Engelskt namn: Media and Communication Studies A, Internetbased Course
Denna kursplan gäller: 2010-08-30 till 2012-08-26 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2013-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2012-08-27 och 2013-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2012-08-26
Kurskod: 1KO010
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-06-20
Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2010-06-21
Kursen är en introduktion till ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap och ger grundläggande kunskaper om kommunikation och massmedier och deras villkor och roll i samhället. Bland annat behandlas centrala teorier och begrepp i medieforskningen, det svenska mediesystemet och mediernas historiska utveckling samt olika slag av strategisk kommunikation. Efter kursen ska den studerande dels ha förmåga att i tal och skrift föra analytiska resonemang om ämnesspecifika frågor, dels ha en grundläggande teoretisk bas för arbete med planering, analys och utvärdering av information och kommunikation. I kursen ingår momenten 1) Medie- och kommunikationsvetenskaplig introduktion , 2) Omvärldsanalys, 3) Text och form, 4) Strategisk kommunikation. Moment 1. Medie- och kommunikationsvetenskaplig introduktion, 7.5 hp Introduction to Media and Communication Innehåll Momentet sätter in utbildningen i dess kommunikationsvetenskapliga sammanhang genom att ge grundläggande kunskaper om centrala teorier och begrepp inom ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap. På tvärvetenskaplig grund introduceras modern och klassisk forskning om kommunikation, medier och journalistik. Förväntade studieresultat Efter kursmomentet ska studenten - övergripande kunna redogöra för massmediernas historia och utveckling samt mediestrukturen i dagens Sverige, främst med inriktning mot press, radio och TV, - visa förmåga att analysera och reflektera över massmediernas betydelse för olika slags maktrelationer. Moment 2. Omvärldsanalys, 7.5 hp Monitoring Media Innehåll Momentet introducerar vanliga informationssökningsmetoder och informationskällor för studier och arbete inom medie- och informationsbranschen. Fokus ligger på allmän informationsinhämtning, källkritik och medier som bevakar medier. Förväntade studieresultat Kunskap och förståelse Efter kursmomentet ska studenten - kunna redogöra för viktiga nationella nyhetskällor och mediedatabaser, och - kunna redogöra för vilka färdigheter och förmågor som efterfrågas inom medie- och kommunikationsrelaterade yrken. - visa förtrogenhet med de medier som bevakar den svenska medie- och informationsbranchen Färdighet och förmåga Efter kursmomentet ska studenten - kunna muntligt presentera och kommentera aktuella händelser inom den svenska medie- och informationsbranchen, - visa förmåga att samarbeta i grupp under projektliknande former. Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter kursmomentet ska studenten - kunna söka, sålla och sammanfatta branschinformation och sätta in den i en aktuell samhällelig kontext. Moment 3. Text och form, 7.5 hp Text and form Innehåll Momentet behandlar språkets och bildens roll i kommunikationsprocessen. Studenterna introduceras under momentet i praktisk textbearbetning i form av skrivande och layout. Bland annat behandlas retoriska och journalistiska principer samt de teoretiska grunderna för grafisk formgivning och layout. Studenten ska också kunna visa kunskap om forskning och teori kring massmediernas och journalistikens villkor och roll i samhället samt om juridiska och etiska normer för deras verksamhet. Förväntade studieresultat Kunskap och förståelse Efter kursmomentet ska studenten - kunna redogöra för grunderna i den journalistiska skrivprocessen och förstå principerna bakom begrepp som urval och vinkel, och - kunna redogöra för retorikens grunder för både analys och produktion av texter, och - visa grundläggande kunskaper om villkor och principer för visuell kommunikation. kunna redogöra för skillnader mellan juridiska och etiska regler för journalister Färdighet och förmåga Efter kursmomentet ska studenten - kunna tillämpa kunskaper om språkets och dispositionens betydelse för skriftlig och muntlig kommunikation, - kunna producera en text vars innehåll, språk och disposition samspelar för att göra texten intresseväckande och lättbegriplig, Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter kursmomentet ska studenten - ha utvecklat sin förmåga att förhålla sig analytiskt och reflexivt till sina egna och andras texter. Moment 4: Strategisk kommunikation, 7.5 hp Communication Management Kursmomentet ger en introduktion till socialpsykologisk teori i relation till medie- och kommunikationsvetenskapen, liksom till teorier om kommunikationsplanering och PR. Vidare behandlas samhällskommunikationens roll i samhället och dess inverkan på demokratiprocessen. Reklamens specifika sätt att kommunicera berörs, liksom budskapsstrategier och kulturella avtryck. Förväntade studieresultat Efter kursmomentet ska studenten - redogöra övergripande för socialpsykologiska teorier och deras betydelse för medie- och kommunikationsvetenskapliga resonemang och frågor, och - visa förmåga att analysera olika typer av samhällskommunikation, t ex kampanjer, och reklambudskap, med utgångspunkt i socialpsykologiska teorier samt teorier om kommunikationsplanering och PR.
