"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Introduktion till medie- och kommunikationsområdet, 30 hp

Engelskt namn: Introduction to the Theory and Practice of Media and Communication

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 till 2009-08-30 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KO006

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-06-20

Innehåll

Kursen syftar till grundläggande kunskaper om kommunikation och massmedier och deras villkor och roll i samhället. Bland annat behandlas centrala teorier och begrepp i medieforskningen, det svenska mediesystemet och mediernas historiska utveckling samt olika slag av strategisk kommunikation. Kursen ger även teoretiska och praktiska kunskaper i bild- och textanalys och färdigheter i att producera text och bild för webb och tryckta medier. Efter kursen ska den studerande dels ha uppnått ökad förmåga att i tal och skrift föra analytiska resonemang om ämnesspecifika frågor, dels ha en teoretisk bas för arbete med planering, analys och utvärdering av information och kommunikation. I kursen ingår momenten 1) Kommunikationsvetenskaplig introduktion, 2) Språk, text och form I, 3) Strategisk kommunikation I: Samhälls- och marknadskommunikation samt 4) Produktion för tryckta medier och webb. Moment 1. Kommunikationsvetenskaplig introduktion (7,5 hp) Introduction to Communication Innehåll Momentet sätter in utbildningen i sitt kommunikationsvetenskapliga sammanhang genom att ge grundläggande kunskaper om centrala teorier och begrepp inom ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap. På tvärvetenskaplig grund introduceras modern och klassisk forskning om kommunikation, medier och journalistik. Förväntade studieresultat Kunskap och förståelse Efter kursmomentet ska studenten - på ett övergripande sätt kunna beskriva svensk mediehistoria och ?utveckling och det aktuella mediesystemet, - känna till och övergripande kunna beskriva olika sätt att se på samhället, och - kunna redogöra för och diskutera olika perspektiv på mediernas och journalistikens roll i kultur och samhälle, med viss betoning på demokratifrågor. Färdighet och förmåga Efter kursmomentet ska studenten - ha visat förmåga att individuellt och i grupp sammanfatta, analysera och presentera delteman inom kursmomentet. Moment 2. Språk, text och form I (7,5 hp) Language, Text and Form I Innehåll Momentet behandlar språkets och bildens roll i kommunikationsprocessen. Studenterna introduceras under momentet i text- och bildanalytiska metoder och arbetar själva praktiskt med skrivande, layout och gestaltning. Bland annat behandlas retoriska och mediedramaturgiska principer samt de teoretiska och tekniska grunderna för att göra färdiga produkter vad gäller grafisk formgivning och layout. Förväntade studieresultat Kunskap och förståelse Efter kursmomentet ska studenten - kunna redogöra för retorikens grunder för både analys och produktion av texter, och - visa grundläggande kunskaper om villkor och principer för visuell kommunikation genom bild och grafik. Färdighet och förmåga Efter kursmomentet ska studenten - kunna tillämpa kunskaper om språkets och dispositionens betydelse för skriftlig och muntlig kommunikation, - kunna producera en text vars innehåll, språk och disposition samspelar för att göra texten intresseväckande och lättbegriplig, - visa förmåga att kombinera texten med bild och grafik för en webbsida, - visa grundläggande kunskaper i att hantera aktuell programvara för arbete med bild och grafik, och - visa förmåga att samarbeta i grupp under projektliknande former. Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter kursmomentet ska studenten - ha utvecklat sin förmåga att förhålla sig analytiskt och reflexivt till sina egna och andras texter och visuella kommunikation. Moment 3. Strategisk kommunikation I: Samhälls- och marknadskommunikation (7,5 hp) Communication Management I: Public and Market Communication Innehåll Momentet ger en introduktion till socialpsykologin och dess relevans för strategisk kommunikation. Både politisk kommunikation, marknadskommunikation och samhällskommunikation behandlas, men tonvikten i kursen läggs vid produktion och analys av olika typer av samhällskommunikation och reklam, under handledning i datorlabb. I detta arbete tillämpas socialpsykologiska teorier, respektive teorier om kommunikationsplanering och public relations. Vidare behandlas samhällskommunikationens historiska och framtida roll i samhället och dess inverkan på demokratiprocessen. Reklamens specifika sätt att kommunicera berörs, liksom budskapsstrategier och kulturella avtryck. Förväntade studieresultat Kunskap och förståelse Efter kursmomentet ska studenten - visa kunskaper om och kunna diskutera samhällskommunikationens historiska och framtida roll i samhället och dess inverkan på demokratiprocessen, - kunna beskriva på vilka sätt socialpsykologisk forskning och teori är relevanta för planering och utförande i olika slag av strategisk kommunikation, och - visa grundläggande kunskaper om teorier kring och principer för politisk kommunikation, samhällskommunikation och marknadsföring. Färdighet och förmåga Efter kursmomentet ska studenten - kunna genomföra analys och planering av samhällskommunikation, exempelvis kampanjer, samt reklam, och - i detta arbete kunna tillämpa socialpsykologisk teori och teorier om kommunikationsplanering och PR. Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter kursmomentet ska studenten - visa förmåga att problematisera och diskutera reklamens och samhällskommunikationens och annan strategisk kommunikations betydelse för maktrelationer och demokrati. Moment 4. Produktion för tryckta medier och webb (7,5 hp) Production for Printed Media and the Webb Innehåll Kursmomentet syftar till förtrogenhet med vanligt förekommande verktyg för att publicera media i tryckt form eller för webben. Momentet har sin tyngdpunkt i produktion och det praktiska arbetet är centralt. Teorier om läsbarhet, design och perception ingår. Att tryckta medier och webb integreras i samma moment speglar dagens verklighet där parallellpublicering är självklar. Förväntade studieresultat Kunskaper och förståelse Efter kursmomentet ska studenten - känna till och kunna tillämpa teorier om texters läsbarhet och den grafiska designens betydelse för perception och förståelse. Färdighet och förmåga Efter kursmomentet ska studenten - kunna använda aktuell programvara i produktionen av webbsidor och trycksaker.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse För godkänd kurs ska studenten - visa övergripande kunskaper om svensk mediehistoria och utveckling, - vara insatt i och kunna diskutera aktuell svensk mediestruktur och mediernas politiska och ekonomiska villkor, - visa grundläggande kunskaper om samhälls- och kulturteoretiska perspektiv på medier och kommunikation, - visa kännedom om forskning och debatt om mediernas villkor och betydelse för individ och samhälle, - visa grundläggande kunskaper om olika slag av strategisk kommunikation, och - visa medvetenhet om språkets och bildens betydelse i kommunikationsprocessen. Färdighet och förmåga - visa förmåga att skriva begriplig och intresseväckande informationstext, - visa förmåga att producera en webbsida innehållande såväl text som bild och grafik, och - visa förmåga till samarbete i grupp mot specifika mål. Värderingsförmåga och förhållningssätt För godkänd kurs ska studenten - visa förmåga att förhålla sig analytiskt och problematiserande i relation till texter, institutioner och verksamhet på medie- och kommunikationsområdet, och - visa ett reflexivt förhållningssätt i relation till både egna och andras arbeten, och förmåga att både ge och ta emot konstruktiv kritik.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt Sv B/Sv2 B, En B

