbranschens aktörer
Stannow Henrik, Hillerström Håkan
4., rev. och omarb. uppl. : Stockholm : CKM : 2010 : 599 s. :
ISBN: 978-91-7040-091-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Stare Peter
Att anställa för begränsad tid
2., [uppdaterade] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2003 : 131 s. :
ISBN: 91-39-10637-3 : 368:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Lagbok.

MOMENT 3. Affärsutveckling och finansiering (10 hp)

Din guide till EU-stöd
Sveriges riksdag : 2007 :
http://www.eu-upplysningen.se/Global/EU-upplysningen/PDF/Guide_EU-stod_0711_PDF.pdf
Obligatorisk

Från idé till verklighet. Information om EU-program 2007-2013.
Sveriges kommuner och landsting : 2007 :
http://brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc39124_1.pdf
Obligatorisk

Starta & driva företag
Lundén Björn, Bokelund Svensson Ulf
19., [rev.] uppl. : Näsviken : Björn Lundén information : 2011 : 283 s. :
ISBN: 978-91-7027-754-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundén Björn
Kulturarbetarboken : skatt, deklaration, ekonomi, juridik
13., [uppdaterade] uppl. : Näsviken : Björn Lundén information : 2012 : 248 s. :
ISBN: 978-91-7027-764-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Luspank och idérik : överlevnadsguide för säljskygga kulturskapare
Thordén Ulla-Lisa, Östberg Thomas
1. uppl. : Malmö : Liber : 2010 : 228 s. :
ISBN: 978-91-47-09504-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Finansiering : en handbok i hur du finansierar ditt företag från start till notering
Tovman Peter, Sagell Dan-Michael
1. uppl. : Näsviken : Björn Lundén information : 2008 : 149 s. :
ISBN: 978-91-7027-556-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ytterligare litteratur kan tillkomma.

Referenslitteratur

Entreprenörskap och företagsetablering : från idé till verklighet
Landström Hans, Löwegren Marie
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 453 s. :
ISBN: 978-91-44-02147-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Dahlberg Kai
Fonder & stipendier i Sverige.
26. omarb. uppl. : Färgelanda : Svensk stipendieförmedling : 2011 : 240 s. :
ISBN: 978-91-976150-5-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Företagerskan : om kvinnor och entreprenörskap
Holmquist Carin, Sundin Elisabeth
1. uppl. : Stockholm : SNS förl. : 2002 : 221 s. :
ISBN: 91-7150-860-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Företag och marknad : samarbete och konkurrens. Grundbok
Ljung Jörgen, Nilsson Per, Olsson Ulf E.
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 585 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-44-03477-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Affärsplattformen : entreprenören och företagets första år : nu med Idéplattformen
Klofsten Magnus, Hesselstrand Johan
3., [utök.] uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2009 : 119 s. :
ISBN: 978-91-85695-74-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Starta eget handboken : en detaljerad uppslagsbok för dig som vill starta ett eget företag
Kullstedt Mats, Melin Lars
30., rev. uppl. : Stockholm : Småföretagsplanerarna : 2011 : 381 s. :
ISBN: 978-91-87254-30-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Mullins John W.
The new business road test : what entrepreneurs and executives should do before writing a business plan
3. ed. : Harlow, England : Financial Times Prentice Hall : 2010 : xviii, 315 s. :
ISBN: 978-0-273-73279-2 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Scholarship and grants : how to find the money you need : a comprehensive guide with 4600 different scholarships and grants for all kind of purposes
[Nacka] : [Stöd & stipendier] : cop. 2002 : 960 s. :
databas
ISBN: 91-972644-7-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Hellman Lars
Stora Fondboken 2011 : din hjälp att hitta rätt i stipendiedjungeln : över 7500 fonder, stipendier och bidrag inom alla tänkbara områden
Nacka : Stöd o Stipendier AB : 2010 : 939 s. :
ISBN: 91-979176-0-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst