"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Konstvetenskap, Från antiken till 1800-talets slut, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2025-04-15

Engelskt namn: Art History, From Classical Antiquity to the End of the 19th Century

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 till 2010-01-17 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KN000

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Konstvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-11-22

Innehåll

Kursens mål är att ge kunskaper om den västerländska konsten från antiken till 1800-talets slut. I kursen studeras bildkonst, dvs måleri och skulptur, samt arkitektur. Kursen omfattar fem moment och bygger på föreläsningar, aktivt deltagande i seminarier, gruppövningar, lokala fältövningar samt ett eget skriftligt fördjupningsarbete. Moment 1. Antiken, 6 hp Momentet behandlar konsten i de antika medelhavskulturerna. Moment 2. Medeltiden, 6 hp Momentet behandlar konst från tidigkristen och bysantinsk tid fram till 1400-talets början i Europa. Moment 3. Renässansen och barocken, 6 hp Momentet behandlar den västerländska konsten i Europa från 1400-talets början fram till 1700-talets mitt. Moment 4. Nyklassicismen, romantiken och realismen, 6 hp Momentet behandlar den västerländska konsten från 1700-talets mitt till och med 1800-talets slut. Moment 5. Uppsats, 6 hp Momentet avser att öva förmågan till ett självständigt konstvetenskapligt arbete genom skrivandet av en uppsats. En orientering ges i konstvetenskaplig metod och teori. Uppsats på 30- högskolepoängsnivå består av beskrivning samt analys av ett eller flera verk inom det konstnärliga fältet från antiken till 1800-talets slut. Uppsats på 60-poängsnivå skall ha en mer analytisk karaktär och utformas från tydligt formulerade frågeställningar.

Förväntade studieresultat

Efter godkänd kurs ska studenten ha grundläggande kunskap om konstens gestaltning och funktion från antiken till 1800-talets slut inom den västerländska kultursfären. Studenten ska också ha en allmän kännedom om konstvetenskaplig metod och teori, samt kunna utföra egna analyser och tolkningar i såväl skriftlig som muntlig form.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen på momenten 1-4 består av föreläsningar, seminarier samt gruppövningar och på moment 5 av seminarier samt grupphandledning

Examination

På momenten 1-4 sker examinationen i form av skriftlig tentamen, men kan även ske i annan form. På moment 5 sker examinationen i form av en uppsats, ca 10 A4-sidor, som behandlas vid ett seminarium. På 60-högskolepoängsnivån skall studenten utöver uppsatsen också utföra en oppposition Varje prov bedöms med något av betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd. För att få betyget väl godkänd på kursen krävs att den studerande skall ha uppnått väl godkänd på tillsammans lägst 18 högskolepoäng. För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. Studerande som två gånger har underkänts i prov, har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg Tillgodoräknande sker i enlighet med Umeå universitets tilldogoräknandeordning. Ansökan på särskild blankett ställs till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå.

Övriga föreskrifter

Inga.



Inga.

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 4

Moment 1. Antiken, 6 högskolepoäng

Malek Jaromír
Egyptian art
London : Phaidon : 1999 : 447 s. :
ISBN: 0-7148-3627-3 (pbk)
Se Umeå UB:s söktjänst

