"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Interaktion och medier, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2025-05-20

Engelskt namn: Interaction and Media

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 till 2011-01-16 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KO018

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2008-01-14

Innehåll

Kursen behandlar växelspel i olika former av kommunikationssituationer, såväl mellan människor som mellan människor och mass/-medier. Mass/-mediers kulturella och sociala roller diskuteras. Språkets och bildens roll i mass/-kommunikationsprocessen studeras. Modeller för och analysmetoder av interaktion och mass/-kommunikation belyses, bl a i form av konkreta övningar. Målet är att kursdeltagaren efter kursen ska ha grundläggande kunskaper om modeller för interaktion och kommunikation och kunna använda olika analysmetoder för studier av medier.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse Efter kursen ska studenten - visa övergripande kunskaper om massmediernas roll i samhället - kunna förklara vad kommunikation och en kommunikationsmodell är - visa medvetenhet om textens och bildens betydelse i kommunkationsprocessen Färdighet och förmåga Efter kursen ska studenten - kunna genomföra en kritisk analys av medietexter - kunna genomföra en kritisk analys av mediebilder - kunna presentera inhämtade kunskaper såväl muntligt som skriftligt - kunna anpassa sina presentationer till specifik/-a målgrupp/-er Visa förmåga att samarbeta i grupp mot specifika mål Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter kursen ska studenten - visa förmåga att problematisera och diskutera massmediernas roll och innehåll - visa ett reflexivt förhållningssätt i relation till både egna och andras arbeten och förmåga att både ge och ta emot konstruktiv kritik

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen baseras på PBL-metodik (problembaserat lärande) vilket innebär att en central del utgörs av arbete i mindre grupper. Undervisningen består även av föreläsningar och seminarier samt handledning i samband med tillämpade övningar. I de fall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat.

Examination

Kursen examineras genom deltagande i redovisning av PBL-uppgift och seminarier samt genom hemtentamen i form av vetenskaplig rapport. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. Studerande som antagits till kurs skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning, fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

  • Giltig från: 2010 vecka 12

    Massmedier : press, radio och TV i den digitala tidsåldern
    Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela
    9., rev. uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2008 : 416 s. :
    ISBN: 978-91-7092-079-0 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundgren, Kristina, Ney, Birgitta & Thurén, Torsten (1999) Nyheter att läsa tidningstext. Stockholm: Ordfront Larsson, Lars-Åke (2008) Tillämpad kommunikationsvetenskap. Lund: Studentlitteratur Digitalt kompendium som läggs ut någon vecka innan kursstart tillkommer. Referenslitteratur Brown, Bob (2009) Public Relations and the Social Web: How to Use Social Media and Web 2.0 in Communications. Philadelphia: Kogan Page Limited Enbom, Jesper (2009) Facket i det medialiserade samhället. Umeå: Umeå universitet, institutionen för kultur- och medievetenskaper Falkheimer, Jesper (2001) Medier och kommunikation. Lund: Studentlitteratur Falkheimer, Jesper (2004) Att gestalta en region: källornas strategier och mediernas föreställningar om Öresund. Göteborg: Makadam i samarbete med Centrum för Danmarksstudier vid Lunds univ Falkheimer, Jesper & Heide, Mats (2007) Strategisk kommunikation: en bok om organisationers relationer. Lund: Studentlitteratur Larsson, Lars-Åke (2005) Opinionsmakarna: en studie om PR-konsulter, journalistik och demokrati. Lund: Studentlitteratur Karaszi, Peter (red) (2004) Stora PR-boken. Stockholm: Prime PR

  • Giltig från: 2009 vecka 4

    Heder och påverkan : att analysera modern retorik.
    Karlberg Maria, Mral Brigitte
    Stockholm : Natur och kultur : 1998 : 193 s. : ill. :
    ISBN: 91-27-07155-3
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: kap. I och II

    Medierna och demokratin.
    Nord Lars, Strömbäck Jesper
    Lund : Studentlitteratur, 2004 (Lund : 439 s. :
    ISBN: 91-44-03037-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Palm Lars
    Kommunikationsplanering : en handbok på vetenskaplig grund
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 185 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31559-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 91-44-03255-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kompendium: Säljes vid första kurstillfället Övrig litteratur väljs i samråd med examinator

    Referenslitteratur

    Massmedier : press, radio och TV i den digitala tidsåldern
    Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela
    9., rev. uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2008 : 416 s. :
    ISBN: 978-91-7092-079-0 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst