Engelskt namn: Introduction to the Theory and Practice of Media and Communication
Denna kursplan gäller: 2009-08-31 till 2010-08-22 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2011-09-05
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2011-09-04
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-23 och 2010-08-29
Kursplan för kurser med start mellan 2009-08-31 och 2010-08-22
Kurskod: 1KO006
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-06-20
Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-06-23
Kursen syftar till grundläggande kunskaper om kommunikation och massmedier och deras villkor och roll i samhället. Bland annat behandlas centrala teorier och begrepp i medieforskningen, det svenska mediesystemet och mediernas historiska utveckling samt olika slag av strategisk kommunikation. Kursen ger även teoretiska och praktiska kunskaper i bild- och textanalys och färdigheter i att producera text och bild för webb och tryckta medier. Efter kursen ska den studerande dels ha uppnått ökad förmåga att i tal och skrift föra analytiska resonemang om ämnesspecifika frågor, dels ha en teoretisk bas för arbete med planering, analys och utvärdering av information och kommunikation. I kursen ingår momenten 1) Kommunikation och massmedier, 2) Text, bild och form I, 3) Strategisk kommunikation I: Samhälls- och marknadskommunikation samt 4) Produktion för tryckta medier och webb.
Kunskap och förståelse För godkänd kurs ska studenten - visa övergripande kunskaper om svensk mediehistoria och utveckling, - vara insatt i och kunna diskutera aktuell svensk mediestruktur och mediernas politiska och ekonomiska villkor, - visa grundläggande kunskaper om samhälls- och kulturteoretiska perspektiv på medier och kommunikation, - visa kännedom om forskning och debatt om mediernas villkor och betydelse för individ och samhälle, - visa grundläggande kunskaper om olika slag av strategisk kommunikation, och - visa medvetenhet om språkets bildens betydelse i kommunikationsprocessen. Färdighet och förmåga För godkänd kurs ska studenten - visa förmåga att skriva begriplig och intresseväckande informationstext, - visa förmåga att producera en webbsida innehållande såväl text som bild och grafik, och - visa förmåga till samarbete i grupp mot specifika mål. Värderingsförmåga och förhållningssätt För godkänd kurs ska studenten - visa förmåga att förhålla sig analytiskt och problematiserande i relation till texter, institutioner och verksamhet på medie- och kommunikationsområdet, och - visa ett reflexivt förhållningssätt i relation till både egna och andras arbeten, och förmåga att både ge och ta emot konstruktiv kritik.
Grundläggande behörighet samt Sv B/Sv2 B, En B
Undervisningen på alla moment består av föreläsningar, praktiska tillämpningar, gruppövningar, seminarier och handledning. I de fall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat. MOMENT 1. Kommunikation och massmedier (7,5 hp) Communication and Mass Media Innehåll Momentet syftar till att ge grundläggande kunskaper om centrala teorier och begrepp inom ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap. På tvärvetenskaplig grund introduceras modern och klassisk forskning om kommunikation, medier och journalistik. Förväntade studieresultat För godkänt kursmoment ska studenten - på ett övergripande sätt kunna beskriva svensk mediehistoria och utveckling och det aktuella mediesystemet, - känna till och övergripande kunna beskriva olika sätt att se på samhället, - kunna redogöra för och diskutera olika perspektiv på mediernas och journalistikens roll i kultur och samhälle, med viss betoning på demokratifrågor, och - ha visat förmåga att individuellt och i grupp sammanfatta, analysera och presentera delteman inom kursmomentet. MOMENT 2. Text, bild och form I (7,5 hp) Text, Image and Form I Innehåll Momentet behandlar språkets och bildens roll i kommunikationsprocessen. Studenterna introduceras under momentet i text- och bildanalytiska metoder och arbetar själva praktiskt med skrivande, layout och gestaltning. Bland annat behandlas retoriska principer och nyhetsdramaturgi, samt de teoretiska och tekniska grunderna för att göra färdiga produkter vad gäller grafisk formgivning och layout. Förväntade studieresultat För godkänt kursmoment ska studenten - kunna redogöra för retorikens grunder för både analys och produktion av texter, - visa grundläggande kunskaper om villkor och principer för visuell kommunikation genom bild och grafik, - kunna tillämpa kunskaper om språkets och dispositionens betydelse för skriftlig och muntlig kommunikation, - kunna producera ett pressmeddelande samt en webbtext vars innehåll, språk och disposition samspelar för att göra texten intresseväckande och lättbegriplig, - visa förmåga att kombinera texten med bild och grafik för en webbsida, - visa grundläggande kunskaper i att hantera aktuell programvara för arbete med bild och grafik, och - visa förmåga att samarbeta i grupp under projektliknande former, och - ha utvecklat sin förmåga att förhålla sig analytiskt och reflexivt till sina egna och andras texter och visuella kommunikation. MOMENT 3. Strategisk kommunikation I: Samhälls- och marknadskommunikation (7,5 hp) Communication Management I: Public and Market Communication Innehåll Momentet ger en introduktion till socialpsykologin och dess relevans för strategisk kommunikation. Både politisk kommunikation, marknadskommunikation och samhällskommunikation behandlas, men tonvikten i kursen läggs vid analys och produktion av olika typer av samhällskommunikation och reklam, under handledning i datorlabb. I detta arbete tillämpas socialpsykologiska teorier respektive teorier om kommunikationsplanering och public relations. Vidare behandlas samhällskommunikationens historiska och framtida roll i samhället och dess inverkan på demokratiprocessen. Reklamens specifika sätt att kommunicera berörs, liksom budskapsstrategier och kulturella avtryck. Förväntade studieresultat För godkänt kursmoment ska studenten - visa kunskaper om och kunna diskutera samhällskommunikationens historiska och framtida roll i samhället och dess inverkan på demokratiprocessen, - kunna beskriva på vilka sätt socialpsykologisk forskning och teori är relevanta för planering och utförande i olika slag av strategisk kommunikation, och - visa grundläggande kunskaper om teorier kring och principer för politisk kommunikation, samhällskommunikation och marknadsföring. - kunna genomföra analys och planering av samhällskommunikation, exempelvis kampanjer, samt reklam, och - i detta arbete kunna tillämpa socialpsykologisk teori och teorier om kommunikationsplanering och PR. - visa förmåga att problematisera och diskutera reklamens och samhällskommunikationens och annan strategisk kommunikations betydelse för maktrelationer och demokrati. MOMENT 4. Produktion för tryckta medier och webb (7,5 hp) Production for Printed Media and the Webb Innehåll Kursmomentet syftar till förtrogenhet med vanligt förekommande verktyg för att publicera media i tryckt form eller för webben. Momentet har sin tyngdpunkt i produktion och det praktiska arbetet är centralt. Teorier om läsbarhet, design och perception ingår. Att tryckta medier och webb integreras i samma moment speglar dagens verklighet där parallellpublicering är självklar. Förväntade studieresultat Efter kursmomentet ska studenten - känna till och kunna tillämpa teorier om texters läsbarhet och den grafiska designens betydelse för perception och förståelse. - kunna använda aktuell programvara i produktionen av webbsidor och trycksaker.
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektorn i medie- och kommunikationsvetenskap.
(Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före varje kursmoments start). Moment 1. Kommunikation och massmedier (7,5 hp)
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard, Andersson Sten
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 209 s. :
