"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Att skriva barnlitteratur, 7,5 hp

Engelskt namn: Writing children's literature

Denna kursplan gäller: 2024-01-15 och tillsvidare

Kurskod: 1KS008

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kreativt skrivande: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2023-09-06

Innehåll

Kursen innehåller analys- och skrivövningar med inriktning på skönlitterärt skrivande för barn, särskilt bilderböcker, barnlyrik och prosa. Genom dessa övningar tränas förmågan att skapa och analysera litteratur för barn i ett såväl praktiskt som teoretiskt sammanhang. I seminarier skapas även förståelse för hur det egna skrivandet fungerar i mötet med olika läsare.

Följande moduler ingår:  
Modul 1: Barnperspektiv i teori och praktik: barnlyrik (1.5 hp)
A child perspective in theory and practice: writing poetry
Modulen introducerar barnlitteraturen som konstnärligt område på det litterära fältet genom att fråga sig hur ett barnperspektiv fungerar. Fokus ligger på barnlyrik och barnlyrikens former och traditioner. Genom en individuell skrivuppgift bearbetas kunskaper om barnlyrikens specifika förutsättningar både praktiskt och analytiskt.


Modul 2. Berätta i text och bild: bilderbok (2,5 hp)
Storytelling through text and image: picturebooks
Under modulen studeras bilderboken som konstform i historiskt, teoretiskt och praktiskt perspektiv. Multimodala former för berättande och begrepp för bilderboksanalys bearbetas genom en individuell skrivuppgift och responsgivning i grupp.


Modul 3: Skriva prosa för barn: kapitelbok (3,5 hp)
Writing prose for children: chapter books
Modulen ger en introduktion till prosaberättande för barn. Olika former av epik undersöks teoretiskt och praktiskt. Fokus ligger på kapitelbokens episodiska form som studeras analytiskt och kreativt genom en individuell skrivuppgift, reflektion samt responsgivning i grupp.

Förväntade studieresultat

Modul 1: Barnperspektiv i teori och praktik: barnlyrik (1.5 hp)

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse

  • Uppvisa kännedom om barnlitteraturens specifika förutsättningar på det litterära fältet 

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga

  • Ha förmåga att komponera och analysera lyrik ur ett barnperspektiv

Modul 2. Berätta i text och bild: bilderbok (2,5 hp)

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse

  •  Ha kunskap om bilderboken som konstform och dess sätt att berätta

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga

  • Ha förmåga att skapa och analysera gestaltningar där bild och text kombineras

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Kunna ge och ta kritik på egna och andras texter 

Modul 3: Skriva prosa för barn: kapitelbok (3,5 hp)
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse

  • Ha kunskap om olika former av prosaberättande för barn

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga

  • Kunna komponera och analysera epik för barn  

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Göra estetiska värderingar av egna och andras texter
  • Reflektera kring sitt skrivande i relation till litteraturvetenskapliga begrepp och teorier

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och individuella skrivuppgifter. Undervisningen sker över nätet via lärplattformen, inga fysiska träffar.

I de fall närvaro vid övningar och seminarier är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat. Seminarier och övningar som kräver närvaro förläggs till kvällstid och helger.

För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information, kontakta Studentcentrum.

Examination

Modul 1: Barnperspektiv i teori och praktik: barnlyrik (1,5 hp)

Modulen examineras genom en individuell skrivuppgift. Betygsskalan för uppgiften är Underkänd (U) och Godkänd (G).

Modul 2: Berätta i text och bild: bilderbok (2,5 hp)
Modulen examineras genom ett seminarium och en individuell skrivuppgift. Betygsskalan för seminariet är Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygsskalan för den individuella skrivuppgiften är Underkänd (U) och Godkänd (G).

Modul 3: Skriva prosa för barn: kapitelbok (3,5 hp)
Modulen examineras genom ett seminarium, en individuell skrivuppgift och en reflektionsuppgift. 

Betygsskalan för seminariet och skrivuppgiften är Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygsskalan för reflektionsuppgiften är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på alla uppgifter. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs betyget Godkänd på seminariet och skrivuppgiften samt Väl godkänd på reflektionsuppgiften.


För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni), samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg.

En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 arbetsdagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delmoment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på modul 3.

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för kursen, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator ställs till studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.

Tillgodoräknande 
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).
 
Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilken modul eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 3

Litteratur

Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast två månader före kursens start.

Facklitteratur

Ehriander Helene
Att skriva barn- och ungdomslitteratur
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 255 sidor :
ISBN: 9789144128085
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bilderboksmakare : ett projekt av dPictus
Skymne Maria, McCullen Sam
Stockholm : Lilla Piratförlaget : [2021] : 154 sidor :
ISBN: 9789178132997
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

En fanfar för bilderboken!
Oscar K. , Rhedin Ulla, Eriksson Lena
Stockholm : Alfabeta : 2013 : 199 s. :
ISBN: 9789150115949
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Finns även som e-bok på bibliotek och bokhandel.

Nikolajeva Maria
Barnbokens byggklossar
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 393 sidor :
ISBN: 9789144114675
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skönlitteratur

Adbåge Emma
Gropen
Stockholm : Rabén & Sjögren : [2018] : 33 onumrerade sidor :
ISBN: 9789129701012
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Den arge
Dahle Gro, Nyhus Svein, Eklund Lotta
Göteborg : Daidalos : 2009 : [38] s. :
ISBN: 9789171732880
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Höglund Anna
I mitt lilla hus
Stockholm : Lilla Piratförlaget : 2023 : 21 onumrerade sidor :
ISBN: 9789178133857
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Allt vi tappar och hittar
Johansson Elin, Ahmed Backström Siri
Stockholm : Rabén & Sjögren : 2022 : 25 onumrerade sidor :
ISBN: 9789129735178
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jag vill ha min hatt
Klassen Jon, Olsson Lotta
[Stockholm] : Lilla Piratförlaget : [2020] : 33 onumrerade sidor :
ISBN: 9789178131617
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vitsippor och pissråttor
Kroon Oskar, Klinthage Hanna
Stockholm : Rabén & Sjögren : 2023 : 165 sidor :
ISBN: 9789129743043
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindenbaum Pija
Vitvivan och Gullsippan
Stockholm : Lilla Piratförlaget : [2021] : 41 onumrerade sidor :
ISBN: 9789178133062
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vems lilla mössa flyger
Lindgren Barbro, Eriksson Eva
[Ny utg.] : Stockholm : Rabén & Sjögren : 2006 : 164, [2] s. :
ISBN: 912966490X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindström Eva
Ingenting är omöjligt för oss
Stockholm : Alfabeta : [2021] : 25 onumrerade sidor :
ISBN: 9789150121773
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Alla dör
Lundqvist Jesper, Frödén Gabrielle
Andra utgåvan, första upplagan : 2021 : 34 onumrerade sidor :
ISBN: 9789188613882
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nilsson Per
Allt ska bli bra
Stockholm : Rabén & Sjögren : 2021 : 168 sidor :
ISBN: 9789129729948
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ohlsson Kristina
Glasbarnen
Stockholm : Lilla Piratförlaget : 2013 : 239 s. :
ISBN: 978-91-87027-32-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Mitt bland stjärnor
Olsson Lotta, Landström Olof
Stockholm : Lilla Piratförlaget : 2016 : [32] s. :
ISBN: 9789187707254
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rassel prassel poesi : samlingsvolym
Lundström Hanna, Lundström Hanna, Lundström Hanna, Lundström Hanna, Hurme Maija
Helsingfors : Schildts & Söderströms : [2020] : 90 onumrerade sidor :
ISBN: 9789515250339
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nilla och jag
Tidholm Thomas, Tidholm Anna-Clara
Stockholm : Alfabeta : 2012 : [33] s. :
ISBN: 9789150114270
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ett urval av följande titlar väljs i samråd med läraren. Litteratur kan tillkomma enligt lärarens anvisning.