Kursen tar upp utvecklingen i det svenska medielandskapet. Mass/-mediers kulturella och sociala roller diskuteras. Språkets och bildens roll i mass/-kommunikationsprocessen studeras, bl a i form av konkreta övningar. Målet är att kursdeltagaren efter kursen ska ha grundläggande kunskaper om och kunna analysera mediernas innehåll och roll i samhället. Kursen lägger tonvikt vid att de teoretiska resonemangen appliceras på konkreta fenomen genom ett problembaserat lärande.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse
Efter kursen ska studenten
- visa övergripande kunskaper om massmediernas roll i samhället
- visa medvetenhet om textens och bildens betydelse i kommunikationsprocessen
Färdighet och förmåga
Efter kursen ska studenten
- kunna genomföra en kritisk analys av medietexter
- kunna genomföra en kritisk analys av mediebilder
- kunna presentera inhämtade kunskaper såväl muntligt som skriftligt
- kunna anpassa presentationerna till specifika målgrupper
- Visa förmåga att samarbeta i grupp mot specifika mål
- kunna skriva en vetenskaplig rapport som innehåller hänvisningar till litteratur som valts i samråd med examinator
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter kursen ska studenten
- visa förmåga att problematisera och diskutera massmediernas roll och innehåll
- visa ett reflexivt förhållningssätt i relation till både egna och andras arbeten och förmåga att både ge och ta emot konstruktiv kritik
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Kursen baseras på PBL-metodik (problembaserat lärande) vilket innebär att en central del utgörs av arbete i mindre grupper. Undervisningen består även av föreläsningar och seminarier samt handledning i samband med tillämpade övningar. I de fall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat.
Examination
Kursen examineras genom deltagande i redovisning av PBL-uppgift och seminarier samt genom hemtentamen i form av vetenskaplig rapport.
Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.
Studerande som antagits till kurs skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning, fastställd av Rektor 2002-12-17.
Se: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Litteratur
Giltig från:
2011 vecka 3
För alla kursmomenten gäller att kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före kursens start.
Visuell retorik : bilden i reklam, nyheter och livsstilsmedia Carlsson Anders, Koppfeldt Thomas 1. uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 192 s. : Omslagsbild ISBN: 978-91-47-07748-9 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Massmedier : press, radio och TV i den digitala tidsåldern Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela 9., rev. uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2008 : 416 s. : ISBN: 978-91-7092-079-0 (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Nyheter : att läsa tidningstext Lundgren Kristina, Ney Birgitta, Thurén Torsten Stockholm : Ordfront : 1999 : 146, [3] s. : ISBN: 91-7324-664-6 (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst