"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Att skriva ungdomslitteratur, 7,5 hp

Engelskt namn: Writing youth literature

Denna kursplan gäller: 2024-09-02 och tillsvidare

Kurskod: 1KS009

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kreativt skrivande: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2023-09-06

Innehåll

Kursen innehåller analysövningar och skönlitterära skrivövningar med inriktning på ungdomslitteratur, särskilt författandet av ungdomsromaner. Genom dessa övningar tränas förmågan att skapa och analysera litteratur för unga i ett såväl praktiskt som teoretiskt sammanhang. I seminarier skapas även förståelse för hur det egna skrivandet fungerar i mötet med olika läsare.

Följande moduler ingår:  
 
Modul 1: Vad är ungdomslitteratur? (1,5 hp)
Youth literature: limits and definitions
Modulen introducerar ungdomslitteraturen som område på det litterära fältet och dess relation till vuxenlitteraturen. Fokus ligger på frågan om vari ungdomslitteraturens identitet består. Genom en individuell skönlitterär skrivuppgift bearbetas kunskaper om ungdomslitteraturens specifika förutsättningar både praktiskt och analytiskt.

Modul 2. Ungdomsromanens berättarteknik (2,5 hp)
Literary conventions in youth literature
Under modulen studeras ungdomsromaners sätt att arbeta med berättarperspektiv, fokalisering, tema, karaktärsteckning och intrig. Genom en individuell skönlitterär skrivuppgift och ett responsseminarium bearbetas dessa litteraturvetenskapliga begrepp både teoretiskt och praktiskt.


Modul 3: Ungdomsromanens genremönster (3,5 hp)
Genre conventions in youth literature
Modulen ger en introduktion till ungdomsromanens historia och genremönster. Olika genrekonventioner undersöks teoretiskt och praktiskt. Fokus ligger på ungdomsromanen som en både genrebunden och genreöverskridande konstform. Genom en skrivövning och ett responsseminarium studeras olika genremönsters möjligheter och begränsningar. Modulen avslutas med en reflektionsuppgift där det egna skrivandet relateras till teorier och begrepp inom ungdomslitteraturforskningen.

Förväntade studieresultat

Modul 1: Vad är ungdomslitteratur? (1.5 hp)
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse

  • Uppvisa kännedom om ungdomslitteraturens specifika förutsättningar på det litterära fältet

Modul 2. Ungdomsromanens berättarteknik (2,5 hp)

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse

  • Ha kunskap om ungdomsromanen som retorisk form och dess sätt att berätta

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga

  • Ha förmåga att skapa och analysera gestaltningar utifrån litteraturvenskapliga begrepp som berättarperspektiv, fokalisering, tema, karaktärsteckning och intrig

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Kunna ge och ta kritik på egna och andras ungdomslitterära texter

Modul 3: Ungdomsromanens genremönster (3,5 hp)
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse

  • Ha kunskap om ungdomsromanens olika genremönster

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga

  • Kunna komponera och analysera texter för unga ur ett genreperspektiv  

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Göra estetiska värderingar av egna och andras ungdomslitterära texter
  • Reflektera över sitt skrivande i relation till teorier och begrepp inom ungdomslitteraturforskningen.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och individuella skrivuppgifter. Undervisningen sker över nätet via lärplattformen, inga fysiska träffar.

I de fall närvaro vid övningar och seminarier är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat. Seminarier och övningar som kräver närvaro förläggs till kvällstid och helger.

För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information, kontakta Studentcentrum.

Examination

Modul 1: Vad är ungdomslitteratur? (1.5 hp)

Modulen examineras genom en individuell skrivuppgift. Betygsskalan för uppgiften är Underkänd (U) och Godkänd (G).

Modul 2: Ungdomsromanens berättarteknik (2,5 hp)
Modulen examineras genom ett seminarium och en individuell skrivuppgift. Betygsskalan för seminariet är Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygsskalan för den individuella skrivuppgiften är Underkänd (U) och Godkänd (G).

Modul 3: Ungdomsromanens genremönster (3,5 hp)
Modulen examineras genom ett seminarium, en individuell skrivuppgift och en reflektionsuppgift.

Betygsskalan för seminariet och skrivuppgiften är Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygsskalan för reflektionsuppgiften är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på alla uppgifter. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs betyget Godkänd på seminariet och skrivuppgiften samt Väl godkänd på reflektionsuppgiften.

För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni), samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg.

En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 arbetsdagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delmoment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på modul 3.

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för kursen, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator ställs till studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.


Tillgodoräknande 
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).
 
Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilken modul eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 36

Litteratur

Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast två månader före kursens start.

Facklitteratur

Ehriander Helene
Att skriva barn- och ungdomslitteratur
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 255 sidor :
ISBN: 9789144128085
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nikolajeva Maria
Barnbokens byggklossar
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 393 sidor :
ISBN: 9789144114675
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Warnqvist Åsa
Samtida svensk ungdomslitteratur : analyser
Lund : Studentlitteratur : [2017] : 240 sidor :
ISBN: 978-91-44-10795-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skönlitteratur

Ett urval av följande titlar väljs i samråd med läraren.

Berör och förstör : dikter för unga
Farrokhzad Athena, Folkhammar Kristofer
Andra upplagan : Stockholm : Rabén & Sjögren : 2021 : 176 sidor :
ISBN: 9789129733242
Se Umeå UB:s söktjänst

Gripe Maria
Agnes Cecilia : en sällsam historia
Jubileumsutgåva : [Stockholm] : Bonnier Carlsen : [2023] : 340 sidor :
ISBN: 9789179795054
Se Umeå UB:s söktjänst

Alla är ledsna nuförtiden
Moeyaert Bart, Johansson Annika
[Stockholm] : Gilla Böcker : [2019] : 151 sidor :
ISBN: 9789178131082
Se Umeå UB:s söktjänst

Nilsson Per
Korpens sång
Rabén & Sjögren : 2014 :
Omslagsbild
ISBN: 9789129685886
Se Umeå UB:s söktjänst

Odinsbarn
Pettersen Siri, Kempe Ylva
Femte upplagan : Stockholm : B. Wahlströms : [2018] : 661 sidor :
ISBN: 9789132209666
Se Umeå UB:s söktjänst

Gudars like
Rosoff Meg, Roseen Ulla
[Stockholm] : Gilla böcker : [2020] : 182 sidor :
ISBN: 9789178131549
Se Umeå UB:s söktjänst

Litteratur kan tillkomma enligt lärarens anvisning.