Undervisningens upplägg

Undervisningen på alla moment består av föreläsningar, praktiska tillämpningar, gruppövningar, seminarier och handledning. I de fall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat.

Examination

På alla kursmomenten sker examinationen dels fortlöpande genom inlämningsuppgifter dels genom hemtentamina. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle under terminen. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan restuppgift ges som alternativ till omprov, t ex i form av att den eller de underkända frågorna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd.  För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på 22,5 högskolepoäng. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg. Studerande som antagits till kurs skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/studentcentrum/verksamhet/examina/tillgodoraknandeordning.html

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektorn i medie- och kommunikationsvetenskap.

Litteratur

  • Giltig från: 2009 vecka 36

    (Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före varje kursmoments start). Moment 1. Kommunikationsvetenskaplig introduktion (7,5 hp)

    Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
    Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard, Andersson Sten
    Lund : Studentlitteratur : 2002 : 209 s. :
    ISBN: 91-44-04114-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gripsrud, Jostein (2002) Mediekultur, mediesamhälle. 2:a uppl. Göteborg: Daidalos. Falkheimer, Jesper (2001) Medier och kommunikation en introduktion. Lund: Studentlitteratur. Hadenius, Stig, Weibull, Lennart & Wadbring, Ingela (2008) Massmedier: press, radio och TV i den digitala tidsåldern. 9. rev. uppl. Stockholm: Ekerlid. Johansson, Tomas & Miegel, Fredrik (2002) Kultursociologi. Lund: Studentlitteratur. Kleberg, Madeleine (2006) Genusperspektiv på medie- och kommunikationsvetenskap. Stockholm: Högskoleverket. Fritt tillgänglig via Högskoleverket. Lundgren, Kristina, Ney, Birgi tta & Thurén, Torsten (1999) Nyheter: att läsa tidningstext. Stockholm: Ordfront. Nord, Lars & Strömbäck, Jesper (2004) Medierna och demokratin. Lund: Studentlitteratur. (Boken läses även på moment 3) Anvisat material och kompendier. Referenslitteratur: Berglez, Peter & Olausson, Ulrika, red. (2009) Mediesamhället: centrala begrepp. Lund: Studentlitteratur. Carter, Cynthia & Steiner, Linda (2004) Critical Readings: Media and Gender. Buckingham, Philadelphia: Open University Press. Drotner, Kirsten m fl (2000) Medier och kultur. En grundbok i medieanalys och medieteori. Lund: Studentlitteratur. McQuail, Denis (2005): McQuail´s Mass Communication Theory. London: Sage. Valda delar. MOMENT 2. Text, bild och form I (7,5 hp) Bergström, Bo (2003) Bild och Budskap. Stockholm: Carlssons förlag. Englund, Helena & Sundin, Maria (2008) Tillgängliga webbplatser i praktiken. 2. omarb. uppl. Stockholm: Jure. (Boken används även på moment 4). Gripsrud, Jostein (2002) Mediekultur, mediesamhälle. 2:a uppl. Göteborg: Daidalos. Lindstedt, Inger (2002) Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur. Anvisat material och kompendier. Referenslitteratur: Bergström, Bo (2004) Effektiv visuell kommunikation. Stockholm: Carlssons förlag Carlsson, Anders & Koppfeldt, Thomas (2008) Visuell retorik: bilden i reklam, nyheter och livsstilsmedia. Malmö: Liber. Ekström, Mats, red. (2008) Mediernas språk. Malmö: Liber. Hellmark, Christer (2004) Typografisk handbok. Stockholm: Ordfront. Karlberg, Maria & Mral, Brigitte (1998) Heder och påverkan. Att analysera modern retorik. Stockholm: Natur och kultur. Renberg, Bo (2004) Bra skrivet, Väl talat. Handledning i skrivande och praktisk retorik. Lund: Studentlitteratur. MOMENT 3. Strategisk kommunikation I: Samhälls- och marknadskommunikation (7,5 hp) Angelöw, Bosse & Jonsson, Thom (2000): Introduktion till socialpsykologi. Lund: Studentlitteratur, kapitel 2. Bengtsson, Anders & Östberg, Jacob (2006) Märken och människor. Om marknadssymboler som kulturella resurser. Lund: Studentlitteratur. Dahlqvist, Ulf & Linde, Magnus (2005) Reklameffekter. Strategi, utformning och medieval. Malmö: Liber Ekonomi. Falkheimer, Jesper & Heide, Mats (2007) Strategisk kommunikation: en bok om organisationers relationer. Lund: Studentlitteratur. Nord, Lars & Strömbäck, Jesper (2004) Medierna och demokratin. Lund: Studentlitteratur.Kap 6. (Boken läses även på moment 1.) Palm, Lars (2006) Kommunikationsplanering. En handbok på vetenskaplig grund. Lund: Studentlitteratur. Anvisat material och kompendier. Referenslitteratur: Bergström, Bo (2004) Effektiv visuell kommunikation. Stockholm: Carlssons förlag. Heide, Mats, Johansson, Cathrin & Simonsson, Charlotte (2005) Kommunikation och organisation. Malmö: Liber. McNair, Brian (2003): An Introduction to Political Communication. London: Routledge. Klein, Naomi (2001) No Logo. Stockholm: Ordfront (urval 100 s.). Lindqvist, Sven (2001) Reklamen är livsfarlig. En stridsskrift. Skarpnäck: Pocky/Tranan. Myers, Greg (1999) Ad Worlds. Brand. Media. Audiences. London: Arnold. Sheehan, Kim (2004) Controversies in Contemporary Advertising. Thousand Oaks, London, New Delhi: Sage. Söderlund, Magnus (2003) Emotionsladdad marknadsföring. Malmö: Liber Ekonomi. MOMENT 4. Produktion för tryckta medier och webb (7,5 hp) Englund, Helena & Sundin, Maria (2008) Tillgängliga webbplatser i praktiken. 2. omarb. uppl. Stockholm: Jure. (Boken används även på moment 2). Referenslitteratur: Blomqvist, Jakob (2005) Adobe InDesign CS med ABC för grafisk form/CD (Win & Mac). Stockholm: Grafems förlag. Hellström, Alexander & Hagberg, Pär (2005) Kom igång med html, Lund: Studentlitteratur. Johansson, Kaj & Lundberg, Peter (2001 eller senare) Grafisk kokbok. Guiden till grafisk produktion, Stockholm : Arena.

  • Giltig från: 2008 vecka 36

    Moment 1: Kommunikationsvetenskaplig introduktion, 7,5 hp

    Mediekultur, mediesamhälle.
    Gripsrud Jostein, Andersson Sten
    2. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2002 : 423 s. : ill. ; 21 cm :
    ISBN: 91-7173-169-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hadenius, Stig & Weibull, Lennart (2003) Massmedier. En bok om press, radio & TV. 8.uppl. Stockholm: Bonnier. Johansson, Tomas & Miegel, Fredrik (2002) Kultursociologi. Lund: Studentlitteratur. Månsson, Per (red) 2007: Moderna samhällsteorier: Traditioner, riktningar, teoretiker. Stockholm:Norstedts. Nord, Lars & Strömbäck, Jesper (2004) Medierna och demokratin. Lund: Studentlitteratur. (Boken läses även på moment 3) Anvisat material och kompendier. Referenslitteratur: McQuail, Denis (2005): McQuail´s Mass Communication Theory. London: Sage Valda delar. Moment 2: Analys och skapande I: Text och bild (7,5 hp) Ekström, Mats & Larsson, Larsåke (2000) Metoder i kommunikationsvetenskap. Lund: Studentlitteratur. Valda delar. Johansson, Kaj & Lundberg, Peter (2001 eller senare): Grafisk kokbok. Guiden till grafisk produktion, Stockholm: Arena. Johansson, Tomas & Miegel, Fredrik (2002) Kultursociologi. Lund: Studentlitteratur, S 183-216. Lindstedt, Inger (2002) Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur. Anvisat material och kompendier. Referenslitteratur: Ahlmér, Anneli (1996) V som i vinkel: 91 idéer för en bättre artikel. Onsala: Byline: Ahlmér. Amnestål, Per m fl (2005) Så arbetar en journalist. Stockholm: Liber. Bergström, Bo (2003) Bild och Budskap. Stockholm: Carlssons förlag. Bergström, Bo (2004) Effektiv visuell kommunikation. Stockholm: Carlssons förlag Hellmark, Christer (2004) Typografisk handbok. Stockholm: Ordfront. Karlberg, Maria & Mral, Brigitte (1998) Heder och påverkan. Att analysera modern retorik. Stockholm: Natur och kultur. Lundgren, Kristina, Ney, Birgitta & Thurén, Torsten (1999) Nyheter att läsa tidningstext. Stockholm: Ordfront. Renberg, Bo (2004) Bra skrivet, Väl talat. Handledning i skrivande och praktisk retorik. Lund: Studentlitteratur. Moment 3: Strategisk kommunikation I: Samhälls- och marknadskommunikation (7,5 hp) Angelöw, Bosse & Jonsson, Thom (2000): Introduktion till socialpsykologi. Lund: Studentlitteratur, kapitel 2. Bengtsson, Anders & Östberg, Jacob (2006) Märken och människor. Om marknadssymboler som kulturella resurser. Lund: Studentlitteratur. Dahlqvist, Ulf & Linde, Magnus (2005) Reklameffekter. Strategi, utformning och medieval. Malmö: Liber Ekonomi. Falkheimer, Jesper & Heide, Mats (2007) Strategisk kommunikation: en bok om organisationers relationer. Lund: Studentlitteratur. Nord, Lars & Strömbäck, Jesper (2004) Medierna och demokratin. Lund: Studentlitteratur. Kap 6. (Boken läses även på moment 1.) Palm, Lars (2006) Kommunikationsplanering. En handbok på vetenskaplig grund. Lund: Studentlitteratur. Anvisat material och kompendier. Referenslitteratur: Alvesson, Mats & Köping, Ann-Sofie(1993) Med känslan som ledstjärna. En studie av reklamarbete och reklambyråer. Lund: Studentlitteratur. Bergström, Bo (2004) Effektiv visuell kommunikation. Stockholm: Carlssons förlag Klein, Naomi (2001) No Logo. Stockholm: Ordfront (urval 100 s.). Lindqvist, Sven (2001) Reklamen är livsfarlig. En stridsskrift. Skarpnäck: Pocky/Tranan. Myers, Greg (1999) Ad Worlds. Brand. Media. Audiences. London: Arnold. Sheehan, Kim (2004) Controversies in Contemporary Advertising. Thousand Oaks, London, New Delhi: Sage. Söderlund, Magnus (2003) Emotionsladdad marknadsföring. Malmö: Liber Ekonomi. Moment 4: Produktion för tryckta medier och webb (7,5 hp) Blomqvist, Jakob (2005) Adobe InDesign CS med ABC för grafisk form/CD (Win & Mac). Stockholm: Grafems förlag. Hellström, Alexander & Hagberg, Pär (2005) Kom igång med html, Lund: Studentlitteratur. Johansson, Kaj & Lundberg, Peter (2001 eller senare) Grafisk kokbok. Guiden till grafisk produktion, Stockholm : Arena.