Engelskt namn: Media and Communication Studies B
Denna kursplan gäller: 2010-01-18 till 2011-01-16 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2012-01-16
Kursplan för kurser med start mellan 2011-01-17 och 2012-01-15
Kursplan för kurser med start mellan 2010-01-18 och 2011-01-16
Kurskod: 1KO011
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-01-30
Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-11-30
Under kursen behandlas teorier om mediernas innehåll och övergripande strukturer och ett mål är att fördjupa tidigare kunskaper om förhållandet mellan medier, kultur och samhälle. Stor vikt läggs vid förståelsen av massmediernas betydelse för social integration, social förändring och utövandet av makt i samhället. Därutöver tillämpas olika teoretiska perspektiv och metoder inom medie- och kommunikationsämnet i ett forskningsarbete på B-nivå. I kursen ingår momenten: 1) Kultur, medier och samhälle, 2) Kommunikationsvetenskapligt undersökningsmetodik och informationssökning samt 3) Uppsats.
Kunskap och förståelse Efter kursen ska studenten - kunna redogöra för och analytiskt tillämpa teorier om mediernas villkor och roller i kultur och samhälle, - uppvisa insikter om mediernas betydelser för social integration, förändring och maktrelationer, och - uppvisa förståelse av grunderna i kvantitativ och kvalitativ forskningsmetodik. Färdighet och förmåga Efter kursen ska studenten kunna - visa förmåga att i övningar tillämpa ett antal metoder som används inom medie- och kommunikationsvetenskaplig forskning, och - tillämpa sina kunskaper om teorier och metoder i en konkret forskningsuppgift. Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter kursen ska studenten - kunna problematisera och diskutera mediernas roll och betydelser i kultur och samhälle, - visa förmåga att värdera och kommentera teoretisk och metodisk relevans i sin egen och andras uppsatser/forskningsrapporter.
Univ: Medie- och kommunikationsvetenskap A 30 högskolepoäng med minst 3 av kursens 4 moment avklarade.
Undervisningen består av föreläsningar, praktiska tillämpningar, gruppövningar, seminarier och handledning. I de fall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat. Moment 1: Kultur, medier och samhälle (15 hp) Culture, Media and Society Detta moment fördjupar kännedomen om teorier och forskning rörande mediernas innehåll och övergripande strukturer. Stor vikt läggs vid förståelsen av massmediernas betydelse för social integration, social förändring och etablerandet respektive utövandet av makt i samhället. En variation av mediegenrer studeras utifrån ideologikritiska perspektiv. Momentet behandlar särskilt populärkultur och medier utifrån olika historiska, kulturteoretiska och mediesociologiska utgångspunkter. Momentet problematiserar även representationen av kulturella relationer i medierna. Syftet är att fördjupa förståelsen av de samhälleliga processer genom vilka olika typer av mellankulturella förhållanden t ex i termer av makt och i termer av olikheter utvecklas, konstitueras och reproduceras. Bl.a. studeras betecknandet och den sociala konstruktionen av förhållandet mellan minoritet-majoritet, fattig-rik, uland-iland, man-kvinna, svart-vitt. Förväntade studieresultat Efter avslutat moment ska studenten - ha skapat sig en förståelse om teorier och forsknings rörande mediers innehåll, publik och effekter. - ha skapat sig en förståelse om representationen av kulturella relationer i medier Moment 2: Kommunikationsvetenskapligt undersökningsmetodik och informationssökning (7,5 hp) Applied Methodology in Communication Research Momentet introducerar grunderna i kvantitativ och kvalitativ forskningsmetod och ger en teoretisk fördjupning av metodologiska och vetenskapsteoretiska problem genom en diskussion av exempel från kommunikationsvetenskaplig forskning. Vidare ingår, i datorlabb handledda, problemorienterade övningar i informationssökning samt datorbearbetning av kvantitativa data. Förväntade studieresultat Efter avslutat moment ska studenten - ha fått kunskap om kvantitativ och kvalitativ forskningsmetodik inom medie- och kommunikationsområdet, - ha fått grundläggande kunskap om vetenskapsteoretiska inriktningar, och - kunna tillämpa vissa forskningsmetoder på övningsuppgifter. Moment 3: Uppsats (7,5 hp) Term Paper Kursens mål är att den studerande under handledning utför ett mindre forskningsarbete för att tillämpa inhämtade teoretiska kunskaper Förväntade studieresultat Efter avslutat moment ska studenten - kunna genomföra en vetenskaplig studie med hjälp av relevanta teorier, metoder och med adekvat struktur och språk - kunna kritiskt granska annans arbete
Examinationen sker skriftligt och muntligt, dels fortlöpande inom ramen för undervisningen och dels vid speciella examinationstillfällen. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske vid samtliga av institutionen anordnade kurser. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare ett provtillfälle under terminen, samt ett uppsamlingsprov inom ett år. Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan som alternativ till omprov restuppgift ges i form av att den eller de underkända frågorna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på 22,5 hp. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg. Studerande som registerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning, fastställd av Rektor 2002-12-17. http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande
I en examen får denna kurs inte ingå tillsammans med annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande tillfråga studierektorn för medie- och kommunikationsvetenskap.
