"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Journalistik, medier och kommunikation B, 30 hp

Engelskt namn: Journalism, Media and Communication B

Denna kursplan gäller: 2018-01-15 till 2019-01-20 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KO031

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Medie- och kommunikationsvetenskap: Grundnivå, innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
Journalistik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2012-10-19

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2017-08-28

Innehåll

Under kursen behandlas teorier om mediernas innehåll och övergripande strukturer. Studenten ska fördjupa tidigare kunskaper om förhållandet mellan medier, kultur och samhälle samt praktiska kunskaper om och färdighetsträning i produktion av text och bild. Stor vikt läggs vid massmediernas betydelse för social integration, social förändring och utövandet av makt i samhället. Därutöver tillämpas olika teoretiska perspektiv och metoder inom medie- och kommunikationsämnet i en mindre självständig studie.

Kursen kan läsas fristående, men är också gemensam programkurs (termin 2) för Journalistprogrammet, Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap, samt Programmet för strategisk kommunikation. En del inslag på kursen anpassas därför speciellt för de olika programmen. I kursen ingår följande moment:

Moment 1: Medie-, kultur- och samhällsteori I (7,5 hp)
Culture, Media and Society I
Detta moment fördjupar kännedomen om teorier och forskning rörande mediernas innehåll och övergripande strukturer. Stor vikt läggs vid förståelsen av mediernas betydelse för social integration, social förändring och etablerandet respektive utövandet av makt i samhället. En variation av mediegenrer studeras utifrån ideologikritiska perspektiv. Momentet behandlar särskilt populärkultur och medier utifrån olika historiska, kulturteoretiska och mediesociologiska utgångspunkter. Syftet är att fördjupa förståelsen av de samhälleliga processer genom vilka maktrelationer och ”olikheter” skapas, utvecklas, och reproduceras.

Moment 2a Grafisk design, layout och webb (7,5 hp)
Graphic Design, Layout and Web
Kursmomentet syftar till att skapa förtrogenhet med vanligt förekommande verktyg för att producera och publicera innehåll för webb och tryckta medier. Momentet har sin tyngdpunkt i produktion och det praktiska arbetet är centralt. Teorier om läsbarhet, design och perception ingår, liksom kunskaper om parallellpublicering och hur texter bearbetas för publicering på webb.
Moment 2a läses inte av programstudenter på Journalistprogrammet.

Moment 2b: Webbjournalistik (7,5 hp)
Web journalism
Momentet ger grundläggande kunskaper om journalistisk metod och produktion för olika digitala plattformar. Momentet varvar teori och praktik och stor vikt läggs vid studenternas förmåga att självständigt producera journalistiskt material för webben. Källkritik, meddelarfrihet, meddelarskydd och källskydd behandlas.
Moment 2b läses endast av programstudenter på Journalistprogrammet.

Moment 3: Vetenskaplig metod I (7,5 hp)
Communication Research Methods I
Momentet introducerar grunderna i kvantitativ och kvalitativ forskningsmetod och fördjupar metodologiska och vetenskapsteoretiska problem genom en diskussion av exempel från kommunikationsvetenskaplig forskning.

Moment 4: B-uppsats (7,5 hp)
Term Paper
I detta momentet skrivs, under handledning, ett mindre forskningsarbete för att tillämpa inhämtade teorier och metoder som introducerats under kurserna Journalistik, medier och kommunikation A, respektive B. Uppsatsen skrivs i par. Uppsatsen ventileras vid ett uppsatsseminarium.

Förväntade studieresultat

Efter slutförd kurs ska studenten

  • kunna redogöra för och på grundläggande nivå analytiskt tillämpa teorier om mediernas villkor och roller i kultur och samhälle,
  • uppvisa insikter om mediernas betydelser för social integration, förändring och maktrelationer,
  • uppvisa förmåga att ge konstruktiv kritik på andras texter genom att lyfta fram såväl styrkor som svagheter,
  • tillämpa aktuell programvara och grundläggande teorier om texters läsbarhet och grafisk designs betydelse för perception och förståelse vid textproduktion
  • visa förmåga att i övningar tillämpa kvantitativa och kvalitativa metoder som används inom medie- och kommunikationsvetenskaplig forskning, och omsätta dem i en konkret forskningsuppgift,

Efter avslutat moment 1 (Medie-, kultur- och samhällsteori I) ska studenten

  • kunna redogöra för massmediernas betydelse för social integration, social förändring och etablerandet respektive utövandet av makt i samhället,
  • visa grundläggande förståelse för olika teoretiska perspektiv inom medie- och kommunikationsvetenskap,
  • visa förmåga att problematisera och diskutera massmediernas innehåll och roll i samhället.

Efter avklarat moment 2a (Grafisk design, layout och webb) ska studenten kunna:

  • känna till och översiktligt kunna redogöra för grundläggande teorier om texters och bilders läsbarhet och den grafiska designens betydelse för perception och förståelse,
  • tillämpa dessa teorier vid produktion av webbsidor och trycksaker.
  • använda aktuell programvara i produktionen av webbsidor och trycksaker.

Efter avklarat moment 2b (Webbjournalistik) - ska studenten kunna

  • förstå och redogöra för olika digitala plattformars möjligheter och begränsningar,
  • producera, publicera och nyhetsvärdera journalistisk text, bild, ljud och video för olika digitala plattformar,
  • källkritiskt granska material och reflektera över källors trovärdighet,
  • redogöra för betydelsen av meddelarskydd och meddelarfrihet och reflektera över behovet av källskydd,
  • reflektera över och redogöra för olika journalistiska metoder och ställningstaganden vid digital journalistisk produktion.

Efter avslutat moment 3 (Vetenskaplig metod I) ska studenten

  • kunna redogöra för och skilja på olika vetenskapsteoretiska inriktningar,
  • kunna tillämpa kvantitativ och kvalitativ forskningsmetodik inom medie- och kommunikationsområdet: kvantitativ innehållsanalys, semiotisk bildanalys, lingvistik och retorik.

Efter avslutat moment 4 (B-uppsats) ska studenten

  • kunna kortfattat presentera egna, samt ge konstruktiv kritik på andras, forskningsskisser,
  • kunna planera och genomföra en kortare medie- och kommunikationsvetenskaplig studie,
  • visa förmåga att värdera och kommentera såväl upplägg och språk, som teoretisk och metodisk relevans i sin egen och andras uppsatser.

Behörighetskrav

Univ: Journalistik, medier och kommunikation A 30 högskolepoäng (eller motsvarande) med minst 22,5 hp avklarade.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, workshops, självstudier och enskilda övningar, handledning samt studiebesök. Arbetsformerna anpassas till de förväntade studieresultaten. I de fall närvaro vid föreläsningar, seminarier och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.
Studenten har rätt till handledning enbart under den tidsperiod som uppsatsmomentet omfattar.

Kursen kan läsas fristående, men ingår även som gemensam programkurs för Journalistprogrammet, Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap, samt Programmet för strategisk kommunikation. En del undervisning och inslag på kursen anpassas speciellt för de olika programmen.

Moment 2 b, Webbjournalistik, förutsätter tillgång till egen smartphone.

För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information, kontakta Studentcentrum.

Examination

Varje enskilt moment examineras såväl fortlöpande genom muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter som med en avslutande hem- eller salsskrivning. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Den fortlöpande examinationen består av recensionsuppgifter, seminarier, muntliga tentamina, inlämningsuppgifter, workshops eller redovisningar. Examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd eller Underkänd, alternativt Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. Dessutom erbjuds ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.

Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studierektor vid berörd institution om detta. Se regelsamlingen för Umeå universitet.

Betyg på moment sätts först när alla prov har inlämnats och alla obligatoriska uppgifter är avklarade.
På moment 1-4 ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Betyg sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator. Betyget sätts först när alla kursmoment är godkända. För betyget godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och moment är godkända. För betyget Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på sammanlagt minst 22,5 hp.

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera minst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.

Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs inte ingå tillsammans med annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande tillfråga studierektorn för Institutionen för kultur- och medievetenskaper.



Kursen ersätter de tidigare kurserna 1KO011 Medie- och kommunikationsvetenskap B 30 hp, 1KO020 Kommunikationsteori och forskning - strategisk 30 hp samt 1KO005 Kommunikationsteori och forskning - allmän 30 hp och kan inte tas med i examen tillsammans med någon av dessa.

Litteratur

  • Giltig från: 2018 vecka 4

    För alla kursmomenten gäller att kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast två månader före kursmomentets start.

    Moment 1: Medie-, kultur- och samhällsteori I (7,5 hp)

    Följande titlar är obligatoriska. Vissa titlar finns i flera olika upplagor. Om du väljer att använda en äldre upplaga, behöver du själv kontrollera hur den skiljer sig från den senaste. Ett par titlar är tillgängliga som e-böcker. Ebrary hittar du på universitetsbibliotekets hemsida, gå till databaser och sök Ebrary. Om du skapar ett ebrary konto, kan du lägga boken i din bokhylla samt skapa anteckningar. Nedladdning till iPad och Android är också möjlig.

