"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Medie- och kommunikationsvetenskap A nät, 30 hp

Engelskt namn: Media and Communication Studies A, Internetbased Course

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 till 2010-08-29 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KO010

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-06-20

Innehåll

Kursen är en introduktion till ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap och ger grundläggande kunskaper om kommunikation och massmedier och deras villkor och roll i samhället. Bland annat behandlas centrala teorier och begrepp i medieforskningen, det svenska mediesystemet och mediernas historiska utveckling samt olika slag av strategisk kommunikation. Efter kursen ska den studerande dels ha förmåga att i tal och skrift föra analytiska resonemang om ämnesspecifika frågor, dels ha en grundläggande teoretisk bas för arbete med planering, analys och utvärdering av information och kommunikation. I kursen ingår momenten 1) Mediehistoria och mediesystem, 2) Språk- och bildanalys, 3) Samhällskommunikation och reklamanalys samt 4) Medieteori. Moment 1: Mediehistoria och mediesystem (7,5 hp) Media History and Media Systems Momentet inleds med en introduktion till ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap. Därefter behandlas massmediernas historia och utveckling, modern mediestruktur samt mediernas och journalistikens villkor och roll i samhället. Förväntade studieresultat Efter kursmomentet ska studenten - övergripande kunna redogöra för massmediernas historia och utveckling samt mediestrukturen i dagens Sverige, främst med inriktning mot press, radio och TV, - visa kunskap om forskning och teori kring massmediernas och journalistikens villkor och roll i samhället samt om juridiska och etiska normer för deras verksamhet, och - visa förmåga att analysera och reflektera över massmediernas betydelse för olika slags maktrelationer. Moment 2: Språk och bildanalys (9 hp) Language and Image Analysis Momentet behandlar språkets och bildens roll i kommunikationsprocessen. Särskild vikt läggs vid massmediernas språk, dess makt över tanken och hur mediernas texter förhåller sig till den verklighet som gestaltas. Förväntade studieresultat Efter kursmomentet ska studenten - kunna redogöra för såväl den klassiska retorikens som nyare massmedieretorisk teori och metod, - visa förmåga att använda dessa metoder för analys av texter, framför allt journalistiska sådana, - kunna förklara semiotikens grundläggande begrepp och använda semiotisk metod för bildanalys, och - visa förmåga att förhålla sig analytiskt, tolkande, värderande och reflexivt till text och bild. Moment 3: Samhällskommunikation och reklamanalys (7,5 hp) Public Communication and Advertising Analysis Kursmomentet ger en introduktion till socialpsykologisk teori i relation till medie- och kommunikationsvetenskapen, liksom till teorier om kommunikationsplanering och PR. Vidare behandlas samhällskommunikationens roll i samhället och dess inverkan på demokratiprocessen. Reklamens specifika sätt att kommunicera berörs, liksom budskapsstrategier och kulturella avtryck. Förväntade studieresultat Efter kursmomentet ska studenten - redogöra övergripande för socialpsykologiska teorier och deras betydelse för medie- och kommunikationsvetenskapliga resonemang och frågor, och - visa förmåga att analysera olika typer av samhällskommunikation, t ex kampanjer, och reklambudskap, med utgångspunkt i socialpsykologiska teorier samt teorier om kommunikationsplanering och PR. Moment 4: Medieteori (6 hp) Media Theory Momentet introducerar centrala teorier om mediernas roll i samhälle och kultur och visar hur det teoretiska fältet har förändrats. Både klassiska medie- och kommunikationsteorier och nyare teoribildningar behandlas, exempelvis effektteorier, kritisk teori, cultural studies, feministisk medieteori, offentlighetsteori och teorier om informationssamhället. Förväntade studieresultat Efter kursmomentet ska studenten - uppvisa grundläggande kunskaper om olika samhälls- och kulturteoretiska perspektiv på massmediernas villkor och betydelse, - kunna redogöra för hur medieforskningens syn på massmediernas effekter på människor har förändrats över tid, och - kunna redogöra för olika kritiska perspektiv på massmedier och journalistik och kunna tillämpa dessa i egen analys och diskussion.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska studenten - kunna redogöra översiktligt för massmediernas historia och utveckling samt modern mediestruktur i Sverige, - i sina resonemang uppvisa kunskap om och förståelse för mediernas villkor och betydelse i samhälle och kultur, utifrån såväl klassiska medie- och kommunikationsteorier som nyare teoribildningar, - visa förmåga att i tal och skrift föra analytiska resonemang om ämnesspecifika frågor, - redogöra för teorier om språkets och bildens roll i kommunikationsprocessen, och - kunna analysera och diskutera olika former av strategisk kommunikation, fr a samhällskommunikation och reklam.

Behörighetskrav

Sv B/Sv2 B, En B

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges via Internet. På alla moment består den av skriftliga introduktioner på kurswebben, litteraturstudier och individuella arbetsuppgifter. Kursen innehåller inte några sammankomster, men obligatoriska webbseminarier under avgränsade tidsperioder förekommer.

Examination

På alla kursmomenten sker examinationen dels fortlöpande genom inlämningsuppgifter dels genom hemtentamina. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle under terminen. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan restuppgift ges som alternativ till omprov, t ex i form av att den eller de underkända frågorna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd.  För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på 3 av 4 moment. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. Studerande som antagits till kurs skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/studentcentrum/verksamhet/examina/tillgodoraknandeordning.html

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektorn i medie- och kommunikationsvetenskap.

Litteratur

  • Giltig från: 2009 vecka 36

    Litteraturlistan är reviderad 2009-06-01 att gälla från vecka 36 2009. Revidering före ny kursstart kan förekomma. Moment 1. Mediehistoria och mediesystem, 7,5 hp

    Gripsrud Jostein
    Mediekultur, mediesamhälle
    Göteborg : Daidalos : 2000 : 409 s. :
    ISBN: 91-7173-144-X
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid 15-49, 89-136.

    Hadenius, Stig, Weibull, Lennart & Wadbring, Ingela (2008 eller ev. senare upplaga) Massmedier: press, radio och tv i den digitala tidsåldern. Stockholm: Ekerlid. McQuail, Denis (2005) McQuail´s Mass Communication Theory. Sage. Valda delar. Nord, Lars & Strömbäck, Jesper (2004) Medierna och demokratin. Lund: Studentlitteratur. Rydberg Fåhræus, Eva (2008), Lär där du är: handbok och webbplats för distansstuderande och andra som lär på nätet. Lund: Studentlitteratur. Spelregler för press, radio, TV. Pressens samarbetsnämnd (senaste upplagan). Anvisade artiklar på nätet. Referenslitteratur: Berglez, Peter & Olausson, Ulrika, red. (2009) Mediesamhället: centrala begrepp. Lund: Studentlitteratur. Moment 2: Språk- och bildanalys (9 hp) Drotner, Kirsten m fl (2000) Medier och kultur. En grundbok i medieanalys och medieteori. Lund: Studentlitteratur. Särskilt kap 10-16. Gripsrud, Jostein (2002) Mediekultur, mediesamhälle. Göteborg: Daidalos. Sidorna 137-170. Karlberg, Maria & Mral, Brigitte (1998) Heder och påverkan: att analysera modern retorik. Stockholm: Natur och kultur. Lundgren, Kristina, Ney ,Birgitta & Thurén, Torsten (1999) Nyheter att läsa tidningstext. Stockholm: Ordfront. Nerman, Bengt (1973) Massmedieretorik. Stockholm: Norstedts. Valda delar. Anvisade artiklar på nätet. Referenslitteratur: Ekström, Mats, red. (2008) Mediernas språk. Malmö: Liber. Moment 3: Samhällskommunikation och reklamanalys (7,5 hp) Angelöw, Bosse & Jonsson, Thom (2000) Introduktion till socialpsykologi. Lund: Studentlitteratur. Valda delar. Bengtsson, Anders & Östberg, Jacob (2006) Märken och människor. Om marknadssymboler som kulturella resurser. Lund: Studentlitteratur. Dahlqvist, Ulf & Linde, Magnus (2005) Reklameffekter. Strategi, utformning och medieval. Malmö: Liber ekonomi. Falkheimer, Jeper & Heide, Mats (2007) Strategisk kommunikation: en bok om organisationers relationer. Lund: Studentlitteratur. Palm, Lars (2006) Kommunikationsplanering: en handbok på vetenskaplig grund. Lund: Studentlitteratur. Anvisade artiklar på nätet. Referenslitteratur: Myers, Greg (1999) Ad Worlds: Brands, Media, Audiences. London: Arnold. Moment 4. Medieteori (6 hp) Carter, Cynthia & Steiner, Linda (2004) Critical Readings: Media and Gender. Buckingham, Philadelphia: Open University Press. Kapitel 1 och 2. Drotner, Kirsten m fl (2000) Medier och kultur. En grundbok i medieanalys och medieteori. Lund: Studentlitteratur. Särskilt kap 4. Kleberg, Madeleine (2006) Genusperspektiv på medie- och kommunikationsvetenskap. Stockholm: Högskoleverket. Fritt tillgänglig via Högskoleverket. Lindgren, Simon (2008) Sociologi 2.0. Malmö:Gleerups. Johansson, T, Miegel F (2002) Kultursociologi. Lund: Studentlitteratur. McQuail, Denis (2005) McQuail´s Mass Communication Theory. Sage. Valda delar. Anvisade artiklar på nätet.

  • Giltig från: 2008 vecka 36

    Moment 1. Mediehistoria och mediesystem, 7,5 hp

    Gripsrud Jostein
    Mediekultur, mediesamhälle
    Göteborg : Daidalos : 2000 : 409 s. :
    ISBN: 91-7173-144-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hadenius, Stig & Weibull, Lennart (2005 eller ev. senare upplaga) Massmedier. Stockholm: Aldus/Bonniers. McQuail, Denis (2005) McQuail´s Mass Communication Theory. Sage. Nord, Lars & Strömbäck, Jesper (2004) Medierna och demokratin. Lund: Studentlitteratur. Spelregler för press, radio, TV. Pressens samarbetsnämnd (senaste upplagan). Anvisade texter Referenslitteratur: Boethius, Maria-Pia (1997) Några som inte älskar oss håller på att förändra vårt land. Stockholm: Norstedts. Carlsson, Ulla, red. (1999) Public Service-TV: Några medieforskare reflekterar. Göteborg: Nordicom. Castells, Manuel (2001) Informationsålderns ekonomi, samhälle och kultur, band 1. Nätverkssamhällets framväxt. Göteborg: Daidalos. Valda delar. Eriksen, Trond Berg (1989) Budbärarens övertag om orden som medium Stockholm: Rabén & Sjögren. Olsson, Anders R (2006) Lögn, förbannad lögn och journalistik: varför journalistik på kommersiella villkor är demokratiskt otjänlig. Stockholm: Natur och Kultur (Finland). Svensson, Jan (1988) Kommunikationshistoria. Lund: Studentlitteratur. Moment 2: Språk- och bildanalys (9 hp) Drotner, Kirsten m fl (2000) Medier och kultur. En grundbok i medieanalys och medieteori. Lund: Studentlitteratur särskilt kap 10-16. Ekström, Mats & Larsson, Larsåke (2000) Metoder i kommunikationsvetenskap. Lund: Studentlitteratur. Karlberg, Maria & Mral, Brigitte (1998) Heder och påverkan. Att analysera modern retorik. Stockholm: Natur och kultur. Lundgren, Kristina, Ney Birgitta & Thurén, Torsten (1999) Nyheter att läsa tidningstext. Stockholm: Ordfront. Nerman, Bengt (1973) Massmedieretorik. Stockholm: Norstedts.* Anvisade artiklar Referenslitteratur: Ahlmér, Anneli (1996) V som i vinkel: 91 idéer för en bättre artikel. Onsala: Byline: Ahlmér. Amnestål, Per et al. (2005) Så arbetar en journalist. Stockholm: Liber. Johansson, T, Miegel F (2002) Kultursociologi. Lund: Studentlitteratur. Larsson, S. Att skriva i tidning. Stockholm: Legenda, senaste upplagan. Moment 3: Samhällskommunikation och reklamanalys (7,5 hp) Angelöw, Bosse & Jonsson, Thom. Introduktion till socialpsykologi. Lund: Studentlitteratur, 2000, 2:a upplagan. Bengtsson, Anders & Östberg, Jacob (2006) Märken och människor. Om marknadssymboler som kulturella resurser. Lund: Studentlitteratur. Dahlqvist, Ulf & Linde, Magnus (2002) Reklameffekter. Strategi, utformning och medieval. Malmö: Liber ekonomi. Falkheimer, Jeper & Heide, Mats (2007) Strategisk kommunikation: en bok om organisationers relationer. Lund: Studentlitteratur. Palm, Lars (2006) Kommunikationsplanering: en handbok på vetenskaplig grund. Lund: Studentlitteratur. Referenslitteratur: Klein, Naomi (2001) No Logo. Stockholm: Ordfront. (urval 100 s.) Lindqvist, Sven (2001) Reklamen är livsfarlig: en stridsskrift. Skarpnäck: Pocky/Tranan. Myers Greg (1999) Ad worlds: brands, media, audiences. London: Arnold. Söderlund, Magnus (2003) Emotionsladdad marknadsföring. Malmö: Liber Ekonomi. Moment 4. Medieteori (6 hp) Drotner, Kirsten m fl (2000) Medier och kultur. En grundbok i medieanalys och medieteori. Lund: Studentlitteratur, särskilt kap 4. Lindgren, Simon (2008) Sociologi 2.0. Malmö:Gleerups. Johansson, T, Miegel F (2002) Kultursociologi. Lund: Studentlitteratur. McQuail, Denis (2005 eller senare) McQuail´s Mass Communication Theory. Sage. Valda delar. Kompendium: Medieteori.* Anvisade artiklar.