Engelskt namn: Interaction and Media
Denna kursplan gäller: 2008-01-21 till 2011-01-16 (nyare version av kursplanen finns)
Kurskod: 1KO018
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2008-01-14
Kursen behandlar växelspel i olika former av kommunikationssituationer, såväl mellan människor som mellan människor och mass/-medier. Mass/-mediers kulturella och sociala roller diskuteras. Språkets och bildens roll i mass/-kommunikationsprocessen studeras. Modeller för och analysmetoder av interaktion och mass/-kommunikation belyses, bl a i form av konkreta övningar. Målet är att kursdeltagaren efter kursen ska ha grundläggande kunskaper om modeller för interaktion och kommunikation och kunna använda olika analysmetoder för studier av medier.
Kunskap och förståelse Efter kursen ska studenten - visa övergripande kunskaper om massmediernas roll i samhället - kunna förklara vad kommunikation och en kommunikationsmodell är - visa medvetenhet om textens och bildens betydelse i kommunkationsprocessen Färdighet och förmåga Efter kursen ska studenten - kunna genomföra en kritisk analys av medietexter - kunna genomföra en kritisk analys av mediebilder - kunna presentera inhämtade kunskaper såväl muntligt som skriftligt - kunna anpassa sina presentationer till specifik/-a målgrupp/-er Visa förmåga att samarbeta i grupp mot specifika mål Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter kursen ska studenten - visa förmåga att problematisera och diskutera massmediernas roll och innehåll - visa ett reflexivt förhållningssätt i relation till både egna och andras arbeten och förmåga att både ge och ta emot konstruktiv kritik
Kursen baseras på PBL-metodik (problembaserat lärande) vilket innebär att en central del utgörs av arbete i mindre grupper. Undervisningen består även av föreläsningar och seminarier samt handledning i samband med tillämpade övningar. I de fall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat.
Kursen examineras genom deltagande i redovisning av PBL-uppgift och seminarier samt genom hemtentamen i form av vetenskaplig rapport. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. Studerande som antagits till kurs skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning, fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Massmedier : press, radio och TV i den digitala tidsåldern
Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela
9., rev. uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2008 : 416 s. :
ISBN: 978-91-7092-079-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundgren, Kristina, Ney, Birgitta & Thurén, Torsten (1999) Nyheter att läsa tidningstext. Stockholm: Ordfront Larsson, Lars-Åke (2008) Tillämpad kommunikationsvetenskap. Lund: Studentlitteratur Digitalt kompendium som läggs ut någon vecka innan kursstart tillkommer. Referenslitteratur Brown, Bob (2009) Public Relations and the Social Web: How to Use Social Media and Web 2.0 in Communications. Philadelphia: Kogan Page Limited Enbom, Jesper (2009) Facket i det medialiserade samhället. Umeå: Umeå universitet, institutionen för kultur- och medievetenskaper Falkheimer, Jesper (2001) Medier och kommunikation. Lund: Studentlitteratur Falkheimer, Jesper (2004) Att gestalta en region: källornas strategier och mediernas föreställningar om Öresund. Göteborg: Makadam i samarbete med Centrum för Danmarksstudier vid Lunds univ Falkheimer, Jesper & Heide, Mats (2007) Strategisk kommunikation: en bok om organisationers relationer. Lund: Studentlitteratur Larsson, Lars-Åke (2005) Opinionsmakarna: en studie om PR-konsulter, journalistik och demokrati. Lund: Studentlitteratur Karaszi, Peter (red) (2004) Stora PR-boken. Stockholm: Prime PR
Heder och påverkan : att analysera modern retorik.
Karlberg Maria, Mral Brigitte
Stockholm : Natur och kultur : 1998 : 193 s. : ill. :
ISBN: 91-27-07155-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap. I och II
Medierna och demokratin.
Nord Lars, Strömbäck Jesper
Lund : Studentlitteratur, 2004 (Lund : 439 s. :
ISBN: 91-44-03037-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Palm Lars
Kommunikationsplanering : en handbok på vetenskaplig grund
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 185 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31559-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-03255-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Kompendium: Säljes vid första kurstillfället Övrig litteratur väljs i samråd med examinator
Massmedier : press, radio och TV i den digitala tidsåldern
Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela
9., rev. uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2008 : 416 s. :
ISBN: 978-91-7092-079-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst