Engelskt namn: Media and Communication Studies B
Denna kursplan gäller: 2011-01-17 till 2012-01-15 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2012-01-16
Kursplan för kurser med start mellan 2011-01-17 och 2012-01-15
Kursplan för kurser med start mellan 2010-01-18 och 2011-01-16
Kurskod: 1KO011
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-01-30
Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2010-12-22
Under kursen behandlas teorier om mediernas innehåll och övergripande strukturer, och ett mål är att fördjupa tidigare kunskaper om förhållandet mellan medier, kultur och samhälle. Stor vikt läggs vid förståelsen av massmediernas betydelse för social integration, social förändring och utövandet av makt i samhället. Därutöver tillämpas olika teoretiska perspektiv och metoder inom medie- och kommunikationsämnet i ett forskningsarbete på B-nivå. I kursen ingår momenten: 1) Kultur, medier och samhälle I, 2) Kultur, medier och samhälle II, 3) Undersökningsmetodik I samt 4) Uppsats.
Kunskap och förståelse Efter kursen ska studenten - kunna redogöra för och analytiskt tillämpa teorier om mediernas villkor och roller i kultur och samhälle, - uppvisa insikter om mediernas betydelser för social integration, förändring och maktrelationer, och - uppvisa förståelse för grunderna i kvantitativ och kvalitativ forskningsmetodik. Färdighet och förmåga Efter kursen ska studenten kunna - visa förmåga att i övningar tillämpa ett antal metoder som används inom medie- och kommunikationsvetenskaplig forskning, och - tillämpa sina kunskaper om teorier och metoder i en konkret forskningsuppgift. Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter kursen ska studenten - kunna problematisera och diskutera mediernas roll och betydelser i kultur och samhälle, - visa förmåga att värdera och kommentera teoretisk och metodisk relevans i sin egen och andras uppsatser/forskningsrapporter.
Univ: Medie- och kommunikationsvetenskap A 30 högskolepoäng med minst 3 av kursens 4 moment avklarade.
Undervisningen består av föreläsningar, praktiska tillämpningar, gruppövningar, seminarier och handledning. I de fall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat. Moment 1: Kultur, medier och samhälle I (7,5 hp) Culture, Media and Society Detta moment fördjupar kännedomen om teorier och forskning rörande mediernas innehåll och övergripande strukturer. Stor vikt läggs vid förståelsen av massmediernas betydelse för social integration, social förändring och etablerandet respektive utövandet av makt i samhället. En variation av mediegenrer studeras utifrån ideologikritiska perspektiv. Momentet behandlar särskilt populärkultur och medier utifrån olika historiska, kulturteoretiska och mediesociologiska utgångspunkter. Momentet problematiserar även representationen av kulturella relationer i medierna. Syftet är att fördjupa förståelsen av de samhälleliga processer genom vilka maktrelationer ocholikheter utvecklas, konstitueras och reproduceras. Bl.a. studeras betecknandet och den sociala konstruktionen av förhållandet mellan minoritet-majoritet, fattig-rik, uland-iland, man-kvinna, svart-vitt. Förväntade studieresultat Efter avslutat moment ska studenten - ha skapat sig en förståelse om teorier och forsknings rörande mediers innehåll och övergripande strukturer. - ha skapat sig en förståelse om representationen av kulturella relationer i medier Moment 2: Kultur, medier och samhälle II (7,5 hp) Culture, Media and Society II I detta moment tillämpas teorier och forskning rörande mediernas representationer av kulturella relationer. Stor vikt läggs vid förståelsen av massmediernas betydelse för social integration, social förändring och etablerandet respektive utövandet av makt i samhället. Momentet problematiserar representationen av kulturella relationer i medierna. Syftet är att fördjupa förståelsen av de samhälleliga processer genom vilka maktrelationer och olikheter utvecklas, konstitueras och reproduceras. Kursen lägger tonvikt vid att de teoretiska resonemangen appliceras på konkreta fenomen genom ett problembaserat lärande. Förväntade studieresultat Efter avslutat moment ska studenten - kunna söka, värdera, jämföra och tillämpa teorier och forskning om mediernas representationer av kulturella relationer - visa förmåga att problematisera och diskutera massmediernas innehåll och roll i samhället utifrån ett intersektionalitetsperspektiv - kunna tillämpa problembaserat lärande som arbetsform - Visa förmåga att samarbeta i grupp mot specifika mål - visa ett reflexivt förhållningssätt i relation till både egna och andras arbeten och förmåga att både ge och ta emot konstruktiv kritik - kunna presentera inhämtade kunskaper såväl muntligt som skriftligt - kunna anpassa presentationerna till specifika målgrupper Moment 3: Undersökningsmetodik (7,5 hp) Applied Methodology in Communication Research Momentet introducerar grunderna i kvantitativ och kvalitativ forskningsmetod och ger en teoretisk fördjupning av metodologiska och vetenskapsteoretiska problem genom en diskussion av exempel från kommunikationsvetenskaplig forskning. Vidare ingår, i datorlabb handledda, problemorienterade övningar i informationssökning samt datorbearbetning av kvantitativa data. Förväntade studieresultat Efter avslutat moment ska studenten - ha fått kunskap om kvantitativ och kvalitativ forskningsmetodik inom medie- och kommunikationsområdet, - ha fått grundläggande kunskap om vetenskapsteoretiska inriktningar, och - kunna tillämpa vissa forskningsmetoder på övningsuppgifter. Moment 4: Uppsats (7,5 hp) Term Paper Momentets mål är att den studerande under handledning utför ett mindre forskningsarbete för att tillämpa inhämtade teoretiska kunskaper Förväntade studieresultat Efter avslutat moment ska studenten - kunna genomföra en vetenskaplig studie med hjälp av relevanta teorier, metoder och med adekvat struktur och språk - kunna kritiskt granska annans arbete
På moment 1, 3 och 4 ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. På moment 2 ges endast betygen Underkänd eller Godkänd. Momentet baseras på s k problembaserat lärande och examineras därför i grupp. Examinationen sker skriftligt och muntligt, dels fortlöpande inom ramen för undervisningen och dels vid speciella examinationstillfällen. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske vid samtliga av institutionen anordnade kurser. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle under terminen, samt ett uppsamlingsprov inom ett år. Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan som alternativ till omprov restuppgift ges i form av att den eller de underkända frågorna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på 15 hp. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg. Studerande som registerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning, fastställd av Rektor 2002-12-17. http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande
I en examen får denna kurs inte ingå tillsammans med annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande tillfråga studierektorn för medie- och kommunikationsvetenskap.
För alla kursmomenten gäller att kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före kursmomentets start.
Allan Stuart
News culture
3. ed. : Maidenhead : Open University Press : 2010 : 311 p. :
ISBN: 978-0-335-23565-0 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Genus, medier och masskultur
Fagerström Linda, Nilson Maria
Malmö : Gleerup : 2008 : 171 s. :
ISBN: 978-91-40-65209-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Massmedier : press, radio och TV i den digitala tidsåldern
Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela
9., rev. uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2008 : 416 s. :
ISBN: 978-91-7092-079-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindgren Simon
Populärkultur : teorier, metoder och analyser
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 231 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4707561o.jpg
ISBN: 91-47-08953-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hall Stuart
Representation : cultural representations and signifying practices
London : Sage : 1997 : 400 s. :
ISBN: 0-7619-5431-7 (inb.) ; £39.95
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.
Storey John
Cultural theory and popular culture : an introduction
5. ed. : New York : Pearson Education : 2009 : 266 s. :
ISBN: 978-1-4058-7409-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kurslitteratur väljs i samråd med handledaren.
Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
Bergström Göran, Boréus Kristina
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 461 s. :
ISBN: 91-44-04274-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ekström Mats
Mediernas språk
1. uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 180 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-08786-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Thurén Torsten
Vetenskapsteori för nybörjare
2. uppl. : Liber : 2007 : 152 s. :
ISBN: 978-91-47-08651-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisat material och kompendier.
Referenslitteratur
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Uppsatshandbok : hur du lyckas med din uppsats
Ekengren Ann-Marie, Hinnfors Jonas
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 148 s. :
ISBN: 91-44-03463-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsmetodikens grunder
Patel Runa, Davidson Bo
Lund : Studentlitteratur : 2003 :
Widerberg Karin
Kvalitativ forskning i praktiken
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 232 s. :
ISBN: 91-44-01828-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Widerberg Karin
Vetenskapligt skrivande : kreativa genvägar
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 103 s. :
ISBN: 91-44-03040-1 : 247:00
Se Umeå UB:s söktjänst