Osborne, Robin: Archaic and Classical Greek Art. Oxford och New York 1998. S. 53- 184. Stokestad, Marilyn: Art History. Preston 2005. Valda delar Vitruvius: Om arkitektur. Tio böcker. Stockholm 1989. Valda delar Wheeler, Mortimer: Roman Art and Architecture. London 2005. S. 23-25, 89-206 Moment 2. Medeltiden, 6 högskolepoäng Axelsson, Linnéa: ?Efter handens lättnad ? efter J.D.?, Á Derrida x 13, Burman, Kristi och Spolander, Roland (red.) Inst. f. konstvetenskap, Umeå universitet 2005. S. 29-36. Baxandall, Michael: Painting and experience in fifteenth-century Italy. Oxford 1988. S. 51-71 Burman, Kristi: Angel Wings and Human Hands, Essay nr 3. Inst. f. konstvetenskap, Umeå universitet 2003. S. 13-20, 31-37. Camille, Michael: Gothic Art. Glorious Visions. New York 1996. S. 12-57, 71-130. Hildeman Sjölin, Cecilia: Bilden, texten och kyrkorummet. Lund 2006.s. 102-112, 121-138, 175-186, 295-317. Holtz, Elizabeth Gilmore (red.): A Documentary History of Art. Vol I, The Middle Ages and the Renaissance. Princeton 1982. Valda delar. Liepe, Lena: ?Medeltiden?, Lena Johannesson. (red.), Konst och visuell kultur i Sverige. Före 1809. Stockholm 2007. S. 43-134. Spolander, Roland: ?I rummet mellan tro och erfarenhet?, Svenska Dagbladet 1999-10-02. S. 16. Stalley, Roger: Early Medieval Archtecture. Oxford 1999. S. 17-81, 191-211. Stokstad, Marilyn: Art History. Preston 2005. Valda delar. Wierusz-Wolska, Joanna von: Ringkors från Gotlands medeltid. Stockholm 1997. S. 35-85. Moment 3. Renässansen och barocken, 6 högskolepoäng. Ackerman, James S: Palladio. London 1991. Bal, Mieke (red.): The Artimisia File. Chicago och London 2005. Valda delar. Blunt, Anthony: Artistic theory in Italy 1450-1660. Oxford 1987 (1940). S. 103-136. Boström, Hans-Olof: Panofsky och ikonologin. Karlstad 2004. Brander Jonsson, Hedvig: ?Vasatiden?, Lena Johannesson, (red.), Konst och visuell kultur i Sverige: Före 1809, Stockholm 2007. S. 137-198. Eriksson, Ann-Catrine: ?Jungfru Maria som kvinnoideal: Bebådelsekapellet i Santa Maria sopra Minerva?, Studier i konsthistoria 2006:27. Inst. f. konstvetenskap, Umeå universitet. Grootenboer, Hanneke: The Rhetoric of Perspective: Realism and Illusionism in Seventeenth-Century Dutch Still-Life Painting. Chicago 2005. S. 61-95. Holt, Elizabeth Gilmore (red.): A Documenary History of Art. Vol. II. Michelangelo and the Mannierists. Princeton 1982. Valda delar. Leonardo da Vinci, Da Vinci Notebooks, London 2005. Valda delar. Marttila, Esa K.: ?Till monumentets försvar. Studier i Sergels konst?, Studier i konsthistoria 2006:28, Inst. f. konstvetenskap, Umeå universitet. Snickare, Mårten: ?Stormaktstiden?, Lena Johannesson, (red.), Konst och visuell kultur i Sverige: Före 1809, Stockholm 2007. s. 201-256. Snow, Edward: A Study of Vermeer. California 1994. Valda delar. Stokstad, Marilyn: Art History. Preston 2005. Valda delar. Moment 4. Nyklassicismen, romantiken och realismen, 6 högskolepoäng. Bergdoll, Barry: European Architecture 1750-1890. Oxford 2000. S. 9-135. Björk, Thomas: ?1800-tal?. Lena Johannesson, (red.), Konst och visuell kultur i Sverige: 1810-2000, Stockholm 2007. S. 35-134. Cézanne, Paul: Paul Cézanne. Brev. Stockholm 1993. S. 9-16, 184-187, 345-379. Eriksson, Ann-Catrine och Holmqvist Sten, Katrin: ?Den liggande akten: Studier av Tizians Venus från Urbino och Manets Olympia?. Studier i konsthistoria 2003:17. Inst. f. konstvetenskap, Umeå universitet. Gauguin, Paul: Noa Noa: The Tahiti Journal of Paul Gauguin. San Francisco 2005 (1985). Valda delar. Laine, Merit: ?1720-1809?. Lena Johannesson, (red.), Konst och visuell kultur i Sverige: Före 1809, Stockholm 2007. S. 259-335. Merleau-Ponty, Maurice: ?Cézannes tvivel?. Paletten 1986: 1-2. Stokstad, Marilyn: Art History. Preston 2005. Valda delar. Svedberg, Olle: Arkitekternas århundrade. Europas arkitektur 1800-talet. Stockholm 2003. Thomson, Belinda: Impressionism: Origins, Practice, Reception. London 2000, s. 121-258. Vaughan, William: Romanticism and Art. London 1994. Valda delar. Moment 5. Uppsats. 6 högskolepoäng. Frängsmyr, Tore: Liten bok för avhandlings- och uppsatsskrivare. Uppsala 1996