Allan Stuart
News culture
2. ed. : Maidenhead : Open University Press : 2004 : vii, 258 s. :
ISBN: 0-335-21073-2 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Asa Berger, Arthur (2006) Media and society : a critical perspective. 2nd ed. Lanham: Rowman & Littlefield. Eriksson, Catharina, Eriksson Booz, Maria & Thörn, Håkan (red. 1999) Globaliseringens kulturer. Den postkoloniala paradoxen, rasismen och det mångkulturella samhället. Nora: Nya Doxa. Kap I samt valda delar av kap. II och III. Fagerström, Linda & Nilson, Maria (2008) Genus, medier och masskultur. Malmö: Gleerups Utbildning AB. Hadenius, Stig, Weibull, Lennart & Wadbring, Ingela (2008) Massmedier: press, radio och TV i den digitala tidsåldern. 9. rev. uppl. Stockholm: Ekerlid. Hall, Stuart (red., 1997): Representation. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage. Valda delar. Storey, John (2009): Cultural Theory and Popular Culture: An Introduction. University of Georgia Press. Kompendier (finns på institutionen) Referenslitteratur: Carlsson, Anders & Koppfeldt, Thomas (2008) Visuell retorik. Stockholm: Liber. Ekström, Mats (red) (2008) Mediernas språk. Malmö: Liber. Moment 2: Kommunikationsvetenskaplig undersökningsmetodik och informationssökning I (7,5 hp) Bergström, Göran & Boréus, Kristina (2005): Textens mening och makt. Metodbok i samhällsvetenskaplig textanalys.Lund: Studentlitteratur. Valda delar. Ekström, Mats (red) (2008) Mediernas språk. Malmö: Liber. Thurén, Torsten (2007): Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm: Liber AB. Østbye, Helge; Knapskog, Karl; Helland, Knut & Larsen, Leif Ove (2004) Metodbok för medievetenskap. Malmö: Liber ekonomi. Moment 3: Uppsats (7,5 hp) Referenslitteratur: Backman, Jarl (2008): Rapporter och uppsatser. Hur man söker, skriver och läser vetenskapliga dokument. Lund: Studentlitteratur. Ekengren, Ann-Marie & Hinnfors, Jonas (2006): Uppsatshandbok. Hur du lyckas med din uppsats. Lund: Studentlitteratur. Davidson, Bo & Patel, Runa (2003) Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur. Widerberg, Karin (2002) Kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur. Widerberg, Karin (2003): Vetenskapligt skrivande kreativa genvägar. Lund: Studentlitteratur. För alla kursmomenten gäller att ändringar i litteraturen kan ske, dock senast en månad före momentets startdatum.
Allan Stuart
News culture
2. ed. : Maidenhead : Open University Press : 2004 : vii, 258 s. :
ISBN: 0-335-21073-2 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Asa Berger, Arthur (2007) Media and society : a critical perspective. 2nd ed. Lanham: Rowman & Littlefield. Dahlgren, Peter (red) (2002) Internet, medier och kommunikation. Lund: Studentlitteratur. Valda delar. Eriksson, Catharina, Eriksson Booz, Maria & Thörn, Håkan (red. 1999) Globaliseringens kulturer. Den postkoloniala paradoxen, rasismen och det mångkulturella samhället. Nora: Nya Doxa. Kap I samt valda delar av kap. II och III. Fagerström, Linda & Nilson, Maria (2008) Genus, medier och masskultur. Malmö: Gleerups Utbildning AB. Hall, Stuart (red., 1997): Representation. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage. Valda delar. Jenkins, Henry (2008) Konvergenskulturen: där gamla och nya medier kolliderar. Göteborg: Daidalos. Storey, John (2006): Cultural Theory and Popular Culture: An Introduction. University of Georgia Press. Winther Jørgensen, Marianne & Phillips, Louise (2000) Diskursanalys som teori och metod. Lund: Studentlitteratur. Kompendier (finns på institutionen) Referenslitteratur: Ang, Ien (1985): Watching Dallas. London: Taylor & Francis. Carlsson, Ulla (red., 1999): Public Service-TV: Några medieforskare reflekterar. Göteborg: Nordicom. Drotner, Kirsten (m fl, 2000): Medier och kultur. En grundbok i medieanalys och medieteori. Lund: Studentlitteratur. Ekström, Mats & Larsson, Larsåke (2000): Metoder i kommunikationsvetenskap. Lund: Studentlitteratur. Hadenius, Stig & Weibull, Lennart (senaste upplagan): Massmedier. Stockholm: Aldus/Bonniers. Johansson, Tomas & Miegel, Fredrik (2002): Kultursociologi. Lund: Studentlitteratur. McQuail, Denis (2005): Mc Quail´s Mass Communication Theory. London: Sage. Petersson, Olof & Carlberg, Ingrid (1990): Makten över tanken. En bok om det svenska massmediesamhället. Stockholm: Carlsson. Strinati, Dominic (2004): An Introduction to Theories of Popular Culture, London, New York: Routledge. Thompson, John B (2001): Medierna och moderniteten. Göteborg: Daidalos. Moment 2: Kommunikationsvetenskaplig undersökningsmetodik och informationssökning I (7,5 hp) Bergström, Göran & Boréus, Kristina (2005): Textens mening och makt. Metodbok i samhällsvetenskaplig textanalys.Lund: Studentlitteratur. Valda delar. Ekström, Mats (red) (2008) Mediernas språk. Malmö: Liber. Ekström, Mats & Larsson, Larsåke (2000): Metoder i kommunikationsvetenskap. Lund: Studentlitteratur. Kap 2, 3 och 4. Thurén, Torsten (2000): Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm: Liber AB. Østbye, Helge (2004) Metodbok för medievetenskap. Malmö: Liber ekonomi. Referenslitteratur: Hartman, Jan (2003): Vetenskapligt tänkande. Från kunskapsteori till metodteori. Lund: Studentlitteratur. Sohlberg, Peter & Britt-Marie (2002): Kunskapens former: vetenskapsteori och forskningsmetod. Stockholm: Liber. Våge, Lars, Dalianis, Hercules & Iselid, Lars (2008): Informationssökning på Internet. Lund: Studentlitteratur. Moment 3: Uppsats (7,5 hp) Referenslitteratur: Backman, Jarl (1998): Rapporter och uppsatser. Hur man söker, skriver och läser vetenskapliga dokument. Lund: Studentlitteratur. Lindblad, Inga-Britt (1998): Uppsatsarbete. En kreativ process. Lund: Studentlitteratur. Ekengren, Ann-Marie & Hinnfors, Jonas (2006): Uppsatshandbok. Hur du lyckas med din uppsats. Lund: Studentlitteratur. Widerberg, Karin (2002) Kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur. Widerberg, Karin (2003): Vetenskapligt skrivande kreativa genvägar. Lund: Studentlitteratur. För alla kursmomenten gäller att ändringar i litteraturen kan ske, dock senast en månad före momentets startdatum.