För godkänd kurs ska studenten - kunna redogöra översiktligt för massmediernas historiska utveckling samt modern mediestruktur i Sverige, - i sina resonemang uppvisa kunskap om och förståelse för mediernas villkor och betydelse i samhälle och kultur, utifrån såväl klassiska medie- och kommunikationsteorier som nyare teoribildningar, - visa förmåga att i tal och skrift föra analytiska resonemang om ämnesspecifika frågor, - redogöra för teorier om språkets och bildens roll i kommunikationsprocessen, och - kunna analysera och diskutera olika former av strategisk kommunikation, fr a samhällskommunikation och reklam.
Undervisningen ges via Internet. På alla moment består den av skriftliga introduktioner på kurswebben, litteraturstudier och individuella arbetsuppgifter. Kursen innehåller inte några sammankomster, men obligatoriska webbseminarier under avgränsade tidsperioder förekommer.
På alla kursmomenten sker examinationen dels fortlöpande genom inlämningsuppgifter och nätseminarier, samt dels genom hemtentamina. Examinationsuppgifternas inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle under terminen. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan restuppgift ges som alternativ till omprov, t ex i form av att den eller de underkända frågorna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på 3 av 4 moment. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning, fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektorn i medie- och kommunikationsvetenskap.
-
Litteraturlistan fastställd 2010-06-21. Revidering av kurslitteratur kan förekomma senast en månad före momentets start. Moment 1. Kommunikationsvetenskaplig introduktion, 7,5 hp
Massmedier : press, radio och TV i den digitala tidsåldern
Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela
9., rev. uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2008 : 416 s. :
ISBN: 978-91-7092-079-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Kleberg, Madeleine (2006) Genusperspektiv på medie- och kommunikationsvetenskap. Stockholm: Högskoleverket. Fritt tillgänglig via Högskoleverkets hemsida. Nord, Lars & Strömbäck, Jesper (2004) Medierna och demokratin. Lund: Studentlitteratur. Anvisat material och kompendier. Referenslitteratur: Berglez, Peter & Olausson, Ulrika, red. (2009) Mediesamhället: centrala begrepp. Lund: Studentlitteratur. McQuail, Denis (2005) McQuail´s Mass Communication Theory. Sage. Rydberg Fåhræus, Eva (2008), Lär där du är: handbok och webbplats för distansstuderande och andra som lär på nätet. Lund: Studentlitteratur. MOMENT 2. Omvärldsanalys, 7,5 hp Hadenius, Stig, Weibull, Lennart & Wadbring, Ingela (2008) Massmedier: press, radio och TV i den digitala tidsåldern. Nionde reviderade upplagan. Stockholm: Ekerlid. Larsson, Larsåke (2008). Tillämpad kommunikationsvetenskap. Lund: Studentlitteratur Anvisat material, hemsidor och podcasts. MOMENT 3. Text och form 7,5 Karlberg, Maria & Mral, Brigitte (1998) Heder och påverkan: att analysera modern retorik. Stockholm: Natur och kultur. Lundgren, Kristina, Ney ,Birgitta & Thurén, Torsten (1999) Nyheter ? att läsa tidningstext. Stockholm: Ordfront. Spelregler för press, radio, TV. Pressens samarbetsnämnd (senaste upplagan). Anvisade artiklar på nätet. Referenslitteratur: Ekström, Mats, red. (2008) Mediernas språk. Malmö: Liber. Nerman, Bengt (1973) Massmedieretorik. Stockholm: Norstedts. Valda delar. Anvisade artiklar på nätet. MOMENT 4. Strategisk kommunikation I (7,5 hp) Angelöw, Bosse & Jonsson, Thom (2000): Introduktion till socialpsykologi. Lund: Studentlitteratur. Dahlqvist, Ulf & Linde, Magnus (2005) Reklameffekter. Strategi, utformning och medieval. Malmö: Liber Ekonomi. Hadenius, Stig, Weibull, Lennart & Wadbring, Ingela (2008) Massmedier: press, radio och TV i den digitala tidsåldern. Nionde reviderade upplagan. Stockholm: Ekerlid. Larsson, Larsåke (2008). Tillämpad kommunikationsvetenskap. Lund: Studentlitteratur Nord, Lars & Strömbäck, Jesper (2004) Medierna och demokratin. Lund: Studentlitteratur. Anvisat material.