    Genus, medier och masskultur
    Fagerström Linda, Nilson Maria
    Malmö : Gleerup : 2008 : 171 s. :
    ISBN: 978-91-40-65209-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Representation : cultural representation and signifying practices.
    Hall Stuart, Evans Jessica., Nixon Sean.
    2nd ed. : London : SAGE : 2012. : 1 v. :
    ISBN: 1-84920-547-7 ¹70.00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Laughey Dan
    Key themes in media theory
    Maidenhead : Open Univ Press/McGraw-Hill : 2007. : 235 s. :
    ISBN: 9780335218134
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Tillgänglig via Ebrary.

    Storey John
    Cultural theory and popular culture : an introduction
    Seventh edition. : London : Routledge/Taylor & Francis Group : 2015 : xiv, 289 pages :
    ISBN: 9781138811010
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare.

    Referenslitteratur

    Massmedier : press, radio och tv i den digitala tidsåldern
    Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela
    10., uppdaterade uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2011 : 456 s. :
    ISBN: 978-91-7092-185-8 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2a: Grafisk design, layout och webb (7,5 hp)

    Moment 2a läses inte av programstudenter på Journalistprogrammet.

    Bergström Bo
    Effektiv visuell kommunikation : Om nyheter, reklam, information och profil
    11 uppl. : Carlsson : 2017 : 323 sidor :
    ISBN: 978-91-7331-837-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Anvisade texter och internetlänkar.

    Referenslitteratur

    Blomqvist Jacob
    Adobe InDesign® CS5.5 : med ABC för grafisk form
    Johanneshov : Grafém : 2012 : 152 s. + :
    ISBN: 9789197513197
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Geijer Erik
    Skriva för webben
    Stockholm : .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) : 2012 : 38 s. :
    Fulltext
    ISBN: 9789197941129
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2b: Webbjournalistik

    Moment 2b läses endast av programstudenter på Journalistprogrammet.

    Geijer Erik
    Skriva för webben
    Stockholm : .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) : 2012 : 38 s. :
    Fulltext
    ISBN: 9789197941129
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Häger Björn
    Reporter : en grundbok i journalistik
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 582 s. :
    ISBN: 9789144095868
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar.

    Lindquist Kristian
    Webbjournalistik
    1. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2010 : 190 s. :
    ISBN: 978-91-1-302584-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Schori Martin
    Online only : allt du behöver veta för att bli morgondagens journalist
    Stockholm : Carlsson : 2016 : 271 s. :
    ISBN: 9789173317641
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Thurén Torsten
    Källkritik
    3. uppl. : Liber : 2013 : 256 s. :
    ISBN: 978-91-47-10618-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Anvisade texter och internetlänkar.

    Moment 3: Vetenskaplig metod I (7,5 hp)

    Metoder i kommunikationsvetenskap
    Ekström Mats, Larsson Larsåke
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 339 s. :
    ISBN: 9789144067636
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
    Bergström Göran, Boréus Kristina
    3., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 536 s. :
    kompletterande material (aktiveringskod krävs)
    ISBN: 978-91-44-07476-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Thurén Torsten
    Vetenskapsteori för nybörjare
    2. uppl. : Liber : 2007 : 152 s. :
    ISBN: 978-91-47-08651-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Anvisat material och kompendier.

    Referenslitteratur

    Fiske John
    Kommunikationsteorier : en introduktion
    Ny, rev. uppl. : Stockholm : Wahlström&Widstrand : 1997 : 268 s. :
    ISBN: 91-46-17047-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 4: B-uppsats (7,5 hp)

    Referenslitteratur

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Uppsatshandbok : [hur du lyckas med din uppsats]
    Ekengren Ann-Marie, Hinnfors Jonas
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 138 s. :
    ISBN: 978-91-44-07490-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
    Patel Runa, Davidson Bo
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 149 s. :
    ISBN: 978-91-44-06868-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Från nyfikenhet till systematisk kunskap : kvalitativ forskning i praktiken
    Tjora Aksel, Torhell Sven-Erik
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 196 s. :
    ISBN: 978-91-44-07768-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Widerberg Karin
    Kvalitativ forskning i praktiken
    Lund : Studentlitteratur : 2002 : 232 s. :
    ISBN: 91-44-01828-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Widerberg Karin
    Vetenskapligt skrivande : kreativa genvägar
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 103 s. :
    ISBN: 91-44-03040-1 : 247:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Övrig litteratur väljs i samråd med uppsatshandledaren.

  • Giltig från: 2018 vecka 3

    För alla kursmomenten gäller att kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast två månader före kursmomentets start.

    Moment 1: Medie-, kultur- och samhällsteori I (7,5 hp)

    Följande titlar är obligatoriska. Vissa titlar finns i flera olika upplagor. Om du väljer att använda en äldre upplaga, behöver du själv kontrollera hur den skiljer sig från den senaste. Ett par titlar är tillgängliga som e-böcker. Ebrary hittar du på universitetsbibliotekets hemsida, gå till databaser och sök Ebrary. Om du skapar ett ebrary konto, kan du lägga boken i din bokhylla samt skapa anteckningar. Nedladdning till iPad och Android är också möjlig.

    Genus, medier och masskultur
    Fagerström Linda, Nilson Maria
    Malmö : Gleerup : 2008 : 171 s. :
    ISBN: 978-91-40-65209-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Representation : cultural representation and signifying practices.
    Hall Stuart, Evans Jessica., Nixon Sean.
    2nd ed. : London : SAGE : 2012. : 1 v. :
    ISBN: 1-84920-547-7 ¹70.00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Laughey Dan
    Key themes in media theory
    Maidenhead : Open Univ Press/McGraw-Hill : 2007. : 235 s. :
    ISBN: 9780335218134
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Tillgänglig via Ebrary.

    Storey John
    Cultural theory and popular culture : an introduction
    Seventh edition. : London : Routledge/Taylor & Francis Group : 2015 : xiv, 289 pages :
    ISBN: 9781138811010
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare.

    Referenslitteratur

    Massmedier : press, radio och tv i den digitala tidsåldern
    Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela
    10., uppdaterade uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2011 : 456 s. :
    ISBN: 978-91-7092-185-8 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2a: Grafisk design, layout och webb (7,5 hp)

    Moment 2a läses inte av programstudenter på Journalistprogrammet.

    Bergström Bo
    Effektiv visuell kommunikation : Om nyheter, reklam, information och profil
    11 uppl. : Carlsson : 2017 : 323 sidor :
    ISBN: 978-91-7331-837-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Geijer Erik
    Skriva för webben
    Stockholm : .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) : 2012 : 38 s. :
    Fulltext
    ISBN: 9789197941129
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Anvisade texter och internetlänkar.

    Referenslitteratur

    Blomqvist Jacob
    Adobe InDesign® CS5.5 : med ABC för grafisk form
    Johanneshov : Grafém : 2012 : 152 s. + :
    ISBN: 9789197513197
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2b: Webbjournalistik

    Moment 2b läses endast av programstudenter på Journalistprogrammet.

    Schori Martin
    Online only : allt du behöver veta för att bli morgondagens journalist
    Stockholm : Carlsson : 2016 : 271 s. :
    ISBN: 9789173317641
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Anvisade texter och internetlänkar.

    Referenslitteratur

    Grafisk kokbok 3.0 : guiden till grafisk produktion
    Johansson Kaj, Lundberg Peter, Ryberg Robert
    3., rev. uppl. : Malmö : Arena i samarbete med Kapero grafisk utveckling : 2006 : 453, [1] s. :
    ISBN: 91-7843-224-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 3: Vetenskaplig metod I (7,5 hp)

    Metoder i kommunikationsvetenskap
    Ekström Mats, Larsson Larsåke
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 339 s. :
    ISBN: 9789144067636
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
    Bergström Göran, Boréus Kristina
    3., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 536 s. :
    kompletterande material (aktiveringskod krävs)
    ISBN: 978-91-44-07476-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Thurén Torsten
    Vetenskapsteori för nybörjare
    2. uppl. : Liber : 2007 : 152 s. :
    ISBN: 978-91-47-08651-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Anvisat material och kompendier.

    Referenslitteratur

    Fiske John
    Kommunikationsteorier : en introduktion
    Ny, rev. uppl. : Stockholm : Wahlström&Widstrand : 1997 : 268 s. :
    ISBN: 91-46-17047-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 4: B-uppsats (7,5 hp)

    Referenslitteratur

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Uppsatshandbok : [hur du lyckas med din uppsats]
    Ekengren Ann-Marie, Hinnfors Jonas
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 138 s. :
    ISBN: 978-91-44-07490-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
    Patel Runa, Davidson Bo
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 149 s. :
    ISBN: 978-91-44-06868-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Från nyfikenhet till systematisk kunskap : kvalitativ forskning i praktiken
    Tjora Aksel, Torhell Sven-Erik
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 196 s. :
    ISBN: 978-91-44-07768-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Widerberg Karin
    Kvalitativ forskning i praktiken
    Lund : Studentlitteratur : 2002 : 232 s. :
    ISBN: 91-44-01828-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Widerberg Karin
    Vetenskapligt skrivande : kreativa genvägar
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 103 s. :
    ISBN: 91-44-03040-1 : 247:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Övrig litteratur väljs i samråd med uppsatshandledaren.