ISBN: 91-44-04114-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Gripsrud, Jostein (2002) Mediekultur, mediesamhälle. 2:a uppl. Göteborg: Daidalos. Falkheimer, Jesper (2001) Medier och kommunikation - en introduktion. Lund: Studentlitteratur. Hadenius, Stig, Weibull, Lennart & Wadbring, Ingela (2008) Massmedier: press, radio och TV i den digitala tidsåldern. 9. rev. uppl. Stockholm: Ekerlid. Johansson, Tomas & Miegel, Fredrik (2002) Kultursociologi. Lund: Studentlitteratur. Kleberg, Madeleine (2006) Genusperspektiv på medie- och kommunikationsvetenskap. Stockholm: Högskoleverket. Fritt tillgänglig via Högskoleverket. Lundgren, Kristina, Ney, Birgi tta & Thurén, Torsten (1999) Nyheter: att läsa tidningstext. Stockholm: Ordfront. Nord, Lars & Strömbäck, Jesper (2004) Medierna och demokratin. Lund: Studentlitteratur. (Boken läses även på moment 3) Anvisat material och kompendier. Referenslitteratur: Berglez, Peter & Olausson, Ulrika, red. (2009) Mediesamhället: centrala begrepp. Lund: Studentlitteratur. Carter, Cynthia & Steiner, Linda (2004) Critical Readings: Media and Gender. Buckingham, Philadelphia: Open University Press. Drotner, Kirsten m fl (2000) Medier och kultur. En grundbok i medieanalys och medieteori. Lund: Studentlitteratur. McQuail, Denis (2005): McQuail´s Mass Communication Theory. London: Sage. Valda delar. MOMENT 2. Text, bild och form I (7,5 hp) Bergström, Bo (2003) Bild och Budskap. Stockholm: Carlssons förlag. Englund, Helena & Sundin, Maria (2008) Tillgängliga webbplatser i praktiken. 2. omarb. uppl. Stockholm: Jure. (Boken används även på moment 4). Gripsrud, Jostein (2002) Mediekultur, mediesamhälle. 2:a uppl. Göteborg: Daidalos. Lindstedt, Inger (2002) Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur. Anvisat material och kompendier. Referenslitteratur: Bergström, Bo (2004) Effektiv visuell kommunikation. Stockholm: Carlssons förlag Carlsson, Anders & Koppfeldt, Thomas (2008) Visuell retorik: bilden i reklam, nyheter och livsstilsmedia. Malmö: Liber. Ekström, Mats, red. (2008) Mediernas språk. Malmö: Liber. Hellmark, Christer (2004) Typografisk handbok. Stockholm: Ordfront. Karlberg, Maria & Mral, Brigitte (1998) Heder och påverkan. Att analysera modern retorik. Stockholm: Natur och kultur. Renberg, Bo (2004) Bra skrivet, Väl talat. Handledning i skrivande och praktisk retorik. Lund: Studentlitteratur. MOMENT 3. Strategisk kommunikation I: Samhälls- och marknadskommunikation (7,5 hp) Angelöw, Bosse & Jonsson, Thom (2000): Introduktion till socialpsykologi. Lund: Studentlitteratur, kapitel 2. Bengtsson, Anders & Östberg, Jacob (2006) Märken och människor. Om marknadssymboler som kulturella resurser. Lund: Studentlitteratur. Dahlqvist, Ulf & Linde, Magnus (2005) Reklameffekter. Strategi, utformning och medieval. Malmö: Liber Ekonomi. Falkheimer, Jesper & Heide, Mats (2007) Strategisk kommunikation: en bok om organisationers relationer. Lund: Studentlitteratur. Nord, Lars & Strömbäck, Jesper (2004) Medierna och demokratin. Lund: Studentlitteratur.Kap 6. (Boken läses även på moment 1.) Palm, Lars (2006) Kommunikationsplanering. En handbok på vetenskaplig grund. Lund: Studentlitteratur. Anvisat material och kompendier. Referenslitteratur: Bergström, Bo (2004) Effektiv visuell kommunikation. Stockholm: Carlssons förlag. Heide, Mats, Johansson, Cathrin & Simonsson, Charlotte (2005) Kommunikation och organisation. Malmö: Liber. McNair, Brian (2003): An Introduction to Political Communication. London: Routledge. Klein, Naomi (2001) No Logo. Stockholm: Ordfront (urval 100 s.). Lindqvist, Sven (2001) Reklamen är livsfarlig. En stridsskrift. Skarpnäck: Pocky/Tranan. Myers, Greg (1999) Ad Worlds. Brand. Media. Audiences. London: Arnold. Sheehan, Kim (2004) Controversies in Contemporary Advertising. Thousand Oaks, London, New Delhi: Sage. Söderlund, Magnus (2003) Emotionsladdad marknadsföring. Malmö: Liber Ekonomi. MOMENT 4. Produktion för tryckta medier och webb (7,5 hp) Englund, Helena & Sundin, Maria (2008) Tillgängliga webbplatser i praktiken. 2. omarb. uppl. Stockholm: Jure. (Boken används även på moment 2). Referenslitteratur: Blomqvist, Jakob (2005) Adobe InDesign CS med ABC för grafisk form/CD (Win & Mac). Stockholm: Grafems förlag. Hellström, Alexander & Hagberg, Pär (2005) Kom igång med html, Lund: Studentlitteratur. Johansson, Kaj & Lundberg, Peter (2001 eller senare) Grafisk kokbok. Guiden till grafisk produktion, Stockholm : Arena.